AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

Permalänk
Inaktiv

Härlig utveckling på tråden får jag nog säga, diskussionen om att många av Intels processorer inte har några kärnor var rätt underhållande med haha.

Bra inlägg och sammanfattning!
Jag ser heller inte något problem med designen, hade två olika Core 2 Quads själv (varav Q6600 med G0-stepping var den roligaste) och för normalt bruk var designen inte något problem. Nu är det dock den där dick-snubben som har inbillade problem. Men ska man leta fel i produkter så har varenda tillverkare något som förmodligen kan och kanske bör diskuteras om det verkligen uppfyller vad det marknadsförs som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Den hävdar 8st "trådar" eller vad det nu heter.

Inte i mitt W7, står processor på alla åtta när jag läser i kontrollpanelens information, trådar nämns inte.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Om det är en långsökt historia varför återkommer du till den hela tiden?

Precis nu hittade du rätt, världen är full av licensieringar så att skriva att man inte vill ha med företag xx att göra på något sätt är bara dumt på gränsen till korkat.

Och du jag vet mycket väl vad som hände då, fast nu var det 2003 som den första opteron proppen släpptes med AMD-64 extensionen om det var det du tänkte på dvs.

Det är inte jag som tar upp det långsökta i det hela, jag påpekar bara att det du jämför med ÄR långsökt.

Att han inte vill ha med AMD's produkter att göra krånglar du bara till för att vara dryg trots att du vet vad han menar egentligen, å andra sidan så har han inte med AMD att göra eftersom han personligen inte slutit ett avtal med dem om att få använda tekniken i sin Intel CPU...och hur det än är, AMD's CPU'er suger de senaste 5 åren (om inte mer), de har mycket att ta igen och de kommer få det tufft, jag tror inte att ZEN kommer att hjälpa dem så himla mycket faktiskt.

Ja, första Opteron släpptes 2003, men Intel kom inte förrän 2004 när de tillkännagav EM64T och 2006 kom de med Intel 64 (som bygger på AMD64) för att konkurrera med AMD64.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Det var McDonald's. Någon länkade till en artikel om ämnet.

Dock var det ej det att kaffet var lite varmt och hon brände tungan. Utan det var så varm att hon fick tredjegradens brännskada på benen och för tredjegradens behövs 1 sekund i 65c eller 5-10 sekudner i 57c eller 90 sekunder i 52c grader. så det var inte så att hon brände sig lite utan det var grov brännskada hon fick av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte jag som tar upp det långsökta i det hela, jag påpekar bara att det du jämför med ÄR långsökt.

Att han inte vill ha med AMD's produkter att göra krånglar du bara till för att vara dryg trots att du vet vad han menar egentligen, å andra sidan så har han inte med AMD att göra eftersom han personligen inte slutit ett avtal med dem om att få använda tekniken i sin Intel CPU...och hur det än är, AMD's CPU'er suger de senaste 5 åren (om inte mer), de har mycket att ta igen och de kommer få det tufft, jag tror inte att ZEN kommer att hjälpa dem så himla mycket faktiskt.

Ja, första Opteron släpptes 2003, men Intel kom inte förrän 2004 när de tillkännagav EM64T och 2006 kom de med Intel 64 (som bygger på AMD64) för att konkurrera med AMD64.

Nej amd kommer aldrig försöka konkurrera med Intel i prestanda igen, de gjorde det misstaget med athlon 64 som fullkomligt förnedrande pentium 4 i prestanda, strömsålhet och överklockning. Intel använde då sitt enorma kapital till att muta företag till att inte använda amds processorer. Om zen blir en succé lär Intel helt enkelt muta alla datortillverkare igen så att amd ändå inte tar marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte jag som tar upp det långsökta i det hela, jag påpekar bara att det du jämför med ÄR långsökt.

Att han inte vill ha med AMD's produkter att göra krånglar du bara till för att vara dryg trots att du vet vad han menar egentligen, å andra sidan så har han inte med AMD att göra eftersom han personligen inte slutit ett avtal med dem om att få använda tekniken i sin Intel CPU...och hur det än är, AMD's CPU'er suger de senaste 5 åren (om inte mer), de har mycket att ta igen och de kommer få det tufft, jag tror inte att ZEN kommer att hjälpa dem så himla mycket faktiskt.

Ja, första Opteron släpptes 2003, men Intel kom inte förrän 2004 när de tillkännagav EM64T och 2006 kom de med Intel 64 (som bygger på AMD64) för att konkurrera med AMD64.

EM64T och Intel 64 är samma sak, det blev bara omdöpt. Sen finns det olika implementationer hos bägge leverantörerna, och senare 64-bit Windows fungerar exempelvis inte på de första 64-bitars x86-processorerna eftersom de är beroende av instruktioner som inte finns i de äldre. x86-64-specifikationerna kom redan aug 2000.

Permalänk
Medlem

Tycker jag borde stämma Intel för att jag fått 4 kärnor, men 8 trådar. Ville inte ha extra trådarna ju. FALSK MARKNADSFÖRING.
Srsly. Finns inget papper som säger kärna == tråd. Bara dickwaggling och pengaslöseri är vad denna stämningen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är inte jag som tar upp det långsökta i det hela, jag påpekar bara att det du jämför med ÄR långsökt.

Att han inte vill ha med AMD's produkter att göra krånglar du bara till för att vara dryg trots att du vet vad han menar egentligen, å andra sidan så har han inte med AMD att göra eftersom han personligen inte slutit ett avtal med dem om att få använda tekniken i sin Intel CPU...och hur det än är, AMD's CPU'er suger de senaste 5 åren (om inte mer), de har mycket att ta igen och de kommer få det tufft, jag tror inte att ZEN kommer att hjälpa dem så himla mycket faktiskt.

Ja, första Opteron släpptes 2003, men Intel kom inte förrän 2004 när de tillkännagav EM64T och 2006 kom de med Intel 64 (som bygger på AMD64) för att konkurrera med AMD64.

Nja, jag varken påstår eller jämför du gör det däremot, jag frågade honom om han nu inte vill ha något med AMD att göra på något sätt varför väljer han då en produkt som innehåller just AMD teknologi för att kunna köra 64-bitars operativsystem, tycker egentligen han kan svara på det själv.

AMD licensierar AMD64 till intel dom väljer att kalla det för just Intel64 men AMD teknologi är det oavsett året då patentet godkändes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ja, i det du sa precis är anledningen och nu med detta som nyheten handlar om.

Ja, jag är en Intel@NVIDIA FanBoy ja. Står fast vid det.

Ok sälj ditt PS4 och Wii u som båda använder AMD produkter! Annars kanske du blir utkastad ur din klubb

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Dock var det ej det att kaffet var lite varmt och hon brände tungan. Utan det var så varm att hon fick tredjegradens brännskada på benen och för tredjegradens behövs 1 sekund i 65c eller 5-10 sekudner i 57c eller 90 sekunder i 52c grader. så det var inte så att hon brände sig lite utan det var grov brännskada hon fick av det.

Vet inte om det där stämmer. 1 sekund i 65 grader då borde jag haft brännskador många gånger.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0x90:

Ja och det är 8 kärnor.

Då sitter ju AMD säkert.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Nu tycker jag det är synd att det inte går bättre för AMD, men han har rätt i sak. Det är inte 8 fulla kärnor i bulldozer och AMD lurar sina kunder.

AMD har ALDRIG sagt att det är 8 FULLA kärnor utan 8 kärnor. Inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Ja ja om det har varigt helt fel så hade Intel redan stämt dom ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gibbe:

Precis, då hade man väl kunnat stämma om man ville Fast jag undrar hur den marknadsfördes på sin tid. Jag minns inte.

Varför? PS3 har precis vad man lovat, det finns en PPC-kärna (med två trådar) och sju SPEer varav en är reserverad för OSet. Finns ju ingen osanning i det och kärnorna är oberoende, är just att vissa "kärnor" inte är oberoende i Bulldozer-designen som denna stämning har som hörnsten. Det rätten kommer behöva reda ut är huruvida oberoende är något man som konsument bör kunna förvänta sig.

Skrivet av Dimman:

Det är 8 kärnor. De har varsin heltalsenhet men två kärnor (en modul) delar FPU (floating point unit).

Det är 8 kärnor varav de delar på en flyttalsenhet per 2.

Intels HT är något _helt_ annat..

Hur är Intel HT något helt annat? Effektiviteten på CPU-trådarna är runt 80-85% i Bulldozer designen när båda trådarna använda, den är 60-70% (lite beroende på last) med dagens HyperThreading. Den är 100% med oberoende kärnor om man kör saker som är helt data-oberoende. Är just detta stämningen handlar om, d.v.s. att det inte är praktiskt möjligt att få 100% skalning ens med tillrättalagda problem.

HT delar front-end, moduler delar front-end. Haswell och senare har totalt 4 heltalsenheter och 3 flyttalsenheter för två trådar (allt delas), Bulldozer och senare har totalt 4 heltalsenheter (hårt splittade 2/2) och 2 flyttalsenheter (som delas). Båda i båda fallen delas L1I$ och L2$. Skulle säga att likheterna är fler än skillnaderna.

Skrivet av hACmAn:

Snälla läs om denna igen
http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...
Så du förstår att minnes bandbreden normalt sätt inte arbetar på 256 utan 224. sen att det stora problemet med den sista biten har med duplex att göra. (tror det är ett annan namn i detta sammanhang)

Jag fattar varför de gjorde som de gjorde. men att inte berätta.

De sista 512 kan inte är inte inte skrivas och läsas till samtidigt. så man får ta det i beaktan. "512MB av det övre 1GB" vad för övre. vi kör väll inte dos med himem?

För att få bukt med problemet "sa" nvidia att de hade segmenterat som du sa
så att det visades som 3,5 samt ,5
och att de via drv skulle se till så att det inte var några problem

Det är praktiskt möjligt att fullt ut använda hela minnesbussen på ett 970, det krävs en hyfsat speciellt användarfall där man samtidigt jobbar mot 3,5 GB delen och 0,5 GB delen och där bandbreddskravet är en 7/1 split. Det viktiga om det skulle komma till en stämning är att Nvidia kan praktiskt visa att det är en 256-bitars buss och man har den bandbredd som utlovas. Att spel typiskt använder kortet så att man får en bandbredd motsvarande 224-bitars buss är irrelevant.

Det AMD potentiellt har ett problem med här är att rätten kan gå på målsägandes linje att som kund kan man förvänta sig att CPU-kärnor ska vara oberoende förutsatt att man jobbar med "rätt" problem. Det är överhuvudtaget inte möjligt att skapa ett som skalar linjärt över kärnor med vare sig Bulldozer-designen eller för den delen med HyperThreading. Som jag förstått stämningen är det just detta avsaknad av oberoende som är grundbulten i målet.

I fallet Nvidia är det bara ROPs och storlek på L2$ som eventuellt skulle kunna hålla i en stämning, dessa siffror var initialt fel och finns inget Nvidia kan göra för att få ett 970 att matcha de initiala siffrorna. Mängden VRAM samt total bandbredd/bussbredd är verkligen det man skrev initialt.

Skrivet av skruvis:

Nja, jag varken påstår eller jämför du gör det däremot, jag frågade honom om han nu inte vill ha något med AMD att göra på något sätt varför väljer han då en produkt som innehåller just AMD teknologi för att kunna köra 64-bitars operativsystem, tycker egentligen han kan svara på det själv.

AMD licensierar AMD64 till intel dom väljer att kalla det för just Intel64 men AMD teknologi är det oavsett året då patentet godkändes.

AMD64 och Intel64 är rent strikt inte samma sak. De har ett väldigt stort överlapp men ingen är en delmängd av den andra. Sedan är AMD och Intel väldig beroende av varandra för 64-bitars, dels är AMD64 en utökning av IA32 så den förra är värdelös utan den senare. Sedan ingår SSE2 i AMD64 och SSE är något Intel äger. Instruktionsformat för SSE använde tidigare ett format som kallas REX, som var del av AMD64. Numera använder både Intel och AMD ett nytt format, VEX som är skapat av Intel och är ett krav för AVX.

Allt är en rätt bra soppa, för att det ska vara affärsmässigt rimligt att hantera detta har AMD/Intel korslicensieringsavtal som i praktiken gör det omöjligt för den ena parten att säga upp avtalet bara för man är irriterad på den andra. Blir AMD eller Intel uppköpta så får den andra parten automatiskt full rätt att fortsätta använda tekniken medan den som blir uppköpt måste förhandla om avtalet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men i USA gillar man ju att stämma skiten ur varandra för pengarnas skull. Var det inte någon restaurang som fick betala enorma summor för att någon bränt sig på varmt kaffe, precis som om man skulle förvänta sig att kaffe ska vara kallt. De hade väl ingen varningstext om att man kunde bränna sig på deras varma kaffe och inget förbehåll om att kaffe dricks på egen risk...

Jag blir alltid så irriterad när detta tas upp.
Har du sett bilderna på skadorna hon fick?
Hela hennes innerlår var helt sönderbrända och det var livshotande skador.
Det var inte så att kaffet var "varm", det var så att kaffet var skållhett.
Dessutom hade många andra bränt sig på olika sätt och klagat utan att McDonalds hade ändrat rutinerna kring kaffet.

Läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Liebeck_v._McDonald's_Restauran...

Det var en helt rimlig och jättebra stämning och dom med tanke på hur USAs rättssystem fungerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

AMD har ALDRIG sagt att det är 8 FULLA kärnor utan 8 kärnor. Inte samma sak.

Det är det som är hela grejen här, AMD har skrivit på sina boxar att dom ska ha "8cores", och nu råkar det va så att AMD inte ens har cores, dom kör med värdelöst tillverkade moduler som ska agera som en "kärna", fast i praktiken vet vi alla att alla "4kärniga" egentligen är 2kärnor samt "6 kärnor" är egentligen bara 3 kärnor, och detsamma gäller deras "8cores" som dom så fint skröt med och fortsätter skryta med trots att det är en epic fail.

AMD själva gick ju ut för nåt halvår sen och erkände officiellt att hela nuvarande desktop CPU lineup är total fail.
Dvs alla cpuer som har FX i namnet, gäller ej APUerna.
Därmed borde någon på AMD uppmärksammat att det redan då va dags att ändra produkt informationerna för alla FX cpuer och skriva det faktiska antalet kärnor de har, istället för att hitta på massa skit som inte ens fungerar.

"worlds first 8core cpu" hej o hå..... nu får AMD's PR avdelning också en fet känga, och det behöver dom verkligen med tanke på att deras PR är så långt ifrån sanningen man kan komma när det gäller AMDs produkter.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Sjukt vad folk hoppar in för att försvara AMD. Ett multi miljardföretag. Bara för att AMD är mindre än Intel så kan man inte hela tiden förlåta deras urusla prestanda och nu även falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Allt är en rätt bra soppa, för att det ska vara affärsmässigt rimligt att hantera detta har AMD/Intel korslicensieringsavtal som i praktiken gör det omöjligt för den ena parten att säga upp avtalet bara för man är irriterad på den andra. Blir AMD eller Intel uppköpta så får den andra parten automatiskt full rätt att fortsätta använda tekniken medan den som blir uppköpt måste förhandla om avtalet.

Är det så enkelt? Eller kitguru far med osanning?

Citat:

“Actually, the agreement is pretty clear – if there is a change of control for either company the agreement is terminated,” said Mr. Prairie. “That does not mean a new agreement could not be reached, but in a change of control the agreement is terminated.”
.
"The only scenario under which the cross-license agreement is terminated for only one party is upon a breach of contract."

http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/amd-clarif...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Det är det som är hela grejen här, AMD har skrivit på sina boxar att dom ska ha "8cores", och nu råkar det va så att AMD inte ens har cores, dom kör med värdelöst tillverkade moduler som ska agera som en "kärna", fast i praktiken vet vi alla att alla "4kärniga" egentligen är 2kärnor sam "6 kärnpr" är egentligen bara 3 kärnor, och detsamma gäller deras "8cores" som dom så fint skröt med och fortsätter skryta med trots att det är en epic fail.
AMD själva gick ju ut för nåt halvår sen och erkände officiellt att hela nuvarande desktop CPU lineup är total fail.
Dvs alla cpuer som har FX i namnet, gäller ej APUerna.

"worlds first 8core cpu" hej o hå..... nu får AMD's PR avdelning också en fet känga, och det behöver dom verkligen med tanke på att deras PR är så långt ifrån sanningen man kan komma när det gäller AMDs produkter.

Kan du backa upp ditt sketpåstående?

Fast om fx8350 inte har några kärnor så måste intels proppar med "äkta" kärnor prestera duktigt uselt!

Titta här en FX8350 med apelsinkärnor som är urusel men hänger på en sketen 3770.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

AMD har ALDRIG sagt att det är 8 FULLA kärnor utan 8 kärnor. Inte samma sak.

Vilseledande eller? Det är grund nog om majoriteten känner sig vilseledda.

Skrivet av Kilroy:

Det var inte så att kaffet var "varm", det var så att kaffet var skållhett.

Har aldrig kokat ljummet kaffe å kommer alltid att koka kaffe å avnjuta det när det är som varmast.
Löjligt förfarande, lite som att säga att inget får vara för varmt för folk kan inte sitta å vänta på att färsk varm mat kanske är .. ja lite för varmt.
Låt oss börja med värmeskåp igen för maten var så mycke bättre där :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Kan du backa upp ditt sketpåstående?

Fast om fx8350 inte har några kärnor så måste intels proppar med "äkta" kärnor prestera duktigt uselt!
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/4411?key=d01da81952d3735952ffa7119d01a9c1

Hur tänker du där? Vet du ens hur en AMD FX cpu är designad?
En intel CPU med hälften så många "kärnor" som en FX cpu med "8cores" och typ 500mhz extra per "core" fortfarande är LÅNGT ifrån lika snabb som en intel cpu med mycket lägre klock, mycket lägre strömförbrukning, och äkta kärnor som faktiskt kan ta hand om allt jobb effektivt utan att behöva trängas med datan pga hårdvarulimitationen i AMDs modul design.
Intel är i dagens läge ljusår före AMD, skulle säga minst 3 generationer.
AMD måste ju ta genvägar och fula sig för att kunna vara med i gamet, och nu blir dom stämda för det.
Well done AMD - Straffar sig alltid i slutändan att vara oärlig, dumsnål, etc.

Det finns en anledning till att Core per Core, så är intel nästan 100% snabbare än AMD i dagens läge, och betydligt mycket mer effektiv, går inte ens o jämnföra.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Har aldrig kokat ljummet kaffe å kommer alltid att koka kaffe å avnjuta det när det är som varmast.
Löjligt förfarande, lite som att säga att inget får vara för varmt för folk kan inte sitta å vänta på att färsk varm mat kanske är .. ja lite för varmt.
Låt oss börja med värmeskåp igen för maten var så mycke bättre där :/

Som sagt, det handlar inte om "lite för varmt". Det handlar om rimliga säkerhetsnivåer.
Det kaffet hon brände sig på var utanför rimliga säkerhetsnivåer.
Visst kan man tycka det är löjligt att ha lagar kring säkerhet, varför ska bilar tvunget vara så säkra?
Vilken idiot som helst fattar väl att man inte ska krocka.

Men olyckor händer, det går inte att undvika, då behöver vi ha rimliga säkerhetsnivåer.

Det handlar inte om att det ska vara ljummet.

Länk till delar av brännskadorna: OBS! Ej trevligt: http://imgur.com/oFfJLkW
Mycket obehagligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Hur tänker du där? Vet du ens hur en AMD FX cpu är designad?
En intel CPU med hälften så många "kärnor" som en FX cpu med "8cores" och typ 500mhz extra per "core" fortfarande är LÅNGT ifrån lika snabb som en intel cpu med mycket lägre klock, mycket lägre strömförbrukning, och äkta kärnor som faktiskt kan ta hand om allt jobb effektivt utan att behöva trängas med datan pga hårdvarulimitationen i AMDs modul design.
Intel är i dagens läge ljusår före AMD, skulle säga minst 3 generationer.
AMD måste ju ta genvägar och fula sig för att kunna vara med i gamet, och nu blir dom stämda för det.
Well done AMD - Straffar sig alltid i slutändan att vara oärlig, dumsnål, etc.

Det finns en anledning till att Core per Core, så är intel nästan 100% snabbare än AMD i dagens läge.

Börja med att ta fram standarden (ja standarden, inte hur andra bygger sina kärnor) för hur en kärna ska vara uppbyggd för att få kallas för kärna , gör du inte det så bekräftar du ditt skitsnack.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Börja med att ta fram standarden (ja standarden, inte hur andra bygger sina kärnor) för hur en kärna ska vara uppbyggd för att få kallas för kärna , gör du inte det så bekräftar du ditt skitsnack.

Använd logik så kan du lista ut det själv.....
En kärna ska givetvis vara en beräkningsdel som ska ta hand om data, den ska kunna transportera data, alltså 1or och 0or på ett så effektivt sätt som möjligt, tycker du att AMDs FX modul design är optimalt för den sortens data transport som varit standard sen datorns ursprung mer eller mindre? AMD har ju medvetet gimpat kärnorna och gjort om dom till moduler istället, där 2 trådar ska kunna gå in i samma modul, och därmed kallar AMD dem för mer kärnor än vad det är, problemet är att modulerna är såpass långsamma, och plattformen är uråldrig, och om jag inte minns fel så va det helt åt fanders på bandwidth storleken också per tråd till modulerna, vilket resulterade i extremt dålig prestanda i allt som använder 1-4 kärnor, dvs typ alla spel.
WoW tex presterar typ 50-80% mer FPS med en intel i5 4core CPU på 3.4ghz, än en FX 8core cpu på 4ghz, bara ett exempel.
Ännu mer i starcraft2 och diablo3 bland annat.

Vågar inte ens tänka på hur många som helt ovetande gått in i en datorbutik, och med det väldigt vanliga tänkandet "mer måste ju vara bättre?" AMDs FX cpuer har ju dubbelt så många cores, mycket mer i klockhastighet, och kostar väldigt mycket mindre, WIN WIN? ...NOT.... det är nog såna personer som blivit upprörda över AMDs falska marknadsföring gällande FX cpuerna, jag hade gått i taket om jag investerade pengar i en ny burk och valde en FX 8core i tron om att den är bättre än i5 4core tex....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Sjukt vad folk hoppar in för att försvara AMD. Ett multi miljardföretag. Bara för att AMD är mindre än Intel så kan man inte hela tiden förlåta deras urusla prestanda och nu även falsk marknadsföring.

Du säger det jag tänker så bra.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Avstängd

@Blazin87: Menar du på riktigt att FX 8/9xxx flaskhalsar i spel som WoW och Starcraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Använd logik så kan du lista ut det själv.....
En kärna ska givetvis vara en beräkningsdel som ska ta hand om data, den ska kunna transportera data, alltså 1or och 0or på ett så effektivt sätt som möjligt, tycker du att AMDs FX modul design är optimalt för den sortens data transport som varit standard sen datorns ursprung mer eller mindre? AMD har ju medvetet gimpat kärnorna och gjort om dom till moduler istället, där 2 trådar ska kunna gå in i samma modul, och därmed kallar AMD dem för mer kärnor än vad det är, problemet är att modulerna är såpass långsamma, och plattformen är uråldrig, och om jag inte minns fel så va det helt åt fanders på bandwidth storleken också per tråd till modulerna, vilket resulterade i extremt dålig prestanda i allt som använder 1-4 kärnor, dvs typ alla spel.
WoW tex presterar typ 50-80% mer FPS med en intel i5 4core CPU på 3.4ghz, än en FX 8core cpu på 4ghz, bara ett exempel.
Ännu mer i starcraft2 och diablo3 bland annat.

Vågar inte ens tänka på hur många som helt ovetande gått in i en datorbutik, och med det väldigt vanliga tänkandet "mer måste ju vara bättre?" AMDs FX cpuer har ju dubbelt så många cores, mycket mer i klockhastighet, och kostar väldigt mycket mindre, WIN WIN? ...NOT.... det är nog såna personer som blivit upprörda över AMDs falska marknadsföring gällande FX cpuerna, jag hade gått i taket om jag investerade pengar i en ny burk och valde en FX 8core i tron om att den är bättre än i5 4core tex....

Ingen standard, ingen uppbackning för ditt påstående bara subjektivitet ingen fakta!

Sluta dilla om prestanda, jag frågar efter hur en kärna skall vara uppbyggd för att få kallas för en kärna.. länk till det tack?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ricerunner:

@Blazin87: Menar du på riktigt att FX 8/9xxx flaskhalsar i spel som WoW och Starcraft?

Oja, stenhårt också, värre än gamla Phenom2 oftast till o med.....
Ska man spela spel så är FX ingenting man ska ens fundera över att köpa med andra ord eftersom typ 95% av alla spel fortfarande kör 1-4 kärnor, och det är där FX cpuerna flaskar rejält hårt.

En snabb titt på google så hittar man hur mycket som helst..... kom inte och försök säga något annat.
FX cpuerna är HELT värdelösa i de flesta spelen, det spelar ingen roll vilken GPU man har om CPUn är flaskhalsen.
(Notera även att testerna nedan är med AMDs nuvarande lineup fortfarande, medans intel har gått igenom typ sådär 3-4? generationer till sen Sandy bridge & Ivy bridge som testades i testerna nedan.

Frågar man mig så visar testerna upp helt ospelbart FPS när en FX cpu ska användas till något som är gjort för 1-4 kärnor.
Detsamma gäller applikationer, nästan alla program använder 1 eller 2 eller ibland 4 kärnor.
Väldigt sällan drar ett program nytta av 8 kärnor, cinebench är ett av dom få programen så att dra upp cinebench som "svar på tal för AMD FX's räkning" är väldigt missvisande.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Iofs. är prestanda alltid intressant!
Här ser man själva prestandaskillnaden mellan 2 populära proppar, men det säger inget om hur en kärna eller cpu för den sakens skull skall vara uppbyggd för att få kallas för kärna/cpu. Här bevisas bara prestanda skillnaden.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av SSIV:

Tycker jag borde stämma Intel för att jag fått 4 kärnor, men 8 trådar. Ville inte ha extra trådarna ju. FALSK MARKNADSFÖRING.
Srsly. Finns inget papper som säger kärna == tråd. Bara dickwaggling och pengaslöseri är vad denna stämningen är.

Vad menar du? Produkten marknadsförs ju med 4 kärnor med 8 trådar. Om varje kärna kan utföra en individuell instruktion, så är det väl en självständig kärna? Ingen säger att de åtta trådarna fungerar som en självständig kärna, och därför heter den quad-core, medans AMD hävdar att produkten har åtta självständiga kärnor, vilket den inte har.

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||