Är det så enkelt? Eller kitguru far med osanning?
http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/amd-clarif...
Vi har ju redan haft denna diskussion. Vet inte vad kitguru får sin information från men verkar ju enklast att faktiskt läsa kontraktet då det finns fritt tillgängligt på Internet.
Svaret hittar man i sektion 5.2(d) i det korsavtal som AMD & Intel skrev efter man gjorde upp efter alla vändor i rätten
(d) Effects of Termination.
(i) In the event of any termination of this Agreement pursuant to Section 5.2(a), and subject to the provisions of Section 5.2(e), the rights and licenses granted to any terminated Licensed Party(ies), including without limitation the rights granted under Section 3.8(d), shall terminate as of the effective date of such termination, but the rights and licenses granted to the non-terminated Licensed Party(ies) (including without limitation the Terminating Party and all of its non-terminated Subsidiaries) shall survive such termination of this Agreement subject to the non-terminated Licensed Party’s(ies’) continued compliance with the terms and conditions of this Agreement.
(ii) In the event of any termination of this Agreement pursuant to Section 5.2(c), and subject to the provisions of Section 5.2(e), the rights and licenses granted to both Parties under this Agreement, including without limitation the rights granted under Section 3.8(d), shall terminate as of the effective date of such termination.
Det av företagen som blir uppköpt förlorar sin rätt till korsavtalet, men den andra parten behåller sina rättighet för all framtid i det fallet.
Här tappar jag din logiska tråd.
I fallet med AMD kan man inte förvänta sig att prestandan skalar (hyfsat) linjärt mot antalet kärnor. Alltså finns ett problem i praktiken.
Men går inte precis samma sak att säga om 970? Minnesprestandan skalar inte linjärt när man allokerar förbi 3.5GB. Detta blir väl också ett problem i praktiken?
Precis som man kan skriva ihop en konstgjord flertrådad flyttalslast för AMD-cpun borde man kunna skriva ihop en bandbreddsätande CUDA-applikation som allokerar förbi 3.5GB och sjunker i prestanda.
Tycker logiken är rätt glasklar.
Grundbulten för stämningen är att AMDs "8 kärnor" aldrig kommer vara 8 gånger snabbare än vad man får i ett enkeltrådat fall (är praktiskt sett omöjligt att skapa något sådant fall). Personen som stämmer hävdar att det är en egenskap man som konsument kan förvänta sig om det är 8 "riktiga" kärnor. För de CPU-designer som faktiskt har N oberoende kärnor är det alltid möjligt att skriva något program som skalar perfekt, det som ska avgöras i rätten är alltså om hans förväntning är rimlig eller ej.
Antag att någon stämmer Nvidia för vilseledande marknadsföring, de hävdar att det inte är 4 GB (vilket torde vara trivialt att motbevisa) och att man inte fått utlovad bandbredd på 224 GB/s.
Det är inte möjligt att få ut 224 GB/s ur 3,5 GB poolen på ett 970, men det är möjligt på 980 enda 4,0 GB pool. Vad som däremot är möjligt är att skapa en uppsättning GPU-program som använder 3,5 GB poolen ca 7/8 av tiden och 0,5 GB poolen ca 1/8 av tiden, aggregerad bandbredd kommer i det fallet bli 224 GB/s (crossbaren har långt mer bandbredd än VRAM så att två 32-bitars VRAM-bussar delar en crossarport är inte ett oöverstigligt hinder). Nvidia kan alltså visa att produkten faktiskt har den bandbredd man lovar, spel skulle kunna få ut bandbredden om de är "rätt" kodade. Går ju knappast att stämma Nvidia för vilseledande marknadsföring om det är spelen som inte är "rätt" kodade.
ROPs och L2$ var felaktiga, men det är inget som finns i den konsumentriktade informationen kring produkten och det är heller inget som normalt är tryckt på kartongen korten levereras i, så en eventuellt stämning kring vilseled information kring ROPs/L2$ lär få svårt att vinna.
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer