Bredband2 med hemma server är det 100 mbit per IP som gäller uppströms ?

Permalänk

Bredband2 med hemma server är det 100 mbit per IP som gäller uppströms ?

Jag tänkte dra igång en hemma server här hemma för att hosta lite smått och gott.
Jag vet iallafall för ett antal år sedan med bredbandsbolaget när jag hade 100 mbit så kom vi på att med bredbandsbolaget får man 5 st ip addresser och vi märkte även att varje ip gav en 100 mbit uppströms.

Jag undrar omnågon har bredband2 och kan verifera att detta knep funkar ?
och hur mycket IP har man via bredband2 ? jag har deras 100/100 tjänst.

Och finns det något enkelt sätt att utnyttja alla 5 IPn men som t.e.x kan utnyttjas på en och samma gång
helst någon form av lastbalanserare om man hostar en websida eller en ftp tex ?

Det ultimata vore ju om paketen i varje fil skickades från alla alla 5 ipn kronologisk följd..
fast detta är kanske svårt att lösa... Jag är ingen direkt nätverks expert men jag har normala "warez" kunskaper så att säga kan hosta ftp server och lite mer avancerat.. har ingen erfarenhet av linux bör tilläggas hade tänkt att anävnda windows miljö även på servern.

Permalänk
Medlem

Testa annars? Men har aldrig hört att det fungerat än för folk som har/hade BBB förr i tiden.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Har bredband2 själv och jag har max 4IP och alla kör på samma 100/100 lina så om jag drar tungt på en så drabbar det alla hos mig

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Skrivet av Sharaz:

Har bredband2 själv och jag har max 4IP och alla kör på samma 100/100 lina så om jag drar tungt på en så drabbar det alla hos mig

Tråkigt.. så alla IPn samas på 100 mbit då alltså ?

Jag har ju stadsnät så jag kan välja bland andra operatörer

Finns det någon annan operatör som funkar som det gjorde med BBB för i tiden ?

Varför det funkade med BBB förut var nog igentligen ett misstag från deras för jag antar att det inte är så nuförtiden?
Men det var mkt bra när vi hade ftp hemma hos mig. Då körde vi 4 Ipn till servern och ett ip till min egen dator.

Permalänk
Skrivet av matte56:

Testa annars? Men har aldrig hört att det fungerat än för folk som har/hade BBB förr i tiden.

Vill veta innan jag köper eventuellt utrustning.

Permalänk
Medlem

Om du fick 100Mbit per IP så var det antingen ett fel från deras sida, eller så hade du specifikt köpt den tjänsten. Lättaste för dig att se hur det funkar med nuvarande leverantör är att läsa avtalet eller kolla på deras sida, för du köper en tjänst 100/100 eller 1000/1000. Har personligen inte hört att man köpt en hastighet bunden per IP, men jag är white trash so what do i know

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Det är ju så att dom sätter porten i en viss hastighet och inte shapear i någon router. Därför får du 100mbit i din port. Vad du sedan gör med det (delar upp på 100 datorer) är upp till dig.

Permalänk
Skrivet av =JoNaZ=:

Det är ju så att dom sätter porten i en viss hastighet och inte shapear i någon router. Därför får du 100mbit i din port. Vad du sedan gör med det (delar upp på 100 datorer) är upp till dig.

Ja men det kan ju vara kanske så att det funkar lokalt, it tekniker är också människor o det gör också misstag så kan ju hända att switcharna är fel inställda fortfarande ?

Efter bytet till bredband2 har jag fortfarande samma geo location och borde vara kopplad till samma serverhall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Vill veta innan jag köper eventuellt utrustning.

Du kan ju fortfarande testa, har du inte tillgång till mer än 1 dator så kan du ju bara slänga in en virtuell maskin med eget IP och dra igång nerladdning på både vanliga burken samt i din virtuella miljö.
Är dock helt säker på att du inte kommer få ut mer än 100Mbit om du inte betalar för mer.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Tråkigt.. så alla IPn samas på 100 mbit då alltså ?

Jag har ju stadsnät så jag kan välja bland andra operatörer

Finns det någon annan operatör som funkar som det gjorde med BBB för i tiden ?

Idag så sker hastighets begränsningar per tjänst, så antalet adresser spelar ingen roll. Och det är access näten, som ett stadsnät, som sköter detta så det kommer inte spela någon roll om du byter.

Men, det är väl klart att just ditt access nät kanske kör på något annat sätt, men i dagsläget skulle det förvåna mig eftersom det är i stort sett standard, även om man kör olika typer av produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du kan ju fortfarande testa, har du inte tillgång till mer än 1 dator så kan du ju bara slänga in en virtuell maskin med eget IP och dra igång nerladdning på både vanliga burken samt i din virtuella miljö.
Är dock helt säker på att du inte kommer få ut mer än 100Mbit om du inte betalar för mer.

Skrivet av VexedRelic:

Idag så sker hastighets begränsningar per tjänst, så antalet adresser spelar ingen roll. Och det är access näten, som ett stadsnät, som sköter detta så det kommer inte spela någon roll om du byter.

Men, det är väl klart att just ditt access nät kanske kör på något annat sätt, men i dagsläget skulle det förvåna mig eftersom det är i stort sett standard, även om man kör olika typer av produkter.

Märkligt att ni låter så säkra på att det är vad som faktiskt kan ske i verkligheten också - om än inte i just det här exemplet. Vad TS beskriver är ju inget vidare ovanligt.

Exempel för Cisco ASR (MOD80 Typhoon NP4):
Varje NP har fyra chunks (0-3) av resurser om 8000 L3, där en konsumeras per parent-shaper.
Sedan 4.3.1 går det att omfördela chunk-tillhörighet per VLAN med Resource ID's, annars är det en chunk per port som gäller.

När B-E används så är subscribers automatiskt RSP, och inte LC, -baserade. Det innebär att om två eller fler portar i samma bundle tillhör olika NP's så måste dess subscribers provisioneras på alla NP som har portar i bundle.
Kombineras detta med att i accessnätet använda en lastbalanseringsalgoritm som baserar sitt val på src/dst IP finns det en stor risk/chans, beroende på om du är operatör eller kund, att hamna på olika fysiska portar och därför även NP's.
Din tjänst finns på alla, varför du kan utnyttja den fullt ut på varje NP.
Då kommer snille #1 och tycker att alla bundles ska innefatta portar tillhörandes samma NP, vilket skulle innebära att redundansen försvinner.

Det finns självklart diverse sätt att lösa detta, men det finns mig veterligen inte officiellt dokumenterat och därför vill jag inte heller gå in på det.
Innan någon viftar med NDA-flaggan: Det andra jag har skrivit finns, om än lite kryptiskt, beskrivet i plattformsägarens (f.ö väldigt trevlig person) guider för plattformen och bör sedan något år tillbaka vara "common knowledge" ändå. Med det sagt har det väl varit lite sisådär med BNG-kompetens på vissa operatörshåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Märkligt att ni låter så säkra på att det är vad som faktiskt sker i verkligheten också.

För jag har tidigare arbetat i ett rikstäckande öppet nät, men pga sekretess så kan jag, som troligtvis dig, inte gå in på specifika detaljer. Och TS bor i Karlstad verkar det som och har mest troligt Karlstads stadsnät, som i dagsläget driftas av NetNordic i Kista och de är ett systerbolag till Packetfront, om jag ej har helt fel. Så de kan mycket väl köra på Packetfronts ASR, om inte troligtvis Alcatel-lucent.

Men om vi tar Alcatel-Lucent som exempel så använder man SAP (Service Access Point). Vilket kan vanligtvis vara vlan definierat. T.ex "LAG1(Core).1000(Dist).2000(Access)" Som använder QinQ. Sedan på varje sap så finns det service QoS forwarding regler, så t.ex om kundtjänst lägger upp en 100/10 tjänst på tjänst provisionerings plattformer så skapas en dynamisk sap för den kunden som lägger ingress/egress regler på den tjänsten.

Sedan vad själva internet leverantören gör är inte så relevant eftersom det redan finns en begränsning på hastigheten. Och även Packetfronts ASR routade SDN plattform använder service attachments med QoS regler.

Permalänk
Medlem

100 Mbit per abonnemang.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

För jag har tidigare arbetat i ett rikstäckande öppet nät, men pga sekretess så kan jag, som troligtvis dig, inte gå in på specifika detaljer. Och TS bor i Karlstad verkar det som och har mest troligt Karlstads stadsnät, som i dagsläget driftas av NetNordic i Kista och de är ett systerbolag till Packetfront, om jag ej har helt fel. Så de kan mycket väl köra på Packetfronts ASR, om inte troligtvis Alcatel-lucent.

Men om vi tar Alcatel-Lucent som exempel så använder man SAP (Service Access Point). Vilket kan vanligtvis vara vlan definierat. T.ex "LAG1(Core).1000(Dist).2000(Access)" Som använder QinQ. Sedan på varje sap så finns det service QoS forwarding regler, så t.ex om kundtjänst lägger upp en 100/10 tjänst på tjänst provisionerings plattformer så skapas en dynamisk sap för den kunden som lägger ingress/egress regler på den tjänsten.

Sedan vad själva internet leverantören gör är inte så relevant eftersom det redan finns en begränsning på hastigheten. Och även Packetfronts ASR routade SDN plattform använder service attachments med QoS regler.

Insåg nu varför exemplet jag använde blev otydligt, menar självklart KO:n där Bredband2 mycket väl kan vara en tjänsteleverantör.
Editerar, läs gärna igen med nya ögon.

Permalänk
Medlem

Skaffa 1gbit så har du bandbredd så det räcker.
Till frågan så tror jag med att du får 100mbit/abb .

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Insåg nu varför exemplet jag använde blev otydligt, menar självklart KO:n där Bredband2 mycket väl kan vara en tjänsteleverantör.
Editerar, läs gärna igen med nya ögon.

Jag förstod. Men tror inte så är fallet om TS bor i Karlstad och kan välja internet leverantör Men ja, det behöver inte fungera så i all nät i Sverige, särskilt om en kund är operatörs bunden, vad gäller Bredband2 så skulle det väl i sådant fall kanske vara i Umeå, men har för mig att de även har en NOC nere i Göteborgs trakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jag förstod. Men tror inte så är fallet om TS bor i Karlstad och kan välja internet leverantör Men ja, det behöver inte fungera så i all nät i Sverige, särskilt om en kund är operatörs bunden, vad gäller Bredband2 så skulle det väl i sådant fall kanske vara i Umeå, men har för mig att de även har en NOC nere i Göteborgs trakten.

Precis, jag missade att göra den stalkingen på TS
Poängen var egentligen bara att det, rent generellt, inte är förvånande att liknande situationer uppstår där man faktiskt kan utnyttja sin tjänst i ena riktningen per IP-adress.

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Skaffa 1gbit så har du bandbredd så det räcker.
Till frågan så tror jag med att du får 100mbit/abb .

Jag är ansluten till ett av open universe nät jag har förvisso val att välja 1 giga bit men det rör sig bara om
1000/100 mbit anslutning vilket gör det inte prisvärt.

Jag kanske kan fråga om någon har erfarenhet av Open universe ?

Som sagt jag verkar vara ansluten till samma ställe enligt geo location så har man tur är mkt sig likt när det gäller switchar och annat..

Tänkte förövrigt byta operatör till ownit

http://ispspeedindex.netflix.com/country/sweden/

de har gått om bredband2 när det gäller hastighet och ping.

men samma här jag kan bara få 1000/100 då jag bara har open universe som valmöjlighet.

Dessvärre har jag varken switch eller sekundär dator för att ens kunna prova själv
om jag kan få 100 mbit per lina.

Men som det verkar på några av er så kan man få det om man har tur dvs om om dom konfigurerat eller inte haft i åtanke att man får 100 mbit uppströms kvot per ip.

Jag får nog ringa till open universe och fråga varför dom inte kan erbjuda 1 gigabit uppströms., jag förstår anledningen men om jag kollar runt på övriga stadsnät så ser jag oftast att 1000/1000 finns som alterntiv.

Och det är inte bara till fildelning som 1000 mbit uppströms är av intresse utan många använder t.e.x dropbox i arbetat
och folk använder molnet för att lagra allt större filer, om man låt oss säga håller på med mkt okomprimerad video och använder molnet då vill man absolut ha mer än 100 mbit i det kontextet är 100 mbit mycket långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag får nog ringa till open universe och fråga varför dom inte kan erbjuda 1 gigabit uppströms., jag förstår anledningen men om jag kollar runt på övriga stadsnät så ser jag oftast att 1000/1000 finns som alterntiv.

Det är ganska enkelt, du bor för långt bort. Som exempel så kanske de skickar Karlstad - Karlskoga - Örebro - Eskilstuna - Stockholm. Din trafik går alltså en längre väg och delas med andra städer och du får troligtvis betala minst 700kr per månad för 1000/100. Det är en väldigt förenklad förklaring eftersom leverantörer kan ha egen fiber till t.ex Örebro och att din trafik routas över där.

Vad gäller 100Mbit så räcker det, vi pratar om 600Mbyte data per minut. Om vi tar blue-ray som exempel så ligger det oftast max på 48Mbit och är inte komprimerat, du kan arbeta med det i realtid med 100Mbit. Men det blir väl lite problem om du har ett mindre företag med kanske 8st anställda.

Annars så kan du säkert få 1000/1000 men du får nog teckna en företags tjänst och betala flera tusen i månaden.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Det är ganska enkelt, du bor för långt bort. Som exempel så kanske de skickar Karlstad - Karlskoga - Örebro - Eskilstuna - Stockholm. Din trafik går alltså en längre väg och delas med andra städer och du får troligtvis betala minst 700kr per månad för 1000/100. Det är en väldigt förenklad förklaring eftersom leverantörer kan ha egen fiber till t.ex Örebro och att din trafik routas över där.

Vad gäller 100Mbit så räcker det, vi pratar om 600Mbyte data per minut. Om vi tar blue-ray som exempel så ligger det oftast max på 48Mbit och är inte komprimerat, du kan arbeta med det i realtid med 100Mbit. Men det blir väl lite problem om du har ett mindre företag med kanske 8st anställda.

Annars så kan du säkert få 1000/1000 men du får nog teckna en företags tjänst och betala flera tusen i månaden.

Tror det har att göra med open universe. När jag kollar open universe för andra städer t.e.x uppsalsa så erbjuds det enbart 1000/100 där också.

är det inte 1000/1000 är det inte värt pengarna för fem öre.

jag ska ändå ringa och tjata på dom och höra vad deras "argument" är jag kommer hävda att det är kollektiv bestraffning för jag fattar ju att dom har resonerat som så att uppströms använder man bara till fildelning jag å andra sidan hävdar att man kan behöva 1 gigabit för att underlätta sitt liv och arbeta. Framförallt om man sparar allt i molnet (inte för att jag gör det men)

Permalänk

jag har pratat med ownit dom sa att jag kunnde få 1000/1000 dom kunde dock inte ge något pris...
så återstår att se imorgon dom ska ringa mig då.. det kan röra sig om ett företags abbonemang det verkar också som att dom ibland kan göra undantag. Känns ju om 749 kr är smärtgränsen och kollar man på andra 1000/1000 tjänster på andra stadsnät är det runt det man får betala får använda det som argument iallafall.

Hur som helst det tog ett tag innan dom såg det jag fick be dom logga in på deras portan som dom internt använder för att aktiverar upp då kom 1000/1000 tjänst upp men inte om man bara sökte på min address via hemsidan.

Permalänk

Jag kunde tydligen få 1000/1000 med bredband2 för 1090 kr per månad.
Jag sa att priset var i saftigaste laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag kunde tydligen få 1000/1000 med bredband2 för 1090 kr per månad.
Jag sa att priset var i saftigaste laget.

Kanske kolla upp om du kan få 250/250 eller 500/500 istället. Även om du betalar för 1000/1000 så är det inte ovanligt att du max får ut 600-700 kvällstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag kunde tydligen få 1000/1000 med bredband2 för 1090 kr per månad.
Jag sa att priset var i saftigaste laget.

Inte speciellt saftigt eftersom att dom flesta leverantörerna tar ungefär det priset för 1000/100.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold