Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya Skärmar (WQHD/120-144hz/G-Sync/DP1.2 & 1x HDMI)

Permalänk
Medlem

Nya Skärmar (WQHD/120-144hz/G-Sync/DP1.2 & 1x HDMI)

Hejsan alla glada skärm-mästare och alla andra!

Jag sitter just nu och filar på att bygga ihop ett helt nytt system (PC) för spelande på flera plattformar och stilar. Maskinen i sig är jag rätt så säker på men jag jag kommer behöva nya skärmar om jag nu skall uppgradera PC från 2011 till ett 2015-års modell.
Jag sitter just nu på 2 st Eizo skärmar, Eizo Foris FS2333, och jag har blivit mycket van vid att ha just IPS- över TN-panel.

De "krav" jag har på en ny skärm är som titeln säger, med prio i från topp till botten
G-Sync
IPS-panel (aldrig gillat TN)
DisplayPort 1.2 & 1x HDMI portar
WQHD (2560x1440 16:9)
+120Hz (144Hz är väl det "nya?)
23-27 tum Storlek

Jag sätter G-Sync som den största prio då jag kommer köra med två Nvidia kort - FreeSync har visst fortfarande vissa problem och jag har tyvärr haft problem med AMD-kort sedan förr.
IPS-Panelen är prio två då jag som sagt, föredrar färgåtergivningen, betraktningsvinklarna och dess större användningsområden.
DP och HDMI är prio tre då DP 1.2 är ett måste (?) för att kunna köra G-Sync och HDMI är ett måste då jag kommer använda skärmarna för att spela Konsoler på dem också (PS4 för att vara exakta). Om PS4 kan köras med DP så är en skärm med dubbla DP helt ok!
WQHD - jag vill gå upp från min 1080-upplösning nu när jag förnyar allt.
120-144Hz är väl det som man skall ha inom Gaming numera, och om man går efter G-Sync så tror jag iaf att de alla har just detta som "standard".
Storleken är det minst viktiga, men jag sitter nu på 23 tum och har inget emot att gå upp en bit om det inte finns annat. 27 tum är max för skrivbordets/väggens yta tyvärr.

Initialt så har jag kollat på de följande skärmarna:
ASUS ROG Swift PG278Q - TN och ingen HDMI/dubbla DP
Acer Predator XB270Hu - IPS men ingen HDMI/dubbla DP
BenQ XL2420G - TN men HDMI och DP, inte WQHD

Som jag påpekar, så saknar de alla något av de mer viktiga detaljerna.
Om ni kunde hjälpa mig med tips eller tankar så skulle jag vara mycket tacksam!

Permalänk
Bildexpert 📺

G-Sync kräver en specifik scaler-modul i skärmen och den har sin första generation varit begränsad till en enda Displayport och inget mer. Kommande produkter ska ha en enklare HDMI-anslutning parallellt och det återstår att se hur begränsad den är. Nackdelen med G-Sync-skärmar är just nu denna enda anslutning. Kan vara värt att vänta in kommande produkter och se vad som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

G-Sync kräver en specifik scaler-modul i skärmen och den har sin första generation varit begränsad till en enda Displayport och inget mer. Kommande produkter ska ha en enklare HDMI-anslutning parallellt och det återstår att se hur begränsad den är. Nackdelen med G-Sync-skärmar är just nu denna enda anslutning. Kan vara värt att vänta in kommande produkter och se vad som fungerar.

Tack Laxpudding för ditt svar och insiktsfulla information!
Så det är inte bara något som jag fått för mig alltså, att de flesta/alla G-Sync skärmar har haft endast en DP och inget mer, det är alltså något som suttit i kretsen i skärmen, en fysisk begränsning. Tråkigt.

Har du eller någon annan möjligtvis en idé eller fakta om när nästa generation med G-Sync skärmar kommer att lanseras?
Är det möjligtvis en sådan typ av skärm som Asus ROG just nu har pushat tillbaka, som annars skulle ha släppts här i September (Asus PG2749Q)?

Det kanske är smartast att helt enkelt bygga maskinen nu, sitta kvar på mina Eizo skärmar för stunden, och sedan när de nya skärmarna kommer (Gen 2 G-Sync? lol... ) att då köpa ett par.

Permalänk
Medlem

I stort sett alla stora skärmtillverkare kommer att släppa G-sync v.2 skärmar.
De första med nya paneler ryktas släppas sent i oktober och fram till julhandeln/nyår(även Eizo har en på g).

Permalänk
Bildexpert 📺

Har ingen insiderinfo eller större koll på framtiden mer än vad man kan läsa på Sweclockers.com. Jag fokuserar på vad jag har framför mig och kan se med egna ögon.

Så vänta och se hur det blir nu framåt höst och vinter, det är i alla fall mitt råd.