Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Testat många hårddiskar och kabinetter, ingen fungerar

Permalänk
Medlem

Testat många hårddiskar och kabinetter, ingen fungerar

Jag har fått en del problem med en hårddisk, eller snarare flera. Jag har en Raidon 3630 SB3 med två Seagate Barracuda 1 TB i raid 0. För någon vecka sedan fick jag problem med att den förlorade kontakten med datorn, ibland kunde den inte kopplas til. Jag testade att flytta hårddiskarna över en och en i en annan extern kabinett med plats för en hårddisk. En av dem kunde inte få kontakt med datorn. Hårddisken som jag hade i den kabinetten (WD caviar green 2 TB) flyttade jag över i RAIDON tillsammans med den Barracuda som fungerade. Standardinställningen är raid 1, som fungerade med denna kombination. Jag tänkte då att det var tydligt att jag bara behövde köpa en ny hårddisk.
Hårddisken kom i går. Jag satte in den i Raidon och slog på strömmen, jag hörde ljudet av att en hårddisk kopplades till, men datorn kunde inte hitta den. Jag satte in den nya hårddisken i den andra kabinetten, den fick kontakt. Försökte igen i Raidon, fick kontakt i raid 1, men när jag slog över till raid 0 fick jag ingen kontakt.
Jag har tappat översikten över allt jag har testat, men statusen nu:
Ingen hårddisk fungerar i kabinetten med plats för en hårddisk.
Ingen fungerar i raid 0.
Bara den nya Barracuda och WD fungerar i raid 1.
Raidon varnar för att bägge de gamla Barracuda inte fungerar (det gjorde den inte tidigare).

Jag har testat kabinetterna med USB och E-sata, men det är ingen skillnad. Jag kan dessvärre inte testa Raidon med en disk åt gången.

Kan verkligen nästan allt gå sönder, inte samtidigt, men med någon dags mellanrum? Jag har varit försiktig när jag flyttat hårddiskarna och haft antistatiskt armband. Kan det vara så att någon kabinett har gått sönder och ger för hög spänning eller liknande så hårddiskarna går sönder? Någon som har ett bättre förslag på vad jag ska göra än att köpa nya komponenter för omkring 3000 kronor?