Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

instabil dator! omstarter, error etc

Min dator har under åren varit lite instabil under åren men väldigt sällan(5 år gammal). Nu har det blivit mer frekvent så jag kollade i "event viewer" och såg att jag hade tusentals nya errors hela tiden "The BCM42RLY service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified." Så antingen är det fel på min AC68 wifi PCI kort till datorn eller ännu mer troligt mitt moderkort Sabertooth x58. Datorn crashar då och då antagligen på grund av dessa error / dåliga drivrutiner då jag inaktiverar mitt wifi drivrutiner så slutar jag får Error. Haft samma problem då jag hade en wifi dongel i usb port så gissar moderkortet är felet.

Datorn har också nyligt börjat starta om sig av sig när jag väcker den ur sleepmode. Och idag så kunde den inte komma igång den bara dog efter 1 sek och sen försökte starta igen och dog efter 1 sek. bröt strömmen och efter en minut kunde jag starta upp datorn som vanligt igen.

Vad har ni för erfarenhet av detta och har ni några tips?

Skulle verkligen vilja slippa köpa en ny dator.

Permalänk
Medlem

Att börja med skulle väll vara att formatera och installera om windows för att utesluta att det inte också är mjukvara som ställer till problem.

Efter det så kan de ju finnas flera hårdvaruproblem som kan orsaka det här och det behöver ju inte bara vara en del det kan ju va flera komponenter som inte mår så bra.
Utan att ha sätt på datorn och pillat på den själv kan man varken säga bu eller bä men jag skulle säga moderkort eller ram minne, kan även vara nätdel problem med eftersom du inte fick igång den när du försökte starta, skulle kunna vara kombination av flera komponenter vilket gör det svårare att felsöka.

Somsagt börja med installera om windows för att utesluta mjukvaru problem
Sen kan du köra crystaldiskinfo för att se om det är några fel på din disk.
Sen memtest86 för att utesluta att det är minnet.
Sedan kör du ett stresstest på datorn och ser om den överlever de för då kanske du nästan utesluta nätdelen med.
Då är det bara moderkortet och cpun, kvar där om allt annat ovan har funkat är boven i dramat.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jobbigt... Hmm ja jag får ge det ett försök. Tack