Microsoft färdigställer Windows 10 för RTM

Permalänk
Inaktiv

Jag försökte installera en Ren W10 build för några veckor sedan, men den dog under installationen och inget ville boota. Hur har uppgraderingen / installationen fungerat för er? Vågar man försöka sig på att installera denna build?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon42512:

Senaste är 10240, fast innan dess stämmer nog att det var 10166.

Jag fick min via windows update

Installerar build 10166 ikväll då och ser om den går att patcha upp
Tack för info

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Installerar build 10166 ikväll då och ser om den går att patcha upp
Tack för info

Värt att veta är att det krävs ett Microsoftkonto för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Får Sweclockers spons av Microsoft? Det raporteras hur mycket om windows men ingenting om andra operativsystem. Tråkigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meastro:

Eller så låter du folk bestämma själv vad de gör med sina liv

Du menar låta folk få vad de frågar efter då de är för lata för att göra någonting åt det hela innan det är försent? Nej tack. Sådant slutar med våld och jag har haft mer än nog av det för att räcka livet ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ertiyed:

Får Sweclockers spons av Microsoft? Det raporteras hur mycket om windows men ingenting om andra operativsystem. Tråkigt.

Det finns inga andra operativsystem värda att nämna.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Får Sweclockers spons av Microsoft? Det raporteras hur mycket om windows men ingenting om andra operativsystem. Tråkigt.

SteamOS har ju fått en del uppmärksamhet om jag inte minns fel. Sen är väl detta en rätt stor nyhet eftersom så många personer använder Windows.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det finns inga andra operativsystem värda att nämna.

Bara för att Windows är störst på klient-sidan menar du?

Med tanke på att detta är lite mer ett "entusiast-forum" så borde väl även andra OS tas upp. Speciellt med tanke på att Windows inte är det största.

Permalänk
Medlem

Nån som har en länk till svensk ISO för 10166? Microsoft har ju stängt ner sidan så man ej kan ladda ner de längre.. Dum som man var så sparade man inte ISOn...

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verminator:

Bara för att Windows är störst på klient-sidan menar du?

Med tanke på att detta är lite mer ett "entusiast-forum" så borde väl även andra OS tas upp. Speciellt med tanke på att Windows inte är det största.

Vilket är det största då? Har väldigt svårt att tro dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Buggen om kalendern på en måndag är fixad sen länge.
Jag har inte haft några problem med sökfunktionen (som inte funnits i tidigare windows-versioner), men vi kanske använder den på olika sätt.
Systemövervakaren går väl att öppna från sök? Och där går det dessutom pinna den till startmenyn?

Får inte min att börja på Måndag, utan den är fast på Söndag. Men jag väntar till 10240 innan jag "dömer ut det"

När jag körde engelska versionen så fungerade sök och många av dessa små saker som de skulle, men när man hoppade till Svensk version så kom en massa udda buggar. Just sökningen har dåligt med svenska synonymer till saker. Men det verkar bli bättre och bättre för var version, så de jobbar uppenbarligen på det.

Ang Resursövervakaren så verkar de ha fixat det. My bad.
Det fungerade inte innan 10166 iaf, då jag testat det några gånger. Men det fungerar nu att pinna den, så jag är nöjd.
(Förr så pinna jag den, och man fick upp aktivitetshanteraren istället...)

Jag har som sagt inget emot buggarna, då jag vet det är preview. Men om de nu ska släppa det till RTM, och 1 miljard (deras egen uppskattning) enheter ska ha detta OS... är det rätt bra att ta lite extra tid att banka ut alla buggar man kan, 2 gånger om.

Permalänk

Finns väl inget annat än Windows (höhö)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Med tanke på att det kommer ta lång, lång, lång tid innan Windows 10 kommer i närheten av vad tidigare versioner varit i form av säkerhet och stabilitet så kan det nog vara idé att vänta åtminstone ett år innan man använder det som primärt OS.

Jerry som tidigare jobbade med att kvalitets säkra Windows pratar om det här:

https://youtu.be/fEJT-2pxFJQ?t=42m40s

Skrivet av TheVeryUberEnd:

I det länkade klippet konstateras det att säkerhetstestandet i Windows 10 är sämre än vad det var i Windows 7 och 8. Detta sägs av en person som under många års tid har arbetat med säkerhet i Windows. Därför kan man inte säga "det gjorde det inte vid releasen av Windows 7 och inte Windows 8 heller".

Ärligt talat är det som diskuteras i den länkade klippet djupt oroväckande och jag skulle definitivt avvakta med att uppgradera, även om vissa säljare så klart kör på stenhårt med "kom igen uppgradera dag 1 det är awesome kör nu nu nu!!"

Ahhh just ja. Det här är videobloggaren som fick sparken av Microsoft och blev skitförbannad och spyr nu galla över Microsoft och Windows. Vilken bra och oberoende källa grabbar...... /Sarcasm

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Bara för att Windows är störst på klient-sidan menar du?

Med tanke på att detta är lite mer ett "entusiast-forum" så borde väl även andra OS tas upp. Speciellt med tanke på att Windows inte är det största.

Förstår inte din kritik.

De har tagit upp varje ny Andoid OS släpp som finns, fördelar och allt. De tar upp nya iOS när det kommer, och notera att en del av skribenterna på Sweclockers är just Apple förtjusta, så visst kommer info.

De tittar på alla typer av plattor, telefoner osv också, och man bör notera att du som slutanvändare inte direkt bygger din egen telefon och installerar Googles Android OS på denna enhet, så det påverkar inte så mycket. De flesta telefoner får sällan mer än nån enstaka uppgradering och folk bara behåller det som finns. Det är mao svårt att göra en större nyhet mer än just nya OS versioner i sig själv.

Linux för PC är inte lönt att ta upp i stora drag. Varför?
Jo för att även om du tar alla 100-tals Distros, är de till % färre än Win 8 klienter... (notera Win 8.0 maskiner, inte 8.1)
Även fler XP och Vista maskiner finns än de större Linux distros.
Vet du det roligaste man kan göra på ett allmänt linux forum? Leka dum och prata ner olika distros. Folk kommer flyga på varandra som AMD/Nvidia fans gör här, eftersom de inte ens själva (trots så få % av alla) kan enas om 2-3 Distros som man ska köra. (Detta är huvudproblemet imho med Linux... 100 tals fartyg, men ingen jäkel styr dem i synk)

Det sagt, Linux diskuteras mycket i forumen, och folk har mycket kompetens inom både Servrar och annat, men eftersom inget "företag" rullar ut dessa i stor fanfar, och användare antalet är så få, så är det svårt att ge nyheter inom det. Men jag vill minnas jag har sett nyheter om de är stora nog. Det är inte så många hemanvändare som trots allt är Linux server människor. De kör ironiskt dock ofta dem i diverse NAS mm, men inget vet ett skit hur det fungerar "egentligen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns inga andra operativsystem värda att nämna.

Nej just det ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

SteamOS har ju fått en del uppmärksamhet om jag inte minns fel. Sen är väl detta en rätt stor nyhet eftersom så många personer använder Windows.

SteamOS är ju dock byggt på Debian och jag undrar hur många nyheter vi ser för det?

Ja det är faktiskt en stor nyhet, det kanske jag inte ska sticka under stolen med hehe. Det har dock rapporterats ganska ordentligt om detta OS.

Permalänk
Medlem

Då har man uppgraderat till w10 och windows är aktivt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Datavetare
Skrivet av strejf:

Det finns inga andra operativsystem värda att nämna.

Ingen mening att nämna OSX, det var installerat på bara ca 6% av alla sålda PC-system för skrivbordet det senaste kvartalet. Däremot drog det in ~50% av alla pengar från denna marknad...

Inte heller någon mening att nämna Android, det levereras trots allt bara på likna många enheter per år som Windows totala "install base".

Inte heller någon poäng att nämna Linux, det är trots allt bara det dominanta OSet i "molnet" även om det bara har lite mer än 30% i Azure (Microsoft molntjänst om något missat det).

iOS är överhuvudtaget inget som har någon relevans i dagens samhälle, pengar gör ingen glad (92% av all vinst från telefonmarknaden).

Var lite därför jag undrade om någon har hört om en "killer feature" i Windows 10 utöver ny webbläsare och DX12 (som är trevligt men knappast är "killer features" för den stora massan). Att Microsoft i praktiken ger bort Win10 borde vara en rätt stark vink om hur extremt stort man ser på hotet mot Windows som den dominerande plattformen för konsumenter. I antal installationer som används av "vanliga" konsumenter är Windows redan långt mindre än både iOS och Android, än det man fortfarande dominerar är företagsmarknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det känns fortfarande rätt meningslöst att jämföra mobila OS med fullvärdiga desktop-OS om man inte begränsar diskussionen till något specifikt användande. Jag tycker helt klart det finns ett värde i att titta på alla OS (så man kan göra ett informerat val) men vad jag söker till min dator och till mina mobila enheter är absolut inte samma sak (eller nja, jag skulle kanske köra ett fullvärdigt Windows på en platta, fast jag har inget behov av en platta så det faller på den biten).

Ser jag på alternativ till Windows 10 är det Linux och OS X som hamnar i blickfånget. Inget har ändrats på den fronten men man lär ju se efter ibland så man åtminstone kan bekräfta det, om inte annat märka när något väsentligt faktiskt händer.

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls hur opolerat UI Windows 10 har och de tycker det är "ok" för release.

Får hoppas de fortsätter släppa uppdateringar lika snabbt som de gjort den senaste tiden för att fixa Windows UI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Ingen mening att nämna OSX, det var installerat på bara ca 6% av alla sålda PC-system för skrivbordet det senaste kvartalet. Däremot drog det in ~50% av alla pengar från denna marknad...

Inte heller någon mening att nämna Android, det levereras trots allt bara på likna många enheter per år som Windows totala "install base".

Inte heller någon poäng att nämna Linux, det är trots allt bara det dominanta OSet i "molnet" även om det bara har lite mer än 30% i Azure (Microsoft molntjänst om något missat det).

iOS är överhuvudtaget inget som har någon relevans i dagens samhälle, pengar gör ingen glad (92% av all vinst från telefonmarknaden).

Var lite därför jag undrade om någon har hört om en "killer feature" i Windows 10 utöver ny webbläsare och DX12 (som är trevligt men knappast är "killer features" för den stora massan). Att Microsoft i praktiken ger bort Win10 borde vara en rätt stark vink om hur extremt stort man ser på hotet mot Windows som den dominerande plattformen för konsumenter. I antal installationer som används av "vanliga" konsumenter är Windows redan långt mindre än både iOS och Android, än det man fortfarande dominerar är företagsmarknaden.

Jag tror att du förstår att jag skrev inlägget lite med glimten i ögat. Klart att det finns andra OS som är värda att nämna, men trots allt dominerar Windows ganska stort på PC-marknaden fortfarande.

Jag håller inte med om att Microsoft "ger bort Windows 10 i praktiken". Windows 10 är inte gratis, det råkar vara gratis att uppgradera i ett år och ja man får då tillgång till ett aktiverat Windows 10 i all evighet... men när det året har gått ut vet vi inte vad det kommer att kosta att uppgradera. Alla som "uppgraderar" sin version av Windows till 10an har redan betalat en licens till Microsoft för det OS de tänker uppgradera.

Som du säkert känner till har jag inte skrivit någon lista om vilka killer-features Windows 10 har, hade jag gjort det så hade du fått den nu. Den hade garanterat blivit mycket lång.

Här är dock en rätt bra lista.

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/10-g...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hojta till när det blir märkbar skillnad i spel tack.

Det gör det redan i Windows 8...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

@andreas_dock:

Kan vara värt att nämna att alla som inte har Windows 10 pre-view installerat sedan några veckor tillbaks inte kommer att kunna få RTM då dom slutat aktivera Pre-view licenser när alla började installera preview när dom gick ut med att alla som använde pre-view skulle garanterat få en RTM license.

Permalänk
Skrivet av MaloW:

Eller för att man vill ha grymt mycket bättre prestanda, via DX12. Det är den enda anledning jag kommer uppgradera.

Jaså. Ja, jag minns hypeandet av DX12 inför lanseringen av XBox One. Vad var det, 50% lägre strömförbrukning OCH 1300% högre performance? Jag tror jag behärskar min entusiasm till jag sett det i verkligheten.

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Det gör det redan i Windows 8...

Not really.
http://www.pcworld.com/article/2011088/pc-gaming-performance-...

Permalänk
Avstängd

Du citerar en artikel från 2012.... kom igen.

Kolla in den här artikeln istället.

http://www.hardocp.com/article/2013/11/24/battlefield_4_windo...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Jag får mer fps i Windows 8.1, så jag är nöjd! Sitt du med föråldrad mjukvara!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Inte några siffror mot Firefox?

While Chrome is the clear winner here, neither Firefox nor Edge performed particularly poorly. The fact of the matter is that browser performance is improving at a very rapid pace, and it shouldn’t be your only consideration when picking what tool you’ll use to consume Internet content.
http://venturebeat.com/2015/07/13/benchmarking-beta-browsers-...

Så är det, alla browsers är redan så snabba att skillnaden i mjukvarans hastighet inte gör någon märkbar skillnad, utan din surfhastighet bestäms av din anslutning. Eftersom Edge och Chrome saknar add-ons (Media Hint) och funktioner (nedåtpilen på menyraden) jag vill ha, så blir det Firefox i fortsättningen också.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Du citerar en artikel från 2012.... kom igen.

Kolla in den här artikeln istället.

http://www.hardocp.com/article/2013/11/24/battlefield_4_windo...

Ur din länk:
There is a performance advantage, but it is small. A lot of people were right that Windows 8.1 is faster than Windows 7 in BF4. However, it isn’t massively faster. It certainly isn’t fast enough to actually change real-world gameplay settings. --- A lot of people were right that BF4 is faster, and performs smoother in Windows 8.1 versus Windows 7. A lot of people were wrong that it was a large difference, or changed the gameplay quality settings.

Och det är ett DX11 spel och ett best-case scenario för Win8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Ur din länk:
There is a performance advantage, but it is small. A lot of people were right that Windows 8.1 is faster than Windows 7 in BF4. However, it isn’t massively faster. It certainly isn’t fast enough to actually change real-world gameplay settings.

Slutsatsen är ungefär 6% bättre prestanda med Nvidias kort och 3% bättre med ATIs kort. Inte så illa pinkat bara för att man byter OS. Tänk då vad Windows 10 + DirectX 12 kommer ge.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...