Råd gällande speldator 2015.

Permalänk

Råd gällande speldator 2015.

Hej,

Efter 5-6 års uppehåll ska jag börja game:a igen och letar efter en gaming-dator i prisintervallen 7500-8000 sek (exklusive datorskärm). Jag hade tänkt spela bl.a. CS: GO, BF4 och GTA V.

Jag kan bygga själv men är så dåligt uppdaterad på dagens hårdvara att jag tänkte höra om ni kan plocka ihop en dator och skicka länk på "inkorg" med delarna så jag kan kika på ert alternativ?

Jag har kikat på sweclockers sommardator från 2014 men den verkar fortfarande vara ligga i en lite för hög prisklass för mig (måste ju köpa skärm och mus å allt möjligt som skapar finanskris i min studentekonomi)

Jag föredrar intel och Geforce GTX men ni vet bättre om hårdvaran idag än jag så om ni tycker AMD är bättre, kör på!

Vänligen,
Oskar

Permalänk
Medlem

Har du OS eller ska det vara med?

Permalänk

Ops, nope, har inte OS så det ska med också antar jag, kanske kunde få av en vän men lite oklart... @RealPower:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primusbodjak:

Hej,

Efter 5-6 års uppehåll ska jag börja game:a igen och letar efter en gaming-dator i prisintervallen 7500-8000 sek (exklusive datorskärm). Jag hade tänkt spela bl.a. CS: GO, BF4 och GTA V.

Jag kan bygga själv men är så dåligt uppdaterad på dagens hårdvara att jag tänkte höra om ni kan plocka ihop en dator och skicka länk på "inkorg" med delarna så jag kan kika på ert alternativ?

Jag har kikat på sweclockers sommardator från 2014 men den verkar fortfarande vara ligga i en lite för hög prisklass för mig (måste ju köpa skärm och mus å allt möjligt som skapar finanskris i min studentekonomi)

Jag föredrar intel och Geforce GTX men ni vet bättre om hårdvaran idag än jag så om ni tycker AMD är bättre, kör på!

Vänligen,
Oskar

Hej!
Du får ingen vettig speldator för de pengarna idag. Slår vad om att sommardatorn för ett år sedan är bättre än det du får för samma pengar idag. Har du sandy bridge? I så fall finns det ingen anledning att uppgradera.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet/råd, vänta till Skylake i höst.

Annars börja jaga på begagnatmarknaden! Där kan du få en riktigt bra dator för din prisklass!

Permalänk
Medlem

TS kan visst få en bra dator för 8k, vad snackar ni om? Dock får man prioritera lite mer. Ska du spela mycket CSGO och GTA V tycker jag att du ska satsa på att få in en i5:a i budgeten. Däremot om du vill ha bästa prestanda för pengarna tycker jag att du ska köpa en beggad i5/i7 med mobo här på marknaden, då kan du köpa ett dyrare grafikkort tex 390. En överklockad 2500k hänger med även idag!

Permalänk
Medlem

Det bästa jag lyckas sätta i hop för 7000:- (8000:- inkl OS).

Men som sagt tidigare i tråden, du får betydligt mer för pengarna om du köper begagnat.

Bytte till en lite billigare processor, bättre nätagg samt 280X istället för 380.
Permalänk

Tack för förslag. Det är alltså vettigt att lägga mer krut på CPU än GPU för den typ av speldator jag söker? @fufuheo:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primusbodjak:

Tack för förslag. Det är alltså vettigt att lägga mer krut på CPU än GPU för den typ av speldator jag söker? @fufuheo:

I mitt alternativ kostade CPU cirka 2000:- och GPU 1990:- så det är väl ungefär lika mycket "krut" på CPU och GPU. Du spelar några spel som kräver mycket av CPU:n och några som kräver mycket av GPU:n, så då är väl ett jämt balanserat system att rekommendera.

Permalänk

Inet:s förslag

Mailade Inet och de tipsade om en som går lite över min budget, men vad tror ni om denna?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8252116/2015-08-03

Permalänk
Medlem

Bättre med 280x än GTX 960. Både i pris och prestanda.
Optisk läsare kanske du inte behöver?

Har du inte några gamla delar kvar, chassi/PSU? Kan ju spara några hundralappar som du kan lägga på SSD och HDD, 250GB SSD kan bli trångt för både OS och dom spel du kör.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w