Permalänk
Medlem

BenQ XL2411Z hz problem med laptop

Tjena!

Har precis köpt mig en BenQ XL2411Z 24" och hade tänkt mig så här att jag kopplar in den till min laptop. Jag sitter med en ASUS ROG g550jk, 1920x1080, 60hz. Min dator har en mini displayport och en hdmi. Så till skärmen så får jag en DVI-DL kabel och sen köpte jag en adapter (http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/disp...) för att kunna koppla till mini displayporten. Skärmen funkar och allting. men kan ändå inte få ut mer än 60hz på dom flesta upplösningar, så vad är problemet? Pallar inte min laptop eller grafikkort att köra 144hz? Jag tycker ju att jag borde kunna få ut mer än 60hz iaf, t.ex 75 eller 120 osv. Jag kan få ut 120hz om jag ändrar upplösningen till 1024x768, men det funkar ju inte att ha. Har provat HDMI->HDMI och det funka sämre än vad det gör med DVI-DL->Mini Displayporten.

Specs:

GPU: GeForce GTX 850m
CPU: Intel Core i7-4710HQ @ 2.50GHz
Minne: 8,00 GB RAM
Upplösning: 1920x1080, 60hz
OS: Win 10 Home

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Skärmen har DL-DVI och laptopen har DP. Det går inte att omvandla mellan DP och DL-DVI och få ut 144 Hz@1920x1080. Den passiva adaptern från kjell (som för övrigt är löjligt dyr) ger dig bara SL-DVI. Du har köpt helt fel skärm. Lämna tillbaka och köp rätt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis det problemet jag tog upp här:

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Passade på att förtydliga texten kring det här problemet och bärbara. Tycker jag läser den här typen av frågor ett par gånger i månaden. Kanske borde uppmärksammas mer?

Kjell-adaptern är antagligen aktiv, därav priset. Strömförsörjningen från DP ska räcka för single link-omvandlingen. Passiva adaptrar fungerar inte med alla DP-utgångar, endast de som har Displayport dual mode "++"-märka utgångar.

Permalänk
Hjälpsam

Jupp, för att få ut över 60Hz på 1080p behöver du köra DP->DP med den datorn. Dvs en skärm som tar DP i grund.

Desvärre bara att byta skärmen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Så om jag köper en skärm som har en mini displayport så kan jag få ut 144hz om den skärmen har det?

Permalänk
Medlem