Windows 10 redan populärare än Windows 8.1 på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

w10:
Stora övertramp i privatliv, Bloatware i massor (svårt att ta bort)
Förutom DX12 och en talande "(spion?) assistent" så är det inga fördelar över varken w7 eller w8.

Snarare Spyware och en del är rent av Malware.

Edit:
"Malware, short for malicious software, is any software used to disrupt computer operation, gather sensitive information, or gain access to private computer systems.[1] Malware is defined by its malicious intent, acting against the requirements of the computer user [...]"

När Windows Update tvingar in dåliga drivrutiner som kan få datorn att krascha eller t.o.m. ta i sönder hårdvaran är det inte Malware? Alla tio miljoner olika spårningsfunktioner räknas inte som "gathering sensitive information"? Allt detta sker emot min (användarens) vilja där en del inte ens går att stänga av.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kevve1:

Ja, finns ingenting angående Windows 10 där.
Såhär ser det ut när man klickar på Windows loggan i högra hörnet:
http://i.imgur.com/YtKMsIT.jpg

Om det ser ut så där får du vänta eller gå hit och installera direkt om du vet vad du gör och är lite modig. Glöm ej backupen:

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hakd:

w8: inga fördelar över w7 annars.

Nej då, absolut inte 106 stycken. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1100005-forbattringar-i...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

I Windows 10 så godkänner du Microsoft att kontrollera din "privata mappar" och dela detta med 3e part om det bryter mot vissa regler. Det farliga med detta är ju bara att dom inte säger vilka, Copyright Organisationer, Staten ja vem vet.

Kalla mig naiv men jag tror Farbror blå mm kommer få mycket enklare att jaga t.ex. Filmrippare och andra "IT brotslingar".

Naiv betyder inte det du tror.

Har du någon källa på detta eller är det bara foliehatten som sitter lite snett? Jag har sett några liknande påståenden med hänvisning till Microsofts Privacy Statement, men där står det inget om några privata mappar. De definierar "personal data" som något helt annat, bl.a. cookies, Cortana och den data du laddar upp på OneDrive, inte några privata mappar.

Jag trodde ärligt talat de lärde ut grundläggande källkritik redan på gymnasiet, men det kanske har mer med den där hatten att göra..

Skrivet av kevve1:

Ja, finns ingenting angående Windows 10 där.
Såhär ser det ut när man klickar på Windows loggan i högra hörnet:
http://i.imgur.com/YtKMsIT.jpg

Jag fick också upp samma meddelande på min laptop, men media-installationsverktyget man laddar hem fungerade ändå.

Skrivet av Fire_Ice:

När Windows Update tvingar in dåliga drivrutiner som kan få datorn att krascha eller t.o.m. ta i sönder hårdvaran är det inte Malware?

Mjukvara med oavsiktliga defekter i har inget med malware att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ta tio minuter och läs igenom vad du faktiskt får.
Har du ens läst igenom det du länkade ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Curik:

We will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to protect our customers or enforce the terms governing the use of the services.

Har nu skrivits om, ännu luddigare. Står inte längre något om 3e part.

Det finns på deras egna hemsida vad det är du godkänner.
Det är en hel del att läsa men det är värt det om du är intresserad

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hakd:

Ta tio minuter och läs igenom vad du faktiskt får.
Har du ens läst igenom det du länkade ?

Du har rätt i att vissa punkter där är subjektiva förbättringar men en hel del är objektiva förbättringar också så som tiden att leta efter trådlösa nätverk, uppstartstid etc.

Så i vilket fall som helst så finns det en hel del förbättringar i Windows 8 gentemot Windows 7, så är det bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Förr var det alltid klokt att vänta tills första Service Pack lanserades, för att slippa de värsta buggarna. Hur länge ska man vänta nu för tiden, när det inte finns några SP längre?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Mjukvara med oavsiktliga defekter i har inget med malware att göra.

"and does not include software that causes unintentional harm due to some deficiency" (Fortsättning av wiki-artikeln)

Fast att Windows Update lägger in en trasig drivrutin är inte oavsiktligt. Windows Update är inte defekt. Det gör precis vad det är designat att göra, vilket i och med Windows 10 innebär att byta ut ytterst känslig mjukvara utan någon som helst kvalitetskontroll eller alternativ för användaren att själv bestämma.

Drivrutinen är inte Malware, Windows Update är.

Windows 10 har t.o.m. lyckats sabotera min Win 8.1-installation på något vis, har förlorat 10-12GB utrymme på min 120GB SSD i olika omgångar trots att jag tömt uppgraderingsmappen. Undersökt lite med Spacesniffer och det verkar som att en massa olika Windows mappar har börjar växa sedan Windows 10 försökte ta sig in.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Varför tycker du att w8.1 verkar bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Min svärfar använder Vista. Mycket nöjd är han över det!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

klarar sig gott på windows 7 kul för er med win 10 och microsoft spionerar på er eller andra parter.
program som sprider användares lösenord är ju inget kul. http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/75be3b4...

Vilken tur att det går att stänga av direkt will skillnad från Win 7 där du delar med dig av saker till MS utan val att stänga av om du inte vet vart du skall leta

Sure gemene man kommer inte att stänga av det men alla maskiner på mitt nätverkt har det avstängt plus massa andra saker som gör att jag delar mindre än vad Win 7 gör

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Hel nöjd med 10'an. Känns som en blandning mellan 7 och 8/8.1 och jag var toknöjd med båda dom två också.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taskman:

Vilken tur att det går att stänga av direkt will skillnad från Win 7 där du delar med dig av saker till MS utan val att stänga av om du inte vet vart du skall leta

Sure gemene man kommer inte att stänga av det men alla maskiner på mitt nätverkt har det avstängt plus massa andra saker som gör att jag delar mindre än vad Win 7 gör

Ja det är rätt kasst att man i Windows 7 inte kan ställa in några sekretessinställningar. Tur att man kan det i Windows 10 i alla fall, så att man har kontroll.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Någon som har ett PowerShell script (med Group Policy eller nåt) för att slå av dom kontroversiella sakerna i Windows 10 och säkra det?

Windows 7, 8, 10, jag bryr mig inte så mycket. Dom fungerar alla rätt bra. Men 8 och 10 blir nog bäst om man kör Classic Shell.

Men jag föredrar Linux (kör nu Ubuntu) framför Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Där ser man på. Inte konstigt med den aggressiva "in your face" marknadsföringen W10 kör via GWX. Gratis? Javisst. Men till vilket pris? Sekretess policyn stinker och de flesta läser säkert inte ens den. Visst man kan konfigurera och stänga av vissa funktioner, men gäller det verkligen? Blir mest troligen ingen "uppdatering" för mig. Att installera det och sedan rulla tillbaka fungerar endast inom en viss tidsbegränsning sedan går det inte alls. Vad är det för fasoner? Kör vidare med det som jag har. Inte för att det varken är bättre eller sämre. Men jag "vet" vad jag har just nu i alla fall. Känns bra. Min åsikt.

Jag är också starkt emot att man måste vara inloggad och "always online" på windows 10 men blir väl illa tvungen att gå över någongång framöver för DX12 om de inte går att fulhacka till windows 7 dock, jag satt ju 9 år på windows xp så kanske blir samma med 7an

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hur är det när winup försöker installera men jag får som svar att det misslyckas?. Typ 10x om :P.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag är också starkt emot att man måste vara inloggad och "always online" på windows 10 men blir väl illa tvungen att gå över någongång framöver för DX12 om de inte går att fulhacka till windows 7 dock, jag satt ju 9 år på windows xp så kanske blir samma med 7an

Man behöver inte vara inloggad och always online. Men annars är det ju ett bra argument.

Permalänk
Medlem

Vilka är det som syndar och kör Vista?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Roligt att en del säger att de väntar med att uppgradera tills DX12 kommer det finns ju redan i W 10 det är spelen som inte har det än.

Ni kan gå över till W 10 så är det gjort tills när spelen börjar komma med DX12.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Jag är också starkt emot att man måste vara inloggad och "always online" på windows 10 men blir väl illa tvungen att gå över någongång framöver för DX12 om de inte går att fulhacka till windows 7 dock, jag satt ju 9 år på windows xp så kanske blir samma med 7an

Jag kör utan att vara inloggad til MS, valde bort det under installationen av W10.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Förr var det alltid klokt att vänta tills första Service Pack lanserades, för att slippa de värsta buggarna. Hur länge ska man vänta nu för tiden, när det inte finns några SP längre?

Det kommer ju en uppdatering i höst som ska fixa en del buggar. Sen är ju ryktet att det ska komma en större uppdatering nästa år.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på mitt Win 10, står fortfarande bara att den "verifierar"...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 8:an var det genom tiderna sämsta OS:et från MS så är det ju knappast någon bedrift. De flesta är väl desperate att komma ifrån 8:an.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

@wasted @MinscS2:

Testat detta? Funkade för mig för detta problem på två datorer. En med win 7 och en med win 8.1.

#15571073

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Med tanke på att 8:an var det genom tiderna sämsta OS:et från MS så är det ju knappast någon bedrift. De flesta är väl desperate att komma ifrån 8:an.

.

Du var inte med på Windows ME tiden va?

Jag tycker det är ganska lustigt hur folk höjer Windows 10 till skyarna som det bästa sen skivat bröd och samtidigt kallar Windows 8 för det sämsta skiten ever, när Windows 10 till 99% är samma som Windows 8.1.

Charms-bar är borta, Startskärmen utbytt till en hybrid mellan gamla startmenyn och startskärmen, notifikationscentret är utbyggt och det är fler funktioner som vill ha åtkomst till din personliga data.
Där är de egentliga förändringarna som jag märker efter att ha uppgraderat från 8.1 till 10. Knappast något jag skulle kalla stora förändringar, min dator både känns och ser ut ganska så exakt likadan som den gjorde när jag körde 8.1

Permalänk
Medlem

@MinscS2: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Du kan ladda ner och installera windows direkt därifrån. Du klickar bara in upgrade now istället för att lägga det på en usb sticka

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Jag väntar fortfarande på mitt Win 10, står fortfarande bara att den "verifierar"...

andvänd MediaCreationToolx64

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

Gött, där slapp man win8 helt och hållet. Vartannat os är en bra ms-formel som håller än.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Kör fortfarande Win7. Inväntar Skylake innan jag installerar om allt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro