Vill ha tips på "mörka" rollspel

Permalänk
Medlem

Planescape: Torment låter som att det skulle kunna passa in.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Planescape: Torment låter som att det skulle kunna passa in.

Ack, ja. Planescape: Torment var bra. Det var, trots dödskallen, ett riktigt mörkt spel.

Dark Souls har nämnts ett par gånger, men då kommer ett litet problem för mig. Jag har förstått att man ska spela det med en gamepad och då får jag problem eftersom jag har en skada i ena tummen vilket gör att det inte funkar så bra med gamepad.
Och så är det PC som gäller för min del.

Ska kolla upp Fallout Vegas och Witcher 3.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

@anon81912:
Kan du ge exempel på spel som inte blir obalanserade framåt slutet?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Har alla här redan glömt bort Metro spelen? Köp båda. Mina favortispel iaf.
Metro 2033
Metro Last Light

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simna:

@Killbom:
Kan du ge exempel på spel som inte blir obalanserade framåt slutet?

Javisst. (Alla kanske dock inte ligger i din smak)

Dark Souls (1 + 2)
Demon Souls
Fallout 1 - 2
Pillars of Eternity
Witcher 1, 2, 3
Knights of The old Republic 1 + 2
Mass Effect 1, 2, 3
Final Fantasy serien
Guild Wars 2
Baldurs Gate
Kan säkert hitta på fler (detta är ändå en rätt schysst mix), när du spelat igenom dem kan jag hitta på fler

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Javisst. (Alla kanske dock inte ligger i din smak)

Dark Souls (1 + 2)
Demon Souls
Fallout 1 - 2
Pillars of Eternity
Witcher 1, 2, 3
Knights of The old Republic 1 + 2
Mass Effect 1, 2, 3
Final Fantasy serien
Guild Wars 2
Baldurs Gate
Kan säkert hitta på fler (detta är ändå en rätt schysst mix), när du spelat igenom dem kan jag hitta på fler

Jag har spelat Fallout (1 &) 2, Witcher 1 (& 2), Baldur's Gate 1 & 2, men visst blev motståndarna lättare och lättare (förutom bossarna)? Eller är det mitt minne som sviker mig?

Visa signatur

Simna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simna:

Jag har spelat Fallout (1 &) 2, Witcher 1 (& 2), Baldur's Gate 1 & 2, men visst blev motståndarna lättare och lättare (förutom bossarna)? Eller är det mitt minne som sviker mig?

Det beror ju lite på hur du spelar. I Fallout och Baldurs gate finns det ju ingen level scaling, så de lätta fienderna blir ju alltid lättare, om du skulle gå tillbaka och hälsa på dem. Spelar du för fort kommer du ju att få stanna och grinda för att hinna ikapp.

I witcher 1 och 2 matas du alltid med rimligt starka fiender, du kan alltså inte ta dig an för svåra / enkla uppdrag.

Permalänk
Skrivet av Simna:

Hej

Ja, som sagt, vill gärna få tips på mörka rollspel. Är lite trött på rollspel där man befinner sig i en värld som är allt annat än harmonisk, men ändå kläcker invånarna och ens medäventyrare ur sig fåniga kommentarer eller så hittar man ett ledset troll som behöver hjälp osv.

Något tips?

TW3 låter som ett spel som passar dig. Det är mörkt, särskilt i crookback bog

Permalänk
Medlem

Har någon nämnt Vampire: The Masquerade – Bloodlines?

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt vad "mörkt" innebär. Ska det vara gotiskt och gears of war tema över det hela eller räcker det med att spelet bara tar sig lite mer seriöst?

Iallafall, Mount and Blade. Alltid.

Permalänk

Deus Ex: Human Revolution e ju ett med ganska så mörk omgivning och storin e rätt mörk den med annars finns det ju annas quest om du gillar peka och klicka spel med pusel i där e häxor och drakar och annat sånt kolla de på steam rätt kul faktist

Permalänk

@Simna: du kan spela dark souls på datorn och med muss och tagentbord gjorde jag rätt länge för min handkontroll hade pajat och va för snål att köpa ny x) men det går

Permalänk
Medlem

Gamla hederliga Morrowind är alltid en höjdare, om man klarar av den lite äldre skolans spel.

Grafiken är förstås inte superduper med dagens mått mätt - även om jag personligen tycker den åldrats med värdighet - och glöm det där med att spelet håller en i handen och nästan spelar sig självt på det där sättet moderna spel tenderar att göra. Bekvämligheter och carebeardesign lyser faktiskt totalt med sin frånvaro; ska du någonstans är det apostlahästarna som gäller, det finns inget quick travel, och det är fullt möjligt att dö på både frustrerade och orättvisa sätt. Karaktärsuppbyggnadssystemet och spelmekaniken i stort är som sig bör onödigt krånglig, och inte reducerat till dagisnivå i hopp om att sälja så många kopior som möjligt.

Och ja, Morrowind är mörkt så det förslår!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

The secret world, rätt mörkt, rätt mycket zombies och monster där ute
Ett gäng koncipratoriska och andra roliga lite mörkare stories.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Spec Ops The Line? Grymt bra spel och story, dock inget rollspel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Har någon nämnt Vampire: The Masquerade – Bloodlines?

//j

This^!

Permalänk
Medlem

Divinity - Original Sin kanske.
Fåniga kommentarer finns det gott om och jag mördade precis en fet orc som satt och grät över sina döda brors grav. Lootade orcen och grävde upp den döda brodern och plundrade honom också.
Blir tredje rundan i det spelet.

Annars är ju Blackguards 1 och 2 ganska mörka. Speciellt tvåan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Storage Jar:

Divinity - Original Sin kanske.
Fåniga kommentarer finns det gott om och jag mördade precis en fet orc som satt och grät över sina döda brors grav. Lootade orcen och grävde upp den döda brodern och plundrade honom också.
Blir tredje rundan i det spelet.

Annars är ju Blackguards 1 och 2 ganska mörka. Speciellt tvåan.

Det är ju nästan så långt från ett mörkt rollspel man kan komma

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Dragon Age: Inquisition gillar jag. Inte så väldigt mörkt, men hade en del sådana partier.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för Dark Souls -serien.
Rätt minimalistiskt, dystopiskt, mörkt och väldigt creepy stundtals. Helt klart en unik stämning.
Fast det finns inte mycket i form av quests och dialog då, kan inte säga att jag fattade nära allt av spelet utan att läsa hints här och där på wiki och liknande.

Planescape: Torment är rätt mörkt, där har du väldigt mycket dialog och quests, det är av Baldur's Gate -typ, ett klassiskt RPG.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Demon Souls hade ruskigt bra, mörk stämning. Galet bra röstskådespeleri också som var långt bortom det generiska skräp som är i de flesta spel.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Skriv att du är intresserad av hård bdsm på Tinder så ska du få se på mörka rollspel.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Grim Dawn.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det är ju nästan så långt från ett mörkt rollspel man kan komma

Det beror på hur man väljer att spela det

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Gamla hederliga Morrowind är alltid en höjdare, om man klarar av den lite äldre skolans spel.

Grafiken är förstås inte superduper med dagens mått mätt - även om jag personligen tycker den åldrats med värdighet - och glöm det där med att spelet håller en i handen och nästan spelar sig självt på det där sättet moderna spel tenderar att göra. Bekvämligheter och carebeardesign lyser faktiskt totalt med sin frånvaro; ska du någonstans är det apostlahästarna som gäller, det finns inget quick travel, och det är fullt möjligt att dö på både frustrerade och orättvisa sätt. Karaktärsuppbyggnadssystemet och spelmekaniken i stort är som sig bör onödigt krånglig, och inte reducerat till dagisnivå i hopp om att sälja så många kopior som möjligt.

Och ja, Morrowind är mörkt så det förslår!

Det finns väl en grafikmod till Morrowind som ska vara bra också? Men funkar det med Windows 8.1 eller 10?
Är just nu mitt uppe i Pillars of Eternity. Synd att det inte är mörkare;)

Visa signatur

Simna

Permalänk
Skrivet av CynXen:

@ghollghost:

Nu känns vi något offtopic men mutant är bra, men som med alla rollspel krävs en bra SL/GM/DM.

Du / ni inte kört NeoTech med Offensiv böckerna så rekommenderar jag det, mycket detaljer kring vapen och cybernetik. Lite som ett papper och penna version av Deus Ex.

Menar du original Mutant eller något av de nyare? Mutant Undergångens arvtagare är ju hyfsat mörkt medan Mutant År noll t.ex. känns mycket ljusare enigt mig... Då är ändå År noll mycket närmre katastrofen.

NeoTech har jag inte prövat, kanske skulle läsa på lite och se om det är något för vår spelgrupp. Mycket detaljer kan vara bra eller dåligt beroende på hur det är implementerat. Om man ska pröva är det då Neotech eller Neotech 2 man ska titta på?

Jag tänkte också papper och penna när tråden skapades...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Dantes inferno

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@gaminggirl:

NeoTech 2 med offensiv tillägget är det som gäller

mja jo men mutant går ju mörka ner nästan hur mycket man vill om man har en bra SL som kan improvisera och beskriva miljöer och annat bra.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simna:

Det finns väl en grafikmod till Morrowind som ska vara bra också? Men funkar det med Windows 8.1 eller 10?
Är just nu mitt uppe i Pillars of Eternity. Synd att det inte är mörkare;)

Jo, det finns en del sådant. Har dock aldrig använt några mods själv, så kan inte svära på att de funkar med nyare Windowsversioner, eller om det funkar bra alls, oavsett version

Att få igång det omodifierade spelet går utmärkt i W8.1 i alla fall, bara att installera och köra. Förmodligen är det en bra idé att installera och spela det från ett adminkonto för att undvika strul.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@Simna: Om du inte spelet Knights of the old Republic 1 och 2 så har du något att se fram emot. Kanske inte jättemörka men sjukt bra story med olika slut beroende på om du spelar god eller ond. bästa RPG jag spelat.

Ett riktigt mörkt RPG är även Vampire the Masquerade Bloodlines. FPS-rpg med skills och olika "klasser" i form av vampyrklaner. sjukt läbbiga miljöer och unik story.