Monster crash med bla hdd-xp64 i raid 10 samt ssd-win81, hdd-xp

Permalänk

Skrev ett inlägg och skulle klistra in en bildlänk men firefox i mobilen kraschade, första gången i android
.

Edit senare

https://www.datarc.ru/wp-content/uploads/2015/03/raid-10.jpg

[size="smaller"]Skickades från m.sweclockers.com[/size

Permalänk

Har fö startat min intel pentium 3, 933@1001 MHz med 512 MB ddr 1 ram minne. Dess cmos batteri hade dock gett upp, bytte idag, den hade glömt alla inställningar som tex överklockningen, minne, hårddiskarnas bootorder där man bara ser två identiska namn på dem så det gick inte att boota Windows men löst nu. Den gick igång tillslut.

Hade tänkt skriva på den istället för mobilen då jag hatar touchskärmens skit, får inget flyt, nåväl den kan inte längre få kontakt med den trådlösa routern. Ser routern etc. Har inte ändrat något.

Nu får jag bita i det sura äpplet och knäppa in så gott det går. Kaffet blir kallt hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick sms från inet om att Seagate hårddisken var klar. Monterade ur WD hårddisken ur hdd cage och tog med den dit, ringön. Efter min förklaring återköpte den den då den hade så få timmars driftstid, pengar tillbaka. Seagate, med 477 timmar hade de däremot inte hittat något fel på, de använder dock inte crystaldiskinfo eller annat för att se SMART info utan kör någon testprogram. Den tog jag tillbaka och köpte en WD Red samt en Sata kabel.

Tror jag skall sätta in den Seagaten igen med ny Sata kabeln och se hur det går.

Måste få igång den, med Windows xp, och betala mina räkningar, det är sent i månaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har monterat in Seagate (477 timmar) igen med den nya Sata kabeln (som givetvis var fel för mitt moderkort då mitt hår portarna mitt på och kräver raka kontakter, men det gick just nu med vinklad, får byta ut senare).

Det finns ett alternativ när man trycker ctrl+I för att komma in i intel matrix storage manager där det står(fan hittar inte bokmärke i Firefox och Android, det fanns en bra beskrivning av det)
Något i stil med "Reset Disks to non-raid" när det skulle stått "Reset Disk(s) to non-raid" så man inte tror att alla hårddiskar resetas.

Hittade det
https://communities.intel.com/thread/30317
"I figured it out on my own - or with the help of Google and some luck. I saw that "Reset Disks to Non-RAID" actually should read, "Reset Disk(s) to Non-RAID". The menu option gives no indication that you can reset just ONE disk - which is kind of a bummer."

Det här är den enda bilden jag hittar när jag googlar
http://www.blogperle.de/festplatten-raid-1-tauschen/

Frågan är alltså om det är säkert att välja den menyn för sedan välja Seagaten i listan som kommer fram?

Kommer goggla lite till, då jag inte förväntar mig mer av er, och får prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har nu gjort en "Reset disk to non-raid" och den hittades direkt. Startat windows xp och håller på med en rebuild/återställning vilken tar 3-6 timmar. Tagit några foton med min gamla Sony F707, tyvärr bokade memory stick läsaren i den krångla, det är flat kabeln till den som är glapp, men korten finns på minnet. Lägger upp dem senare.

Permalänk

Datorn har is a rebuild/återskapat raid 10 och har "normal" status på alla hårddiskar samt raid volymerna. I crystaldiskinfo visades Seagate åter som "good" men nu ett par timmar senare var den "bad" med C3 som "bad". Har tagit skärmdumpar och lagt upp på photobucket.com
Här även betalt mina räkningar med digipass innan jag stängde av datorn igen.

Permalänk

Mer...

Seagaten som förr var 477 timmar är nu 599 efter Inets tester. Satte in den i port 2 då som sagt jag fick en vinklad Sata kabel.
1k

1m

1n

1o

Var och köpte en rak Sata kabel, skall prova port 1 senare.

Edit: hårddisken hittades port 1 men det var segt i bios och hdd-raid10-port lampan lyste nästan hela tiden men jag kom i i Windows och kunde välja rebuild. Det stod klart rätt snart att det inte gick så bra då den var kvar på 0% det vanliga hårddisk-ljudet var lågt och knappt någon cpu aktivitet, gav den en chans men efter 1 timme. Då valde jag stäng av på startmenyn, vilket tog ca 20 minuter innan datorn stängdes av.
Nu har jag tryckt lite på ICH9R-kylflänsen och använt port 3 igen. Datorn startade normalt samt rebuild körs normalt, volym c: är rebuilt/återställd. Den får köra resten av natten.

Har också en idé om att det är kylproblem om orsakar hårddisk fel och därför sätta på kylflänsar; för

gigabyte sata2 controllerns chip vilket är inaktiverat i bios, för

intel sata2 ICH9R controller chipet som jag hastigt tog fel på då man får ligga på golvet för att se under grafikkortet som skymmer. Där under finns en heatpipe försedd kylfläns för den.

En teori jag har är att kylpastan kan vara dålig och kan bytas ut mot artic silver 5. Det är dock ett större projekt då den sitter under grafikkortet som skall tas bort samt att heatpipen fortsätter till Northbridge (tror jag det är) som sitter bredvid cpu kylaren TRUE 120 som antagligen också måste tas bort?

Det är lite långsökt men skadar inte att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Mer...

Seagaten som förr var 477 timmar är nu 599 efter Inets tester. Satte in den i port 2 då som sagt jag fick en vinklad Sata kabel.
1k
http://i51.photobucket.com/albums/f390/BB-06-X-hellfire/dator/hdd-raid10-port%205%20error%20winXP%20--%201l_zpsia5i8j9l.png~original

1m
http://i51.photobucket.com/albums/f390/BB-06-X-hellfire/dator/hdd-raid10-port%205%20error%20winXP%20--%201m_zpsawblf9pn.png~original

1n
http://i51.photobucket.com/albums/f390/BB-06-X-hellfire/dator/hdd-raid10-port%205%20error%20winXP%20--%201n_zpspho6xdio.png~original

1o
http://i51.photobucket.com/albums/f390/BB-06-X-hellfire/dator/hdd-raid10-port%205%20error%20winXP%20--%201o_zpszuiprdea.png~original

Var och köpte en rak Sata kabel, skall prova port 1 senare.

Edit: hårddisken hittades port 1 men det var segt i bios och hdd-raid10-port lampan lyste nästan hela tiden men jag kom i i Windows och kunde välja rebuild. Det stod klart rätt snart att det inte gick så bra då den var kvar på 0% det vanliga hårddisk-ljudet var lågt och knappt någon cpu aktivitet, gav den en chans men efter 1 timme. Då valde jag stäng av på startmenyn, vilket tog ca 20 minuter innan datorn stängdes av.
Nu har jag tryckt lite på ICH9R-kylflänsen och använt port 3 igen. Datorn startade normalt samt rebuild körs normalt, volym c: är rebuilt/återställd. Den får köra resten av natten.

Har också en idé om att det är kylproblem om orsakar hårddisk fel och därför sätta på kylflänsar; för

gigabyte sata2 controllerns chip vilket är inaktiverat i bios, för

intel sata2 ICH9R controller chipet som jag hastigt tog fel på då man får ligga på golvet för att se under grafikkortet som skymmer. Där under finns en heatpipe försedd kylfläns för den.

En teori jag har är att kylpastan kan vara dålig och kan bytas ut mot artic silver 5. Det är dock ett större projekt då den sitter under grafikkortet som skall tas bort samt att heatpipen fortsätter till Northbridge (tror jag det är) som sitter bredvid cpu kylaren TRUE 120 som antagligen också måste tas bort?

Det är lite långsökt men skadar inte att prova.

Sitter kuddar troligen under dessa och man bör inte använda kylpasta i stället (kan bli för liten kontakt). Om chipset går för varmt kan det bli knasigt ja, kanske går att fixa så en fläkt blåser åt det hållet?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har fått igång datorn, ca 11 timmar, Crystaldiskinfos SMART säger "good" men jag ser att det rör på sig när man söker på raid:en.

Har nu kollat emailen igen och ser där att photobucket.com meddelat att jag "brutit" mot användaravtalet på deras gratis version, de har tydligen uppdaterat deras villkor så man får inte längre länka bilder utan bara ha det för privat bruk, men man betala för att få ha det som förut. En massa bilder kommer säkert att försvinna från tråden, döda länkar, samt på andra ställen, tråkigt men det blir att hitta något annat.

Ja det kanske är kuddar under som vill ha lite yta att röra på sig, får se om jag velar med det eller slänger skiten då det troligen inte går att köra en raid-intensiv 12 timmars backup.

Har nu ställt min bordsfäkt, en Noctua NF-P12, på golvet i datorchassit, får se om det hjälper.
Vid avläsning med en laser temp pistol är det ca 32C på kylflänsen, ingen skillnad, får placera någon annan fläkt så att den direkt kommer åt att kyla raid-kylflänsen, fläktar dock gott om benen.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag troligen hade gett upp redan om jag varit i din sits, men du verkar definitivt har ECC fel på kontakt/kabel eller SATA port på den bråkande disken. Kanske är dags att försöka byta moderkort och bygga om hela denna. P35 är väl typ 10 år gamla nu... finns ju risk att oxideringar och kopparmigrering har satt sina spår.

Ang dina bilder, testa denna:
https://postimage.io/?lang=swedish

Den är gjord för att kunna postas offentlig, för allt från ebay auktioner till bloggar och forum. Du kan även lägga upp hur många bilder du vill (dock bara 100 åt gången), och de är kvar för alltid. (Tills du använde länken för att ta bort dem dvs), eller om du själv väljer en utgångstid när du postar dem.

Permalänk

Letar efter bilder på raid-kylfänsen och hur det ser ut under där, hittar bara sånt här
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/gaigabyte_...

men det är nog liknade det här fast det här är northbrigde på ett p35-ds3l
http://www.overclock.net/t/329732/info-on-p35-ds3l-northbridg...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kan säga att jag troligen hade gett upp redan om jag varit i din sits, men du verkar definitivt har ECC fel på kontakt/kabel eller SATA port på den bråkande disken. Kanske är dags att försöka byta moderkort och bygga om hela denna. P35 är väl typ 10 år gamla nu... finns ju risk att oxideringar och kopparmigrering har satt sina spår.

Ang dina bilder, testa denna:
https://postimage.io/?lang=swedish

Den är gjord för att kunna postas offentlig, för allt från ebay auktioner till bloggar och forum. Du kan även lägga upp hur många bilder du vill (dock bara 100 åt gången), och de är kvar för alltid. (Tills du använde länken för att ta bort dem dvs), eller om du själv väljer en utgångstid när du postar dem.

Jag tror inte det är sata kablarna, ej heller hårddiskarna, men kanske portarna och visst kan det oxidera etc men tror mest på att det är raidcontrollern som spökar, dålig kylpasta/kontakt mot kylflänsen men jag kan ha fel.

En annan grej är att Gigabyte Sata2 controllerns chip som är utan kylfläns har gav upp för ett par tre år sedan, de "lila" färgade sata portarna, kunde inte boota om till windows xp hårddisken som satt i den porten, därför köpte jag ett Rocket 622 med 2 st Sata portar vilket funkar bra. Frågan är varför de "lila" portarna dog? Tror ej det chipet blivit överhettat då gigabytes utvecklare säkert räknat på det och att det inte behövts.

Tack för bild site tipset skall testa det senare.
(ser att några bilder har redan blivit blockade i tråden och på andra siter med photobucket och imageshack, tex denna gamla tråd med min raid5 crash med samma moderkort)
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?224404-Gig...

PS men så är det med gratis tjänster, man får vara glad så länge det varar

Permalänk

notera timmarna och C3 på de båda bilderna, current = 29 och threshold = 26, så när som helst kommer segaten igen att bli "BAD"

PS testar postimg.org för bilder och det verkar funka trots att jag inte reggat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Jag tror inte det är sata kablarna, ej heller hårddiskarna, men kanske portarna och visst kan det oxidera etc men tror mest på att det är raidcontrollern som spökar, dålig kylpasta/kontakt mot kylflänsen men jag kan ha fel.

En annan grej är att Gigabyte Sata2 controllerns chip som är utan kylfläns har gav upp för ett par tre år sedan, de "lila" färgade sata portarna, kunde inte boota om till windows xp hårddisken som satt i den porten, därför köpte jag ett Rocket 622 med 2 st Sata portar vilket funkar bra. Frågan är varför de "lila" portarna dog? Tror ej det chipet blivit överhettat då gigabytes utvecklare säkert räknat på det och att det inte behövts.

Kan säga att det inte är många kort som lever efter 10 års hårt jobb. Den närmaste jag vet är mitt gamla P45 som sitter hos en bekant som jobbat sedan typ 2009 tror jag. Det är dock ett ultra durable (en av deras tidigare), där de har just tänkt på extrem livslängd. Men jag kan inte tänka mig att Gigabyte planerade att dessa skulle hålla mer än typ 5 år ändå.

Kanske är dax att titta på ett fullständigt RAID kort istället? Mer standardiserat som tex de LSI korten man kan hitta på Ebay från gamla servrar.

Skrivet av -X-hellfire:

Tack för bild site tipset skall testa det senare.
(ser att några bilder har redan blivit blockade i tråden och på andra siter med photobucket och imageshack, tex denna gamla tråd med min raid5 crash med samma moderkort)
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?224404-Gig...

PS men så är det med gratis tjänster, man får vara glad så länge det varar

Skrivet av -X-hellfire:

PS testar postimg.org för bilder och det verkar funka trots att jag inte reggat mig.

Jo gratis är gott så länge det varar.

Jag gillar postimage pga det faktiskt fungerar utan registrering. Fördelen med registrering är att kunna hantera dina bilder, samt ladda upp både större bilder och lite annat. Men den fungerar kanon imho för forum och liknande, även för okunniga och utan registrering (bara bokmärka sidan med länkarna så har du borttagningslänken kvar).

Tyvärr har den fallit långt från googles sökning, där den tidigare låg högt. Man måste söka på just "post image" för att få den, där "upload" eller liknande ord ger helt andra tjänster som många gånger är sämre. Därför delar jag gärna med den när jag kan, då jag vet att den är bra, och fungerar.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Kan säga att det inte är många kort som lever efter 10 års hårt jobb. Den närmaste jag vet är mitt gamla P45 som sitter hos en bekant som jobbat sedan typ 2009 tror jag. Det är dock ett ultra durable (en av deras tidigare), där de har just tänkt på extrem livslängd. Men jag kan inte tänka mig att Gigabyte planerade att dessa skulle hålla mer än typ 5 år ändå.

Det var en av försäljnings grejerna som det pushades på med dekaler på överallt, "Ultra Durable", fan jag går på det varje gång reklamsnubbarna skriver Ultra, har Geforce 2 Ultra, Geforce 4600 Ultra etc, innan var det Turbo på allt haha, tror min forsta PC hade överklocking med en Turbo knapp.
Om jag byter ut vissa delar skall nog alla mina datorer fungera fortfarande. Har en Pentium Brick 60 Mhz som uppgraderades till 133 Mhz processor med två SCSI diskar, den funkar men är är vilande i törnrosasömn på vinden, en dag kanske den vaknar igen.

Skrivet av Paddanx:

Kanske är dax att titta på ett fullständigt RAID kort istället? Mer standardiserat som tex de LSI korten man kan hitta på Ebay från gamla servrar.

Jo, det hade varit bättre men det kostar mycket mer men min nästa dator kommer vara med en SSD och enbart en stor tyst harddisk för data, har tröttnat på raid, hårddisk vibrationer som tar sig från gummiupphängda hdd-cage ut i chassiet, kan inte ha på sidorna på mitt CM Stacker T101, nä det får bli någon riktigt tyst datorburk.

Skrivet av Paddanx:

Jo gratis är gott så länge det varar.

Jag gillar postimage pga det faktiskt fungerar utan registrering. Fördelen med registrering är att kunna hantera dina bilder, samt ladda upp både större bilder och lite annat. Men den fungerar kanon imho för forum och liknande, även för okunniga och utan registrering (bara bokmärka sidan med länkarna så har du borttagningslänken kvar).

Tyvärr har den fallit långt från googles sökning, där den tidigare låg högt. Man måste söka på just "post image" för att få den, där "upload" eller liknande ord ger helt andra tjänster som många gånger är sämre. Därför delar jag gärna med den när jag kan, då jag vet att den är bra, och fungerar.

Sparade länkar på de bliderna jag postade men då skall jag regga mig på den siten direkt, tack återigen.

Har inte fått någon bra sömn, vet inte när jag återkommer med mer googlande, tester eller om datorn skall tas isär i molekyler igen. Är dock av skolan att inte "röra" i saker som "fungerar" om det är komplexa system. De tre andra hårddiskarna i de andra 3 sata portarna har det inte varit problem med. Är inte helt säker på att den Samsung med 60 000 timmar som "kraschade" verkligen är "död" då jag trodde det innan jag visste att man kunde "Reset Disks to non raid" för en disk i taget. Om Seagaten "kraschar" igen så jag prova att sätta tillbaka Samsung, bara för att se om den är riktigt död eller inte.

Har fö kvar en Seagate på 500 GB som var i min raid 5 på samma moderkort, länk finns i något inlägg ovan, trodde den också var stendöd, kom inte ens in i raid-bios när den var inkopplad, eller jo den är nog stendöd hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Det var en av försäljnings grejerna som det pushades på med dekaler på överallt, "Ultra Durable", fan jag går på det varje gång reklamsnubbarna skriver Ultra, har Geforce 2 Ultra, Geforce 4600 Ultra etc, innan var det Turbo på allt haha, tror min forsta PC hade överklocking med en Turbo knapp.
Om jag byter ut vissa delar skall nog alla mina datorer fungera fortfarande. Har en Pentium Brick 60 Mhz som uppgraderades till 133 Mhz processor med två SCSI diskar, den funkar men är är vilande i törnrosasömn på vinden, en dag kanske den vaknar igen.

Glöm inte Duracell Ultra, Gillette ultra rakgel

Med det sagt, på den tiden så var faktiskt dessa kort rejält mycket bättre än många konkurrenters kort. Bara en sådan sak som solida kondensatorer, tjockare kopparbanor och bättre CPU mosfet gjorde mycket för att förlänga livet. Idag är detta ju typ standard på nästan alla märken, men det var Gigabyte som kom med det, och 50000 timmars drift.

Skrivet av -X-hellfire:

Jo, det hade varit bättre men det kostar mycket mer men min nästa dator kommer vara med en SSD och enbart en stor tyst harddisk för data, har tröttnat på raid, hårddisk vibrationer som tar sig från gummiupphängda hdd-cage ut i chassiet, kan inte ha på sidorna på mitt CM Stacker T101, nä det får bli någon riktigt tyst datorburk.

Tror jag sett dem för typ 500-1000kr, vilket för serverklass RAID H/W RAID kort med cache verkligen inte är dyrt. Du får räkna med en SAS till SATA kabel bara, som också finns att köpa på ebay för 100kr eller så per kabel. 8 portars är rätt vanligt, vilket borde räcka väl för dig med en SAS kabel till 4 diskar. Alt leta efter ett 4 ports kort för lite mindre.

Men jag förstår dig... jag har mer och mer gått över till bara SSDer numera också. Jag hade tur och kunde köpa några 1 och 2TB SSDer för bra pris, så jag har gått det hållet istället. Så har nu typ 10TB totalt i 1TB+ SSDer. Kostar som F med SSD, men man sover bättre då det är helt tyst

Skrivet av -X-hellfire:

Sparade länkar på de bliderna jag postade men då skall jag regga mig på den siten direkt, tack återigen.

np

Skrivet av -X-hellfire:

Har inte fått någon bra sömn, vet inte när jag återkommer med mer googlande, tester eller om datorn skall tas isär i molekyler igen. Är dock av skolan att inte "röra" i saker som "fungerar" om det är komplexa system. De tre andra hårddiskarna i de andra 3 sata portarna har det inte varit problem med. Är inte helt säker på att den Samsung med 60 000 timmar som "kraschade" verkligen är "död" då jag trodde det innan jag visste att man kunde "Reset Disks to non raid" för en disk i taget. Om Seagaten "kraschar" igen så jag prova att sätta tillbaka Samsung, bara för att se om den är riktigt död eller inte.

Om det är porten... så troligen inte.
Problemet är ju att varje disk du trycker in i den porten kommer att för livet få en SMART skrikande avvikelse, vilket typ gör att vissa program skriker, eller beg värdet är typ... borta.

Skrivet av -X-hellfire:

Har fö kvar en Seagate på 500 GB som var i min raid 5 på samma moderkort, länk finns i något inlägg ovan, trodde den också var stendöd, kom inte ens in i raid-bios när den var inkopplad, eller jo den är nog stendöd hehe.

Börja nu inte väcka till liv gamla spöken. Det är inte värt huvudvärken... eller sömnbristen.
Ta det som fungerar, gör av med allt annat och låt det bli någon annans huvudvärk

Permalänk

@Paddanx
Har skapat konto och gjort ett album for alla bilder relaterade till den här tråden, kanske är bättre att klicka gå dit för att se dem än direktlänka dem pånytt?
Filnamnen funkar för att identifiera tidigare poster i denna tråd, se slutet av namnet som har
tex 1m 1p etc
https://postimg.org/gallery/2ccivret2/

Skall svara senare måste fixa med allt möjligt ute i den verkliga verkligheten.

Permalänk

https://www.asus.com/support/faq/98404/
- Dirty SATA connectors:

o Cause: Dirty substances such as dust, dirt, rust, or oxidized surface on SATA connectors may result in improper contact with its peer, which degrades the signal quality, hence causes SATA communication problems.

o Suggestion: Please kindly try the following cleaning procedures and see if this helps to improve the current condition:

1) Prepare the following (can be found from your local chemist):

· Some alcohol (ethanol (C2H5OH))

· A packet of cotton stick

2) Shut down the system, and remove power cord.

3) Remove all devices connecting to SATA ports.

4) Flatten the cotton stick, and moist both ends with ethanol.

5) Dip the cotton stick into SATA port (the side with golden finger), and move the cotton stick sideways a few times to clean the SATA port.

6) Move on to the next SATA ports until the completion of this task. Note: Do not reuse the used end, and only use one end with each port.

7) Now do the same for SATA cable and SATA connector on SATA devices.

Det kan vara moderkortets Sata portar som är smutsiga typ "Cause: Dirty substances such as dust, dirt, rust, or oxidized surface on SATA connectors"

Har en Master Kleener Blå som kunde få bort lite skit men det är söligt när man sprayar och borstar med det munstyckets borste, helst skall man ta ur moderkortet/etc och låta det rinna av och låta självtorka.

Jag hittar så mycket mer saker när jag söker med PC på internet jämfört med smartphone, en Samsung S7, hittade också en video för att reparera hårddiskar (rengöring av kontakter, kretskort) men det blir för OT i denna tråd, vet att jag kan dra iväg ibland :visslar:

Permalänk

Hörde någon piano truddelutt och trodde det var discord messanger i firefox men det var notifiikationer i CrystalDiskinfo och SMART visar C3 och BAD för hårddisken igen.

diagram för C3 för den hårddisken

Permalänk
Medlem

Kolla med annan program också - en som är Seagate-kunnig - raw-värdet ser nämligen skumt ut och programmet borde inte ha gett ECC-error.

På Seagate räknar man nämligen upp de första 32 bitarns (8 lägsta hexadesimalasiffrorna i RAW-värdet) hur många sektorer som läses/skrivs totalt medans 16 översta bitarna (de 4 högsta hexadecimala siffrorna i RAW-värdet) anger hur många fel det är uppräknat

Detta gäller i flertal av Seagates register som 01 och C3 och är inte programvaran som läser av SMART medveten om Seagates sätt att ange värdena så kan det tolkas fel och det larmar i onödan.

Alla tillverkare har sina metoder och sina ideer hur raw-världena räknas upp och är olika mellan tillverkare trots samma 'C3'

För att anses skall ha ett läsfel i en Seagate-drive borde raw-värdet vara 0001xxxxxxxx hexadecimalt (x = vafritt värde mellan 0 och F) och med dina siffror borde du ha 000103CADE9 som raw-värde för första felet på 01 eller C3 och om det visas i decimal värde i programmet så är det inget fel förrän det överstiger 4294967295 för 01 eller C3.

Permalänk

Det där är överkurs, men tack för infon. Har inget annat program, men har inte sökt direkt, iofs har jag något program som jag gömt av namnet på som kunde visa good or bad men det kunde inte se hårddiskar i raid men det är visst avinstallerat. Har EVEREST ULTIMATE EDITION som kanske kan se något, ej kört det på åratal.
edit: nä, den har SMART men kan inte se raid, dock så syns info om dem som ATA enheter, men det är iallafall ett föråldrat program, något nyare kanske fixar biffen?

Edit: hittade programet som jag glömt, HD Sentinel, som var en portabel version men den lämnade en upp-packnings-map i temp varje gång man körde det, har dock för mig att det inte hade support för min raid controller.

Googlade lite också för att se vad som finns nuförtiden
http://carlcheo.com/best-smart-monitoring-tools
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_S.M.A.R.T._tools

Permalänk
Medlem

När man jagar olika typer av problem så måste man ta reda på detaljkunskap för aktuella objekt - så, nej det är inte överkus att tex ta reda på skillnaden på hur en WD-disk och en Seagate-disk rapporterar i sina SMART-värden så att man tolkar data rätt - detta gäller all strukturerad felsökning - och som mättekniker så finns det också alltid i bakhuvudet att problemet kanske finns i använda mätinstrument (i det här fallet program) eller mätmetod och man verifierar med kanske en eller ett par andra av helt olika märken/sorter/metoder och se om de säger samma sak (kort sagt 'second opinion')

Då och då-glappfel är värsta sortens fel - även för skickliga felsökare och är grejorna till åren komna så kanske man måste umgås med tanken att det kan vara problem med moderkort, SAS/SCSI-bakplan, HW-RAID-kontroller etc. och tillslut kanske man måste inse att för att bli av med problemen så är det enklast att byta rätta av.

Det går så fruktansvärt fort idag (Gigabit-hastigheter) på datakanalerna och med små marginaler att åldring av olika komponenter och strömförsörjning som glider en smula i spänning och har mer överlagrad HF-brus på matningsspänningarna pga. torkade kondingar, kan vara en faktor som skiljer mellan en pålitlig system och en som det är problem då och då.

Permalänk

@xxargs du har rätt, det är bättre ju mer info man har och att kunna tolka den rätt.

Permalänk

Seagate, den nyinköpta som hade 477 timmar har nu gått 743 men SMART visar BAD med C3 = 24

"Offline Member"

Mobilen, samsung s7 från 2017
Vitbalansen kass, "Degraded" skall föreställa klar gul färg, "Offline member" klar röd färg, några tips på att fota med mobil på datorskärm?

Seagaten visas som "Offline Member"
Välj "Reset Disks to Non-RAID"

Sony F707 från 2001
Jag tar screenshots i 640x480 då det bara är slöseri med mer om man tar foto på en CRT tjock-bildskärm, vilket jag gjort massor av gånger förr, och ställa ner till 1/8 sekund för att få bort flimmret. Nu gjorde jag bort mig då det inte behövs längre med denna QNIX platt-skärm. Får försöka komma ihåg det nästa gång. Färgerna kommer dock med riktigt.

I menyn "Reset Disks to Non-RAID" visas
"RESET RAID DATA" där man man välja vilken/vilka diskar som skall "Reset"

när man valt att fortsätta/Enter visas
"DEGRADED VOLUME DETECTED", och hittar där en Non-RAID som kan användas till Raid Rebuild senare.

"Volumes with Rebuild status will be rebuilt within the operating system", dvs i windows

PS efter man laddat upp bilder kom fram "en" kopiera knapp för att välja samtliga som då blev till minatyrer för länkar att klicka på för att se stora bilder, vilket jag provar här, kanske ändrar senare men "edit" tar slut snart.

Permalänk

Det här funkat stabilt sedan 30 juni, har inte använt raid volymerna k: l: där l: är data lagring utan det antivirus etc som isf access till dem.

Det var igår, 14 juli, som alltså var idag inatt kl 02:00, som datorn helt plötsligt freeze/frös men efter ca 50 sekunder "kom tillbaka". Då var färgerna i spelet UT2004 helt knasiga, men kunde stänga ner det och firefox och datorn såg ut att funka men loggade ut ur Windows xp och in igen, då omstart kan ställa till mer problem med raid.

Körde i igång samma spel, var dock bara i "join" menyn, samt firefox igen men när video stream:en där startade så frös datorn igen.
Denna gång kom den inte tillbaka utan efter ca 2 minuter så kom BSOD skärm upp. Tog ett foto av det med Sony F707 och goggla det men blev inte så mycket klokare.

stop 0x0000008E

End of part 1 , mer kaffe, skriver på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Stängde av datorn och startade om I felsäkert läge och datorns raid var "normal" och tittade i crystaldiskinfo där SMART C3 = 23 vilket det varit i ca en vecka. Körde chkdsk på alla diskar, alla var ok noll fel, tyvärr behöver c: OS disken starta om datorn för att kollas.

När jag stängde av och efter en stund på datorn igen blev Raiden degraded/nedgraderad och efter omstart igen var den i rebuild/återställning läge.

Den visade efter den var klar GOOD i crystaldiskinfo och C3 = 100

Trodde det skulle gå hyfsat snabbt men det tog 7 timmar, har sovit väldigt dåligt och tittat till den då och då.

Den visade efter den var klar GOOD i crystaldiskinfo och C3 = 33, som sagt 26 är gränsen till bad/dålig.

När den var klar hade jag ätit frukost samt tagit fram en kopp kaffe och kort igång samma spel men inte firefox.
Tittade/spec när andra spelade i ca 15 minuter till den matchen var över och precis när den skulle byta till nästa bana så frös datorn igen.

End of part 2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden(då jag har noll koll på det som skrivs här:p), men tror jag har ett fullt fungerande p35 moderkort nånstanns, om det är det som är felet för dig?

MvH

Edit: ett sånt här https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-P35C-DS3R-rev-1x#ov , har legat i kartongen det kom i de senaste åren, och fungerade klockrent innan ja la i det i kartongen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Kolla med annan program också - en som är Seagate-kunnig - raw-värdet ser nämligen skumt ut och programmet borde inte ha gett ECC-error.

På Seagate räknar man nämligen upp de första 32 bitarns (8 lägsta hexadesimalasiffrorna i RAW-värdet) hur många sektorer som läses/skrivs totalt medans 16 översta bitarna (de 4 högsta hexadecimala siffrorna i RAW-värdet) anger hur många fel det är uppräknat

Detta gäller i flertal av Seagates register som 01 och C3 och är inte programvaran som läser av SMART medveten om Seagates sätt att ange värdena så kan det tolkas fel och det larmar i onödan.

Alla tillverkare har sina metoder och sina ideer hur raw-världena räknas upp och är olika mellan tillverkare trots samma 'C3'

För att anses skall ha ett läsfel i en Seagate-drive borde raw-värdet vara 0001xxxxxxxx hexadecimalt (x = vafritt värde mellan 0 och F) och med dina siffror borde du ha 000103CADE9 som raw-värde för första felet på 01 eller C3 och om det visas i decimal värde i programmet så är det inget fel förrän det överstiger 4294967295 för 01 eller C3.

Tack! Blev rätt konfunderad när jag noterade att 01 på min Seagatedisk låg på ett tiotal miljoner och ökade från dag till dag utan att trigga några varningar från smartd, men nu vet jag varför.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Denna gång tog jag isär datorn.
1) tog ur alla pcie kort samt grafikkort och gjorde rent det med luftpåburk, tryckte även in/ur dem flera gånger, om det bildats oxid på kontakterna. Även ddr2 minnet in/ur.
2) använde en ny Sata kabeln som jag tryckte in/ur 11 gånger på moderkortets samtliga Sata portar, för att få bort oxid/smuts.
3) monterade ur hårddisk bur/cage och den nya Seagate som numera har gått ca 1000 timmar skulle skruva ur den med skruvdragaren men en skruv nöp fast. Fick dra på mer kraft och medföljande gängor sätt på skruven när jag fick ur den, brukar alltid vara försiktig men någon gång skall det hända. Tror dock de här nya billiga Seagate för 599 kr har klent skit aluminum jämfört med mina gamla samsung.

4) plockade fram den trasiga/kraschade samsung spinpoint f3 hd103sj från skåpet den som gått 60 000 timmar och monterade in den.
5) dess namn syntes men den var också "offline member". Då jag nu vet att man kan Reset den gjorde jag det i raid bioset.

6) den hittades och håller nu på att rebuild/återställning raid och skall var klar ca 21:15. Det finns dock en plats med "hårddisk saknas" utöver de fyra som igår i min raid 10 configuration. Jag gissar att den kommer starta om rebuild igen, men får se hur det blir.

End of part 3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dimetikon:

Har inte läst hela tråden(då jag har noll koll på det som skrivs här:p), men tror jag har ett fullt fungerande p35 moderkort nånstanns, om det är det som är felet för dig?

MvH

Edit: ett sånt här https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-P35C-DS3R-rev-1x#ov , har legat i kartongen det kom i de senaste åren, och fungerade klockrent innan ja la i det i kartongen

Tack för erbjudandet tror dock det måste vara ett likadant gigabyte p35-dq6 moderkort för att funka. Det här är modellen med hela CRAZY COOL kylningen samt massa annat lull.

Skickades från m.sweclockers.com