Är WD Red värt 400kr (+33%) över en Seagate 4TB HDD? Edit: NEJ

Permalänk
Medlem

Är WD Red värt 400kr (+33%) över en Seagate 4TB HDD? Edit: NEJ

Sitter å lurar på denna frågan.
Jag vill gärna ha en disk som håller, men med en såpass stor prisskillnad, är det värt pengarna?
Seagates 4TB diskar verkar betydligt bättre än deras 3TB diskar (3TB konsument-diskar i allmänhet verkar ju vara dåliga enligt Blackblaze).

Länkar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1661129
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2167793

Edit: Seagates 4TB disk verkar vara vädligt pålitlig. Jävlar vilket kap med 4TB för 1200kr. KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen inte det, för vardagligt användande. Beror ju såklart på hur viktig din data är, och då kan man också resonera att en raid1/5 lösning är att föredra.

Permalänk
Medlem

WD Red är anpassade för att sitta i NAS:ar, så har du en sådan är de klart värda pengarna.
Kör själv dem i 3st NAS:ar för närvarande..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Sitter å lurar på denna frågan.
Jag vill gärna ha en disk som håller, men med en såpass stor prisskillnad, är det värt pengarna?
Seagates 4TB diskar verkar betydligt bättre än deras 3TB diskar (3TB konsument-diskar i allmänhet verkar ju vara dåliga enligt Blackblaze).

Länkar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1661129
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2167793

Seagate's diskar är överlag rätt värdelösa. Prioriterar du en driftsäker hårddisk är det WD green eller Red du ska köpa.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Seagate's diskar är överlag rätt värdelösa. Prioriterar du en driftsäker hårddisk är det WD green eller Red du ska köpa.

Kom gärna med lite info kring din kommentar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Kom gärna med lite info kring din kommentar.

Seagate dominerar statistiken i antalet falerade hårddiskar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Seagate's diskar är överlag rätt värdelösa. Prioriterar du en driftsäker hårddisk är det WD green eller Red du ska köpa.

Kan du berätta mer om vad som gör dem värdelösa?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Kan du berätta mer om vad som gör dem värdelösa?

T.ex. att många av deras 3TB diskar dog: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...

Har själv förlorat alla de fyra 3TB diskar från Seagate jag hade, en kompis har förlorat sina sex. Alla inom 12 månader från inköpsdatum. Aldrig igen seagate.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

T.ex. att många av deras 3TB diskar dog: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...

Har själv förlorat alla de fyra 3TB diskar från Seagate jag hade, en kompis har förlorat sina sex. Alla inom 12 månader från inköpsdatum. Aldrig igen seagate.

Om du kikar närmare på det du länkar så ser du att 4TB-varianten ligger bra till. Att en konsumentdisk från Seagate fallerar i servermiljö betyder inte att man behöver bli rädd för Seagate.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Om du kikar närmare på det du länkar så ser du att 4TB-varianten ligger bra till. Att en konsumentdisk från Seagate fallerar i servermiljö betyder inte att man behöver bli rädd för Seagate.

Skickades från m.sweclockers.com

dock kostar WD diskar lika mycket och håller längre så varför ska man köpa seagate då?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2171882

skulle kört denna även om den kostar ett par hundringar mer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

T.ex. att många av deras 3TB diskar dog: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...

Har själv förlorat alla de fyra 3TB diskar från Seagate jag hade, en kompis har förlorat sina sex. Alla inom 12 månader från inköpsdatum. Aldrig igen seagate.

Tack för länken!

Dom diskar du och din kompis har haft, har ni kört dom 24/7 i en server eller bara haft i er PC för vardagsbruk?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Tack för länken!

Dom diskar du och din kompis har haft, har ni kört dom 24/7 i en server eller bara haft i er PC för vardagsbruk?

De gick mer eller mindre 24/7 hos mig, hos min kompis gick dom kanske 20/7 men det var ganska lika. Några av diskarna användes för långtidslagring, andra som torrent diskar, och vissa som lagring till musik/video redigering.
Tror den disken som användes för torrents (hos mig) är den som levde längst.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Seagate dominerar statistiken i antalet falerade hårddiskar.

Jag bad om mer info --.--
Kom med länkar för fan >:[

Edit: Och enligt Blackblazes statistik så är Seagate 4TB diskar bättre än WD 3TB diskar. Jag tycker jag känner en distinkt fanboy doft kring dig >:[

Skrivet av versions:

Om du kikar närmare på det du länkar så ser du att 4TB-varianten ligger bra till. Att en konsumentdisk från Seagate fallerar i servermiljö betyder inte att man behöver bli rädd för Seagate.

Ja, jävlar. Den ligger riktigt bra till. Bättre än WDs 3TB diskar.
Och detta är exakt samma modell-nummer som på disken som nu kostar 1200kr. Det blir fanimej ett köp.

Permalänk

Jag har bäst erfarenheter av Seagate's hårddiskar genom åren. IBM/Hitachi ligger också bra till i statistiken för mig.
Med WD har jag haft väldigt många diskar som dött, därför inte vågat köpa några fler av dem, förrän på senare år.

Man får räkna med att saker som hårddiskar kan gå sönder, speciellt när det utvecklats någon ny teknik som hör till.
Vill man vara på den säkra sidan så kan man väl satsa på att köpa någon modell/serie som funnits ute på marknaden ett tag.

Mina diskar går 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jag bad om mer info --.--
Kom med länkar för fan >:[

Edit: Och enligt Blackblazes statistik så är Seagate 4TB diskar bättre än WD 3TB diskar. Jag tycker jag känner en distinkt fanboy doft kring dig >:[
Ja, jävlar. Den ligger riktigt bra till. Bättre än WDs 3TB diskar.
Och detta är exakt samma modell-nummer som på disken som nu kostar 1200kr. Det blir fanimej ett köp.

Distinkt doft.

Väldigt vad tyst det blev i tråden tycker du inte? Var tog WD-boysen vägen? echo echo...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Jag bad om mer info --.--
Kom med länkar för fan >:[

Edit: Och enligt Blackblazes statistik så är Seagate 4TB diskar bättre än WD 3TB diskar. Jag tycker jag känner en distinkt fanboy doft kring dig >:[
Ja, jävlar. Den ligger riktigt bra till. Bättre än WDs 3TB diskar.
Och detta är exakt samma modell-nummer som på disken som nu kostar 1200kr. Det blir fanimej ett köp.

Seagate diskar är som ett Corsair nätaggregat, man hoppas på det bästa men blir oftast besviken.

Visst är jag ett fanboy, en stolt sådan. Det tänker jag inte förneka. Vill du ha en lista på märken jag föredrar vs hatar?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om seagate har blivit mycket sämre på sistonde men jag har två lagringsdiskar från seagate i min burk som snurrat i minst 3 år var utan problem iaf.

Permalänk
Medlem

Det brukar ju vara enskilda modeller som har problem och inte alla hårddiskar från en tillverkare. IBM hade sin Deskstar, Seagate hade sin 3TB nyligen, som jag råkade ut för själv och fick hem en ny på garantin.

Men alla andra Seagate-diskar jag har, inklusive några gamla 80/120GB i Amigan/Pegasosen snurrar fortfarande på.

Utöver 3TB-HDDn har endast en Maxtor kraschat för mig och det var en 40GB för en herrans massa år sedan.

På jobbet är det rätt varierat med modeller från WD, Seagate och andra äldre märken som ger sig då och då eftersom det är varma, torra miljöer. Ingen tillverkare som utmärkt sig där iaf.

Samma sak med SSD. Samsungs 840 (+ EVO) hade problem, men deras 830 och 850 funkar kanonbra, så jag ser ingen anledning att inte chansa på nya SSDs från dem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Seagate diskar är som ett Corsair nätaggregat, man hoppas på det bästa men blir oftast besviken.

Visst är jag ett fanboy, en stolt sådan. Det tänker jag inte förneka. Vill du ha en lista på märken jag föredrar vs hatar?

Nej fy fan. Det kan du hålla för dig själv. För all framtid. Bias är inte hjälpsamt.

Skrivet av blackeagle:

Det brukar ju vara enskilda modeller som har problem och inte alla hårddiskar från en tillverkare. IBM hade sin Deskstar, Seagate hade sin 3TB nyligen, som jag råkade ut för själv och fick hem en ny på garantin.

Jo, så verkar det sannerligen vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

dock kostar WD diskar lika mycket och håller längre så varför ska man köpa seagate då?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2171882

skulle kört denna även om den kostar ett par hundringar mer.

Själv kör jag nästan alltid Seagate över WD då min personliga erfarenhet stödjer detta, t.ex så har jag för närvarande 4st Seagate 2TB diskar som snurrat 24/7 i nästan 5 år nu utan minsta bekymmer, på samma tid har 2 WD diskar gått i graven.
Senaste Seagatedisken som krashat för mig gjorde så efter över 60.000 timmar i 24/7 drift och detta var en av de diskar som det varnades för.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Själv kör jag nästan alltid Seagate över WD då min personliga erfarenhet stödjer detta, t.ex så har jag för närvarande 4st Seagate 2TB diskar som snurrat 24/7 i nästan 5 år nu utan minsta bekymmer, på samma tid har 2 WD diskar gått i graven.
Senaste Seagatedisken som krashat för mig gjorde så efter över 60.000 timmar i 24/7 drift och detta var en av de diskar som det varnades för.

Själv har jag enbart haft samsung diskar som dött en tidig död annars har alla mina mekaniska diskar dött en plågsam död efter länge i drift så att säga

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om man bortser från rena problemserier är nog felprocenten i ungefär samma intervall för de större tillverkarna.

Själv håller jag mig borta från Seagate om prisvärda alternativ finns, och det är nog mer för att det var relativt nyligen det var så mycket strul med de så det sitter färskt i minnet. Ganska små sample size man får för diskar man använder personligen, så varierar nog vitt och brett vad man uppfatter som "stabilare". Själv har Samsung diskarna fungerat riktigt bra för mig. Gamla Maxtors har jag haft som gått i graven frekvent som någon annan nämnde.

För övrigt sålde elgiganten 5tb wd elements för 1111kr idag, det var prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Jo, så verkar det sannerligen vara.

Jag slog fanimej till med en 4TB Seagate jag också, 15 minuter innan tolv XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Själv har Samsung diskarna fungerat riktigt bra för mig. Gamla Maxtors har jag haft som gått i graven frekvent som någon annan nämnde.

Samma här. Hah. Sitter på 2 stycken 1TB diskar från samsung.

Skrivet av blackeagle:

Jag slog fanimej till med en 4TB Seagate jag också, 15 minuter innan tolv XD

Blev 3 för mig

Båda mina 1TB diskar är fulla och jag har ingen backup, så jag slog till rejält

Permalänk
Livsnjutare 😎

Som en singel-disk, sure kör på Seagate även om deras rykte för hållbara diskar är lite smutsigt.

Fler än en disk, någon form utav raid eller dylikt - WD RED.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

http://www.pcworld.com/article/2089464/three-year-27-000-driv...
http://www.extremetech.com/extreme/175089-who-makes-the-most-...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Man kan inte gruppera alla produkter från ett företag.
Om du läser om de specifika produkterna (länken nedan) så kommer du se att det är i princip bara Seagates 3TB modell som krashar som fasen. Deras 4TB disk (vilket var den det var rabatt på) klarar sig riktigt bra.
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...

Permalänk
Medlem

Har över 10st WD green 2TB diskar som alla rullat 40-60k (60K diskarna har nästan rullat oavbrutet sedan release) timmar, Började migrera över till 4TB diskarna när dem kom och även dem börjar närma sig skyhöga timmar och alla har jobbat dygnet runt och ingen har falerat ännu. Diskar över 1TB som rasat för mig är en Samsung och en Seagate.

Nu har jag dock börjat utvärdera och testa Segate Archive 8TB diskar då man alltid är i behov av mer utrymme och man kan bara ha så många kontrollerkort per burk
8TB diskarna har fungerat bra än så länge men de används mestadels som läsdiskar efter de är fyllda men de läses oavbrutet och de har nu gått nästan precis 6900 timmar felfritt så en bra bit kvar att testa, under dessa nästan 7000 timmar har de endast 15 uppstarter dock (kunde vart mindre men har haft lite problem som skapat omstarter av maskinen de sitter i).

Kan tillägga att jag alltid kört med att diskar inte skall spinna ner så har extremt låga antal uppstarter på alla diskar.

Edit: Min SSD som gått längst (hoppade på tåget sent då jag ville de skulle mogna lite) är en 256GB Samsung 830 och den har gått 25K timmar och den har skrivit 26TB data vilket känns rätt lite (1GB per timme ca). Men den fungerar fortfarande fin fint.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Man kan inte gruppera alla produkter från ett företag.
Om du läser om de specifika produkterna (länken nedan) så kommer du se att det är i princip bara Seagates 3TB modell som krashar som fasen. Deras 4TB disk (vilket var den det var rabatt på) klarar sig riktigt bra.
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-stats-f...

Inte läst igenom hela artiklarna utan skummade bara som hastigast, men när det skiljer så mycket är det ju ganska uppenbart att det rör sig om något annat också. Får ju lätt ett skevt resultat med följande.

Citat:

Backblaze said this particular model is pretty bad, but it cautions not to read too much into it. The company received these specific drives as warranty replacements, so they were probably refurbished with wear and tear on them by the time they met Backblaze’s HDD taskmasters.

Permalänk
Inaktiv

köp hitachi istället, dom e bättre än både WD och Seagate
3års garanti + 7200rpm och kostar lika mycket som Seagate skräpet och billigare än WD

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2843329