Microsoft färdigställer Windows 10 för RTM

Permalänk
Medlem

Man slipper fullskärms startskärmar och appar. Det är skäl nog att uppgradera, att purga Sinofskys windows 8.1 från världshistorien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 är den första releasen där man inte behöver vänta på att "buggar ska rättas". Av en enda mycket simpel anledning, man kan backa tillbaka till föregående OS när man vill med några musklick. I mina ögon borde alla uppgradera dag 1, den som stöter på någon slags bugg som gör något besvärligt, kan enkelt backa tillbaka till det OS man satt på innan och uppgradera senare istället. Ett mer troligt scenario är dock att ni inte stöter på någon tillräckligt allvarlig bugg och stannar med Windows 10 från dag 1.

Vilken massa BS de pratar De verkar inte förstå att Windows 10 aldrig kommer vara "färdigt" utan konstant uppdateras och förbättras, även efter release.

Jo det är ju just det de pratar om, att det aldrig kommer vara färdigt och att det grundläggande kvalitets säkrandet inte gjort och därför inte är gångbart för företag och större organisationer.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Jo det är ju just det de pratar om, att det aldrig kommer vara färdigt och att det grundläggande kvalitets säkrandet inte gjort och därför inte är gångbart för företag och större organisationer.

Nej du har helt fel.

http://blogs.windows.com/business/2015/01/30/windows-10-for-e...

Windows 10 kommer vara mer stabilt än någonsin för företag tack vare Long Term Servicing branch bland annat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Datavetare

@strejf: resultatet för SunSpider är i rätt irrelevant (webbens motsvarighet till Geekbench), alla de andra har slutat att bry sig om den benchmarken då den är väldigt lätt att "lura" och framförallt är den inte alls relevant för de typ av krävande applikationer som idag utvecklas i JS.

Att man även är bättre i Octane är riktigt kul att se. Resultatet i Octane är till skillnad från SunSpider relevant då testerna bygger på JS-bibliotek som är väldigt vanligt förekommande hos många webbplatser.

Har inte alls koll på JetStream, men läst man här så verkar denna benchmark har lite annat fokus än de andra, man verkar bl.a. ha tester kring UI-prestanda. Från det som beskrivs låter det som är fullt relevant test.

Givet detta stenhårda fokus på JS-prestanda från MS undrar man om de kommer göra en Node.js implementation baserad på JS-motorn i Edge (är JS-motorn från Chrome som används på alla OS Node.js stöds idag)? Gör man det har man av dessa resultat att döma en riktigt kompetent runtime-plattform för krävande webbaserade lösningar (Node.js har visat sig skala väldigt väl).

Microsoft verkar ju lägga väldigt mycket resurser på JS i form av t.ex. TypeScript och man väljer att bygga saker i JS numera som t.ex. Visual Studio Code och management verktygen för Azure (som är .Net/PowerShell på Windows, men är JS-baserat för Linux/OSX och fungerar även på Windows).

Undantaget webbläsaren (som ser intressant ut) och DX12, vad finns det för nyheter i själva OSet som på något sätt är upphetsande? Har försökt hänga med här, men kan inte riktigt se något som på något sätt kan ses som "killer feature". Lär uppgradera ändå p.g.a. priset och att Win8.x lär bli styvmoderligt behandlat efter ett tag, men väntar ett tag till rapporten om strul minskat i frekvens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Jo det är ju just det de pratar om, att det aldrig kommer vara färdigt och att det grundläggande kvalitets säkrandet inte gjort och därför inte är gångbart för företag och större organisationer.

Det kommer funka såhär för företag:
http://windowsitpro.com/windows-10/keeping-windows-10-date-en...

Permalänk
Medlem

Jag kommer i vanlig ordning att vänta 6 månader innan jag skaffar deras nya OS så att de hinner fixa de värsta problemen. Jag har aldrig upplevt en helt smärtfri lansering från Microsoft tidigare, så jag tror inte att det kommer att vara annorlunda nu. Men det blir nog väldigt bra med tiden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Kanske Microsofts "dark ages" är över nu. Tog bara 7 år för dem att krama ur sig en användarvänlig uppföljare till Windows 7. Ja ja. Jag ska uppgradera i alla fall Det är ju gratis, som det borde vara som plåster på såren efter Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Testar Windows 10 betan nu.

Jag kommer inte åt mina dynamiska hårddiskar =(

Inte en chans att jag orkar kopiera 5 TB data för att omvandla dem till basic disks igen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23270876/Dynamic%20Disks.jpg

Heh... vänta bara tills minsta lilla fel sker i dessa dynamiska diskar och inga recovery program kan hjälpa dig.
Ärligt... rädda de 5TB data medan du kan och skrota allt vad dynamiska diskar heter.
Har sett folk mista allt de har gång på gång pga den skiten...

Skrivet av Aeig:

Det klokaste är att låta den gråa massan agera beta-testare i ca 10 månader till efter release, då man fortfarande har två månader kvar att uppgradera gratis.

MVH

Jo lite så tänker jag... och jag har ändå köprt Win 10 sedan första öppna betan (eller Preview om man ska vara petig).
Jag ser fortfarande massa små fel lite här o var, och hade hellre sett det bankas lite till på allt i 2-3 månader till iaf.
Får uppdatera test datorn och en Win 8 maskin iaf, då det inte gör något om de får problem... men Win 7 maskinerna får vara kvar tills jag anser Win 10 redo och Win 7 inte behövligt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej du har helt fel.

http://blogs.windows.com/business/2015/01/30/windows-10-for-e...

Windows 10 kommer vara mer stabilt än någonsin för företag tack vare Long Term Servicing branch bland annat.

Kanske med tiden, men Windows 10 kommer fortfarande att läka som ett såll och vara likt Vista det första året, åtminstone. Tar Jerrys ord på saken, då han jobbade 15år med att förebygga bekymmer och nu görs den processen löpande istället

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Dessa priser dock... Någon som vet om det kommer finnas en rabatterad kampanj inledningsvis? Jag vill gärna uppgradera min kommande w10 home oem till w10 pro retail.

Permalänk
Medlem

Väntat på att formatera om datorn sedan i april-maj. >_< 2v kvaar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Jag kommer i vanlig ordning att vänta 6 månader innan jag skaffar deras nya OS så att de hinner fixa de värsta problemen. Jag har aldrig upplevt en helt smärtfri lansering från Microsoft tidigare, så jag tror inte att det kommer att vara annorlunda nu. Men det blir nog väldigt bra med tiden.

I vanliga fall hade jag gjort likadant, men DirectX 12 är en tillräckligt stor fördel för att jag ska våga prova på iaf en av mina datorer direkt vid släppet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ni som har creative kort bör veta att drivrutiner till det inte kommer förräns augusti

http://support.creative.com/kb/ShowArticle.aspx?sid=126331

Jag skulle allmänt se upp med att köpa produkter ifrån Creative.

Köpte ett EMU-ljudkort, hyfsat dyrt ljudkort ur deras "Creative Professional"-serie, något år innan Windows 7 släpptes. Var inga vidare drivrutiner för Vista, och väntade på Windows 7 då alla ljudkortstillverkare höll på att ta fram drivrutiner åt det i god tid innan släppet. Förutom Creative. De lovade dock att det skulle komma (annars skulle jag självklart aldrig investerat i det).

När Windows 7 väl släpptes så fanns drivrutiner för alla på plats, förutom för Creatives EMU-kort. De kom efter ett bra tag i "beta-version" som fungerade mycket ostabilt och dåligt. Väntade och väntade, och hoppades i ett par år (kom någon liten uppdatering då och då av betaversionerna). När tom Windows 8 släpps utan tillsyn till nya drivrutiner, ens till Windows 7, så insåg jag att Creative helt skitit på oss kunder som köpt ljudkort ur deras allra dyraste och bästa serie.

Var rent lurendrejeri när de påstod att de var på gång med drivrutiner till Windows 7, och en fars och fasad med deras "betaprogram".

Säger bara; hata Creative och livstid bojkott av allt som har med de att göra...

Skrivet av KTL:

Bra att så många är ivriga att testa. Då kan man avvakta ett tag utifall barnsjukdomar dyker upp. Det har hänt förr och kan likväl hända igen

Jo, tar samma inställning. Oavsett om det är OS X, iOS, WP, eller Windows för desktop, så väljer jag att alltid vänta ett par månader tills de värsta buggar är borta och man läst rapporter att det mesta fungerar och är på plats. Har inte tid med eller ork med diverse strul, och bättre att låta de som är nyfikna och har tid att göra det stora testjobbet.

Annars så kan W10 säkert vara en fin uppdatering på många sätt som jag kommer att tids nog lägga in på alla mina datorer, surfplattor och mobiler.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

I vanliga fall hade jag gjort likadant, men DirectX 12 är en tillräckligt stor fördel för att jag ska våga prova på iaf en av mina datorer direkt vid släppet.

Finns det ens några DX12-titlar i dagsläget?

*Retorisk fråga.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Finns det ens några DX12-titlar i dagsläget?

Nej eftersom DX12 har inte släppts ännu.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Protopia:

Finns det ens några DX12-titlar i dagsläget?

De första titlarna blir om jag inte har fel, Gears Remaken och Fable Legends. Så det är på väg.

För mig blir det Win 10, dag ett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Nej eftersom DX12 har inte släppts ännu.

Exakt min poäng.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Creatives brister..

Instämmer helt. Just nu sitter jag på ett Creative som för tillfället funkar OK. Men min tidigare erfarenhet av dem gör att det är bra att avvakta med just den här tillverkaren. Det är inte Microsofts fel, men något man bör vara varse om.

Skrivet av martinot:

Jo, tar samma inställning. Oavsett om det är OS X, iOS, WP, eller Windows för desktop, så väljer jag att alltid vänta ett par månader tills de värsta buggar är borta och man läst rapporter att det mesta fungerar och är på plats. Har inte tid med eller ork med diverse strul, och bättre att låta de som är nyfikna och har tid att göra det stora testjobbet.

Annars så kan W10 säkert vara en fin uppdatering på många sätt som jag kommer att tids nog lägga in på alla mina datorer, surfplattor och mobiler.

Precis. Inte ens mäktiga Apple eller Google är förskonade från problem även om de låter saker testas med betor. Jag vill in på Win 10 framöver dock. Har kört testversionerna och rapporterat både buggar och designdumheter (likt tusentals andra) och Windows 7 börjar kännas gammalt, man kan inte sitta på det hur länge som helst.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Jag har kört Win 7 länge som tusan nu och den installationen behöver snart ses över / göras om, så jag har medvetet väntat på att Win 10 skall släppas skarpt..

Tänkte "ta det stora steget" då

Är det fortfarande så att vissa saker inte fungerar / fungerar mindre bra i Windows 10 jämfört mot Win 7 / Win 8 ? Och vad är dessa isåfall ?

Primärt så jobbar jag vid datorn (men kör RDP till jobbet), annars är det surf och spel som gäller för det mesta hemma.

GTA 5 och fyra flyter bättre på Windows 7 annars har jag inte lagt märke till något förutom helskärmsbuggen där aktivitetsfältet visas i spel mm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta in i det sista, för mycket bröte i w10 enligt mig.
w7 har allt förutom DX12 vilket är mycket synd att dom tvingar på folk w10 som vill spela nyare spelen.

Ska bli trevlig när det börjar trilla ut "lite / light" versioner med nedskalad bloatware

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Protopia:

Exakt min poäng.

Det är inte länge kvar dock.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Dessa priser dock... Någon som vet om det kommer finnas en rabatterad kampanj inledningsvis? Jag vill gärna uppgradera min kommande w10 home oem till w10 pro retail.

Borde bli billigare för dig att köpa en Win 8.1 Pro licens när de reas ut och uppgradera denna.
Dessutom tror jag inte du kan uppgradera OEM till Retail, utan det blir till att köpa retail eller uppgradera OEM.

Skrivet av martinot:

Jag skulle allmänt se upp med att köpa produkter ifrån Creative.

Säger bara; hata Creative och livstid bojkott av allt som har med de att göra...

Så har Creative varit sedan Win 98... de är totalt hemska på att ordna drivare. Men att släppa kort som alla "tycker är bra" det kan dem...
Vf är där för poäng att ens ha ett gratis Creative kort, om inget ändå fungerar!??!?
Så jag håller med dig. Bojkotta Creative, och låt skiten konka eller så får de lära sig att 50%+ av jobbet är bra drivrutiner...

Permalänk
Medlem

För mig är den största "nyheten" att det faktiskt fungerar att byta standard sökleverantör i edge nu till google, för övrigt är faktiskt edge väldigt intressant och får för tillfället ersätta chrome för vidare utvärdering

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Så... någon som vet vart man hittar downloaden till RTM som Windows 10 Insider?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Inte då. Det är bara det att eftersom framtiden är bärbar, klen, hårdvara, som streamar allt content, finns det ingen anledning att optimera OS:en för kraftfull, stationär, hårdvara.

Ah framtiden där man är övervakad hela tiden. Redan win10 borde heta Windows NSA edition med tanke på hur mycket den trycker på molnet och att default är att den laddar allt möjligt upp. Verkar som att de flesta här är lite för unga för att fatta vad sådan nivå av övervakning gör med samhället. Sälj ut så länge det går, egoismen är vad ni tränats i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Ah framtiden där man är övervakad hela tiden. Redan win10 borde heta Windows NSA edition med tanke på hur mycket den trycker på molnet och att default är att den laddar allt möjligt upp. Verkar som att de flesta här är lite för unga för att fatta vad sådan nivå av övervakning gör med samhället. Sälj ut så länge det går, egoismen är vad ni tränats i.

Eller så låter du folk bestämma själv vad de gör med sina liv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Jag tror han menade bättre performance:
"in the case of gaming performance, the three operating systems aren’t worlds apart - - - Windows 8.1 is producing the highest frame rates. On second place there is Windows 7 and Windows 10 comes in third."

http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...

Och skillnaden är någon enstaka procent, trots att tillverkarna slutade jobba på Win7:s drivrutiner för flera år sedan.

Byta till Win10 gör man för att man gillar det nya interfacet, eller för att man vill åt Microsofts molntjänster, inte för att få bättre prestanda.

Du får nog hitta ett nyare test, det där är ju asgammalt.

Skrivet av Paddanx:

Jo lite så tänker jag... och jag har ändå köprt Win 10 sedan första öppna betan (eller Preview om man ska vara petig).
Jag ser fortfarande massa små fel lite här o var, och hade hellre sett det bankas lite till på allt i 2-3 månader till iaf.
Får uppdatera test datorn och en Win 8 maskin iaf, då det inte gör något om de får problem... men Win 7 maskinerna får vara kvar tills jag anser Win 10 redo och Win 7 inte behövligt längre.

Vad för fel ser du? Är genuint intresserad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir. Haxalot:

Så... någon som vet vart man hittar downloaden till RTM som Windows 10 Insider?

Jag fick den via Windows Update. Kör build 10240 just nu.

Permalänk
Medlem

Suttit på W10 Preview builds sedan innan 4790K datorn fick se världens ljus

Just nu är jag på 10162 och den är bäst av alla, dom har fixat några småsaker och nu kan jag återigen ändra mer hur startmenyn ska se ut, storlek osv. Hoppas verkligen på att det blir bra priser, i alla fall bra studentpriser!

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Så... någon som vet vart man hittar downloaden till RTM som Windows 10 Insider?

Den går bara att få via windows update.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D