Smarta klockor kan ha för låga volymer för att etablera sig på marknaden

Permalänk
Medlem

Ett för mig misslyckat koncept. Har inget intresse av det. Mobilen räcker fullt ut.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Medlem

Många säger att mobilen kan göra allt. Det är inte det som är poängen, och det är heller inte sant.

Ett armbandsur är, förutom ett "fashion-statement", något som underlättar. Du vrider på handleden och klockan är där direkt, tillsammans med notifikationer, ingen anledning att stoppa händerna i fickan för att se om det var något viktigt.

Det som förmodligen är det största användningsområdet för smarta klockor är hälsa och aktiviteter.
Hittills är Asus VivoWatch den som ser bäst ut för mig, hyfsat bra batteritid(10 dagar) och den ser bra ut, och den är billig. Det enda den saknar, enligt mig, vore en inbyggd gps för när man är ute och motionerar, så jag slipper ha mobilen med mig för att spåra mina rundor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Skaffar jag mig en smartklocka blir det apple watch men en senare version men bättre batteri - that's it.

Såklart skaffar man sig en apple watch, om man kör iPhone.

Skrivet av GaMeR2K5:

Har inte sett någon ännu som faktiskt kunnat motivera användandet av en "smart-watch" på något vettigt sätt. Det är inget annat än en "kul pryl".

Gå in i senaste Fredagspanelen, kolla in dom sista 5min så kan Emil motivera, det du faktiskt inte sett än

Skrivet av Mr_Lazy:

Jag ser inte varför klockorna inte skulle få fotfäste.
Låter som det är som vanligt med fördomar, de som inte har provat eller förstår är emot. Som vanligt så blir det storm runt produkter/tjänster som inte från dag 1 inkluderar ALLA funktioner alla sorters människor kan tänkas behöva. Det är ju dåligt!

Börja med de 4 basic funktionerna. Se vem som ringer, se vem som skriver och vad, se och bli påmind om när det är dags att göra något, styra volym, track och se artist & låt.
Detta kan göras medans telefonen ligger på laddning, ligger på köksbordet, ligger i väskan i bagageutrymmet ligger ner tryckt i fickan medan du kör bil eller cyklar.
Dagens telefoner har inte blivit mindre med generationerna.

Som sagts tidigare, ingen behövde en surfplatta tidigare men nu har folk minst en var.

Bra förklarat " 4 basic funktionerna" det är exakt så jag använder min klocka (plus lite till)
Jag slipper dra upp mobilen, jag bara kastar ett öga på klockan, är det viktigt tar jag upp mobilen, är det inte viktigt får den ligga kvar i fickan.

Folk som hatar klockorna, har ju inte insett dess rätta verktyg, många tror att den skall ersätta en mobil!
Hur kan man ens få för sig det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av raschen:

Använder min LG G Watch R dagligen är är galet nöjd. Behövs den? Nja troligen inte. Behövs en smartphone överhuvudtaget? Nja troligen inte det heller.. Men gör klockan mitt liv enklare? JA. Jag jobbar som asfaltsarbetare (Smutsigt jobb). Och har på mig Peltor Bluetooth-hörselkåpor dagarna i ända. Titt som tätt ringer folk till mig. Både önskade och oönskade samtal. Nu ser jag direkt vem det är som ringer, utan att behöva plocka upp mobilen. Och kan då enkelt svara eller skita i att svara med hjälp av knappen på hörselskydden. Samma gäller om jag lyssnar på musik på jobbet. Då kan jag enkelt, utan att behöva ta upp mobilen, byta låt, pausa m.m.
Ibland ska vi flytta våra maskiner lite längre sträckor. Och är det till ett ställe där jag aldrig varit innan kan jag bara köra igång navigationen i klockan och på så sätt hitta dit jag ska. Något som är mycket svårare om jag skulle behöva hålla i min mobil.

Sen är det faktiskt väldigt smidigt att kunna läsa sms m.m. direkt i klockan. Speciellt om man får många sms varje dag. Så vet man vilka gånger det är värt att plocka upp mobilen eller ej.

Sen har vibratorn i klockan gjort att jag upptäckt inkommande samtal många gånger då jag annars skulle missat dom.

Detta är bara några av många användningsområden jag haft från min klocka.

Vad gäller batteritiden klarar sig min LG-klocka i ca 2 dygn. Det är mer än tillräckligt då jag aldrig sover med smycken/klockor på mig. Och jag har ju min laddstation vid sängen så lägger den helt enkelt där varje kväll. Och som sagt, klockan klarar ju LÄTT ett dygn. Mer behöver den ju aldrig klara egentligen så förstår inte vad folk klagar på. Det är ju ett tillbehör till ens mobil, och sålänge batteritiden är i paritet med mobilen finns det ju egentligen inga problem.

Jag hade en MBW-150 2009. Det var suveränt, och beroendeframkallande och då fanns inte funktioner som Google Keep, eller röstsök. Jag tror inte man förstår förrän hur vanebildande de är förrän man har en. Min sambo svarade i stort sett endast på vart tredje samtal tills det blev en MBW för henne också. Aldrig ett missat samtal efter det. Men grejorna är konsumtionsvara.

Permalänk
Inaktiv

Helt ointresserad av smart klocka. Marginalnyttan är för liten för en pryl till att hålla laddad. En klocka är i grunden ett smycke och behöver/skall inte vara smart.

Däremot intresserad av byxor med diskreta benfickor där man kan ha mobilen. Inte riktigt samma sak men dom överlappar så sett att bägge har som syfte att göra mobilen fysiskt smidigare i vardagen.

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill att min framtida smarta klocka ska kunna, är att följa med mig till löpspåret och gymmet utan att mobilen är med.

Den ska ge mig trådlös musik till mitt bluetooth headset,
den ska ge mig gps-spårning vid löpning till min sports-tracker app,
den ska kunna ta min puls via handleden hela tiden,
den ska funka med wifi,
den ska kunna funka som telefon när de är parade,
den ska funka i solljus,
den ska vara vatten/svett-tät och ha mer än 20 timmars battertid.

Innan dess är de helt ointressanta.

Den enda halvintressanta idag är Gear S, men den är inte baserad på Android Wear, vilket gör att man blir beroende av Samsungs version av Thizen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Helt ointresserad av smart klocka. Marginalnyttan är för liten för en pryl till att hålla laddad. En klocka är i grunden ett smycke och behöver/skall inte vara smart.

Däremot intresserad av byxor med diskreta benfickor där man kan ha mobilen. Inte riktigt samma sak men dom överlappar så sett att bägge har som syfte att göra mobilen fysiskt smidigare i vardagen.

Fel en klocka är i grunden ett redskap för att hålla reda på tiden.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raschen:

Använder min LG G Watch R dagligen är är galet nöjd. Behövs den? Nja troligen inte. Behövs en smartphone överhuvudtaget? Nja troligen inte det heller.. Men gör klockan mitt liv enklare? JA. Jag jobbar som asfaltsarbetare (Smutsigt jobb). Och har på mig Peltor Bluetooth-hörselkåpor dagarna i ända. Titt som tätt ringer folk till mig. Både önskade och oönskade samtal. Nu ser jag direkt vem det är som ringer, utan att behöva plocka upp mobilen. Och kan då enkelt svara eller skita i att svara med hjälp av knappen på hörselskydden. Samma gäller om jag lyssnar på musik på jobbet. Då kan jag enkelt, utan att behöva ta upp mobilen, byta låt, pausa m.m.
Ibland ska vi flytta våra maskiner lite längre sträckor. Och är det till ett ställe där jag aldrig varit innan kan jag bara köra igång navigationen i klockan och på så sätt hitta dit jag ska. Något som är mycket svårare om jag skulle behöva hålla i min mobil.

Sen är det faktiskt väldigt smidigt att kunna läsa sms m.m. direkt i klockan. Speciellt om man får många sms varje dag. Så vet man vilka gånger det är värt att plocka upp mobilen eller ej.

Sen har vibratorn i klockan gjort att jag upptäckt inkommande samtal många gånger då jag annars skulle missat dom.

Detta är bara några av många användningsområden jag haft från min klocka.

Vad gäller batteritiden klarar sig min LG-klocka i ca 2 dygn. Det är mer än tillräckligt då jag aldrig sover med smycken/klockor på mig. Och jag har ju min laddstation vid sängen så lägger den helt enkelt där varje kväll. Och som sagt, klockan klarar ju LÄTT ett dygn. Mer behöver den ju aldrig klara egentligen så förstår inte vad folk klagar på. Det är ju ett tillbehör till ens mobil, och sålänge batteritiden är i paritet med mobilen finns det ju egentligen inga problem.

Smartwatch är vanebildande, fast man förstår inte förrän man har ett.

Jag hade en SonyEricsson MBW-150 2009 i kombination med Windows Mobile. Iofs mest en dumb panel, men förutom vibrerande alarm, nummervisning, sms/mailrubriker, så var musikstyrning, och volymkontroll suveränt. Målade huset en sommar och det var skönt att slippa mecka med telefonen. I möten hade jag telefonen på mute i fickan, men såg ändå vem som ringde. Min sambo missade vartannat samtal, men efter att även hon mottagit en MBW så var det inga fler missade samtal. Med dagens appar, som Google Keep, röststyrning etc så är det oändligt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför hoppas du de försvinner? Du vill inte ha en visst köp inte någon då, men vad förstör dom för dig?

Lite hastigt skrivet, menade tror dom försvinner.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

@Ignostic: Antagligen lika bra/dåligt som din telefons batteri. Det är samma sorts batteri i

Det kan bli rätt kasst med andra ord. Jag gissar att man kan byta batteriet i vissa men att det är fastlimmat i andra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det roligaste är att många av dessa funktioner som prisas i de smarta klockorna såsom alarm, nummerpresentatör etc redan finns i ett enkelt, förhållandevis billigt aktivitetsarmband med godbatteritid.
Tycker många av dessa försvarstal tyder på att smarta klockor i deras nuvarande form är lite som 3d, en gimmicks som är kul ett tag men inte värt det i längden. Högt pris, kort batteritid och brist på vettiga funktioner samt behovet av att ha mobilen nära gör att de blir rätt så överflödiga. När de är billigare, har batteritid som räcker en vecka eller två samt unika appar och funktioner som funkar bra på en klocka. Ett exempel vore att skriva/svara på sms och mail utan mobil på ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

Bär inte klocka i vanliga fall. Men om det är en bra kombo av notifieringar, sportarband och rangefinder så kommer jag nog ha svårt att stå emot. Men allt hänger på att Microsofts samarbete med Titleist slår väl ut och funkar i Sverige. Då blir det ett Microsoft Band II.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Fel en klocka är i grunden ett redskap för att hålla reda på tiden.

Det var så en gång men nu för tiden lär är primära funktionen att vara ett smycke, i alla fall i de flesta fall. Titta på vad folk har för klockor, de som har det.

Permalänk
Medlem

Smarta klockor känns ungefär som tamagotchi för vuxna. Nej tack.

Permalänk
Avstängd

Om det är så låg efterfrågan på smarta klockor, varför ska dom då tillverka dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det var så en gång men nu för tiden lär är primära funktionen att vara ett smycke, i alla fall i de flesta fall. Titta på vad folk har för klockor, de som har det.

Bara för att folks användningsområden förändras, ändras inte produktens syfte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Helt ointresserad av smart klocka. Marginalnyttan är för liten för en pryl till att hålla laddad. En klocka är i grunden ett smycke och behöver/skall inte vara smart.

Däremot intresserad av byxor med diskreta benfickor där man kan ha mobilen. Inte riktigt samma sak men dom överlappar så sett att bägge har som syfte att göra mobilen fysiskt smidigare i vardagen.

Det där med byxorna är ju verkligen skitlätt fixat! Allt som behövs är en symaskin ju

Och kan du inte själv, så finns det ju skräddare.

problem löst

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det kan vara just det; att många inte ser grejen med en smartklocka eftersom ordet klocka påminner om tid och tid får en att tänka på att man har en mobiltelefon till det eller en mekanisk klocka redan som man slipper oroa sig över batteriet.

Som någon kommenterat så måste smartklockan marknadsföras för att visa vilket krångel man slipper genom att använda en, och inte att den har en miljon funktioner som en smartphone eftersom det kan då bli som "tårta på tårta".

Smartklockan måste differentieras från smarttelefonen så att folk kan se vettet i att skaffa både ock. Personligen skulle jag uppskatta en smartklocka som kan visa saker utan att jag måste vara interaktiv med den såsom att se tid, inkommande info som jag inte behöver svara på som t.ex. akutsms o.d.

Sen har vi oxå självbildsfaktorn eftersom smartklockan kmr troligen att vara en mer el. mindre synlig del av det vi visar omvärlden medan smartelefoner inte är det samt att de har blivit mer vedertagna så inte så många som gör en självbildsbedömning av oss andra utifrån vilken smartphone vi har (möjligen vissa Apple-lovers å Apple-haters som jag själv är, hater). Jmf. detta med att du kan gå i vilka kalsonger du vill (farsan hade ett par tarzan-kallingar för länge sen) utan att känna att många andra kan döma el. tolka din självbild utifrån detta.

Om en större folkmassa upplever att smartklockan kan lösa ett problem el. tillgodose ett behov som de upplever att deras smarttelefon inte kan göra ännu så finns det hopp för denna nya produkt. Men som många kommenterat här redan, "jag ser inte vad man ska ha detta till som jag redan kan använda mobilen till."

Att snabbt kunna se tid, puls å övrig data som man inte kan vara interaktiv med när man tränar kan vara ett område, dock kmr det vara en begränsad marknad eftersom inte alla är så sifferhungriga e. seriösa med sin träning. Dock så finns ju dylika "klockor/armband" som FitBits osv?

Sen är det ju enligt min åsikt rätt fula dessa appel watch.

Något sånt här vore betydligt trevligare att ha på armen. Gillar annars runda sportklockorna som sitter mer runt armen än svävar på, det ihop med batteritid gör intresset svalt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

En av två saker ska till innan jag skaffar en smart klocka.

1: Trådlös laddning överallt så den aldrig någonsin behöver laddas aktivt.
2: Ett revolutionerande batteri som bara behöver laddas vartannat år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som jag ser det handlar det hela om att för den stora massan, typ 97-98% av jordens befolkning, så är det en fruktansvärt onödig produkt som kostar mycket och man har ju ändå med sig telefonen.
Visst finns det folk och yrkesgrupper där en smart watch är till nytta och ett bra komplement men det är en väldigt liten marknad.

Tittar jag bland vänner, bekanta, internet kompisar som är väldigt teknikintresserade så är det runt 1 av 100 som är det minsta intresserad av att skaffa en smart watch, alla andra ser det som en onödig kostnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Det där med byxorna är ju verkligen skitlätt fixat! Allt som behövs är en symaskin ju

Och kan du inte själv, så finns det ju skräddare.

problem löst

Inte om det ska bli snyggt. Visst jag smälla dit en ICA-kasse med en häftklammer men jag vill ha det snyggt och diskret, helst så att det inte alls syns att det finns en benficka. Och så skall det vara standard på alla byxor. Bakfickor är ju standard, skrota dom och fixa fickor som fungerar som vardagen ser ut nu för tiden. Utan att behöva pilla med det själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeno88:

Majoriteten använder ju sin mobil som klocka, varför skulle man vilja ha en klocka som kan användas som mobil nu? Så jälva fjantig produkt.

Nej, den används som ett komplement, och är som en annan skrev otroligt vanebildande när man väl börjat använda en smart watch, mycket smidigare än att behöva plocka upp mobilen när det ringer (att direkt kunna se om det kan anses viktigt eller inte på vem som ringer), kolla vad det var som pep till (sms, mail, osv), kunna svara direkt när man ex kör bil och inte har en handsfree mm. Så ja, en smart watch underlättar rätt mycket och är inte en "fjantig produkt".

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skulle gärna ha en som tål att bli blöt och oljig osv, annars kan jag inte ha på mig den när jag jobbar och då försvinner mycket av fördelarna (att slippa ta upp mobilen så den blir skitig bland annat).

Vatten tål de flesta, men där emot så kan olja vara ett mer problem, och hur många kommer i kontakt med olja så det skulle skada? Det är nog ett fåtal och då får man helt enkelt ta av sig klockan under den tiden man håller på i närheten av olja.

Skrivet av Xoka:

Det största problemet med smart-klockor är framförallt batteritiden. Andra problem är att det än så länge inte verkar finnas något användningsområde där de faktiskt gör livet enklare för bäraren.
De fungerar inte utan att telefonen finns i närheten, vilket gör att man fortfarande måste asa med sig telefonen om man ska ut och springa.
Kort och gott, tekniken är inte mogen än. Den dagen som man kan använda klockan utan telefon eller till och med kan ringa med den, då kanske det börjar bli intressant, förutsatt att de lyckas utveckla batteritekniken så att man slipper ladda den två gånger om dagen.

Eh, batteritid på ca 2 dagar, och nej man behöver inte ha med sig telefonen när man är ute och springer, utan de funkar även utan telefonen med (i alla fall Apple Watch), man kan ringa med den med, vilket sker genom att den kopplar upp samtalet via telefonen, så allt du vill ha där är redan uppfyllt.

Skrivet av corben2:

Det enda jag vill att min framtida smarta klocka ska kunna, är att följa med mig till löpspåret och gymmet utan att mobilen är med.

Den ska ge mig trådlös musik till mitt bluetooth headset,
den ska ge mig gps-spårning vid löpning till min sports-tracker app,
den ska kunna ta min puls via handleden hela tiden,
den ska funka med wifi,
den ska kunna funka som telefon när de är parade,
den ska funka i solljus,
den ska vara vatten/svett-tät och ha mer än 20 timmars battertid.

Innan dess är de helt ointressanta.

Den enda halvintressanta idag är Gear S, men den är inte baserad på Android Wear, vilket gör att man blir beroende av Samsungs version av Thizen.

Det mesta på din lista är redan uppfyllt, det enda som inte är uppfyllt på listan är musik direkt till headset, och WiFi (WiFi ryktas det om kommer i nästa version av Apple Watch) annars kan du få gps data (via telefonen), den mäter pulsen, den fungerar som en telefon (ringa/ta emot samtal, skicka/ta emot sms mm) och funkar ute i solen, och den är vattentålig, och har lång batteritid.

Det roliga är att alla vill ha funktioner som redan finns i ex Apple Watch, eller andra klockor med men inte vet om det, bristande koll på hur klockorna egentligen fungerar eller bara allmänt klagande för att försöka hålla sig ifrån att köpa en klocka som redan uppfyller kraven?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Inte om det ska bli snyggt. Visst jag smälla dit en ICA-kasse med en häftklammer men jag vill ha det snyggt och diskret, helst så att det inte alls syns att det finns en benficka. Och så skall det vara standard på alla byxor. Bakfickor är ju standard, skrota dom och fixa fickor som fungerar som vardagen ser ut nu för tiden. Utan att behöva pilla med det själv.

Så du tror inte det blir som du vill om du går till en skräddare

Standard på alla byxor, kan du drömma vidare om, det kommer aldrig att hända.

Men, du kan som jag redan skrivit få det gjort exakt som du vill, på vilket plagg du vill, om du går till en skräddare, om du nu vill d v s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Kan bero på att folk vet inte hur eller vad man kan göra med dom.
Bara att läsa i detta kommentarsfält, nästan ingen har koll...

Och det kommer från en snubbe med MacBook och playstation 4...

Visa signatur

Eternity preceeds us, eternity follows us: Between two infinities, of what account is one poor mortal that the century should inquire about him? -P.J. Proudhon

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, den används som ett komplement, och är som en annan skrev otroligt vanebildande när man väl börjat använda en smart watch, mycket smidigare än att behöva plocka upp mobilen när det ringer (att direkt kunna se om det kan anses viktigt eller inte på vem som ringer), kolla vad det var som pep till (sms, mail, osv), kunna svara direkt när man ex kör bil och inte har en handsfree mm. Så ja, en smart watch underlättar rätt mycket och är inte en "fjantig produkt".
Vatten tål de flesta, men där emot så kan olja vara ett mer problem, och hur många kommer i kontakt med olja så det skulle skada? Det är nog ett fåtal och då får man helt enkelt ta av sig klockan under den tiden man håller på i närheten av olja.
Eh, batteritid på ca 2 dagar, och nej man behöver inte ha med sig telefonen när man är ute och springer, utan de funkar även utan telefonen med (i alla fall Apple Watch), man kan ringa med den med, vilket sker genom att den kopplar upp samtalet via telefonen, så allt du vill ha där är redan uppfyllt.
Det mesta på din lista är redan uppfyllt, det enda som inte är uppfyllt på listan är musik direkt till headset, och WiFi (WiFi ryktas det om kommer i nästa version av Apple Watch) annars kan du få gps data (via telefonen), den mäter pulsen, den fungerar som en telefon (ringa/ta emot samtal, skicka/ta emot sms mm) och funkar ute i solen, och den är vattentålig, och har lång batteritid.

Det roliga är att alla vill ha funktioner som redan finns i ex Apple Watch, eller andra klockor med men inte vet om det, bristande koll på hur klockorna egentligen fungerar eller bara allmänt klagande för att försöka hålla sig ifrån att köpa en klocka som redan uppfyller kraven?

Hur ska den koppla upp samtal via telefonen när du är ute och springer och telefonen ligger hemma?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En gimmick som dom flesta säkerligen från början förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Kan bero på att folk vet inte hur eller vad man kan göra med dom.
Bara att läsa i detta kommentarsfält, nästan ingen har koll...

Det är ju just detta som kallas för en katastrof när man lanserar en produkt. Vet inte folk direkt vad man ska ha den till är det ingen som köper produkten. Alltså är detta ett katastrofalt misslyckande för tillverkarna, och det gäller samtliga. Marknaden är inte redo för smarta klockor helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Hur ska den koppla upp samtal via telefonen när du är ute och springer och telefonen ligger hemma?:)

Det var det inte tal om, utan saken var att den kan användas för att ringa, ta emot samtal, hantera meddelande etc.

Och är man ute och springer så har man troligen med sig telefonen oavsett, eller springer utan den om man tycker det, så det är således ingen skillnad mot före smart watches från efter.

Skrivet av Dem8n:

Det är ju just detta som kallas för en katastrof när man lanserar en produkt. Vet inte folk direkt vad man ska ha den till är det ingen som köper produkten. Alltså är detta ett katastrofalt misslyckande för tillverkarna, och det gäller samtliga. Marknaden är inte redo för smarta klockor helt enkelt.

Så en lansering av klockor som säljer i miljoner exemplar är en katastrof? Eh nej, ska man tala om en katastrof i släpp / försäljning så är det ett spel till Xbox One som är Sunset Overdrive, som endast sålt runt 400k exemplar sedan lanseringen, det är ett katastrofsläpp, smart watches är knappast ett katastrofsläpp då de säljer rätt bra löpande och är således inget misslyckande.

Sen så vet ju de flesta vad de ska ha en smart watch till, vilket är notifikationer, snabbt kunna se om det var något viktigt eller något som kan tas senare, enkelt kunna svara på samtal, meddelanden, mail etc.

Det är nog bara de som inte prövat en smart watch som är så skeptiska, de som väl prövat det kommar ha svårt för att lägga dne ifrån sig då det blivit en nödvändighet / måste att ha påsig, precis som en telefon är ett måste att ha med sig i dagens samhälle.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Tror priset på dom avskräcker många att ens sätta sig in i vad produkten kan göra. Kolla bara på mobiler till exempel , dom flesta vet vad en mobil är. Ser man priset på en kina telefon så kan man ju undra varför man ens funderar på att köpa något väletablerat märke typ iphone, samsung med flera som är måbga gånger dyrare. Visst absolut att en billig kinatelefon inte kanske kan mäta sig med en Samsung galaxy s6 edge ninja pluskvamperfekt 72:3 men för väldigt många räcker dom alldeles utmärkt, anledningen till att folk inte köper dom och att dessa väletablerade märken kan fortsätta ha sina höga priser är att dom mindre tillverkarna har svårt att nå ut på marknader med skygglappar.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag VILL omfamna ny teknik, även om det innebär att man verkar dum i huvudet. Jag tycker det är kul med allt som behöver laddas och har touchdisplays. Om det är nödvändigt kan man diskutera, men å andra sidan, så har vi ganska mycket onödigt. Men ibland är det kul att unna sig sådant.

Jag har ingen smartklocka, men jag kommer förmodligen skaffa en, när en rund smartklocka med android wear och åtminståne 2 dagars presenteras. Jag har inget emot att ladda varje kväll, men jag vill kunna använda en produkt jag köper en hel dag utan att få slut på batteri. Jag är en poweruser, och jag vill fortsätta vara det!

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme | Intel i7 5820k @3.3 GHz | Crucial Ballistix Sports 16 GB 2X8 | Asus GeForce GTX 460 v2 | Phanteks Enthoo Luxe | Samsung 840 EVO | Seagate Barracuda 2TB | NZXT Kraken X61 | EVGA SuperNova 750 W |