Windows 10 redan populärare än Windows 8.1 på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Finns det någon Mac Öht. i statistiken??

Det är en graf enbart över Windows-användare om man läser mellan raderna.

"Hela 28 procent av Windows-användarna som besökte webbplatsen...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Gött, där slapp man win8 helt och hållet. Vartannat os är en bra ms-formel som håller än.

Förutom att den aldrig passat speciellt bra...

Om vi säger att windows 10 är bra:

Windows 10 BRA!
Windows 8.1
Windows 8 BRA!
Windows 7
Windows Vista BRA!
Windows XP
Windows ME BRA!
Windows 2000
Windows 98 SE BRA!
Windows 98
Windows 95 BRA!

etc.. Mer ur listan:

Windows for Workgroups 3.11
Windows NT 3.1
Windows 3.1
Windows for Workgroups 3.1
Windows 3.0
Windows 2.11
Windows 2.10
Windows 2.0
Windows 1.04
Windows 1.03
Windows 1.01
Windows 0 (Beta 0.0) May 1981

Dold text
Permalänk
Medlem

Tycker 10an är det klart bästa hitintills, kommer förhoppningsvis bara att bli bättre med diverse uppdateringar.

Permalänk
Inaktiv

Precis som man trodde så verkar win10 bara handla om deras egna "app"-skit.

För min del har jag fått ett jäkla fult aktivitetsfält och så hakar datorn upp sig när man försöker ställa den i standby mode.

Finns inget sätt att rulla tillbaka till windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Precis som man trodde så verkar win10 bara handla om deras egna "app"-skit.

För min del har jag fått ett jäkla fult aktivitetsfält och så hakar datorn upp sig när man försöker ställa den i standby mode.

Finns inget sätt att rulla tillbaka till windows 8?

Visst...., Alla Inställningar/Uppdatering och säkerhet/Återställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Förutom att den aldrig passat speciellt bra...

Om vi säger att windows 10 är bra:

Windows 10 BRA!
Windows 8.1
Windows 8 BRA!
Windows 7
Windows Vista BRA!
Windows XP
Windows ME BRA!
Windows 2000
Windows 98 SE BRA!
Windows 98
Windows 95 BRA!

etc.. Mer ur listan:

Windows for Workgroups 3.11
Windows NT 3.1
Windows 3.1
Windows for Workgroups 3.1
Windows 3.0
Windows 2.11
Windows 2.10
Windows 2.0
Windows 1.04
Windows 1.03
Windows 1.01
Windows 0 (Beta 0.0) May 1981

Dold text

Vet inte riktigt hur du räknar...

Windows 10 BRA!
Windows 8 (8.1 är ett service pack/uppdatering, de är fortfarande samma OS)
Windows 7 Bra!
Windows Vista
Windows XP Bra!
Windows ME (samma som 2000?)
Windows 98 (SE? Svenska eller vad?) BRA!
Windows 95

Så ja varannat

Man säger ju inte att varannan version är bra och dålig... utan OS i sig.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Där ser man på. Inte konstigt med den aggressiva "in your face" marknadsföringen W10 kör via GWX. Gratis? Javisst. Men till vilket pris? Sekretess policyn stinker och de flesta läser säkert inte ens den. Visst man kan konfigurera och stänga av vissa funktioner, men gäller det verkligen? Blir mest troligen ingen "uppdatering" för mig. Att installera det och sedan rulla tillbaka fungerar endast inom en viss tidsbegränsning sedan går det inte alls. Vad är det för fasoner? Kör vidare med det som jag har. Inte för att det varken är bättre eller sämre. Men jag "vet" vad jag har just nu i alla fall. Känns bra. Min åsikt.

Känner precis likadant, vill såklart verkligen uppgradera min 7:a och tror faktiskt att 7:an kan bli bättre på i stort sett det mesta om inte allt, men sen har vi ju den där biten jag inte heller gillar med MS (med det sagt så dom är dock inte direkt ensamma om det heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

w7:
Genomtänkt, Bra utfört, Bekant och inga övertramp eller bloatware som inte gick att ta bort.

w8:
Katastrof att tvinga på folk metro, som ingen utan PAD ville ha, inga fördelar över w7 annars.

w10:
Stora övertramp i privatliv, Bloatware i massor (svårt att ta bort)
Förutom DX12 och en talande "(spion?) assistent" så är det inga fördelar över varken w7 eller w8.

I Windows 10 så godkänner du Microsoft att kontrollera din "privata mappar" och dela detta med 3e part om det bryter mot vissa regler. Det farliga med detta är ju bara att dom inte säger vilka, Copyright Organisationer, Staten ja vem vet.

Kalla mig naiv men jag tror Farbror blå mm kommer få mycket enklare att jaga t.ex. Filmrippare och andra "IT brotslingar".

Dock om man ska tro MS så har dom övervakat bra mycket längre än windows 10. Även MS själva hävdar att sekretessen är samma i windows 10 som tidigare os (bara det är tydligare nu).

Förutom det uppenbara som kom i win 8 med online konto som gör övervakning enklare och kan knyta ihop flera tjänster.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Windows 8 var grymt

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Windows 98 (SE? Svenska eller vad?) BRA!

SE står för second edition.

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow:

I tidigare Windows gick samtliga "report" tjänster stoppa av användare.
Det gick också helt blockera Windows kommunikation och ändå ha Windows update.

Nu går det inte utan fulfix "användar-policies"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kommer "Uppgradering för Vista" exemplar av win 7 räknas som retail eller OEM? Jag har använt nyckeln tidigare på en ny dator med nytt moderkort men gammal HDD utan problem.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

"and does not include software that causes unintentional harm due to some deficiency" (Fortsättning av wiki-artikeln)

Vad är det du påstår då? Artikeln säger ju emot ditt ursprungliga ställningstagande.

Skrivet av Fire_Ice:

Fast att Windows Update lägger in en trasig drivrutin är inte oavsiktligt. Windows Update är inte defekt. Det gör precis vad det är designat att göra, vilket i och med Windows 10 innebär att byta ut ytterst känslig mjukvara utan någon som helst kvalitetskontroll eller alternativ för användaren att själv bestämma.

Trams. Det är fortfarande inte utvecklarens avsikt att förstöra något, vilket är det som avgör vad mjukvaran kan kallas för. Windows Update kan inte ha någon avsikt, det är mjukvara och inte en individ.

Håller dock med om att det är dåligt att man inte kan få välja själv hur Windows Update fungerar. Jag kommer inte byta från 8.1 förrens det är korrigerat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gratzner:

Windows 8 var grymt

Helt klart subjektivt världens bästa OS när det släpptes. Enligt mig då

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas ett EFF eller någon liknande pro-consumer lobby grupp tar upp detta, iaf i EU-domstol och får Microsoft att fixa till det. Det lyckades tidigare för oss i norden när vi fick N edition av operativsystemen.

Utöver problemen med sekretess så tycker jag Windows 10 är smidigt att använda.
Om någon vill stänga av så mycket som möjligt, följ den här guiden.
http://pastebin.com/sxfj9ruD

Permalänk
Medlem

Min SSD partition blev korrupt två dagar efter win10 lanseringen... Det blev ett lätt val så att säga. Var tvungen att installera om windows, kunde lika gärna installera win10.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

w7:
Genomtänkt, Bra utfört, Bekant och inga övertramp eller bloatware som inte gick att ta bort.

w8:
Katastrof att tvinga på folk metro, som ingen utan PAD ville ha, inga fördelar över w7 annars.

w10:
Stora övertramp i privatliv, Bloatware i massor (svårt att ta bort)
Förutom DX12 och en talande "(spion?) assistent" så är det inga fördelar över varken w7 eller w8.

I Windows 10 så godkänner du Microsoft att kontrollera din "privata mappar" och dela detta med 3e part om det bryter mot vissa regler. Det farliga med detta är ju bara att dom inte säger vilka, Copyright Organisationer, Staten ja vem vet.

Kalla mig naiv men jag tror Farbror blå mm kommer få mycket enklare att jaga t.ex. Filmrippare och andra "IT brotslingar".

vad jag vet så fanns inte hyper-v i win 7, en stor fördel där för mig som använder det..
kan folk sluta snacka skit: "buhuu, inga fördelar för NÅGON bara för att jag inte använder det..."

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Hur många är det som inser att Windows 10 samlar in all möjlig personlig information om dem och skickar det till Microsoft?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

vad jag vet så fanns inte hyper-v i win 7, en stor fördel där för mig som använder det..
kan folk sluta snacka skit: "buhuu, inga fördelar för NÅGON bara för att jag inte använder det..."

Grattis till okunskapen, men w7 kan installera samma direkt ifrån Microsofts hemsida..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Hur många är det som inser att Windows 10 samlar in all möjlig personlig information om dem och skickar det till Microsoft?

Hur många inser att MS redan gjort detta i många, många år med fler av de andra versionerna? Sen hur många inser att dessa saker kan stängas av?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Grattis till okunskapen, men w7 kan installera samma direkt ifrån Microsofts hemsida..

Jag skulle nog inte vara så frispråkig om okunskap om jag skrivit ett inlägg som det han citerade. Du visade upp en påtaglig okunskap om Windows 8 när du sade att det inte hade några fördelar över Windows 7.

Permalänk
Medlem

@Evil Peter:

För normala användare som, extremt få ..

Det finns en anledning att flera sitter på w7 eller w10 och att w8 floppade (inte bara metro)

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@cardeci:
räknar du 8 och 8.1 som 2 separata os får du räkna varje servicepack också. Men de stämmer på ett ungefär, 8 med "metro" som de hette var ju sådär poppis i början. 7:an va ett enormt kliv efter besvikelsen med vista. Xp hänger folk fortfarande kvar vid och rätta mig om jag har fel nu men kom inte me efter 98? 95 va iofs ok, men som sagt, på ett ungefär.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Jag gillar Windows 10 efter några dagar, stabilt och känns snabbt men designen är ganska ful med helt fyrkantiga fönster och så är det lite förvirrande att hitta vissa inställningar, verkar vara lite blandat från olika Windows versioner. Det finns en ny meny för inställningar men även den gamla kontrollpanelen går att få fram. Är det bara för att jag uppgraderat från Windows 7 eller är det så även om man gör en ren installation?

Ett måste var ju att installera Classic Shell för att få en vettig startmeny, kanske är gammaldags men jag tyckte den nya var otroligt dålig, lyckades aldrig få till den så som jag vill ha den.
Förövrigt klart Windows 10 blir en succé när de ger bort det gratis, men de räknar väl med att ta igen det på andra tilläggstjänster och hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@Evil Peter:

För normala användare som, extremt få ..

Det finns en anledning att flera sitter på w7 eller w10 och att w8 floppade (inte bara metro)

Normala användare har nytta av ett bättre optimerat OS, säkerhetsförbättringar, etc. Det finns en hel del, men det hade räckt med en för att du skulle haft fel eftersom du sade att det inte fanns några alls.

Det är klart att det finns anledningar, men det var självklart inte för att det inte skulle finnas fördelar med W8 framför W7. Det har mer att göra med all negativitet kring Modern UI (som det heter), att färre uppgraderar när föregångaren är omtyckt, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Normala användare har nytta av ett bättre optimerat OS, säkerhetsförbättringar, etc. Det finns en hel del, men det hade räckt med en för att du skulle haft fel eftersom du sade att det inte fanns några alls.

Det är klart att det finns anledningar, men det var självklart inte för att det inte skulle finnas fördelar med W8 framför W7. Det har mer att göra med all negativitet kring Modern UI (som det heter), att färre uppgraderar när föregångaren är omtyckt, osv.

Rättar mig till Ytterst få istället för inga då. Happy ?

"optimerat OS" , Du får exakt samma FPS på samtliga os (samma DX) och Svensson spelar och surfar.
"Säkerhetsförbättringar" som du kallar det rullas ut till samtliga OS som inte pensioneras och det behöver du inte uppdatera för.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Undrar om vi får se 100+ miljoner installationer av Windows 10 på måndag.

Här är ett klipp från vad som sägs vara Microsofts högkvarter. Visar hur snabbt nya installationer av Windows 10 görs runt om i världen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@Dragone: Windows 98 SE är Second Edition. Det såldes separat (det är så listan är gjord, det är releaser av "consumer" windows som såldes separat).

Windows 2000 är föregångaren till XP, Windows ME är efterföljaren till 98. De såldes samtidigt (runt år 2000, inte helt oväntat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozziee:

Största nyheten är väl att 0.7% fortfarande använder Vista..

5 öl och två virre = felklick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Hur många är det som inser att Windows 10 samlar in all möjlig personlig information om dem och skickar det till Microsoft?

Då får de reda på vilka spel jag har installerade. Allt annat sker på ext4 partition som inte windows kan läsa.