Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skylake 6700k bygge. Budget runt 25-30k.

Permalänk

Skylake 6700k bygge. Budget runt 25-30k.

Tjena.
Ja, ny dator var det. Tänkte mest bara hiva ut det planerade bygget för att se om folk har några invändningar eller kan komma på ett snyggare bygge. Vill helst inte hålla på med vattenkylning, då menar jag inte dessa slutna corsair/andra system.

Hittills har det blivit detta bygge ------->HÄR<-------.

Det jag är lite osäker på är ju om det är dåligt att köra med 4x4 istället för 2x8 minnen. Jag är iaf en såndär som har 1000 saker öppna redigerar filmer etc, så jag vill ha 16gb minne innan ni börjar klanka på onödigheter.

Kanske man borde ta svarta lådan till det där? Har försökt få alla komponenter att hamna i samma färgskala och göra ett snyggt bygge. Som sagt ge din åsikt, alla svar uppskattas.

Permalänk

Gör dig själv en tjänst och bygg litet och tyst! Typ såhär! http://www.inet.se/kundvagn/visa/8576775/2015-09-30

Permalänk

@StuntmanMike: Nej nej, ett snyggt bygge ska det bli. Sitter med studiolurar och hör inget som händer runt omkring. Sen så inget win10, jag har för mycket skumt för mig för att låta mr. gates veta.

Det som jag kanske byter ut är hittils är moderkortet. Mot ett Asus deluxe

Permalänk
Skrivet av Fleshmeister:

@StuntmanMike: Nej nej, ett snyggt bygge ska det bli. Sitter med studiolurar och hör inget som händer runt omkring. Sen så inget win10, jag har för mycket skumt för mig för att låta mr. gates veta.

Det som jag kanske byter ut är hittils är moderkortet. Mot ett Asus deluxe

OK här är "pimpWin7"versionen då! ^^ http://www.inet.se/kundvagn/visa/8576851/2015-09-30

Permalänk
Medlem

ser väl helt okej ut. även om jag inte förstår poängen med att du valt ett big tower.
du ska använda 2x8 istället för 4x4 för moderkortet supportar bara dual channel

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Christley:

ser väl helt okej ut. även om jag inte förstår poängen med att du valt ett big tower.

Precis. Det finns i allmänhet ungefär en anledning att köpa ATX och det är om man tänker ha tre grafikkort eller någon annan konfiguration av expansionskort som inte får plats på mATX. En annan anledning är att man inte hittar ett snyggt mATX, men den är knappast applicerbar på Z170-moderkort.

Citat:

du ska använda 2x8 istället för 4x4 för moderkortet supportar bara dual channel

Jag håller med om att han ska köpa 2 × 8 GiB framför 4 × 4 GiB, men jag förstår inte din anledning. Det går ju alldeles utmärkt att köra fyra stickor i Dual Channel.

Den verkliga anledningen till att köpa två stickor är istället att man då kan ploppa i två till senare, vilket är billigare och enklare än att sälja sina fyra 4 GiB-stickor och köpa fyra nya 8 GiB-stickor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Det ni rekommenderar är nästan samma pengar som den 5820K-rigg jag köpte nyligen, skiljer kanske 500kr. Varför välja Skylake med 4 kärnor om man ska redigera film enligt första inlägget? Är det något jag missar?

Edit: Jag gav nästan exakt 9500 på Komplett.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fleshmeister:

Tjena.
Ja, ny dator var det. Tänkte mest bara hiva ut det planerade bygget för att se om folk har några invändningar eller kan komma på ett snyggare bygge. Vill helst inte hålla på med vattenkylning, då menar jag inte dessa slutna corsair/andra system.

Hittills har det blivit detta bygge ------->HÄR<-------.

Det jag är lite osäker på är ju om det är dåligt att köra med 4x4 istället för 2x8 minnen. Jag är iaf en såndär som har 1000 saker öppna redigerar filmer etc, så jag vill ha 16gb minne innan ni börjar klanka på onödigheter.

Kanske man borde ta svarta lådan till det där? Har försökt få alla komponenter att hamna i samma färgskala och göra ett snyggt bygge. Som sagt ge din åsikt, alla svar uppskattas.

Såhär hade jag gjort:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8576967/2015-10-05

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag håller med om att han ska köpa 2 × 8 GiB framför 4 × 4 GiB, men jag förstår inte din anledning. Det går ju alldeles utmärkt att köra fyra stickor i Dual Channel.

Den verkliga anledningen till att köpa två stickor är istället att man då kan ploppa i två till senare, vilket är billigare och enklare än att sälja sina fyra 4 GiB-stickor och köpa fyra nya 8 GiB-stickor.

Citat:

Dual channel memory works best w/ two channels .... it certainly can do 4, but in my experience, I find the extra load on the CPUs memory controller means my CPU OC gets knocked down a bit unless I relax the timings. So lets say I have 2 sticks in and I'm running DDR3-1866 CAS 9 .... if I add 2 more sticks I might find myself knocked down to 4.7 and need to drop CAS to 10 to get back to get back up to 4.8

http://www.ehow.com/facts_7494225_dual-channel-ddr3.htm...

In the interests of full disclosure....I'm speaking from my latest experience with the Intel 920, 950, 960 platform .... haven't bothered to mess w/ 4 sticks on SB / IB

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1774570/sticks-dual-...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
99:e percentilen

Som han själv skriver baserar han det på sin erfarenhet från Bloomfield (2008). Det betyder inte nödvändigtvis att det är likadant på Skylake. Även om det är det finns möjligheten att 32 GiB RAM är av större nytta för TS än att kunna maximera överklockning på CPU (varpå han då hellre skulle köra 4 × 8 GiB än 2 × 8 GiB i framtiden, även om det försämrar CPU-överklockningen).

Har du någon källa eller erfarenhet som styrker att fyra stickor skulle innebära en betydande försämring av överklockning* på Skylake (eller på till exempel Haswell/Broadwell)?

* Tänk främst sådan överklockning som vanliga personer gör; inte som när man jagar världsrekord på flytande kväve.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@MultiMan: Det är något som händer väldigt sällan. Hade nog gått på 5930k då.

Ok, minnena ska jag byta till 2x8 om jag har förstått det rätt. Ska kolla upp lite mer på era kundvagnar, kom just hem.
Jo, jag har ett miditower nu och jag hatar det. Vill ha gott om plats att skruva och har gott om plats hemma.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fleshmeister:

@MultiMan: Det är något som händer väldigt sällan. Hade nog gått på 5930k då.

5820K är mycket mer värd om du inte vet med dig att du behöver mer än 28 PCIe-banor.

(Jag med mitt 980 behöver absolut inte en 5930K; jag har den för att jag vann den.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Ja det må så vara men nu är det ju inte som att man snålar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fleshmeister:

@Alling: Ja det må så vara men nu är det ju inte som att man snålar.

Köp 5960X då.

5820K vs 5930K har inget att göra med att snåla. Mellanskillnaden kan man lägga på lurar, skärm eller något annat som märks lite mer än att man vet att man har 40 PCIe-banor istället för 28.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Nä, jag vill ha en 6700k. Som det står i topic.

Permalänk
Medlem

Windows 7 för 1600kr är galenskap. Kolla ebay istället.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleshmeister:

@MultiMan: Det är något som händer väldigt sällan. Hade nog gått på 5930k då.

Ok, minnena ska jag byta till 2x8 om jag har förstått det rätt. Ska kolla upp lite mer på era kundvagnar, kom just hem.
Jo, jag har ett miditower nu och jag hatar det. Vill ha gott om plats att skruva och har gott om plats hemma.

2x8 på Z170. 4x4 på X99.

Permalänk

@J-Ballz: Jo, det ska jag göra. Håller på plockar ihop lite från diverse företag. De flesta har gratis frakt över 1000:- så.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fleshmeister:

@Alling: Nä, jag vill ha en 6700k. Som det står i topic.

Aha, du tror inte att du kommer behöva fler kärnor? Med tanke på att du redigerar film menar jag.

Själv märkte jag häromdagen att knappt ens en 5930K räcker för att spela in CS:GO i 3840x2160 @ 60 fps. Video encoding är tungt (och parallelliserbart).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Alling: Jag har klarat mig på min 2600k utan att klaga. Det säger nog allt om det

Permalänk

Jag drog iväg ordern, tog allt jag plockat ihop förutom dessa ändringar.
Asus Z170 Deluxe istället för ASUS Sabertooth Z170 Mark 1.
Asus Strix gtx 980 ti 6gb (tråkigt med röda loggan) istället för ZOTAC GeForce GTX 980 Ti 6GB AMP! (som folk varnar för på tuben/nätet)
Corsair H110i GTX Istället för Corsair Hydro H100i GTX.
+ 2x Corsair Af120 quiet edt. 120mm vit led, 2x Corsair Sp120 quiet edt. 120mm vit led, Corsair professional sleeved cable white
2x8 istället för 4x4 minnen.

OBS. Det är bara länkat till komplett. Har beställt från olika sidor.

Permalänk

Vart 140mm fläktar, länkade fel. Hursom, är det någon som har något tips på en skärm till detta? 27" Säg en 10k budget?g-sync?

Permalänk
Permalänk

@OrlMrt: Acern där verkar lovande. Swiften verkar ha en massa problem, hittade en massa klagomål på forum/tuben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleshmeister:

@OrlMrt: Acern där verkar lovande. Swiften verkar ha en massa problem, hittade en massa klagomål på forum/tuben.

Ja, jag har också hört mycket bra om Acer-skärmen. Inte sett så mycket om Swiften.

Permalänk
Medlem

Swiften är en ny modell som inte har haft release än.

Visa signatur

Intel core i7 8700k - ASUS Gtx 1080ti 11GB Strix gaming - Corsair 3000MHz DDR4 16 Gb - EVGA Supernova G2 750w - Fractal Design Define S - Samsung 850 evo 500 Gb - Asus TUF Z370 Plus-Gaming - W10 Home - Asus PG279Q - Mionix Naos 8000 - Gigabite Osmium Aivia (MX Red) - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2 -Massdrop Minimic - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk

@Berget73: ja den lär man då knappast våga köpa om förra modellen hade sånna problem iaf.

Permalänk
Medlem

Synd att du redan beställt för här har du ett skit snyggt gpu som är svart och blått.
https://www.komplett.se/product/847418/datorutrustning/grafik...

Personligen så skulle jag inte kört på fulltower men om du vet att du inte ska flytta runt datorn t.ex. lan mm så är det väl lugnt antar jag. Annars skulle jag rekommendera: http://www.inet.se/produkt/6911878/nzxt-s340-svart-bla?utm_so...

Skulle verkligen köpa custom sleevs med eftersom du kör fulltower då kablarna syns väldigt bra i just det chassiet du beställde. http://www.inet.se/produkt/6911888/cablemod-corsair-series-ax...

Permalänk

@TRIQQIFY: Ja, jag har haft en dålig historik med gigabyteprodukter, såg det där kortet innan men valde att hålla mig borta. Kanske drar i lite färg på strixen så det passar bättre. Tog ju vita custom kablar. Såg att jag behöver beställa en vit kabel till moderkortet med, lite dåligt att dom inte skickar med en när man beställer kablar för 889:-

Permalänk

Köp antingen nya swiften som kommer strax (lär vara bättre än gamla) kostar 8500 på CDON vid förbokning

Visa signatur

/ Victor