Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppgradera från Q8400 till Core i7 920 (med ett GTX580)?

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Q8400 till Core i7 920 (med ett GTX580)?

Lite osäker på om jag skulle posta här eller i köpråd, men eftersom det i första hand handlar om processor blev det här.

Har möjlighet att få/köpa loss (för låg summa) en Core i7 920 med 6GB RAM från jobbet. Den skulle i så fall ersätta en Q8400 i den gamla speldatorn. Den nya processorn och moderkortet kommer från en Dell så det går förmodligen ite att överklocka. Minnet jag har till Q8400:an begränsar i princip all överklockning där också.

Frågan är, är det värt besväret att byta moderkort och processorkylare? Kommer i första hand spela Star Wars The Old Republic (i princip helt enkeltrådat och begränsat av processorn) samt eventuellt Dragon Age: Inquisition.

Det är ju givet att Inquisition kommer fungera bättre. Frågan är hur det går med SWTOR? Spelade inte så mycket när 920:an var ny. Ni som uppgraderade vid den tidpunkten: Var det en stor generell skillnad i spel?

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Vila i frid

Spar ihop lite mer pengar och köp något modernare.

Permalänk
Medlem

Får du inte med en kylare?
Är det en strunt summa så varför inte. Kylare kan du säker hitta på marknaden och sedan kan det mycket väl vara någon form av standard moderkort. Frågan vad för BIOS/UEFI det har.

"KAN" man klocka upp den så kan man ju nå 3.6-3.7Ghz rätt lätt även med 1333Mhz ram då du kan både höja och sänka minnets frekvens. Runt 3.7Ghz gick mina i 1500Mhz men tror även 1280Mhz med rätt devider var möjlig så man behöver inte snabba DDR3 stickor då processorn stödjer ner till 800Mhz DDR3 så även med ökad CPU frekvens så kan du kompensera med rätt multiplicerare för minnet om BIOS tillåter det.

Mitt gamla P6T hade även stöd för 775 kylare så kolla om det finns 8st hål runt sockeln för 775 kylare tror jag det finns en del. Har själv en torn kylare för det liggandes som nog hade fungerat tex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Spar ihop lite mer pengar och köp något modernare.

Det besvarar inte TS fråga ett dugg och sakerna han fått ett erbjudande om att köpa är det absolut inga fel på och det kan finnas massor utav anledningar till varför han kikar på begagnat som varken du eller jag har svar på. Varför är det så svårt för personer att bara besvara de frågor som ställs utan att blanda in sådant som inte ens tas upp? TS ställer en väldigt rak fråga som han antagligen har tänkt igenom själv med tanke på den budget han har att spendera på det.

Till TS: Ja, det är värt att byta från Q8400 till Core i7 920, du kommer att få ett lyft och båda de spel du nämner kommer att fungera prima.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Earthchill: I mitt tycke beror det helt på vad en "låg summa" innebär.
En tusenlapp är ett bra pris, vet inte ifall jag personligen hade lagt mycket mer än så dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sålde mitt P6T med i7 920 och 12Gb ram för 1500Kr för 3 år sedan så nja 1K tycker jag är saftigt tom. Visst jag tar ärliga priser men ändå.

Permalänk
Medlem

1k är alldeles för saftigt, hade inte gett mer än 3-400kr om det inte går att överklocka, går det däremot öppnar det plånboken lite till.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Får du inte med en kylare?
Är det en strunt summa så varför inte. Kylare kan du säker hitta på marknaden och sedan kan det mycket väl vara någon form av standard moderkort. Frågan vad för BIOS/UEFI det har.

Har en Cooler Master Hyper 212 EVO till gamla processorn som jag tänkte flytta. Dell-kylaren kräver i princip att allt sitter kvar i Dell-lådan då den närmast har ett rör från framsida till baksida för att luften ska strömma genom den minimala kylaren. Vill använda mitt Obsidian 550D.

Skrivet av Rajat:

Till TS: Ja, det är värt att byta från Q8400 till Core i7 920, du kommer att få ett lyft och båda de spel du nämner kommer att fungera prima.

Suveränt, det var det jag ville höra

Skrivet av Maarus:

1k är alldeles för saftigt, hade inte gett mer än 3-400kr om det inte går att överklocka, går det däremot öppnar det plånboken lite till.

Då bjuder jag 300 kr och ser om de tycker det är rimligt på jobbet

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Vila i frid

Alltså lixom, i7 920 är bara ca 35% snabbare i rå-prestanda än din gamla (enligt passmark)... och mecka med gamla Dell-prylar, well... har man tid över. Jag skulle inte ha köpt gamla datorprylar som inte längre har någon garanti. Ett nytt uppgraderings-kit med dubbla prestandan kostar ca 2k5 - och har garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Alltså lixom, i7 920 är bara ca 35% snabbare i rå-prestanda än din gamla (enligt passmark)... och mecka med gamla Dell-prylar, well... har man tid över. Jag skulle inte ha köpt gamla datorprylar som inte längre har någon garanti. Ett nytt uppgraderings-kit med dubbla prestandan kostar ca 2k5 - och har garanti.

Vad tänker du dig för uppgraderingspaket (moderkort, DDR3 minne och processor) för 2500 kr? Känns som det blir ganska mycket mer.

Jag resonerar lite som dig (men hittar inget vettigt nypris), drar mig lite för mecket, särskilt om det inte fungerar på första försöket, Obsidian 550D är en snygg låda men den är inge kul att jobba i. Så fort frugan får jobb blir det en 5675C (eller motsv.) för att undersöka om en större cache kan få upp FPSen över 30 i SWTOR (16-manna raid/ops). Då känns det för dyrt att lägga särskilt mycket innan det.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Earthchill:

Vad tänker du dig för uppgraderingspaket (moderkort, DDR3 minne och processor) för 2500 kr?

Inet har ett AMD-paket för 2k4 http://www.inet.se/produkt/v100329/uppgraderingspaket-amd-a8#... eller Komplett https://www.komplett.se/product/783614/datorutrustning/pakete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Vad tänker du dig för uppgraderingspaket (moderkort, DDR3 minne och processor) för 2500 kr? Känns som det blir ganska mycket mer.

Jag resonerar lite som dig (men hittar inget vettigt nypris), drar mig lite för mecket, särskilt om det inte fungerar på första försöket, Obsidian 550D är en snygg låda men den är inge kul att jobba i. Så fort frugan får jobb blir det en 5675C (eller motsv.) för att undersöka om en större cache kan få upp FPSen över 30 i SWTOR (16-manna raid/ops). Då känns det för dyrt att lägga särskilt mycket innan det.

Som sagt, 3-500:- inte ett öre mer, grejjorna är inte tillverkade igår direkt.
Men får du dom för det priset så kör hårt och uppgradera sen när du har råd.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

i7 920 är en ganska seg processor men den har oerhört goda överklockningsmöjliheter i ett vettigt moderkort med ordentlig kylning, i synnerhet om det är en d0. min gamla 920 tuffade på i 4,2ghz vilket är en massiv skillnad mot 2,66ghz som den ligger på ur lådan. då presterade den bra men utan överklockning var det inte mycket att ha i mina ögon.

Permalänk
Medlem

jojo, en 2 moduler (4 låtsas kärnor) pildriver är ju mycket att hänga i granen? Tror nog jag stannat på en i7 920 rent ut sagt.
Sitter på 3930K nu i 4Ghz som jag haft ett tag och gick från i7 920 i 3.7Ghz och visst är det skillnad men främst i flertrådat, i övrigt var det ingen WOW faktor per kärna och ja en SB-E krossar en AMD APU kärna VS modul så ja svårt att se varför man ska välja en AMD APU över en i7 920 om man kan få det billigt och man inte har nytta av lägre TDP och integrerad grafik.

Hade lätt stannat på en stock 920 då den i all fall ligger på 2.8Ghz med turbo och har bättre IPC än en AMD APU och dessutom lär vara rätt mycket starkare i flertrådat med 4st kärnor och 8st trådar.

Käns rätt bortkastat att köpa ett AMD packet för 2.5K som kanske presterar bättre i bland, sämre i andra fall om han kan få en gamla 920 för några hundringar. När han tröttnat på sin 920 kan han sälja det på marknaden för säkert samma peng igen.

Som någon nämnde är Nehalems stora problem klockfrekvensen så "kan" man överklocka är det ju guld.
Och det problemet kommer ju i grunden från nehalems höga TDP stock då det är en varm CPU och intel valde en låg klock för att hålla effekten nere.

Core i5 kittet för 2.6K däremot det är klart bättre köp då det både krossar en APU och en i7 920. Men som sagt en i7 920 för skit och inget är fortfarande i pris/prestanda svårslaget och det är ju vad trådskaparen undrade över.

Permalänk
Medlem

Kan bara flika in att jag har i princip samma prylar i frugans burk, 920, 6GB ram och 580. Fungerar alldeles utmärkt att spela på. Vi brukar köra t.ex. Portal2, Borderlands 2 och Diablo3.
Rör det sig om en försumbar summa pengar så låter det som en bra idé, men det är ju en rätt gammal plattform så jag skulle inte betala så mycket.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

@pa1983:

Det finns bättre alternativ om man vill köra AMD än det där paketet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8575935/2015-10-05

Sedan är det klart att med tanke på vad TS vill använda datorn till så tycker jag att han klarar sig ett tag till på sin Core 2 Quad. Kanske bättre att avvakta och göra en ordentlig uppgradering när ekonomin ger honom möjlighet.

Permalänk

För ett oöverklockningsbart moderkort så är som andra säger 1000kr för kraftigt inte mer än 500kr tycker jag. Men nog lär du få dig en fin boost jämfört med din gamla processor körde själv en q6600 i 3.2ghz där ett tag dock ej jämförde dom direkt mot varandra men kan nog på tumanhand säga att det är en boost helt klart

Kör maindator med 1366 än idag gick från en 920 till en xeon 5660 blev en fin boost oxå, kan ju alltid kolla om dell moderkorten har stöd för xeon processorer går få tag på billigt från utlandet

Visa signatur

Kortfattad dator dlear 1-7år gamla överklockade på en budget
http://www.passmark.com/baselines/V8/display.php?id=477488476...
Kortinfo x58 system. Asus R3Extreme X5660 4.4 HT ON, Cm hyper 212evo,FractalDesign r4 windows titanium,Kingston ssdnow 120gb/2Wdblue 1tb/1wdGreen1tb/Seagate backup portable 1tb usb3,
2st hyperx genesis 4gb 2 -""- Savage 4gb 1600mhz, 2 G.skill rippsjaw 4gb 2133 sb Z, asus 290 matrix platin. 1150/5600.The oldones still lives :) //MVH MANTUS mitt gamla swec namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Vad tänker du dig för uppgraderingspaket (moderkort, DDR3 minne och processor) för 2500 kr? Känns som det blir ganska mycket mer.

Jag resonerar lite som dig (men hittar inget vettigt nypris), drar mig lite för mecket, särskilt om det inte fungerar på första försöket, Obsidian 550D är en snygg låda men den är inge kul att jobba i. Så fort frugan får jobb blir det en 5675C (eller motsv.) för att undersöka om en större cache kan få upp FPSen över 30 i SWTOR (16-manna raid/ops). Då känns det för dyrt att lägga särskilt mycket innan det.

Vet precis vilken i7920 Dell setup som du kollar på att köpa loss. Prestandan är OK och värt om du kan få rubbet för under 500 kr. Det är dock inte säkert att det går att överklocka med det moderkortet... Men om du vill få lite mer skjuts och är villig att köpa begagnat finns säkert delar att hitta för under 1000 kr totalt. Men då måste man hitta dem också... Så kör du på, funkar det sämre så är det bara att sätta ihop gamla delarna igen, du blir inte mycket fattigare.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Lite osäker på om jag skulle posta här eller i köpråd, men eftersom det i första hand handlar om processor blev det här.

Har möjlighet att få/köpa loss (för låg summa) en Core i7 920 med 6GB RAM från jobbet. Den skulle i så fall ersätta en Q8400 i den gamla speldatorn. Den nya processorn och moderkortet kommer från en Dell så det går förmodligen ite att överklocka. Minnet jag har till Q8400:an begränsar i princip all överklockning där också.

Frågan är, är det värt besväret att byta moderkort och processorkylare? Kommer i första hand spela Star Wars The Old Republic (i princip helt enkeltrådat och begränsat av processorn) samt eventuellt Dragon Age: Inquisition.

Det är ju givet att Inquisition kommer fungera bättre. Frågan är hur det går med SWTOR? Spelade inte så mycket när 920:an var ny. Ni som uppgraderade vid den tidpunkten: Var det en stor generell skillnad i spel?

under 500kr, visst, över 500kr njaaa

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.