Smarta klockor kan ha för låga volymer för att etablera sig på marknaden

Permalänk
Medlem

Så är det väl domen lyder, köper man inte allt nytt & revolutionerande så är man antingen teknikfientlig eller en sk bakåtsträvare.
Att man kan ha den som komplement till att ex svara på ett samtal osv kan jag köpa. Men att få notifikationer från sms, mail, uppdateringar är det som förvirrar i alla fall för mig. Jag har provat med en polares en kortare stund och allt det ledde till var bara frustration så jag inte alltid kan tolka informationen klockan ger mig.
Jag för mail och det plingar till, vill jag sen läsa mailet åker ändå telefonen upp, likaså Facebook notifikationer, mail. Till och med sms är krångliga och enormt frustrerande att läsa på den lilla displayen man har.

Självklart är allas tillvaro och användningsområden inte likadana som mina.

Men jag har sagt från första början att jag är säker på att hela smart watch hysterin, i likhet med 3D, kommer dö ut. Även curved, kärvade/böjda skärmar lider av samma problem. Det är en gimmick avsedd för ytterst specifika användningsområden. Din mobil kan redan sköta allt din klocka kan så i min mening blir den överflödig. Det här kan vara det första tecknet på att till och med tillverkarna börjar tvivla på konceptet.

Trampar jag på någons tå här ber jag om ursäkt. Men tiden får utvisa om Jag har rätt eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Var själv sugen på en när det började hypas men sen blev det för dåligt helt enkelt. Kass batteritid.

Skärmen är såklart liten, orkar inte gå tillbaks till en massa scrollanden nu när mobilerna äntligen får lite högre upplösning så att det går att surfa på dom. Tänk att du får ett mail eller inlägg på fejjan på ett antal rader, läser du det då på klockan eller i mobilen?

Enligt mig känns det som att man tagit en smartphone, minskat ner den, tagit bort mängder av appar och sen försökt sälja den som något man bär på armen istället för i fickan. Vill ha något mer, något nytt om jag ska köpa. Klcoka med hologramdisplay vore ju coolt.

Wearable computing i all ära men ser själv gärna något nyare än klockor och armband.

Håller fulständigt med, själv så har jag brytningsfel i mitt högra öga så att läsa liten text är irriterande för mig, men på mobilen så är det OK.

Ser inte heller poängen med smarta armbandsur så som dem är implementerade just nu, om det blir holograf display senare så är det dock instant buy

Permalänk
Medlem

@Taft: Nice! Vilka modeller är värda att kolla på? Jag har för tillfället en LG G2, om det nu spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vatten tål de flesta, men där emot så kan olja vara ett mer problem, och hur många kommer i kontakt med olja så det skulle skada? Det är nog ett fåtal och då får man helt enkelt ta av sig klockan under den tiden man håller på i närheten av olja.

Jo det fungerar säkert för de flesta men jag kommer aldrig köpa en som jag måste ta av mig när jag ska greja. Eftersom de två största fördelarna jag ser är att slippa ta i min mobiltelefon medan jag är skitig och att den sitter på min handled Hade jag jobbat på kontor hade det redan suttit en på min handled.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Majoriteten använder ju sin mobil som klocka, varför skulle man vilja ha en klocka som kan användas som mobil nu? Så jälva fjantig produkt.

Fast det handlar ju inte om att ersätta mobilen. Du får se det som att klockan står framför samma möjlighet nu som telefonen gjorde när iPhone lanserades.

Finns det ens en liten möjlighet att det blir samma succé? Det återstår att se. Men av artikeln att döma kommer utvecklingen troligen gå betydligt långsammare fram än vad den gjorde med smartphones.

Själv tror jag på smartklockan. Men jag tror den kommer att ta samma väg som VR. Ta små babysteps nu likt VR gjorde under nittiotalet för att sedan slå igenom när konceptet har med sig tekniken som behövs för att kunna stryka de begränsningar vi har idag.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Första veckan med smartwatch var jag lite missnöjd då jag hade andra förväntningar på vad jag skulle använda den till.

Nu skulle jag inte vilja vara utan den. Lätt kunna se info om låtar, justera volym etc på tunnelbanan. växla till nästa låt på hifi anläggningen när jag står i köket med stekpannan i högsta hugg.

Se om jag måste ta samtalet/ läsa sms/e-mail på möten diskret. Det enda jag saknar är bra voice igenkänning och navigation. Vore även nice att lätt se busstider. Men med 1gen produkter är det lite vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

@Taft: Nice! Vilka modeller är värda att kolla på? Jag har för tillfället en LG G2, om det nu spelar roll.

Spelar egentligen ingen roll vad du har för smartphone, kanske en som har senare verson typ 4 nånting minns inte men det har ju de flesta. De som jag tycker är värda att titta på är Moto360, LG G Watch R och LG Watch Urbane, Samsung's fungerar inte med andra smartphone förutom deras egna vilket suger balle. Sen Apple Watch fungerar ju givetvis inte med Android. Tycker inte Sony's tilltalar mig då jag inte tycker om fyrkantig skärm. Tycker de runda är mycket snyggare sen faila batteri på Sony's klockor för min del. Tycker LG har lyckats bra där.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Felgrad på ~2s per dygn brukar dock vara vanligt men det kan jag lätt leva med för en helmekanisk klocka.

Vilken mekanisk klocka klarar det?

Permalänk
Medlem

@Taft: Tack! Ska kika på dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Gå in i senaste Fredagspanelen, kolla in dom sista 5min så kan Emil motivera, det du faktiskt inte sett än

Jo jag hade sett den tidigare.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

En klocka är en statussymbol därför vill man inte ha något billigt klumpigt som man måste ladda varannan dag.

För att hålla reda på tiden tror jag majoriteten av alla använder mobilen eller datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det fungerar säkert för de flesta men jag kommer aldrig köpa en som jag måste ta av mig när jag ska greja. Eftersom de två största fördelarna jag ser är att slippa ta i min mobiltelefon medan jag är skitig och att den sitter på min handled Hade jag jobbat på kontor hade det redan suttit en på min handled.

Där har du problemet, problemet är inte själva enheten i sig, utan problemet är ditt jobb. Lösning? Byt jobb!
Ne, men problemet skulle ju kvarstå oavsett vad du använder för enhet, det enda som kan hjälpa är ju om du kan ha ett heltäckande skal som täcker hela skärm och knappar, så det enkelt kan bytas / tvättas av när det blir skitigt.

Skrivet av Zache_:

Finns det ens en liten möjlighet att det blir samma succé? Det återstår att se. Men av artikeln att döma kommer utvecklingen troligen gå betydligt långsammare fram än vad den gjorde med smartphones.

Ser man till försäljning så är det redan en succé egentligen, om man räknar på att de sålt ca 3-4 miljoner exemplar (troligen mer, då Apple inte själva gått ut med antal än, utan det är en analysfirma som analyserat kvitton/mail) så är det mer än vad ursprungliga iPhone sålde på sina första 2 kvartal (ca 1.4 Miljoner exemplar), så det är ju ingen dålig start på knappt 1 kvartal, och rätt få länder.
Och ser man till statistiken på iPhone försäljningen så var det först efter 2-3 år som det tog fart ordentligt, men jag tror att Apple Watch kommer öka i snabbare takt än iPhone gjorde sedan släppet, för att sen nå upp till en rätt stabil nivå inom 1-2 år max.

Se på iPhone som sålde ca 1.2 Miljoner exemplar de första två kvartalen 2007 och nu säljer ca 135 Miljoner exemplar på två kvartal (iPhone 6 släppet), det har alltså ökat med över 100 gånger på ca 7 år, dock så tror jag inte att smart watches kommer gå samma höga ökning till mötes, då en smart watch är en sådan produkt som troligen kommer användas i flera år, mot en smartphone som rätt ofta byts med ca 1 års mellanrum (varav den äldre går till en familjemedlem, eller säljs), tror inte att smart watches kommer gå samma bytesfrekvens till mötes, se exempelvis på surfplattor, där försäljningen gått ned, vilket inte beror på att de är dåliga på något sätt, utan mer på att dels så har smartphones växt i storlek, och dels så har prestandan på surfplattor nått en gräns där de för en vanlig användare "räcker till" i säg 3 år eller kanske mer, och då sänks bytesfrekvensen då det inte finns någon anledning att byta, för att ex få snabbare då man "klarar sig" på den man har, vilket jag tror kommer bli lika med smart watches, att det kommer bli en lägre bytesfrekvens än ex det är på smartphones.

Skrivet av Perdurabo:

Se om jag måste ta samtalet/ läsa sms/e-mail på möten diskret. Det enda jag saknar är bra voice igenkänning och navigation. Vore även nice att lätt se busstider. Men med 1gen produkter är det lite vad det är.

Finns på Apple Watch (Siri), även kartor finns med.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo jag hade sett den tidigare.

Ungefär som Emil nämner är något liknande jag skulle använda mig i alla fall. Jäkligt smidigt på jobbet, är oftast svart om fingrarna och spånor,olja och vatten är alltid en risk. Så en klocka där jag kan se samtal/sms vore fint. Även hemma är det smidigt om mobilen ligger i annat rum på laddning så kan jag bara kolla på klockan för att se om det är viktigt.

Jaja alla har inte behovet Jag väntar på det minst har 5 dagars batteritid. Pebble verkar ju vara det bättre idag. Men inget snyggt utseende, LG R ser betydligt bättre ut, men ja har ju inte lång batteritid.

Får se om det kanske om några år kan bli ett alternativ.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är så märkligt att det är låg efterfrågan när batteritiden är så dålig som den är. Solenergi och kroppsvärmen skulle kunna förlänga batteritiden avsevärt men ingen tänker på sådanna lösningar, Även kinetisk energi skulle kunna användas. Finns ju redan vanliga armbandsur som utnyttjar det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det var det inte tal om, utan saken var att den kan användas för att ringa, ta emot samtal, hantera meddelande etc.

Och är man ute och springer så har man troligen med sig telefonen oavsett, eller springer utan den om man tycker det, så det är således ingen skillnad mot före smart watches från efter.

Så en lansering av klockor som säljer i miljoner exemplar är en katastrof? Eh nej, ska man tala om en katastrof i släpp / försäljning så är det ett spel till Xbox One som är Sunset Overdrive, som endast sålt runt 400k exemplar sedan lanseringen, det är ett katastrofsläpp, smart watches är knappast ett katastrofsläpp då de säljer rätt bra löpande och är således inget misslyckande.

Sen så vet ju de flesta vad de ska ha en smart watch till, vilket är notifikationer, snabbt kunna se om det var något viktigt eller något som kan tas senare, enkelt kunna svara på samtal, meddelanden, mail etc.

Det är nog bara de som inte prövat en smart watch som är så skeptiska, de som väl prövat det kommar ha svårt för att lägga dne ifrån sig då det blivit en nödvändighet / måste att ha påsig, precis som en telefon är ett måste att ha med sig i dagens samhälle.

Eftersom så många människor inte verkar veta vad dom ska ha en smart klocka till så är det en katastrof, det är bara några miljoner sålda klockor delat på alla märken som finns, det är ett misslyckande och en missbedömning av marknaden. En försvinnande liten del av köparna av telefoner har köpt en smart klocka, det kan inte ses som annat än en katastrof och förmodligen en brakförlust för många tillverkare som lagt stora resurser på forskning och utveckling av dessa klockor.

Allt det du nämner som att dom flesta vet vad man ska ha den till är onödiga funktioner som kan utföras snabbare eller lika snabbt på mobilen. Har du ett headset kan du svara utan att röra mobilen, det behövs ingen mellanhand för det, ska du svara på mail är mobilen bättre, ska du svara på meddelanden är mobilen bättre, ska du köra röststyrning är ett headset till mobilen bättre. Jag kan inte se ett enda område där klockan skulle vara bättre annat än att snabbt kolla tiden, vilket en vanlig klocka gör bättre.
Detta är min uppfattning av smarta klockor.

Permalänk
Medlem

för många år sedan. typ 8, så köpte jag en sony ericsson mbw-150.
den visar sms, inkommande samtal. man kan avvisa samtal eller svara, byta låtar, höja sänka volym osv. varför vart inte dessa mer poppis än de vart om det är dessa funktioner som de flesta eftersöker?
inga kartor eller voice-com förstås.

en veckas batteritid förresten!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Som utvecklare är det skönt att inte ha en klocka på armen. Skulle jag en dag vilja ha det så skulle det bli en mekanisk, dvs klocka utan batteri. En klocka som tickar pga mekanik, fjädrar och kugghjul. Felgrad på ~2s per dygn brukar dock vara vanligt men det kan jag lätt leva med för en helmekanisk klocka.

COSC standarden för chronometrar ligger på -4 till +6 sekunder/dygn. Så det är väldigt få mekaniska klockor som är så precisa. Richard Mille klockor är nog de enda som klarar den typen av precision.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte det är så märkligt att det är låg efterfrågan när batteritiden är så dålig som den är. Solenergi och kroppsvärmen skulle kunna förlänga batteritiden avsevärt men ingen tänker på sådanna lösningar, Även kinetisk energi skulle kunna användas. Finns ju redan vanliga armbandsur som utnyttjar det.

Så två dagars batteritid är dåligt enligt dig?
Det är ju längre än vad de flesta smartphones håller, majoriteten (som är någorlunda aktiva) laddar sin smartphone etc varje natt oavsett, så då kan klockan laddas med, då det ändå inte är något man har på sig när man sover.
Så att ladda efter 2 dagar är inte så farligt egentligen, inte när man ändå laddar sin mobil varje natt oftast.
Vill man ha något som håller så får man gå tillbaka till Nokia 3210/3310 och liknande.

Skrivet av Dem8n:

Eftersom så många människor inte verkar veta vad dom ska ha en smart klocka till så är det en katastrof, det är bara några miljoner sålda klockor delat på alla märken som finns, det är ett misslyckande och en missbedömning av marknaden. En försvinnande liten del av köparna av telefoner har köpt en smart klocka, det kan inte ses som annat än en katastrof och förmodligen en brakförlust för många tillverkare som lagt stora resurser på forskning och utveckling av dessa klockor.

Allt det du nämner som att dom flesta vet vad man ska ha den till är onödiga funktioner som kan utföras snabbare eller lika snabbt på mobilen. Har du ett headset kan du svara utan att röra mobilen, det behövs ingen mellanhand för det, ska du svara på mail är mobilen bättre, ska du svara på meddelanden är mobilen bättre, ska du köra röststyrning är ett headset till mobilen bättre. Jag kan inte se ett enda område där klockan skulle vara bättre annat än att snabbt kolla tiden, vilket en vanlig klocka gör bättre.
Detta är min uppfattning av smarta klockor.

Whut?
Majoriteten vet troligen VAD de kan använda en smart watch till, så det är inte alls ett misslyckande eller missbedömning, sen så kanske de inte känner något större behov av det (förrän de själva testat en i några veckor), för det är först när man testat den själv i en längre tid som man kan bilda sig en uppfattning egentligen om den, och vad man använder den till, hur den är behjälplig i vardagen osv.

Det är inte onödiga funktioner alls, så du tycker att det är "snabbare eller lika snabbt" att krångla upp mobilen ur fickan, väcka skärmen, låsa upp den, gå till rätt notifikation/app och sedan läsa meddelandet än att på en bråkdel av tiden endast vrida på armen och peta till på skärmen för att se ex ett sms, eller en notifikation från en app?

Det märks rätt tydligt att du inte använt en smart watch då du fortfarande tror att det är "snabbare eller lika snabbt" att riva upp telefonen och krångla än att bara vrida på armen snabbt och se vem det var ifrån, och eventuellt klicka på meddelandet och läsa snabbt på en bråkdel av tiden.

Svara på meddelanden kan du göra med att snabbt prata in det med hjälp av Siri (som exempel), lika så mail med mera.

Lika så så är det mycket enklare att bara snabbt kolla till på klockan och se vem som ringer, och kunna avvisa samtalet eller svara (med headset, eller i klockan) än att behöva riva upp mobilen och se vem det är, och eventuellt avvisa samtalet eller svara på headsetet.

Så summa summarum är att en smart watch sparar många mellansteg mot att varje gång behöva riva upp telefonen och se vad det var denna gången som notifierades.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Proffsmobbare

Jag antar att majoriteten av användarna som är nöjda med två dagar batteritid inte är klockbärare i dagsläget.

Permalänk

Detta konceptet har varit helt ointressant för mig fram tills nyligen då det sägs på jobbet att mobiltelefoner ska förbjudas under arbetstid till hösten. Plötsligt så har man börjat kika lite på alternativ som detta för att kringgå det hela

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

"Brist på differentiering sägs också bidra ytterligare till att inte driva upp efterfrågan för kategorin."

Konstigt nog så fungerar det för deras telefoner.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlarveR:

Och det kommer från en snubbe med MacBook och playstation 4...

Ursäkta, vad har det med saken och göra? Att jag har en Mbp och PS4, vad säger det om mig menar du?

Permalänk
Medlem

Jag gillar att ha klocka, men jag har den enbart för att det är en riktigt snygg accessoarer. Problemet idag är att att de flesta smart-klockarna är fula som stryk... Speciellt apple watch. Hade kunnat tänka mig en moto360 om den hade batteritid på i alla fall ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Detta konceptet har varit helt ointressant för mig fram tills nyligen då det sägs på jobbet att mobiltelefoner ska förbjudas under arbetstid till hösten. Plötsligt så har man börjat kika lite på alternativ som detta för att kringgå det hela

Var jobbar du någonstans? Jävlar vilken regel, hade blivit så jävla förbannad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Whut?
Majoriteten vet troligen VAD de kan använda en smart watch till, så det är inte alls ett misslyckande eller missbedömning, sen så kanske de inte känner något större behov av det (förrän de själva testat en i några veckor), för det är först när man testat den själv i en längre tid som man kan bilda sig en uppfattning egentligen om den, och vad man använder den till, hur den är behjälplig i vardagen osv.

Det är inte onödiga funktioner alls, så du tycker att det är "snabbare eller lika snabbt" att krångla upp mobilen ur fickan, väcka skärmen, låsa upp den, gå till rätt notifikation/app och sedan läsa meddelandet än att på en bråkdel av tiden endast vrida på armen och peta till på skärmen för att se ex ett sms, eller en notifikation från en app?

Det märks rätt tydligt att du inte använt en smart watch då du fortfarande tror att det är "snabbare eller lika snabbt" att riva upp telefonen och krångla än att bara vrida på armen snabbt och se vem det var ifrån, och eventuellt klicka på meddelandet och läsa snabbt på en bråkdel av tiden.

Svara på meddelanden kan du göra med att snabbt prata in det med hjälp av Siri (som exempel), lika så mail med mera.

Lika så så är det mycket enklare att bara snabbt kolla till på klockan och se vem som ringer, och kunna avvisa samtalet eller svara (med headset, eller i klockan) än att behöva riva upp mobilen och se vem det är, och eventuellt avvisa samtalet eller svara på headsetet.

Så summa summarum är att en smart watch sparar många mellansteg mot att varje gång behöva riva upp telefonen och se vad det var denna gången som notifierades.

Du har en viss poäng, men den lilla tidsvinsten det innebär (de flesta telefoner kan du ändå redan se meddelanden på låsskärmen, svara kan du behöva låsa upp dock, men vi snackar någon sekund max), jag ser inte hur den kan vara värd flera tusentals kronor. Särskilt när man väldigt sällan behöver svara på det där SMSet/mailet/Facebookinlägget/Twitterposten/Instagrambilden direkt precis nu. Helt ärligt behöver man inte ens vara medveten om att man fått dem tills man tar sig fem minuter senare på dagen och går igenom allt som hänt på förmiddagen.

Att alltid vara med, alltid vara uppkopplad är enligt mig ett skapat behov. Det finns egentligen inte.

Sen är det väl just det, de tillför ingen NY funktionalitet, de låter dig dig göra saker du redan kan göra, lite, lite smidigare. För en rejäl summa pengar. Och batteritid i några dygn samt generellt sett alldeles för stora.

Nepp, jag tror på "wearables"/smartklockor när de ERSÄTTER mobilen, tänk Pipboy från Fallout. Men även där vete tusan om det ändå inte är smidigare med en vanlig mobil.

Permalänk
Medlem

Detta är ett misslyckande, åtminstone för alla utom Apple.
Skulle vara kul att se de riktiga lagrena hos respektive tillverkare med klockor staplade på högar.
Det här är det en första indikation på att knappt ens tillverkarna ser någon framtid för dessa smart watches.
Sen som många beskriver kan den säkert underlätta en del för vissa. Men jag upplever ändå att det blir ett steg extra gentemot mobilen.
Mail notifikation i klockan: mailet/sms:et eller vad det nu är är för stort (3-4 sidor) att läsa på klockan så då måste du antingen scrolla både i sidled och upp/ner i evigheter för att kunna tyda innehållet. Eller så åker mobilen upp och du har bockat av uppgiften direkt.

Det verkar som att det största användningsområdet för dessa klockor är att skjuta på allting. "Jag fick ett mail/sms/uppdatering whatever men jag tar det sen för det går knappt att tyda på min blogg enormt lilla display"

Ett användningsområde som många lyfter fram är möten av någon anledning. Det skulle inte se lite lustigt ut om jag antingen fläker upp min arm på bordet och kollat upp vad klockan vill, eller att hela huvudet sjunker ner samtidigt som man tokstirrar med blicken neråt i några sekunder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilken mekanisk klocka klarar det?

Skrivet av Moriquende:

COSC standarden för chronometrar ligger på -4 till +6 sekunder/dygn. Så det är väldigt få mekaniska klockor som är så precisa. Richard Mille klockor är nog de enda som klarar den typen av precision.

Skickades från m.sweclockers.com

En bekant till mig började lära sig om urmakeri och byggde några egna, ett mycket pillrigt arbete. Den viktigaste delen ansåg han var oljan, köp in samma olja som schweizarna använder i sina mästerklockor.

-2 till +2 tycker en del är standard och andra inte inom högre kvaliteter, ber helt på vem man talar med tycker jag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Lite kul att se hur folk resonerar

Jag tycker att det inte är något fel på dom i dagsläget

- Batteritiden är 1-2 dagar på de jag kollat på, funkar hur bra som helst för mig då jag inte sover med klockan på och skulle bara lägga den på en docka (såsom moto360). Skulle däremot klaga på smartphones batteritid om det skulle vara så

-Funktionerna är ju riktigt bra redan nu, kolla vad du får för notifikationer är ju det mest användbara för min del då man har mobilen nertryckt i fickor speciellt på jobbet, då kan jag skilja på om jag får ett inte så viktigt mail eller ett sms. Sen att man kan läsa på klockan är nog inget jag skulle göra

- Sen att man använder klockor som smycken i dagsläget så är ju sant, just därför ser jag inget problem med smartwatch då de finns flera olika sorter... men allt för lite.

- Priset är ju rena kapet då det finns hiskeligt mycket klockor som kostar mycket mer än en smartwatch, om det sen är kvalité eller märkes vettefan.

Tycker absolut folk borde skaffa en smartwatch då jag hatar när man har en konversation eller sitter och käkar med någon och dom tar fram sin telefon, snälla ni som gör det, skaffa en smartwatch då ser det lite bättre ut iallafall. (Kan nog omedvetet vara en av dom, tyvärr)

Väntar nog på nästa generation då det känns som ett bra tag sen de första kom ut. Inte så insatt på smartwatches annars så har ingen aning om vilka som är nya och gammla, men moto360 ser riktigt fin ut

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Du har en viss poäng, men den lilla tidsvinsten det innebär (de flesta telefoner kan du ändå redan se meddelanden på låsskärmen, svara kan du behöva låsa upp dock, men vi snackar någon sekund max), jag ser inte hur den kan vara värd flera tusentals kronor. Särskilt när man väldigt sällan behöver svara på det där SMSet/mailet/Facebookinlägget/Twitterposten/Instagrambilden direkt precis nu. Helt ärligt behöver man inte ens vara medveten om att man fått dem tills man tar sig fem minuter senare på dagen och går igenom allt som hänt på förmiddagen.

Att alltid vara med, alltid vara uppkopplad är enligt mig ett skapat behov. Det finns egentligen inte.

Sen är det väl just det, de tillför ingen NY funktionalitet, de låter dig dig göra saker du redan kan göra, lite, lite smidigare. För en rejäl summa pengar. Och batteritid i några dygn samt generellt sett alldeles för stora.

Nepp, jag tror på "wearables"/smartklockor när de ERSÄTTER mobilen, tänk Pipboy från Fallout. Men även där vete tusan om det ändå inte är smidigare med en vanlig mobil.

Tycker faktiskt priserna är bra redan på smartwatches om man nu tänker på vad folk kan betala för vanliga klockor, billigaste som jag sett och testat kostade runt 1000kr och funkade faktist riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så två dagars batteritid är dåligt enligt dig?
Det är ju längre än vad de flesta smartphones håller, majoriteten (som är någorlunda aktiva) laddar sin smartphone etc varje natt oavsett, så då kan klockan laddas med, då det ändå inte är något man har på sig när man sover.
Så att ladda efter 2 dagar är inte så farligt egentligen, inte när man ändå laddar sin mobil varje natt oftast.
Vill man ha något som håller så får man gå tillbaka till Nokia 3210/3310 och liknande.

Whut?
Majoriteten vet troligen VAD de kan använda en smart watch till, så det är inte alls ett misslyckande eller missbedömning, sen så kanske de inte känner något större behov av det (förrän de själva testat en i några veckor), för det är först när man testat den själv i en längre tid som man kan bilda sig en uppfattning egentligen om den, och vad man använder den till, hur den är behjälplig i vardagen osv.

Det är inte onödiga funktioner alls, så du tycker att det är "snabbare eller lika snabbt" att krångla upp mobilen ur fickan, väcka skärmen, låsa upp den, gå till rätt notifikation/app och sedan läsa meddelandet än att på en bråkdel av tiden endast vrida på armen och peta till på skärmen för att se ex ett sms, eller en notifikation från en app?

Det märks rätt tydligt att du inte använt en smart watch då du fortfarande tror att det är "snabbare eller lika snabbt" att riva upp telefonen och krångla än att bara vrida på armen snabbt och se vem det var ifrån, och eventuellt klicka på meddelandet och läsa snabbt på en bråkdel av tiden.

Svara på meddelanden kan du göra med att snabbt prata in det med hjälp av Siri (som exempel), lika så mail med mera.

Lika så så är det mycket enklare att bara snabbt kolla till på klockan och se vem som ringer, och kunna avvisa samtalet eller svara (med headset, eller i klockan) än att behöva riva upp mobilen och se vem det är, och eventuellt avvisa samtalet eller svara på headsetet.

Så summa summarum är att en smart watch sparar många mellansteg mot att varje gång behöva riva upp telefonen och se vad det var denna gången som notifierades.

Nej jag har inte testat en smart klocka, men det är ändå min uppfattning om dem.
Angående batteriet så tycker jag att det är dåligt med två dagar ja, den måste ju konkurrera med ett vanligt armbandsur i den aspekten för att vara intressant för mig. Jag har inga problem att ta upp telefonen ur fickan och trycka på en knapp för att kunna läsa meddelandet på skärmen utan att behöva låsa upp skärmen. Det handlar om en sekund eller två, har man extremt bråttom att se vad någon skriver så kanske man ska fundera på ett par smarta glasögon istället.
Sen kan man ju sms och mail upplästa av google som både pratar och förstår svenska, vet inte om det är samma med Siri men bägge lär nog kunna styras Med headset utan en klocka som mellanhand.

Återigen så är detta min uppfattning.
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com