Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Går det att flytta Windows-licensen när man bygger ny dator? (ska ha kvar OS-disken)

Permalänk
Medlem

Går det att flytta Windows-licensen när man bygger ny dator? (ska ha kvar OS-disken)

Hej!
Jag ska bygga ny dator men jag ska ha kvar proccesor och hdd från datorn jag har nu och jag undrar hur jag ska göra med operativsystemet. Funkar det att använda operativsystemet från min hdd jag har nu? eller hur ska jag göra annars?

Ny rubrik /moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av LukasJ:

Hej!
Jag ska bygga ny dator men jag ska ha kvar proccesor och hdd från datorn jag har nu och jag undrar hur jag ska göra med operativsystemet. Funkar det att använda operativsystemet från min hdd jag har nu? eller hur ska jag göra annars?

Ja det beror på om de är en OEM eller Retail licens du har nu, är de Retail ska de vara grönt att flytta med den om jag har förstått rätt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på vilken sorts licens du har på operativsystemet.

Ska du behålla processor men byta moderkort? Varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad har du för operativsystem?
Vad är det för processor?

Du är tvungen att installera om ditt OS om du byter moderkort. Hur vida du behöver köpa en ny licens beror på vilket operativsystem du har och vilken version av det du har.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

@LukasJ *Tråd låst i enlighet med §3.1*

Trots tidigare tillsägelse fortsätter du att skapa trådar med intetsägande rubriker. Detta tvingar mig tyvärr att låsa tråden, men du är välkommen att PM:a en ny (beskrivande) rubrik ifall tråden ska öppnas igen. Observera att det inte är tillåtet att skapa en ny tråd om detta ämnet (§3.3).

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

EDIT: Tråd upplåst.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE: jag har windows 10 home på datorn. och det är en i7 4790

Permalänk
Medlem

Oavsett om du har retail eller OEM så är det bäst för dig att ominstallera OS. Detta pga. samtliga drivrutiner till olika delar på datorn som inte kommer att fungera och som kommer troligen skapa krockar och dylika problem.

Som tumregel bör du ALLTID ominstallera OS när du byter moderkort.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

kan man överföra windows till ny dator

Hej!
Jag har beställt en ny dator och undrar om man på något sätt kan få över windows från denna datorn till min ny dator som jag ska bygga.

Permalänk

Beror på vilken licens du har? Retail går bra men oem lär ej funka.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sökrutan är ett hett tips.

Ja, det går genom att klona disken. Men du kommer fortfarande ha de gamla drivrutinerna osv på den, allt hänger med till nya. Även aktiveringen/licensen.

Huruvida det skapar problem eller inte får du svar på)

Permalänk
Medlem

Det är bäst och enklast om du installerar Windows rent på din nya dator. Vad har du för licens på Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hedersmedlem

@LukasJ *Trådar sammanfogade*

Observera att vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning), det går alldeles utmärkt att fortsätta i denna tråden. Använd gärna sökfunktionen (§2) nästa gång, det finns massor trådar om detta ämnet.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Cooling23: jag har köpt denna dator komplett så antar att jag har en OEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av LukasJ:

@Cooling23: jag har köpt denna dator komplett så antar att jag har en OEM

OEM nyckeln kommer inte funka på din nya dator. Du behöver ny licens.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

funkar det inte att skapa installationsmedia här?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LukasJ:

funkar det inte att skapa installationsmedia här?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Nej.

Det enda du kan göra är och ringa Microsoft och förklara att du har lagat din dator och att de nu inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

OEM nyckeln kommer inte funka på din nya dator. Du behöver ny licens.

Efter som jag har ett win7 retail ,så har jag försökt hitta pålitlig information om vad som händer med retail versionen efter att gratis uppgraderingen slutar ,och allt tyder på att den blir till ett OEM tyvärr.