Windows 10 redan populärare än Windows 8.1 på SweClockers

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 redan populärare än Windows 8.1 på SweClockers

På bara några dagar har tiotals miljoner användare uppgraderat till Windows 10, som bland SweClockers läsare redan är ikapp och förbi föregångaren Windows 8.1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon Mac Öht. i statistiken??

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Är inte helt oväntat
den funka fint i beta stadiet sen få en gratis uppgradering

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Fram tills att DirectX 12-spel kommer ser jag ingen som helst anledning att uppgradera från 8.1. Personligen tycker jag att 8.1 verkar bättre på alla sätt förutom just DX12.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Finns det någon Mac Öht. i statistiken??

Nej de pratar ju om Windows? Eller vad menar du?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Håller fast i win 7, win 10 är rätt osäker uppdatering http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380922-akta-er-for-att...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Fantastiskt. Vilken smash-hit Windows 10 verkar vara

Skrivet av Nbwu:

Finns det någon Mac Öht. i statistiken??

Kanske de som kör Mac använder Windows 10 också? Eller?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Dröjer nog inte länge innan Windows 10 blir större än 7.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Där ser man på. Inte konstigt med den aggressiva "in your face" marknadsföringen W10 kör via GWX. Gratis? Javisst. Men till vilket pris? Sekretess policyn stinker och de flesta läser säkert inte ens den. Visst man kan konfigurera och stänga av vissa funktioner, men gäller det verkligen? Blir mest troligen ingen "uppdatering" för mig. Att installera det och sedan rulla tillbaka fungerar endast inom en viss tidsbegränsning sedan går det inte alls. Vad är det för fasoner? Kör vidare med det som jag har. Inte för att det varken är bättre eller sämre. Men jag "vet" vad jag har just nu i alla fall. Känns bra. Min åsikt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Håller fast jag också med W7 ett tag till tills W10 blir lite bättre.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

I see you in my computer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Finns det någon Mac Öht. i statistiken??

Klart det finns! Alla O S är i statistiken!

Men nu vart det ju inte det som nyheten handlade om

Windows 10 redan populärare än Windows 8.1

Ontopic/

Jag själv stannar på Win 7 några veckor till!

Och tråden "Vad tycker ni om Windows 10?" som jag faktiskt läst allt i, får mig att känna att det är ett smart val.

För många har det varit underbart!
För att sen tre sidor/tre dagar senare läsa, att det strular satan rent ut sagt.

Det är dock roligt att några är väldigt nöjda, det tycker jag verkligen!!

Men jag väntar.
Jag har ever never hoppat på ett nytt O S dag 1. Och jag kommer aldrig att göra det.
Fattar inte varför man skall stressa med det!!

Så på mina kärndatorer kör jag Win 7 ett tag till.

Jag tror det kommer att spara mig mycket tid och mindre bry (min egenerfarenhet talat för det iallafall)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hur konstigt är det då? Win 10 tillåts uppgraderas utan extra kostnad och Win 8/8.1 är en flopp i klass med Vista. Folk ville bort från dessa fort.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

klarar sig gott på windows 7 kul för er med win 10 och microsoft spionerar på er eller andra parter.
program som sprider användares lösenord är ju inget kul. http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/75be3b4...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

Hur konstigt är det då? Win 10 tillåts uppgraderas utan extra kostnad och Win 8/8.1 är en flopp i klass med Vista. Folk ville bort från dessa fort.

Skumt då att 8.1 hade 40% av besökarantalen på Sweclockers innan samtidigt som Windows 7 hade 54%. Räknas Windows 7 nästan som en flopp då eller?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Hur konstigt är det då? Win 10 tillåts uppgraderas utan extra kostnad och Win 8/8.1 är en flopp i klass med Vista. Folk ville bort från dessa fort.

Och ändå är ju i princip allt i Windows 8/8.1 med i WIndows 10, verkar inte som folk testade 8 ens utan det var konsensus på forumen hur dåligt det var.

Märks ju på frågorna att många kommer direkt från Windows 7 och aldrig ens sett modern förut, frågor om vart inställningar finns, högerklick på starknappen, iso mount, pin kod och andra saker som funnits i snart tre år i windows.

Det enda som skiljer mot Windows 8/8.1 är ju att charmsbar försvunnit och att starskärmen och modern appar inte längre är i fullskärm. Då blev allt skitbra.

Samma egentligen med Vista, de snyggade till UI:n och tillverkarna fixade bättre drivisar och sedan kallades detta windows 7 och vart deras mest populära system någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Nej dem pratar ju om Windows? Eller vad menar du?

tycker att det bör vara med i statistiken, även om det är windows vi fokuserar på, som en jämförelse.
annars kan man möjligen tro att det är en försvinnande liten andel :/

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

klarar sig gott på windows 7 kul för er med win 10 och microsoft spionerar på er eller andra parter.
program som sprider användares lösenord är ju inget kul. http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/75be3b4...

Microsoft kommer att spionera på dig även om du har windows 7.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Gillar Windows 10 spontant men ångrar att jag uppgraderade. Det är helt enkelt ordentligt buggigt. Jag ser artefakter överallt. Det fungerar inte i närheten av lika bra som Windows 8 gjorde vid lansering(MS överlägset bästa släpp) som jag hade hoppats. Nåväl, hoppas att de värsta buggarna snart hamras ut.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

tycker att det bör vara med i statistiken, även om det är windows vi fokuserar på, som en jämförelse.
annars kan man möjligen tro att det är en försvinnande liten andel :/

Det är en försvinnande liten andel relativ Windows i helhet

https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

tycker att det bör vara med i statistiken, även om det är windows vi fokuserar på, som en jämförelse.
annars kan man möjligen tro att det är en försvinnande liten andel :/

Men snälla!

Läs nyheten igen!

"På bara några dagar har tiotals miljoner användare uppgraderat till Windows 10, som bland SweClockers läsare redan är ikapp och förbi föregångaren Windows 8.1.
Lanseringen av Windows 10 ser ut att bli en välbehövlig framgång för Microsoft, som under det första dygnet registrerade hela 14 miljoner installationer och nu sägs kunna räkna in över 67 miljoner enheter. Att många passar på att uppgradera märks inte minst i SweClockers forum, där en växande skara medlemmar går över till det nya operativsystemet.
"

Varför ska det vara med i statistiken? Det har ju ingen förankring alls!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

klarar sig gott på windows 7 kul för er med win 10 och microsoft spionerar på er eller andra parter.
program som sprider användares lösenord är ju inget kul. http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/75be3b4...

Läste du hela artikeln??? Funktionen har funnits jätte länge på windows phone.
Funkar skitbra. Det handlar om att dela med sig av wifi lösenord, INTE användarens lösenord.
I Windows phone får man välja när man startar telefonen för första gången.
Det står klart och tydligt vad funktionen gör.
Har inte rullat W10 men antar att det är samma sak där om du inte godkänner vilkoren och tar express/standard inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxan96:

Läste du hela artikeln??? Funktionen har funnits jätte länge på windows phone.
Funkar skitbra. Det handlar om att dela med sig av wifi lösenord, INTE användarens lösenord.
I Windows phone får man välja när man startar telefonen för första gången.
Det står klart och tydligt vad funktionen gör.
Har inte rullat W10 men antar att det är samma sak där om du inte godkänner vilkoren och tar express/standard inställningarna.

okej !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Skumt då att 8.1 hade 40% av besökarantalen på Sweclockers innan samtidigt som Windows 7 hade 54%. Räknas Windows 7 nästan som en flopp då eller?

Utanför Sweclockers är/var Windows 7 överlägset.

https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Skrivet av Nbwu:

tycker att det bör vara med i statistiken, även om det är windows vi fokuserar på, som en jämförelse.
annars kan man möjligen tro att det är en försvinnande liten andel :/

Den här nyheten handlar enbart om Windows-versionerna i förhållande till varandra. Då behöver man inte ta med andra OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxan96:

Läste du hela artikeln??? Funktionen har funnits jätte länge på windows phone.
Funkar skitbra. Det handlar om att dela med sig av wifi lösenord, INTE användarens lösenord.
I Windows phone får man välja när man startar telefonen för första gången.
Det står klart och tydligt vad funktionen gör.
Har inte rullat W10 men antar att det är samma sak där om du inte godkänner vilkoren och tar express/standard inställningarna.

Japp, det kom upp i inställnings-delen av installation, om man vill välja att ha det igång. Jag stängde av allt sådant där skit som har att dela information och grejs. Kanske var bakom en avancerad knapp, minns inte, har blivit automatik att klicka på de nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Gillar Windows 10 spontant men ångrar att jag uppgraderade. Det är helt enkelt ordentligt buggigt. Jag ser artefakter överallt. Det fungerar inte i närheten av lika bra som Windows 8 gjorde vid lansering(MS överlägset bästa släpp) som jag hade hoppats. Nåväl, hoppas att de värsta buggarna snart hamras ut.

Har du avinstallerat alla dina gamla drivrutiner helt via kontrollpanelen och enhetshanteraren?
Sedan skall både AMD och Nvidia ha kompatibla drivers. Dock så har jag hört att du får en nyare version av nvidias via Windows update än via deras hemsida, jätte skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men snälla!

Läs nyheten igen!

"På bara några dagar har tiotals miljoner användare uppgraderat till Windows 10, som bland SweClockers läsare redan är ikapp och förbi föregångaren Windows 8.1.
Lanseringen av Windows 10 ser ut att bli en välbehövlig framgång för Microsoft, som under det första dygnet registrerade hela 14 miljoner installationer och nu sägs kunna räkna in över 67 miljoner enheter. Att många passar på att uppgradera märks inte minst i SweClockers forum, där en växande skara medlemmar går över till det nya operativsystemet.
"

Varför ska det vara med i statistiken? Det har ju ingen förankring alls!!!

Inte för dess värde i nyheten, utan för värdet som faktisk statistik.
det är inte nödvändigt, men skulle ha varit trevligt för att se JÄMNFÖRELSEN.
Men du är rätt i sak, det är min åsikt att det skulle vara trevligt/bra att ha med. nyheten har inte mycket att vinna på det.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Utanför Sweclockers är/var Windows 7 överlägset.

https://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share....

Den här nyheten handlar enbart om Windows-versionerna i förhållande till varandra. Då behöver man inte ta med andra OS.

Lite kul att win 7 verkade öka även efter win 8 https://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=11&qpaf=&qpc...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag tänkte vänta och undersöka Win10 lite innan jag uppdaterar. Jag sitter på Win8.1 idag och jag känner faktiskt ingen anledning att uppgradera då jag är oerhört nöjd, så jag vill passa på att lära mig lite mer först.
Då jag samtidigt börjat undersöka Linux och hur detta fungerar har jag övervägt att använda en SSD var till var sitt operativsystem, då jag kopplat in min gamla Corsair Force F60 istället för min optiska läsare.

Är det förresten någon som vet om man kan stänga av startmeny och få en startskärm på Win10 som på Win8.1? Att gå tillbaks till en startmeny i Windowsmiljö känner jag aggressivt ogillande till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Gillar Windows 10 spontant men ångrar att jag uppgraderade. Det är helt enkelt ordentligt buggigt. Jag ser artefakter överallt. Det fungerar inte i närheten av lika bra som Windows 8 gjorde vid lansering(MS överlägset bästa släpp) som jag hade hoppats. Nåväl, hoppas att de värsta buggarna snart hamras ut.

Skrivet av laxan96:

Har du avinstallerat alla dina gamla drivrutiner helt via kontrollpanelen och enhetshanteraren?
Sedan skall både AMD och Nvidia ha kompatibla drivets. Dock så har jag hört att du får en nyare version via Windows update än via deras hemsida, jätte skumt.

Tänkte just säga samma sak. Jag gjorde av ren känsla en ominstallation av drivrutinerna till grafikkortet. Jag har inte upplevt en enda bugg i W10 sedan jag drog hem det. Allt fungerar som det ska än så länge. Har tidigare i andra stora tråden om W10 nämnt vad jag saknar än så länge dock;

"Saker jag saknat hittils, sammanfattat:

  1. Markera mer än 1 tile i taget, för att t.ex. ändra storleken på dem (i startmenyn)

  2. Mer färger/accenter att använda på startmenyn - t.ex. en egen färgväljare som alternativ

  3. Byta bakgrunden på självaste lösenordsskärmen. Vanliga bakgrunden på skrivbordet går att ändra, samt låsskärmen. Men inte självaste logga in/password-bakgrunden."

Och sedan självklart DX12. Det väntar jag ivrigt på.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √