Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av blåsippa:

Kaffefilter lämnar inte kvar mikrofiber efter sig, därför passar det sig väldigt bra för att ta bort kylpasta.

okej okej.. men jag tror inte större dator firmor håller på med kaffefilter när dom ska ta bort kylpasta på processorer.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Största misstaget var väl att köpa AMD istället för en i7...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Största misstaget var väl att köpa AMD istället för en i7...

Skickades från m.sweclockers.com

Inget fel på 8370 egentligen. Fullt möjligt att han bytte upp sig från en långsammare processor i och med att AMD inte byter sockel jämt.

Intel är ju skitdyra just nu också.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

okej okej.. men jag tror inte större dator firmor håller på med kaffefilter när dom ska ta bort kylpasta på processorer.

Nej dom använder troligen vanligt skithuspapper för att ta bort det värsta och sen används 90%+ isopropanol alkohol och microfiberduk.
Detta för att ej skita ner microfiber duken (så den räcker längre) så mycket och dom eventuella få pappersfibrerna som är kvar tar microfiberduken upp.

Alternativt att dom använder sig av "våta serveter" som är av typen luddfria och med 90%+ isoprop alkohol som det "våta".

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EricScrub:

Köpte ny processor (amd fx 8370) och en hyper evo 212. Så dum som jag är kollar jag inte hur kylpastan ska appliceras och drar hela tuben med arctic silver 5 i en spiral i mitten av processorn, datorn startar normalt o allt fungerar, inga ljud eller några fel, men ser att folk bara applicerar ett "riskorn" i mitten ... Köpte akasa thermal paste remover, funkar de? Läste att man skall använda kaffe filter också.

Mvh en dum nybörjare

Det lär du ha märkt du ser ju om tempen e ok men som sagt en tub räcker normalt till 5 omgångar om man säger så

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Största misstaget var väl att köpa AMD istället för en i7...

Säg inte de, bilden nedan kommer ifrån en fabrikstillverkad Amd Fury X

Och såhär ser det i allmänhet ut på dem allra flesta grafikkorten som folk köper idag, oavsett Amd eller Nvidia.
Likadant om man kikar inuti nätaggregaten, kladdas med bindemedel till förbannelse vart man än tittar.
Märkligt och lika fascinerande på samma gång för i detta fallet är det sällan några som protesterar.

Snacka om Risgrynsgröt på sidorna

Länk till artikeln.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

Kemiskt rent bensin fungerar mycket bra som rengörare också, brukar finnas i matbutiken på städavdelningen

http://www.mattonbutiken.se/productimages/med/683300.jpg

Jag använder själv vanliga tops, blöter då ena änden i Kemiskt ren bensin sen gnuggar du på processorn så följer kylpastan med upp, kan ta en stund och ett antal tops men det blir rent och fint, bensinen dunstar i princip omedelbart.

Helt fel för tops luddar,det gör däremot inte kaffefilter överhuvudtaget.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Venke:

Säg inte de, bilden nedan kommer ifrån en fabrikstillverkad Amd Fury X

Och såhär ser det i allmänhet ut på dem allra flesta grafikkorten som folk köper idag, oavsett Amd eller Nvidia.
Likadant om man kikar inuti nätaggregaten, kladdas med bindemedel till förbannelse vart man än tittar.
Märkligt och lika fascinerande på samma gång för i detta fallet är det sällan några som protesterar.

Snacka om Risgrynsgröt på sidorna

http://images.bit-tech.net/content_images/2015/06/amd-radeon-r9-fury-x-review/furyx-21b.jpg
Länk till artikeln.

Du använder ett dåligt exempel. Fury X har HBM-minnen som sitter på sidorna av själva huvudchippet och dessa kräver kylning, därför så mycket extra pasta. Givetvis är det väldigt viktigt att använda pastor avsedda för direktkontakt med elektriska komponenter i dessa fall.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@jonas1972:

har fungerat för mig i alla år jag hållt på i vart fall.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Kemiskt rent bensin fungerar mycket bra som rengörare också, brukar finnas i matbutiken på städavdelningen

http://www.mattonbutiken.se/productimages/med/683300.jpg

Jag använder själv vanliga tops, blöter då ena änden i Kemiskt ren bensin sen gnuggar du på processorn så följer kylpastan med upp, kan ta en stund och ett antal tops men det blir rent och fint, bensinen dunstar i princip omedelbart.

Använder samma metod, gjort så i alla år. Kemiskt ren Aceton funkar också (OBS! funkar INTE med aceton för naglar, den innehåller olja)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av htbtoma:

@jonas1972:

har fungerat för mig i alla år jag hållt på i vart fall.

Jao, men det där är ju samma argument som allt folk som dammsuger sina datorer också kör med... Eller alla som argumenterar för att vi inte behöver fri sjukvård, "jag blir ändå aldrig sjuk"...

Det funkar tills det inte funkar längre

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

(OBS! funkar INTE med aceton för naglar, den innehåller olja)

Vad gör oljan då? Kontaminerar ytan?

Skrivet av Dunder:

fri sjukvård

"Fri sjukvård" är dock allt annat än fri, så det var en knackig analogi.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sveklockarn:

"Fri sjukvård" är dock allt annat än fri, så det var en knackig analogi.

Nåja, jag kanske överdrev lite, men jag tycker den funkar ganska bra?
Väldigt off-topic dock

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad gör oljan då? Kontaminerar ytan?
"Fri sjukvård" är dock allt annat än fri, så det var en knackig analogi.

Ligger kvar som en hinna på metallen och du får sämre värmeledningsförmåga av kylpastan. Lite som att du skulle pilla på allt med flottiga fingrar

Kan rekommendera att läsa denna:
http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/ss/intel_app_meth...

Saxat:
Troubleshooting

1. The heatsink was cleaned with an oil based cleaner which filled the
microscopic gaps and contaminated the interface.

EDIT: Enligt ArcticSilver så är "Vertical Line" metoden det man ska köra på haswell och skylake. Men har läst på div forum att klassiska DOT metoden funkar bra den med. Följ inte det som är i manualen jag länkade med att sprida ut över hela kärnan, det gällde äldre CPUer. (ska se om jag kan hitta en nyare manual)

EDIT2: Lite mer up to date: http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_meth...

Vet inte vad du har för kylpasta, själv kör jag MX4 eller MX5 nu, AS5 är överskattat och ska "brännas in" under längre tid än MX.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tack för länken. Det där med att mätta ytan på kylaren med kylpasta innan montering är ju frågan vad det gör för skillnad? På ojämna och dåliga kylare gör det kanske skillnad? Jag har gjort en variant av detta när jag monterat CM Hyper 212 (p.g.a. att de har en extremt repig och ojämn bas, där Plus är värre än EVO) där jag fyllt på med kylpasta mellan springorna i heatpipes/basplatta och spridit ut för att minimera gapen.

Skrivet av BrottOchStraff:

1. The heatsink was cleaned with an oil based cleaner which filled the
microscopic gaps and contaminated the interface. [/i]

Kylpastor har ju ofta någon olja som bindemedel, men i det här fallet kanske de menar att olja fångas i utrymmen och gör att pasta "flyter" uppepå?

Skrivet av BrottOchStraff:

EDIT: Enligt ArcticSilver så är "Vertical Line" metoden det man ska köra på haswell och skylake.

Den blobb jag alltid lägger på mitten sprider sig alltid tillräckligt för att täcka IHS på ett adekvat sätt.

Skrivet av BrottOchStraff:

Vet inte vad du har för kylpasta

Jag kör Arctic Silver 5, tycker det är en bra pasta för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Helt fel för tops luddar,det gör däremot inte kaffefilter överhuvudtaget.

Finns tops som luddar och även tops som är luddfria (kostar dock mer).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

okej okej.. men jag tror inte större dator firmor håller på med kaffefilter när dom ska ta bort kylpasta på processorer.

Tror inte han som frågar har en större datorfirma... Kaffefilter är kanon för att ta bort kylpasta det är beprövat.

Permalänk
Avstängd

Kaffefilter utan ludd +