Nvidia Pascal får 16 GB HBM2 – tillverkas på 16 nanometer av TSMC

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Just det, nu kan vi börja spekulera i namnscheman igen.
X80Ti för toppmodellen.

EDIT: Alltså GeForce GTX X80Ti

nVidia GeForce 1080 GTR

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att redaktionen gräver fram bilderna där JHHs huvud är större än produkten, det speglar företaget rätt bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Med tanke på att HBM är så yteffektivt, kan det kanske komma ett ITX version av detta kortet också, så som Fury.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ett givet element i varje beräkning.

OT så kan jag tänka mig att 16GB möjligen kommer till nytta om 8K blir utbrett, eller multi 4K-monitor lösningar kanske.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag tycker 16GB låter alldeles utmärkt
Folk här verkar vara väldigt svåra att blidka, antingen är det för lite (4GB) eller för mycket (16GB).
Det är ju en ökning av minnet som vi faktiskt väntat på då mängden minne på grafikkort legat relativt konstant och inte följt ökningen i lagringstäthet som skett i övrigt.
Det är en flaggskeppsprodukt som kommer nästa år och som dessutom skall vara aktuell i några år så det är väl inte helt meningsfullt att bedöma specifikationer utifrån dagens behov?
Gör ni likadant när ni köper bil? "Fasen jag tänker inte betala för minskad bensinförbrukning och starkare motor?! Vem behöver det? Min gamla Amazon är superbra, varför kan de inte göra en likadan fast ny?"

Frågetecknet är väl TSMC... har de äntligen fått snurr på sin process?

Permalänk
Datavetare

@Mikael07: det förutsätter i.o.f.s. att det normalfallet är att allt VRAM används på ungefär samma sätt, något som är väldigt lågt från sanningen.

Absolut störst tryck borde man se på Z-buffer, det var också här man först införde olika former av bandbreddsbesparande finesser som komprimering. ATI lanserade ju sin "Hyper-Z" teknik redan år 2000 med R100.

Sedan beror det lite på typ av motor (forward-rendering vs deferred-rendering, den senare behöver mer VRAM p.g.a. G-buffers) och vilken typ av shaders / AA som används. Men klar nummer två i bandbreddsätande är olika former av render-target-buffers (buffers där man skriver ut resultat av någon beräkning, detta inkluderar frame-buffers).

I båda dessa fall har man typiskt väldigt många läsningar av varje pixels och skrivning minst en gång per pixel men kan vara fler (Z-buffer händer ju det om något som renderas senare hamnar längre fram i bilden).

Mängden VRAM som går åt till detta beror helt på upplösning och eventuellt på AA, majoriteten av all bandbredd lär ätas upp här. Men det handlar om <1GB.

Så även om bandbredd fördubblas från vad t.ex. 980ti har så kommer inte kravet på mängd VRAM stiga på samma sätt, allt annat konstant. Det sagt så om normalfallet är väldigt mycket VRAM i de GPU som finns på marknaden så lär speltillverkarna hitta sätt att använda det. Dagens konsoler skulle nog många hävda att de var för klena för att utnyttja all VRAM de här tillgängligt, det visade sig vara fel och konsolportar börjar bli ganska rejält VRAM hungriga (den effekten lär stanna vid ~4GB, är väl ungefär dem mängd konsoler rent praktiskt kan använda).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Låter lovande, hoppas bara på att det blir till ett bra pris.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

T.ex. CAD och och andra GPU beräkningar kan alltid behöva mer grafikminne.

3D rendering med photon mapping och path tracing kan kräva up till 64 GB RAM så, det kommer alltid att finnas en användning för mera minne.

Permalänk
Medlem

Tror absolut inte att konsumentkorten lanseras tidigt 2016. Tror på sent q2 för konsumentkorten. Har inte AMD tillgång till HBM2 före Nvidia?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

kanske dags att uppgradera mina 780SLI då nice!

Inne på samma spår.
Mina 780 i SLI håller men om detta kommer så byter jag nog.
Mer Vram skadar in speciellt när man kör 3440x1440

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut.

Permalänk
Medlem

Tror det var taktiskt smart av Nvidia att vänta på HBM2. De slipper begränsningen 4gb och den låga produktionstakten som Fury har dragits med.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av enbom:

HBM2 verkar bli the shit! Antar att AMD också kommer använda HBM2 nästa år?

Ska bli intressant. Jag hoppade över 900-serien och Fury-serien i år. Så blir definitivt nytt nästa år.

Självklart kommer AMD använda HBM två i nästa generation. Det är ju AMD som utvecklat HBM.

Skrivet av BrottOchStraff:

Tror det var taktiskt smart av Nvidia att vänta på HBM2. De slipper begränsningen 4gb och den låga produktionstakten som Fury har dragits med.

Nvidia valde inte att vänta på HBM2. De hade inget val. Deras plan var att ha kort ute med staplat minne redan men de satsade på HMC istället för AMDs HBM. Med satsa på menar jag, ville köpa, de var inte inblandade i utvecklingen. Dock blev HMC försenat, första produkten väntas bli nästa generation Xeon Phi från Intel som borde dyka upp någon gång snart. Hur som helst, när det visade sig att HMC blev försenat fick Nvidia möblera om i schemat. Så där har du anledningen till att Volta försvann och blev ersatt av Pascal och en andra generation Maxwell.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Andersson:

Blir väl en prislapp på 7000+ kronor.

Jag gissar på 10k+ kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Just det, nu kan vi börja spekulera i namnscheman igen.
X80Ti för toppmodellen.

EDIT: Alltså GeForce GTX X80Ti

Tja, varför inte Eller 1k80Ti Men det namnet funkar ju bara för en generation så det lär nog inte bli av.

Skrivet av Herr Andersson:

Blir väl en prislapp på 7000+ kronor.

Känns "rimligare" än över 10k som Titanen kostar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

16gb måste ju vara brutal overkill? Inte för att det är något dåligt men om nu AMDs kort klarar 4k bra med 4GB så ser jag inte riktigt fördelen med 16gb? Känns som att det är bra tag tills man behöver ha så mycket..

Permalänk
Medlem

intressant, har varit dags att uppgradera ett tag nu. tycker inte att mellanklassen har haft ett prisvärt kort sedan 660ti.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Mikael07: det förutsätter i.o.f.s. att det normalfallet är att allt VRAM används på ungefär samma sätt, något som är väldigt lågt från sanningen.

Absolut störst tryck borde man se på Z-buffer, det var också här man först införde olika former av bandbreddsbesparande finesser som komprimering. ATI lanserade ju sin "Hyper-Z" teknik redan år 2000 med R100.

Sedan beror det lite på typ av motor (forward-rendering vs deferred-rendering, den senare behöver mer VRAM p.g.a. G-buffers) och vilken typ av shaders / AA som används. Men klar nummer två i bandbreddsätande är olika former av render-target-buffers (buffers där man skriver ut resultat av någon beräkning, detta inkluderar frame-buffers).

I båda dessa fall har man typiskt väldigt många läsningar av varje pixels och skrivning minst en gång per pixel men kan vara fler (Z-buffer händer ju det om något som renderas senare hamnar längre fram i bilden).

Mängden VRAM som går åt till detta beror helt på upplösning och eventuellt på AA, majoriteten av all bandbredd lär ätas upp här. Men det handlar om <1GB.

Så även om bandbredd fördubblas från vad t.ex. 980ti har så kommer inte kravet på mängd VRAM stiga på samma sätt, allt annat konstant. Det sagt så om normalfallet är väldigt mycket VRAM i de GPU som finns på marknaden så lär speltillverkarna hitta sätt att använda det. Dagens konsoler skulle nog många hävda att de var för klena för att utnyttja all VRAM de här tillgängligt, det visade sig vara fel och konsolportar börjar bli ganska rejält VRAM hungriga (den effekten lär stanna vid ~4GB, är väl ungefär dem mängd konsoler rent praktiskt kan använda).

stön, servern timeade ut och kastade bort mitt svar.. Kärnan var iaf att jag bara vill sätta korten i relation till varandra, i någon mening.

Som du säger är bilden självklart mycket mer komplex än att bara mata på linjärt med data. Nu kan jag inte så mycket om spelmotorers innersta nuts and bolts, men borde man inte med Pascal kunna öka på ordentligt på element i spelmotorn som sätter krav på hög throughput, typ fler och mer högupplösta texturer, och kanske mer komplex geometri?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mikael07:

stön, servern timeade ut och kastade bort mitt svar.. Kärnan var iaf att jag bara vill sätta korten i relation till varandra, i någon mening.

Som du säger är bilden självklart mycket mer komplex än att bara mata på linjärt med data. Nu kan jag inte så mycket om spelmotorers innersta nuts and bolts, men borde man inte med Pascal kunna öka på ordentligt på element i spelmotorn som sätter krav på hög throughput, typ fler och mer högupplösta texturer, och kanske mer komplex geometri?

Har frågan mig samma sak: undrar hur man ska ta tillvara på all denna bandbredd? Det är långt mer än vad dagens GPUer och spel behöver.

Några saker kanske man kan gissa på: eventuellt skrotar man saker som "delta color compression" för att kunna lägga de transistorerna på annat. Kanske finns andra bandbreddssparande saker man också kan skippa för att få mer totalt beräkningskraft...

När man går till HBM2 undrar jag lite varför man inte passar på att utnyttjar den dubbla bandbredden per minnesstack till att halvera bussens bredd och på så sätt minskar kostnaden för interposern (som jag förstått är en del som gör HBM rätt dyr)? Just detta kanske händer, när Nvidia säger att man kommer ha 1 TB/s bandbredd är det garanterat en "upp till" siffra.

En annan möjlighet är att den generation GPUer som är byggd för HMB från start kanske har stora skillnader i mikroarkitektur jämfört med dagens kretsar. 2016 ser ut att blir ett spännande teknikår!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

ett år bort, minst

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Hur relevant är det med 16GB?
Vi kan jämföra relevansen med ett 980Ti med sina 6GB vram och 336 GB/s i bandbredd. Om vi gör antagandet att man utnyttjar bandbredden fullt ut, så skulle man behöva ca 18GB vram för att processa hela minnesinnehållet med 1 TB/s, på samma tid som ett 980Ti kan processa hela sitt minnesinnehåll med 336 GB/s.

Det vill säga, 16GB vram med 1 TB/s är ungefär lika relevant som 6GB vram med 336 MB/s.

Ett liknande sätt att uttrycka det är att det tar ca 18 ms för 980Ti att processa hela minnesinnehållet, givet fullt bandbreddsutnyttjande. Med 16GB vram och 1 TB/s bandbredd är motsvarande tid ca 16 ms.

EDIT:
En annan bra grej med mer minne är ju att man kan buffra mer data i vram, vilket gör att logistikbördan och långsamma överföringar från CPU sidan minskar.

16GB lär väl vara till quadro/titan. För rendering kan man lätt utnyttja 16GB och titan x har ju redan 12 så inget konstigt att de ökar. Lär bli 8 för "vanliga" mainstream modellen av gp100.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Mitt GTX 680 4GB börjar kännas gammalt när man läser dessa artiklar

Har haft planer på att uppgradera min gaming/ws-rigg i höst men iomed detta så kanske man väntar tills nästa år istället, är faktiskt ingen direkt panik men nytt är alltid trevligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Mellanklass korten fortsätter väl ha GDDR5 minne ? Ska definitivt uppgradera till mellanklassen allafall. Ett 960 kändes inte värt ifrån 660.

Vore inte så smart, ger ju mer fördelar än mer Vram. Som pressa strömförbrukningen är ju rätt bra på lägre prisklasser (om inte HBM är bra mycket dyrare än GDDR5).

Skrivet av Hymer:

Tror absolut inte att konsumentkorten lanseras tidigt 2016. Tror på sent q2 för konsumentkorten. Har inte AMD tillgång till HBM2 före Nvidia?

Troligt, 16nm vad jag hörde senast kommer inte igång på allvar från sent detta år. Men Nvidia kan ju likt AMD papperslansera.
Är ett rykte som säger att dom har viss förtur på kretsar ja, få se längre fram hur sanna dessa är.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tänker jag rätt om kortet då kommer kunna byta ut hela innehållet i VRAMet på så lite som 0.016sekunder? Så mer eller mindre hela skyrim skulle kunna ligga i vram på under 0.03 sekunder? Förutsatt att det finns en SSD med den läshastigheten xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Om det stämmer, vilket monster, nu börjar man prata prestanda.
Blir spännande o se vad som komma skall, priset landar väl på 40000:-

Permalänk
Medlem

Hoppas den stödjer DX12 och Vulkan fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

Inne på samma spår.
Mina 780 i SLI håller men om detta kommer så byter jag nog.
Mer Vram skadar in speciellt när man kör 3440x1440

kör idag på en 1440p skärm där dugen dem riktigt fint , men skall bli intressant när DX12 spelen kommer och se hur Kepler hanterar den biten.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Som många sagt, jag tror bara det är Titan och dom professionella versionerna som får 16, TI får nog 8...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Som många sagt, jag tror bara det är Titan och dom professionella versionerna som får 16, TI får nog 8...

Finns inget någonstans som säger att något verkligen FÅR 16GB (förutom Quadro och Tesla), vad jag kan läsa ur alla sånna här dokument som kommer så presenteras det vad den nya arkitekturen kan klara av, inte vad nästa grafikkort kommer att få.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Herr Andersson:

Blir väl en prislapp på 7000+ kronor.

Med betoning på +.
Tycker det luktar för mycket flaggskepp för att vara intressant för mig, mer intressant blir de enklare uppföljarna som släpps senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |