Microsoft färdigställer Windows 10 för RTM

Permalänk
Medlem

Har kört Win10 på jobbet (mkt .NET utveckling) i 6 månader nu. I början va de en del problem med tunga buggar + en viss seghet (troligen pga en massa aktiv debugkod). De senaste 2 månaderna har det dock varit helt stabilt, sedan build 100162 upplevde jag det betydligt snabbare. Har uppdaterat till RTM nu och märker ingen skillnad förrutom borttaget watermark, rullar på finfint

Utgångspunkten för detta är dessutom en uppgradering av en (då) 7 månader gammal Win 8.1 installation till insider previewn, sedan en massa patchande mellan builds tills där det är nu. Måste säga att hela processen gått över mina förväntningar, mkt imponerande av MS!

Permalänk

Jag kör Gigabyte på två av de tre burkar jag ska uppgradera. Var också lite orolig för ett moderkort som har Creatives ljudkrets. Men tack och lov släpptes officiella drivare av Gigabyte för en vecka sedan, inkl audio.

OT: När jag uppgraderade från Win7 till Win8.1 ökade min genomsnittliga FPS i BF4 från 150 till 175. Hoppas att det inte blir sämre nu iaf.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Windows 10 är den första releasen där man inte behöver vänta på att "buggar ska rättas". Av en enda mycket simpel anledning, man kan backa tillbaka till föregående OS när man vill med några musklick. I mina ögon borde alla uppgradera dag 1, den som stöter på någon slags bugg som gör något besvärligt, kan enkelt backa tillbaka till det OS man satt på innan och uppgradera senare istället. Ett mer troligt scenario är dock att ni inte stöter på någon tillräckligt allvarlig bugg och stannar med Windows 10 från dag 1.

Vilken massa BS de pratar De verkar inte förstå att Windows 10 aldrig kommer vara "färdigt" utan konstant uppdateras och förbättras, även efter release.

Borde uppgradera från dag 1? Nej du mig lurar du inte! Jag har flera äldre spel som antagligen kommer sluta fungera.
Det är bra att vara självkritisk och inte hela tiden slänga rosor över alla MS produkter.

§1 /moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Borde uppgradera från dag 1? Nej du mig lurar du inte! Jag har flera äldre spel som antagligen kommer sluta fungera.

Läste du hela mitt inlägg? Det är ju precis därför du bör uppgradera dag 1. Så att du vet om det är några spel som slutar fungera. Om det är något spel som slutar fungera, så klickar du för att backa tillbaka till föregående OS och du är tillbaka på ruta ett. Om det inte är något spel som slutar fungera och allt fungerar klockrent så har du gjort dig själv en tjänst och slipper vänta en massa tid på att installera Windows 10 helt i onödan för att du trodde att det kanske skulle bli något bekymmer.

Fördelen med denna metod är:

1. Du får mer kunskap om vilka spel som inte fungerar just nu.
2. Microsoft och speltillverkare har möjlighet att lösa problemet utifall att du skickar in en krasch-rapport.
3. Du kan fortfarande välja att uppgradera vid ett senare tillfälle
4. Din Windows 7-nyckel (eller Windows 8) blir en Windows 10-kompatibel nyckel och du kan därefter göra en clean install om du så önskar. Så i korthet, istället för att din nyckel endast gäller Windows 7 (eller 8) kommer den fungera både med Windows 7 och Windows 10.

Nackdelar med denna metod:

1. Tja, det tar väl en halvtimme att uppgradera och backa tillbaka till föregående OS kanske så i värsta fall har du förlorat en halvtimme av din tid.

Är jag för otydlig eller förstår folk inte vad det är jag säger?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Såg att mitt ljudkort "Sound Blaster Digital Music Premium HD / SB X-Fi HD" skulle få stöd redan i Juli 2015. Det känns väl rätt konstigt att det prioriteras eftersom det är ett externt kort och kan inte vara direkt poppis. Möjligt att det är win8 drivarna som funkar direkt med win10?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag skrev att det mest troligt inte kommer finnas någon allvarlig bugg i Windows 10 vid release. Det gjorde det inte vid releasen av Windows 7 och inte Windows 8 heller. Precis som vanligt klarar du inte av att göra något annat än att attackera min person, för du har ingenting att komma med.

I det länkade klippet konstateras det att säkerhetstestandet i Windows 10 är sämre än vad det var i Windows 7 och 8. Detta sägs av en person som under många års tid har arbetat med säkerhet i Windows. Därför kan man inte säga "det gjorde det inte vid releasen av Windows 7 och inte Windows 8 heller".

Ärligt talat är det som diskuteras i den länkade klippet djupt oroväckande och jag skulle definitivt avvakta med att uppgradera, även om vissa säljare så klart kör på stenhårt med "kom igen uppgradera dag 1 det är awesome kör nu nu nu!!"

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheVeryUberEnd:

I det länkade klippet konstateras det att säkerhetstestandet i Windows 10 är sämre än vad det var i Windows 7 och 8. Detta sägs av en person som under många års tid har arbetat med säkerhet i Windows. Därför kan man inte säga "det gjorde det inte vid releasen av Windows 7 och inte Windows 8 heller".

Ärligt talat är det som diskuteras i den länkade klippet djupt oroväckande och jag skulle definitivt avvakta med att uppgradera, även om vissa säljare så klart kör på stenhårt med "kom igen uppgradera dag 1 det är awesome kör nu nu nu!!"

Ja men det spelar ju ingen roll om det är en miljard allvarliga buggar i Windows 10 (vilket det inte finns), eftersom att du kan backa tillbaka till föregående OS med ett par musklick. Vad är problemet?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Installerade Ubuntu på min desktop igår i rent raseri på hur illa Windows 10 och Spartan/Edge/Vad det nu heter fungerade. Bluescreens, misslyckade boot, Edge webläsaren stängs ner oväntat och laddar om sidor när jag utför vissa inputs. Med mycket mera.

Det har varit lite kul att vara testare av Technical Preview och ge feedback. Men orkade inte använda ett system som gav mig så mycket irritation.

Den version jag satt med var helt ny. Så jag tror att många av sakerna jag irriterat mig på de senaste dagarna är kvar om jag skulle installera den färdiga versionen.

Jag planerar ändå att återvända till Windows 10 under ett senare tillfälle. Jag övergick delvis på grund av ren tilt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Windows 10 är den första releasen där man inte behöver vänta på att "buggar ska rättas". Av en enda mycket simpel anledning, man kan backa tillbaka till föregående OS när man vill med några musklick. I mina ögon borde alla uppgradera dag 1, den som stöter på någon slags bugg som gör något besvärligt, kan enkelt backa tillbaka till det OS man satt på innan och uppgradera senare istället. Ett mer troligt scenario är dock att ni inte stöter på någon tillräckligt allvarlig bugg och stannar med Windows 10 från dag 1.

Precis som i föregående Windows-version... 8, likaså 7.

Skrivet av strejf:

Vilken massa BS de pratar De verkar inte förstå att Windows 10 aldrig kommer vara "färdigt" utan konstant uppdateras och förbättras, även efter release.

Precis som förut.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Precis som i föregående Windows-version... 8, likaså 7.

Nix. Det har aldrig gått förut att backa tillbaka till föregående OS i en in-place-uppgradering. För första gången är det möjligt med Windows 10.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av stormense:

GTA 5 och fyra flyter bättre på Windows 7 annars har jag inte lagt märke till något förutom helskärmsbuggen där aktivitetsfältet visas i spel mm

Skickades från m.sweclockers.com

"Helskärmsbuggen" ??

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

"Helskärmsbuggen" ??

#15537622
Det är väl ingen bug. Bara ett dåligt feature?

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det kommer drivrutiner för Asus xonar phoebus ljudkortet? Vad tog det de sist? 1 år att rulla ut drivrutinerna för Windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Nix. Det har aldrig gått förut att backa tillbaka till föregående OS i en in-place-uppgradering. För första gången är det möjligt med Windows 10.

Som den Microsoft-fantast du är tycker jag du borde ha bättre koll?

Har du Windows 7 installerat och uppgraderar till 8:an så går det utan problem att återvända till 7:an igen.

Förutsatt att du inte tar bort "backup-kopian" av den gamla installationen som finns i "C:\Windows.old".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad för fel ser du? Är genuint intresserad.

Små saker som att man inte kan få kalendern att börja på måndag. Sen fungerar sök funktionen inte bra, när man är på svensk version. Den har dåligt med synonymer och hittar knappt ens en miniräknare när man söker. Man kan inte göra direkt länk till systemövervakaren längre, utan tvingas först öppna aktivitetshanteraren och sen öppna den där.

Små app-kraschar lite här och var. Samt att jag kan hänga hela OSet, då ctrl+alt+del eller andra "nöd kommandon" inte fungerar när de måste... och tvingas starta om med reset knapp istället. Gör man samma sak på Win 7, tryck ctrl+alt+del, och den svarar direkt, och du kan stänga kraschande programmet. Har lyckats hänga Win 10 TP flertalet gånger när ett spel hängt sig tex.

Startmenyn i tidigare versionen av Win 10 så kunde man ange en hel del inställningar. Tex hur många senaste program man skulle ha, man kunde pinna dessa både överst i menyn och även i platta formen. Nu kan man bara i platta formen och bara att ha en genväg så att man har CMD med admin är svårare att göra nu. Finns andra vägar till det och startmenyer, men det tråkiga är att de hade det perfekt innan. Så jag vet att det går att få "inställningar" för startmenyn.

Var några fler saker jag har kommenterat i insider delarna, som jag inte minns på rak arm på jobbet här och nu. Men det är inga stora saker (utom instabilitet när ett program kraschar), men många små saker som de hade behövt lite mer jobb på imho.

Jag ska närmaste dagarna dra upp den till RTM så ska vi se vad som skett och vad som fixats. Hoppas iaf de har fixat den irriterande kraschen varenda gång man ska stänga av datorn... explorer krasch som man måste trycka "OK" på... annars stängs inte datorn av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag känner igen allt detta.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hur länge kommer RTM fungera efter att det faktiskt släppts ? (den 29'e juli om inget händer lite akut.. och gör att något försenas?)

Ev. så lägger jag in RTM på en sekundär hårddisk och väljer att prova först.
Kanske redan ikväll...för RTM'en finns väl för nedladdning nu ?
Men kommer RTM sluta få uppdateringar kort tid efteråt att det släpps ? (kort tid i min värld = 1-3 veckor) eller kan vi som isåfall testar ändå få lite uppdateringar i några månader iaf ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Hur länge kommer RTM fungera efter att det faktiskt släppts ? (den 29'e juli om inget händer lite akut.. och gör att något försenas?)

Ev. så lägger jag in RTM på en sekundär hårddisk och väljer att prova först.
Kanske redan ikväll...för RTM'en finns väl för nedladdning nu ?
Men kommer RTM sluta få uppdateringar kort tid efteråt att det släpps ? (kort tid i min värld = 1-3 veckor) eller kan vi som isåfall testar ändå få lite uppdateringar i några månader iaf ?

RTM är riktiga Operativsystemet, så troligtvis när Windows 10 når sin End of Life. Vilket datum det blir är inte fastställt än.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Som den Microsoft-fantast du är tycker jag du borde ha bättre koll?

Har du Windows 7 installerat och uppgraderar till 8:an så går det utan problem att återvända till 7:an igen.

Förutsatt att du inte tar bort "backup-kopian" av den gamla installationen som finns i "C:\Windows.old".

Jag känner mycket väl till windows.old.

Om du inte litar på vad jag säger kanske du litar på vad Microsoft säger. Spola till 44 minuter.

https://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK3307

Skrivet av Paddanx:

Små saker som att man inte kan få kalendern att börja på måndag.

Min kalender börjar på måndag.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... vänta bara tills minsta lilla fel sker i dessa dynamiska diskar och inga recovery program kan hjälpa dig.
Ärligt... rädda de 5TB data medan du kan och skrota allt vad dynamiska diskar heter.
Har sett folk mista allt de har gång på gång pga den skiten...

Hehe, ja hårddiskfel är väl inte så kul, har aldrig råkat ut för det sen jag köpt min första 840 mb hårddisk 1996. Jag byter väl ut dem för ofta kanske
Ja jag gör nog som du förslog, har dragit igång kopieringen nu till annan disk, x antal timmar att flytta all data. Windows 10 är ju ett måste...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av car2ns:

RTM är riktiga Operativsystemet, så troligtvis när Windows 10 når sin End of Life. Vilket datum det blir är inte fastställt än.

Aha, jag som missuppfattade där...

Så om jag ändå vill lägga in test-versionen - kan jag ta vilken build som helst och sedan bara patcha upp den via windows update, eller är det oilka ISO's för olika versioner?

Det går inte att ladda ner från Microsofts webb längre, då de förbereder RTM'en antar jag..

Edit: hittat FTP med alla releaser nu, dock inte MS officiella.
Är Build 10166 den senaste ?

Och fanns den någonsin på något annat språk än Engelska / EN ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kört IP i VMPlayer sen januari men installerade Build 10162 normalt på min NUC igår. Alla program jag använder fungerar fint. Drivers för NUCens hårdvara installeras automatiskt och för mitt externa DAC fungerar drivrutinen för windows 7 100%. Edge är däremot rätt buggig, inte för att jag skulle överge FF men ändå. Sett till UX/UI är det i mitt tycke ganska liten skillnad mot Windows 8.1 (och 7 också för den delen) men det är en del småbuggar i gränssnittet som märks. Glad att kontrollpanelen får leva kvar, men windows update måste gå att konfigureras mer om jag ska uppgradera. Drivrutiner uppdaterar jag aldrig om hårdvaran fungerar korrekt, och att dom nu ska tvingas på alla som inte har Pro eller högre köper jag inte.

Permalänk

jag har just nu fått RTM!

Hej, jag har precis fått RTM versionen av Windows 10 Build 10240! Sjukt vad fort allt går

http://imgur.com/Gi6Tj7k

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mattish.91:

Hej, jag har precis fått RTM versionen av Windows 10 Build 10240! Sjukt vad fort allt går

Hur fick du den ?, uppdaterade från Build 10166 ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@andreas_dock:

Bra fråga xD jag fick den bara kolla bilden:

http://imgur.com/Gi6Tj7k
Här ser du:
http://imgur.com/7I2BS0l

(tror att det stog vilken build det var innan RTM)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag känner mycket väl till windows.old.

Om du inte litar på vad jag säger kanske du litar på vad Microsoft säger. Spola till 44 minuter.

https://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK3307

Jag feltolkade ditt inlägg som att det inte tidigare gick att återgå till föregående OS efter en uppgradering.

De har gjort det avsevärt förenklat nu. Frågan är varför de sätter en tidsbegränsning på det? Utrymmesskäl? Att "Windows.old" rensas bort automatiskt efter denna tid?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Här kan ni definitivt se vilken build jag är på:
http://imgur.com/xwUHNn6

Tryck Win+R och skriv "winver.exe" och jämför med den ni sitter på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Små saker som att man inte kan få kalendern att börja på måndag. Sen fungerar sök funktionen inte bra, när man är på svensk version. Den har dåligt med synonymer och hittar knappt ens en miniräknare när man söker. Man kan inte göra direkt länk till systemövervakaren längre, utan tvingas först öppna aktivitetshanteraren och sen öppna den där.

Små app-kraschar lite här och var. Samt att jag kan hänga hela OSet, då ctrl+alt+del eller andra "nöd kommandon" inte fungerar när de måste... och tvingas starta om med reset knapp istället. Gör man samma sak på Win 7, tryck ctrl+alt+del, och den svarar direkt, och du kan stänga kraschande programmet. Har lyckats hänga Win 10 TP flertalet gånger när ett spel hängt sig tex.

Startmenyn i tidigare versionen av Win 10 så kunde man ange en hel del inställningar. Tex hur många senaste program man skulle ha, man kunde pinna dessa både överst i menyn och även i platta formen. Nu kan man bara i platta formen och bara att ha en genväg så att man har CMD med admin är svårare att göra nu. Finns andra vägar till det och startmenyer, men det tråkiga är att de hade det perfekt innan. Så jag vet att det går att få "inställningar" för startmenyn.

Var några fler saker jag har kommenterat i insider delarna, som jag inte minns på rak arm på jobbet här och nu. Men det är inga stora saker (utom instabilitet när ett program kraschar), men många små saker som de hade behövt lite mer jobb på imho.

Jag ska närmaste dagarna dra upp den till RTM så ska vi se vad som skett och vad som fixats. Hoppas iaf de har fixat den irriterande kraschen varenda gång man ska stänga av datorn... explorer krasch som man måste trycka "OK" på... annars stängs inte datorn av.

Buggen om kalendern på en måndag är fixad sen länge.
Jag har inte haft några problem med sökfunktionen (som inte funnits i tidigare windows-versioner), men vi kanske använder den på olika sätt.
Systemövervakaren går väl att öppna från sök? Och där går det dessutom pinna den till startmenyn?

Skrivet av andreas_dock:

Edit: hittat FTP med alla releaser nu, dock inte MS officiella.
Är Build 10166 den senaste ?

Senaste är 10240, fast innan dess stämmer nog att det var 10166.

Skrivet av andreas_dock:

Hur fick du den ?, uppdaterade från Build 10166 ?

Jag fick min via windows update

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Annars så håller jag helt med dig i sak. Klart vettigt, som vid alla nya OS-releaser ifrån alla tillverkare, att ta det lite lungt och avvakta tills de värsta rapporterna och problem är lösta.

Håller också med om att det är extra viktigt att vara avvaktande om de gått ifrån deras tidigare hyfsat vältestade och stabila releaser, till att ha löpande uppdateringar (lite som Apples och Googles modell). Tar man lättare på QA och låter användarna ta en stor del av smällen så bör man absolut vara ännu mer konservativ än vanligt.

Så bråttom kan det inte vara att uppgradera - tycker W8.1.1 fungerar helt stabilt och bra för det jag använder det till. DX12 i all ära, men det finns inte så mycket spel som drar nytta av det än. Har inte heller någon brådska att uppgradera webbläsaren (kör huvudsakligen Chrome och är nöjd med det på både mina bärbara PC och Mac, kör dock mest IE på touch-enheter).

Tagit bort citat i enlighet med §1
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Osynliga borders fortfarande inte fixat i 10240. RIP.