Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av ah5511:

dom ska skicka vidare detta till stadsnätet

Testa att mäta mitt inatten se om vad du får då kan vara överbelastat nät som gör det.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Jävligt dåligt av stadsnätet att låta folk betala för 1000 om det inte är möjligt att få ut äns hälften av det, men som sagt dom ska kolla på det sen ska en tekniker komma hit och kolla om någon klantat till sig.

tack för alla svaren!

Permalänk
Medlem

@Sandia:

satt inatten och testade, samma resultat som idag på dagen om inte bättre nu... men det skiljer inte många mbit

Permalänk
Medlem

Gbit är svårt att maximera, det är många faktorer som påverkar resultatet.

Jag skulle vilja se en mätning med iperf, men en iperf server finns inte att tillgå inom din ISP.

Du bör hur som rakkoppla datorn, använda linux/windows 7+ , sedan köra tcpoptimizer från speedguide.net. om du kör med windows.

Sedan ska man kanske tillägga att ofta sitter det 10tals switchar med trunkportar på 1 Gbit i slingor, alltså kan det vara flera hundra kunder som delar på 1 Gbit, fast det är sällan något problem.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ah5511:

4MB/s - ish utan routern, testa med router.. fick 3.8MB/s - ISH med routern

Lite lagomt pinsamt, själv betalar jag för 100/10 och har 130/12.
När jag laddar ner ligger jag på 12-14Mb/s
/Lifooz

tänkte med arslet och fick ett tips från en hjälpande hand. :D
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ah5511:

Jävligt dåligt av stadsnätet att låta folk betala för 1000 om det inte är möjligt att få ut äns hälften av det, men som sagt dom ska kolla på det sen ska en tekniker komma hit och kolla om någon klantat till sig.

tack för alla svaren!

Hur gick det för dig? Fel på nätet?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätverkskort i datorn?
Jag har killer och där måste man ställa in sin hastighet, som en typ av begränsning ifall man vill strypa datorns uppkoppling.

Har du testat med en annan dator/laptop?

Permalänk
Medlem

sen får vi inte glömma var TS testar i mot är det en 100/100 så får Ts inte högre
hur snabbt man kan ha avgörs av den svagaste länken i många länder är det 10/10 eller 100/100 som gäller.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har fiber + b-hof och får det jag betalar för. Kanske fiberleverantören som inte kan leverera?

Permalänk
Medlem

Får du den hastigheten dygnet runt så kanske det bara är en fråga om skitiga fiber kontakter som måste rengöras eller att de kanske måste byta ut SFP som går mot dig. Om det är felet så skall du inte betala för det, och det är standard att kunder får betala 650kr i timmen om tekniker varit ut i onödan för felet låg i ditt egna nät och det är IP-Only som ställer de kraven, inte Bahnhof.

Om du mäter direkt mot konverter eller uttag och du inte får ut mer så kan jag nästan garantera att du inte behöver betala för att en tekniker kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ah5511:

@Sandia:

satt inatten och testade, samma resultat som idag på dagen om inte bättre nu... men det skiljer inte många mbit

Det du kan göra hemma är att köra iperf mellan 2 datorer för att utesluta drivrutinsproblem, endast med mina intel kort jag nästan får full hastighet på mitt Gbit hemnätverk (950Mbit/s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ah5511:

1000MB file via HTTP från tptest.bahnhof.se " 4MB/s

4MB/s motsvarar bara 32Mb/s. Det är inte i närheten av dina resultat från bredbandskollen.

Själv har jag köpt kåk och beställt 100/100Mb/s från Bahnhof och ser fram emot att testa uppkoppling på olika sätt och vis. Det är 4 veckor kvar till flytt

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem

@ah5511:

De flesta företag kör med att om tekniker felsöker och felet ligger hos kunden blir det debitering. Men eftersom du har testat flera olika datorer etc och routern verkar kompetent är troligtvis felet hos dem.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ah5511:

Jävligt dåligt av stadsnätet att låta folk betala för 1000 om det inte är möjligt att få ut äns hälften av det, men som sagt dom ska kolla på det sen ska en tekniker komma hit och kolla om någon klantat till sig.

tack för alla svaren!

OM du vill ha garanterad kapacitet så betalar du betydligt mer .. Visst är det synd, men kapacitet är inte gratis för ISP'er heller

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

OM du vill ha garanterad kapacitet så betalar du betydligt mer .. Visst är det synd, men kapacitet är inte gratis för ISP'er heller

Det är visserligen sant, men man ska inte nöja sig med att få ut ca 30% av det man betalar för, då kan man lika gärna byta till ett 250Mbit abonnemang.
Hade TS fått ut 800-900Mbit så hade det varit mindre anledning att klaga.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det är visserligen sant, men man ska inte nöja sig med att få ut ca 30% av det man betalar för, då kan man lika gärna byta till ett 250Mbit abonnemang.
Hade TS fått ut 800-900Mbit så hade det varit mindre anledning att klaga.

Dom har ju lite olika garantier på hastighet, men generellt så är det 50% eller mer så räknas det som att ISP håller sitt löfte. Men jag, likt många andra här, tror att i det här fallet är något fel mellan switch och FTTH lådan i hallen, om det är en felkonfiguration eller hårdvaru-fel är dock svårare att avgöra.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Kan ha vorti en dålig svetsning av fibern eller en mindre bra converter. Kanske inte anpassat för gbit, utan att installatören tänkte att den klarar över 100mbit iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har precis bytt Från alltele 100/10 till bahnhof 1g/1g och har precis samma problem. Download på 330 och upload 910. Har svensk infrastruktur som stadsnät. Har du fått ditt problem löst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I vilken stad beställer TS sitt nätverk?

Kan tänka mig att det är en begränsning i webbläsaren eller i nätverkskortet. Verkar vara en magisk gräns med 350Mbit/s ned vare sig det är via Gigabit intranät eller från Internet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Inaktiv

Håller med BaZZe. Det finns många saker som påverkar kedjan, vad du har för nätverkskort i din dator, vad du använder för drivrutiner osv.

Men det tillkommer också andra faktorer, såsom vad det är för stadsnät, vilken ISP du använder, hur ISPn nät ser ut, hur stadsnätet ser ut, hur switcharna i ditt hus ser ut.

Eftersom du får nästan 1G åt ena hållet så är det inte rimligt att tro att felet ligger i din dator, det fungerar ju åt ena hållet och din dator skiter i om det ingående eller utgående bits and bytes

Däremot verkar det som det är tillfälligt överbelastat på länkar, INGEN bredbandsleverantör bygger sina nät så att ALLA kunder exakt SAMTIDIGT kan få 1G - Fiber har inget magiskt spö som kan trolla bort alla begräsningar som finns i nät.

Här har antagligen IP-Only eller Banhof, eller båda helt enkelt inte tillräckligt med kapacitet för att du ska få 1G, det vet de garanterat om, eftersom de skrämmer dig med "teknikerkonstnader".

Sen bör du läsa avtalet, om det står att du är GARANTERAD 1G, om du är det så grattis, för sådana villkor finns inte.

Permalänk
Medlem

Kan väl tillägga att om du får 900Mbit up men bara 350Mbit ner så skulle det kunna vara din hårddisk, om du kör på en vanlig mekanisk 7200rpm disk och den är fragmenterad och lite full, då kan prestandan slinka ned till en skriv hastighet på 40 Mbyte per sekund.

Det hela är lite skumt om du får 900Mbit i upström, fast dålig nedhastighet dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Kan väl tillägga att om du får 900Mbit up men bara 350Mbit ner så skulle det kunna vara din hårddisk, om du kör på en vanlig mekanisk 7200rpm disk och den är fragmenterad och lite full, då kan prestandan slinka ned till en skriv hastighet på 40 Mbyte per sekund.

Det hela är lite skumt om du får 900Mbit i upström, fast dålig nedhastighet dygnet runt.

Han har ju testat med flera datorer och jag är ganska säker på att hårddisken inte skulle påverka BBK resultatet

Till TS: Om du får låg hastighet dygnet runt så är det inte någon överbelastning iaf.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Vad blir det för hastighet om du mäter inom lanet i stället för mot internet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har i princip samma problem som TS, dvs får ut ca 320-320 ner och 900+ upp. Spelar för mig ingen roll vilken tid på dygnet jag kör testet eller vilken dator jag använder, skicka filer i LAN ger 112 MB/s, så jag kan också utesluta mitt nätverk. Jag har som jag sa SI och bor i Tyresö. TS, har du samma statsnät?

Permalänk
Medlem

Jag får 950/950 via bredbandskollen, som är hyfsat tillförlitligt trots vad andra säger här.

Vad du bör tänka på däremot är att bredbandskollen inte fungerar med chrome, vilket de själva medger, så använd IE för all del så ser du att du får jäkligt mycket högre hastigheter. Bredbandskollen är inte tillförlitligt i chrome när det kommer till höga hastigheter. Firefox fungerar fint det också, bara chrome som strular tyvärr.

Sen så kan det ju vara begränsningar i router och i din dator. Vad har du för lagringsmedium? Vad har du för router? Finns väldigt få kommersiella routrar som klarar nära 1gb throughput, även om porten stöder det. Har själv netgear nighthawk R7500 för 2,5k och inte ens den klarar 1gb throughput.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

TS vilken router använder du, har du provat direkt i uttaget utan router? Har du provat flera olika maskiner att testa från? Använder du IE och inte chrome( varning visas när det går snabbt i chrome).

Jag som har samma problem har testat direkt i uttaget och får samma fart, precis samma som när jag har min router inkopplad. Har även provat chrome, ff och ie och ie verkar vara stabilast och har testat på flertalet maskiner. Jag har en icke konsument router, en Mikrotik CCR3036 som klarar bra mycket mer än någon annan konsumentrouter

Så på måndag blir det att felanmäla...

Permalänk
Inaktiv

åh nej du får ut 300 mb/s

det är ju inte så dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av G-Mod:

Jag har i princip samma problem som TS, dvs får ut ca 320-320 ner och 900+ upp. Spelar för mig ingen roll vilken tid på dygnet jag kör testet eller vilken dator jag använder, skicka filer i LAN ger 112 MB/s, så jag kan också utesluta mitt nätverk. Jag har som jag sa SI och bor i Tyresö. TS, har du samma statsnät?

Jag har liknande problem dvs. SI bor dock i Nacka, har BBB 1000/100. Beroende på när jag testar får jag mellan 330 och 950 ner, upload är det inga problem dvs. ligger på 120+. Efter massa kontakt med BBB support har dom fortfarande inte hittat felet, jag gör tydligen alltid något fel när jag mäter trots att jag följer deras anvisningar till punkt och pricka.

Det verkar vara fler som har problem med hastigheten och det verkar var vid ca 320-330, finns det någon magisk gräns vid denna hastighet eller?