Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inga Windows 10 drivrutiner till moderkortet - Funkar dem gamla?

Permalänk

Inga Windows 10 drivrutiner till moderkortet - Funkar dem gamla?

Tjena!

Inatt släpps Windows 10 som sagt vilket är najs! Det jag sitter och funderar över är drivrutinerna till mitt moderkort. Har ett ASUS P8Z68-V LX och vill såklart ha drivrutinerna installerade med 10:an, men när jag går in på ASUS hemsida så finns inte 10:an att välja, bara 8:an och äldre. Lär ju fungera utan drivrutinerna men vill som sagt ha dem installerade, vilken leder till min fråga här, kan man använda drivrutinerna från 8.1 istället eller kommer dem att strejka? Har inte prövat detta förut i och med från 7:an till 8:an eller liknande.

//GreatLinkan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Vad är det som fattas? Har du ! på något i enhetshanteraren?
Windows har det mesta från början.

Permalänk
Medlem

Windows 10 har de mesta redan. Mitt moderkort är äldre och allt fungerar.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av GreatLinkan:

Tjena!

Inatt släpps Windows 10 som sagt vilket är najs! Det jag sitter och funderar över är drivrutinerna till mitt moderkort. Har ett ASUS P8Z68-V LX och vill såklart ha drivrutinerna installerade med 10:an, men när jag går in på ASUS hemsida så finns inte 10:an att välja, bara 8:an och äldre. Lär ju fungera utan drivrutinerna men vill som sagt ha dem installerade, vilken leder till min fråga här, kan man använda drivrutinerna från 8.1 istället eller kommer dem att strejka? Har inte prövat detta förut i och med från 7:an till 8:an eller liknande.

//GreatLinkan

Om de inte följer med automatiskt i uppdateringarna från Microsoft så lär de säkert släppas under natten så vi kan ladda ner dem imorgon.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeVvE:

Vad är det som fattas? Har du ! på något i enhetshanteraren?
Windows har det mesta från början.

Skrivet av Xeno88:

Windows 10 har de mesta redan. Mitt moderkort är äldre och allt fungerar.

Så ni menar nu att man ska börja använda Microsofts "egna" drivare? I tidigare Windows har man alltid blivit ombedd att avinstallera dessa och installera fräscha från tillverkarens hemsida för att förhindra problem som BSOD och prestandaförluster.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Så ni menar nu att man ska börja använda Microsofts "egna" drivare? I tidigare Windows har man alltid blivit ombedd att avinstallera dessa och installera fräscha från tillverkarens hemsida för att förhindra problem som BSOD och prestandaförluster.

var tror du att windows får dessa drivare från?
dem har inte ett team som sitter och skriver drivrutiner till alla moderkort, grafikkort och diverse annat där ute

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Så ni menar nu att man ska börja använda Microsofts "egna" drivare? I tidigare Windows har man alltid blivit ombedd att avinstallera dessa och installera fräscha från tillverkarens hemsida för att förhindra problem som BSOD och prestandaförluster.

Du kan ju såklart leta upp egna själv. Jag instalerade Realteks senaste för Win10 som finns på deras hemsida. Intel drivrutiner finns redan inbyggda men på hemsidan finns de säkert nyare. Majoriteten av drivrutinerna är från 2015 så de är ju ganska färska.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Entusiast

Jag har ett ljudkort som inte har drivrutiner via Windows update, skulle vilja veta även jag ifall 8.1 drivrutinerna fungerar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av INCSlayer:

var tror du att windows får dessa drivare från?
dem har inte ett team som sitter och skriver drivrutiner till alla moderkort, grafikkort och diverse annat där ute

Skrivet av Xeno88:

Du kan ju såklart leta upp egna själv. Jag instalerade Realteks senaste för Win10 som finns på deras hemsida. Intel drivrutiner finns redan inbyggda men på hemsidan finns de säkert nyare. Majoriteten av drivrutinerna är från 2015 så de är ju ganska färska.

Då var det uppklarat och frågan svarad, tack!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag har ett ljudkort som inte har drivrutiner via Windows update, skulle vilja veta även jag ifall 8.1 drivrutinerna fungerar.

Ljudkort har alltid varit ett helvete vid ny Windows release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

var tror du att windows får dessa drivare från?
dem har inte ett team som sitter och skriver drivrutiner till alla moderkort, grafikkort och diverse annat där ute

Nja, det är ju inte riktigt sant. Microsoft sitter på ett bibliotek av generella drivrutiner som gör att operativsystemet kan använda hårdvaran i dess mest basala form. Med drivrutiner som faktiskt är avsedda för hårdvaran, får man betydligt bättre prestanda. Microsoft har en hel del av de här "korrekta" drivrutinerna med i installationen, fler går att få hem via uppdateringstjänsten, men all hårdvara har inte stöd, och kommer därför att fungera hjälpligt, eller inte alls. Om hans moderkort har, exempelvis, ett p-ATA chip som inte stöds, kommer Windows 10 nästan garanterat fortfarande komma åt disken, men bandbredden kommer vara pinsamt dålig, på tidigt 90-tals nivå, som bäst.

Anledningen till att man valt att komma överens om en standard, och att Microsoft tar fram drivrutiner för standarden, är så klart för att man ska kunna installera, även om man inte har tillgång till rätt drivrutiner på skivan / USB minnet. När man har fått ett fungerande OS är det ju en skitsak att uppdatera, till rätt drivrutiner.
Jag håller det för tveksamt, att det här skulle vara ett problem för speciellt många.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Vad är det som fattas? Har du ! på något i enhetshanteraren?
Windows har det mesta från början.

Nej, men vill inte att tex att USB 3.0 portarna ska vara ofunktionella. Dem brukar ju vara det utan drivrutinerna.

Skrivet av gaminggirl:

Om de inte följer med automatiskt i uppdateringarna från Microsoft så lär de säkert släppas under natten så vi kan ladda ner dem imorgon.

Får hoppas det, har för mig att dem fanns på plats vid 8.1 releasen.

Skrivet av Xeno88:

Du kan ju såklart leta upp egna själv. Jag instalerade Realteks senaste för Win10 som finns på deras hemsida. Intel drivrutiner finns redan inbyggda men på hemsidan finns de säkert nyare. Majoriteten av drivrutinerna är från 2015 så de är ju ganska färska.

Får kika och kolla!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Nej, men vill inte att tex att USB 3.0 portarna ska vara ofunktionella. Dem brukar ju vara det utan drivrutinerna.

Får hoppas det, har för mig att dem fanns på plats vid 8.1 releasen.

Får kika och kolla!

Mina USB 3.0 funkar hur bra som helst från början utan att installera drivrutiner sedan Windows 8, funkar inte i Windows 7.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Mina USB 3.0 funkar hur bra som helst från början utan att installera drivrutiner sedan Windows 8, funkar inte i Windows 7.

Gött! Så var det också för mig, dock för ethernet porten. Kommer inte ihåg med USB portarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Gött! Så var det också för mig, dock för ethernet porten. Kommer inte ihåg med USB portarna.

Samma med Ethernet men det var bara Intel porten, Realtek funkade från början i Windows 7.

Permalänk

Nu när 10:an är officiellt släppt, är det någon som har haft problem med detta eller fungerar allt utan strul? Om någon nu har lyckats fått ner det än.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11