Permalänk

Ny TV, minst 55 tum.

Nu är det dags för en ny TV!

Jag har nästan noll koll på TV världen och därför hoppas jag att jag kan få lite hjälp av er som är kunniga inom området.

Jag är intresserad av en 4k TV som är minst 55 tum och min budget är runt 1000€(+-300) alltså runt 10 000 kr. Hur är det egentligen med välvda skärmar? Är det bättre än en normal skärm?

Tack för all hjälp!

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

Den här fråga är rätt vanlig, så svaret blir lika bred som frågan. Köp den 55-tummare som du gillar från en butik du litar på. Din budget räcker till bättre medelklass och lägre toppklass så det finns möjligheter att hitta en TV som passar din behov.

Det finns många aspekter kring TV-apparater och det mesta handlar inte om "bäst" utan om att välja rätt produkt. Så när någon frågar "55 tum för 10.000 kronor?" så är svaret samma sak: "köp en 55-tummare för 10.000 kronor". Det kommer inte bli en dålig TV men man kan köpa fel TV beroende på vilka behov man har.

En välvd skärm är välvd. Den är inte bättre eller sämre i fråga om bildkvalitet på grund av sin vävlning. Men situationen den hamnar i kan innebära fördelar och nackdelar, till exempel att den minskar reflexer men också förstärker reflexer.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Den här fråga är rätt vanlig, så svaret blir lika bred som frågan. Köp den 55-tummare som du gillar från en butik du litar på. Din budget räcker till bättre medelklass och lägre toppklass så det finns möjligheter att hitta en TV som passar din behov.

Det finns många aspekter kring TV-apparater och det mesta handlar inte om "bäst" utan om att välja rätt produkt. Så när någon frågar "55 tum för 10.000 kronor?" så är svaret samma sak: "köp en 55-tummare för 10.000 kronor". Det kommer inte bli en dålig TV men man kan köpa fel TV beroende på vilka behov man har.

En välvd skärm är välvd. Den är inte bättre eller sämre i fråga om bildkvalitet på grund av sin vävlning. Men situationen den hamnar i kan innebära fördelar och nackdelar, till exempel att den minskar reflexer men också förstärker reflexer.

Jag tror att jag kör till lokala elgiganten och kollar på olika TVn och väljer den jag tycker att är bäst som du säger, jag har kollat lite på Samsungs ue55ju6875xxe och den verkar vettig.

Tack för svaret!

E: Måste bara säga att jag avskyr TV/monitor branschen då de olika modellerna har fullständigt katastrofala modellnamn, är man insatt så vet man väl skillnad på olika modellerna men jävlar va jobbiga namn de har...

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Bildexpert 📺

Tumregeln är första siffran i namnet efter tumstorleken. I detta fall när du tittar på (55)JU6875 så är det en modell i 6-serien. Typiskt för de flesta tillverkare är detta mellanklass, eller "bulken", den stora volymprodukten där man valt bort lite av bildkvaliteten för att hålla priserna nere. Det är också den prisklass där det varierar stort mellan exemplar och mellan tillverkare.

7-serierna är bättre mellanklass, oftast ligger förbättringarna i funktion och form snarare än bildkvalitet. 8-serierna brukar hålla en högre bildkvalitet och även mer tekniska finesser. 9-serierna är flaggskeppen där tillverkarna försöker det bästa de kan.