AMD stäms för falsk marknadsföring av Bulldozer med "åtta kärnor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Iofs. är prestanda alltid intressant!
Här ser man själva prestandaskillnaden mellan 2 populära proppar, men det säger inget om hur en kärna eller cpu för den sakens skull skall vara uppbyggd för att få kallas för kärna/cpu. Här bevisas bara prestanda skillnaden.
https://www.youtube.com/watch?v=ICVeN6WEGgg

https://www.youtube.com/watch?v=uD6UcsVG56g

https://www.youtube.com/watch?v=YHnsfIJtZ2o

Eftersom du länkar Linus får jag ta och länka Logan

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Vad menar du? Produkten marknadsförs ju med 4 kärnor med 8 trådar. Om varje kärna kan utföra en individuell instruktion, så är det väl en självständig kärna? Ingen säger att de åtta trådarna fungerar som en självständig kärna, och därför heter den quad-core, medans AMD hävdar att produkten har åtta självständiga kärnor, vilket den inte har.

Gör dom verkligen det? Skulle vara intressant att läsa det har du en länk?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vilket svammel. Konsumenter av CPU kollar på prestanda blankt, prestanda/krona och prestanda/watt. Hur många kärnor är helt irrelevant.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Känns som ett perfekt tillfälle för testamentsdikten jag skrev tidigare i veckan:

Du ska få min AMD när jag är död
Den är lika varm som loggan äro röd
För hos satan som förskräcker
finns det värme så det räcker
Du ska få min AMD när jag är död

Men jag vill nog ha din Intel när jag dör
gjord utav en marknadsledande aktör
För med helvetets eldsvåda
kan man inte hypertråda
så jag vill nog ha din Intel när jag dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

@Blazin87: Menar du på riktigt att FX 8/9xxx flaskhalsar i spel som WoW och Starcraft?

Alla processorer flaskar i wow i normala upplösningar. Min 3770@4.5ghz kräks på 1080p i raids. En Fx hade vart 40% sämre än min nuvarande kräkning

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Alla processorer flaskar i wow i normala upplösningar. Min 3770@4.5ghz kräks på 1080p i raids. En Fx hade vart 40% sämre än min nuvarande kräkning

Men då är det fel på spelet, eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Men då är det fel på spelet, eller?

Flesta MMOs får problem vid stora "slag" såsom multimanna-raids etc. Mycket för att man uppdaterar position och "combat"-data mellan klient och server alltmer frekvent jämfört med hur man gjorde för 10 år sedan. Detta för att kunna bygga svårare utmaningar.

Men det hjälper förstås inte att de alltid fått bygga och patchas på en väldigt gammal spelmotor.

Rätt vedertaget i MMO-kretsar, upplever i alla fall jag, att man inte tar AMD som processor.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Härlig tråd med oväsentliga åsikter och hat mot AMD, kul att se hur något så vid första anblicken oviktigt har stor betydelse för många.

Jag har själv en Intel i7 5960X, men ikväll ska jag i god ordning spela WoW i raid med en AMD Phenom II 1090T, och gissa vad, det fungerar utmärkt : ) GPU sätter ribban : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av skruvis:

Gör dom verkligen det? Skulle vara intressant att läsa det har du en länk?

Läs artikeln en gång till, det står tydligt att processorn inte klarar åtta instruktioner per cykel trots att den har åtta kärnor. här kan du läsa om vad en processorkärna gör, och atten kärna utför en instruktion individuellt, och har tillgång till en egen cache-lagringsenhet. En fysisk processorrkärna räknas som en individuell beräkningsenhet, och är inte det samma som en logisk kärna. AMDs processorer har inte åtta individuella fysiska kärnor. Jag är ingen expert på det här, men jag har lite intressanta länkar ifall du vill läsa om olika sätt att behandla instruktioner och olika former av hur man behandlar instruktioner. Det behövs någon med mer kunskap än vad jag har för att utveckla detta till en exakt ''vetenskaplig förklaring''till vad skillnaden är rent praktiskt mellan AMD och Intels sätt att ange processorkärnor, men här kan du i alla fall läsa lite intressanta skillnader mellan bit-level parallel computing,task parallelism, data parallelism och instruction-level parallelism. Läs också concurrent-computing, som är det omvända till parallelism. Det behandlar en del information kring hur olika former av processorkärnor och CPUer används i de olika metoderna, samt vad som behövs för att en beräkning ska räknas som parallel osv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Instruction-level_parallelism
https://en.wikipedia.org/wiki/Data_parallelism
https://en.wikipedia.org/wiki/Task_parallelism
https://en.wikipedia.org/wiki/Bit-level_parallelism
https://en.wikipedia.org/wiki/Concurrent_computing

Det skulle vara trevligt om det kanske finns någon på forumet som kan gå till grunden med det här, som har professionell expertis om vad skillnaderna faktiskt innebär i praktiken och på vilket sätt man får definiera olika processorkärnor och hur de använts inom olika metoder.

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Medlem

Har iofs aldrig ansett AMD's "kärnor" som något annat än motsvarigheten till intels HT. Man får ju hoppas att dom skärper till sig med ZEN sen efter allt rabalder.
Men att stämma dom för den grejen,, typ 4 år efter att den släpps,, suck! Inget annat än girighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Gör dom verkligen det? Skulle vara intressant att läsa det har du en länk?

@skruvis:
http://www.sweclockers.com/nyhet/21284-amd-stams-for-falsk-ma...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

@Aeig:
Gissa vad, Wow är 15 år gammalt snart, just som prollen. Nej men jag förstår vad du säger det är helt ärligt fel av AMD att behandla kunden som föder lunchen, som skit. Det gäller alla företag.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Entusiast

För den goda ordningens skull vill jag bara påpeka att AMD också använt sig av MCM (multi-chip module) i en del av sina Opteron. Deras 16-kärniga processorer är egentligen 2x8. Det var ont om nakenbilder på Opteron men här är ett montage på en 12-kärnig Magny-Cours ärligt stulen från Anandtech.

Ryktas om att de kommer köra upp till fyra chip på samma processor med kommande Zen men det är väl nog mest spekulationer i det här läget. Finns ju även designer där man mer eller mindre klistrar ihop två processorer fast på samma kisel. Ungefär som de åttakärniga processorerna i PS4 och Xbone som egentligen är två stycken fyrkärniga fast där ligger de på samma kiselbit. IBM har använt MCM många gånger.

Där har vi 4*2 kärnor POWER5 med tillhörande L3 cache.

Här har vi en modernare POWER7. Till vänster syns ett paket designat för HPC med fyra chip med åtta kärnor styck och varje kärna kan köra fyra trådar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

jag tror nog amds advokter har bra koll på dehär

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nvidia har inte gjort något fel egentligen, de har sagt att GTX 970 hade 4GB VRAM, vilket stämde helt, dock kunde de varit tydligare med att den sista .05GB delen är av en lite "slöare" hastighet, vilken har väldigt lite påverkan på användningen av grafikkortet i helhet, då det är väldigt få som slår i 3.5GB "taket" och kommer in i den "slöare" delen.

Det ska ju dock tilläggas att den delen ändå var snabbare än att skeppa informationen/beräkningarna över PCI-e bussen till datorns internminne och sedan skeppas tillbaka till grafikprocessorn igen, så egentligen hade de kunnat sålt grafikkortet med 3.5GB minne i specifikationen och gett 0.5GB gratis och då gett högre prestanda än att skeppa över PCI-e bussen till internminnet utan någon kostnad för kunden.

Dem ljög ju om mängden L2 cache och ROPs men spelar det ingen roll för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Är Dickey verkligen ute efter att fylla sin pengapung? Det är väl mest advokater som blir rika på class action lawsuits?

Om du missade det så för han sin egen talan, vilket betyder att det är han som får rätten att ta ut advokatavgifterna PLUS sin del i grupptalan.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Dem ljög ju om mängden L2 cache och ROPs men spelar det ingen roll för dig?

Skickades från m.sweclockers.com

De(!) skriver dock inte ut det på sin officiella sida. Står bara CUDA-kärnor där. Tyvärr minns jag inte vem det var som först sade fel antal och mängd.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu när definitionen inte är fast på vad en "kärna" är så har de 8 kärnor. Det finns olika sätt att benämna vad en kärna är.

Försök slingra dig bäst du vill, faktum kvarstår.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

kan inte är inte inte skrivas och läsas till samtidigt.

Snackar du om dig själv? =).

Permalänk
Medlem

Haha nu får AMD fanboysen skit tillbaks med Nvidia 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sedan finns en till väldigt stor skillnad: designen i 970 har i praktiken inte gjort någon relevant skillnad medan om nu någon förväntar sig skalning med en faktor 8 mellan enkeltrådat och flertrådat i en FX-8xxx CPU så får man inte det trots "8 kärnor" så i praktiken finns potentiellt ett problem (beror som sagt helt på hur rätten ställer sig till vad man som kund kan kräva av en "CPU-kärna").

Här tappar jag din logiska tråd.

I fallet med AMD kan man inte förvänta sig att prestandan skalar (hyfsat) linjärt mot antalet kärnor. Alltså finns ett problem i praktiken.
Men går inte precis samma sak att säga om 970? Minnesprestandan skalar inte linjärt när man allokerar förbi 3.5GB. Detta blir väl också ett problem i praktiken?

Precis som man kan skriva ihop en konstgjord flertrådad flyttalslast för AMD-cpun borde man kunna skriva ihop en bandbreddsätande CUDA-applikation som allokerar förbi 3.5GB och sjunker i prestanda.

Skrivet av danedi:

Vilket svammel. Konsumenter av CPU kollar på prestanda blankt, prestanda/krona och prestanda/watt. Hur många kärnor är helt irrelevant.

I fantasivärlden på sweclockers forum kanske. Kan lova dig att det finns många konsumenter som köper saker med stora siffror. Om det så är den stora TVn med många Hz och dålig panel, det långsamma grafikkortet med mycket minne eller CPUn med många kärnor.

Hade konsumenter av CPUer huvudsakligen gått på prestanda hade modellerna hetat prestandasiffror ur ett benchmark. Hur förklarar du att marknadsföringsavdelningarna älskar att skriva ut cache, trådar, frekvens och dylik information?

Anekdotisk källa: Extrajobbade under flera år i datorbutik. Det var en försvinnande liten del av kunderna som faktiskt vet vad de väljer.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ArcticFire:

De(!) skriver dock inte ut det på sin officiella sida. Står bara CUDA-kärnor där. Tyvärr minns jag inte vem det var som först sade fel antal och mängd.

Det var Nvidia som sa fel i sitt pressmaterial. Var tror du tekniksidorna får sin information ifrån? Sitter de och gissar antal ROPs eller drar de fram mikroskopet och räknar på chipet? Nej självklart inte. De tar del av informationsblad (reviewer's guide) som tillverkarna skickar ut. Där står generellt mer information än vad de släpper i vanliga PR-kanaler mot konsument.

Så här skriver Anandtech om det:

"The error, as NVIDIA explains it, is that in creating the GTX 970 reviewer’s guide, the technical marketing team was unaware of Maxwell’s aforementioned and new “partial disable” capabilities when they filled out the GTX 970 specification table. They were aware that the GTX 970 would have the full 256-bit memory bus, and unaware of the ability to independently disable ROPs they assumed that all 64 ROPs and the full 2MB of L2 cache was similarly available and wrote the specification table accordingly. This error then made it into the final copy of the guide, not getting caught even after being shared around various groups at NVIDIA, with that information finally diffused by press such as ourselves."

http://www.anandtech.com/show/8935/geforce-gtx-970-correcting...

Den felaktiga informationen om mängden L2 och antal ROP kom från Nvidia och ingen annan. Det rådet inga som helst tvivel om att det var Nvidia själva som spred den felaktiga informationen och Nvidia själva har sagt att det var de som gjorde fel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

AMD har ALDRIG sagt att det är 8 FULLA kärnor utan 8 kärnor. Inte samma sak.

Sant, men är uppenbart att man hoppas att folk skall missa den detaljen och tro att processorn är bättre än vad den är. Hur du än försöker vrida och vända på semantiken så är det fult gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För den goda ordningens skull vill jag bara påpeka att AMD också använt sig av MCM (multi-chip module) i en del av sina Opteron. Deras 16-kärniga processorer är egentligen 2x8. Det var ont om nakenbilder på Opteron men här är ett montage på en 12-kärnig Magny-Cours ärligt stulen från Anandtech.

http://images.anandtech.com/reviews/IT/AMD/Magny-Cours/clip_image004.jpg

Ryktas om att de kommer köra upp till fyra chip på samma processor med kommande Zen men det är väl nog mest spekulationer i det här läget. Finns ju även designer där man mer eller mindre klistrar ihop två processorer fast på samma kisel. Ungefär som de åttakärniga processorerna i PS4 och Xbone som egentligen är två stycken fyrkärniga fast där ligger de på samma kiselbit. IBM har använt MCM många gånger.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Power5.jpg
Där har vi 4*2 kärnor POWER5 med tillhörande L3 cache.

http://regmedia.co.uk/2009/11/26/power7_switch_packages.jpg
Här har vi en modernare POWER7. Till vänster syns ett paket designat för HPC med fyra chip med åtta kärnor styck och varje kärna kan köra fyra trådar.

Ingen nyhet det med opteron men jag kommer ihåg när Intel presenterade Pentium D vilket liv det blev på amd fanboysen det var ingen äkta quad core men ingen kunde ta fram fakta (standard/norm/etc.) för hur en quad-core processorer skulle vara uppbyggd för att få kallas just quad-core men likväl fanns det 4 kärnor under huven iofs. fördelade på 2st die men likförbannat 4st kärnor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@Bloopy:

låt oss titta vad AMD skriver på sin hemsida

http://www.amd.com/en-us/products/processors/desktop/fx#
AMD FX 8-Core Processors

The industry's first and only native 8-core desktop processor for unmatched multitasking and pure core performance with "Bulldozer" architecture.
New 32 nanometer die shrink designed to reduce leakage for improved efficiency, increased clock rate headroom and better thermals.

AMD Turbo CORE Technology

AMD FX Processors come equipped with AMD Turbo CORE Technology.2 AMD Turbo CORE Technology is a performance boosting technology that helps increase performance on the applications that need it the most.

AMD Balanced Smart Cache

Shared L3 cache ( up to 8MB)
Improved scheduling and pre-fetch capabilities
64-ways (16-ways/sub-cache)
Increased data queue sizes
Coherency for 8-cores

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingKiwibird:

Läs artikeln en gång till, det står tydligt att processorn inte klarar åtta instruktioner per cykel trots att den har åtta kärnor. här kan du läsa om vad en processorkärna gör, och atten kärna utför en instruktion individuellt, och har tillgång till en egen cache-lagringsenhet. En fysisk processorrkärna räknas som en individuell beräkningsenhet, och är inte det samma som en logisk kärna. AMDs processorer har inte åtta individuella fysiska kärnor. Jag är ingen expert på det här, men jag har lite intressanta länkar ifall du vill läsa om olika sätt att behandla instruktioner och olika former av hur man behandlar instruktioner. Det behövs någon med mer kunskap än vad jag har för att utveckla detta till en exakt ''vetenskaplig förklaring''till vad skillnaden är rent praktiskt mellan AMD och Intels sätt att ange processorkärnor, men här kan du i alla fall läsa lite intressanta skillnader mellan bit-level parallel computing,task parallelism, data parallelism och instruction-level parallelism. Läs också concurrent-computing, som är det omvända till parallelism. Det behandlar en del information kring hur olika former av processorkärnor och CPUer används i de olika metoderna, samt vad som behövs för att en beräkning ska räknas som parallel osv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Instruction-level_parallelism
https://en.wikipedia.org/wiki/Data_parallelism
https://en.wikipedia.org/wiki/Task_parallelism
https://en.wikipedia.org/wiki/Bit-level_parallelism
https://en.wikipedia.org/wiki/Concurrent_computing

Det skulle vara trevligt om det kanske finns någon på forumet som kan gå till grunden med det här, som har professionell expertis om vad skillnaderna faktiskt innebär i praktiken och på vilket sätt man får definiera olika processorkärnor och hur de använts inom olika metoder.

För att kunna utvärdera detta så behövs standarden för hur en processorerkärna skall vara uppbyggd, hur andra bygger sina är ingen standard eller lag så kan du googla fram standarden för hur en kärna skall vara uppbyggd för att få kallas just en kärna så kanske vi kan bringa klarhet i det, inga subjektiviter eller hur andra bygger/konstruerar sin kärnor/cpuer.

Standard. https://sv.wikipedia.org/wiki/Internationell_standard

Covington Celeron har ingen L2 cache så du menar att det är ingen cpu då eller jag missuppfattar dig?
http://www.cpu-world.com/CPUs/Celeron/TYPE-Celeron%20(Covingt...

Edit: Någon som vet vem som äger rättigheterna till namnet cpu-kärna?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

En mycket intressant dokument!

http://www.amd.com/Documents/Cores_vs_Threads_Whitepaper.pdf

Conclusion
Based on the results of the Cinebenc
h® and PovRay® benchmark tests, we
find that physical cores
outperform enhanced threading software in certain
applications. Although direct result
s will always vary upon the system
configurations used, we find that a mi
croprocessor’s physical core count to
not only be an important factor to cons
ider in the purchase of a new PC, but
also enhances its longevity.