Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mikrofon knastrar (Logitech G633 Artemis Spectrum)

Permalänk

Mikrofon knastrar (Logitech G633 Artemis Spectrum)

Tjena.

Som rubriken säger så har jag problem med mikrofonen på mitt headset. Det är inget jag märker själv, utan det är de personer som jag talar med i Skype-samtal som upplever problem. De säger att, så fort jag pratar, det knastrar/brusar från mig.

Undrar bara ifall någon vet vad detta kan bero på.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Mikrofon-boost är kanske igång? Gå in på recording devices och dra ner microphone boost till 0. Sedan kan du testa att sätta mikrofonljudnivån till manuellt istället för automatiskt i skype (som har en egen mic boost-funktion när man har autoläget på). Kan hända att ljudvolymen blir för låg så man knappt hör något i värsta fall men det får får man själv experimentera lite med och se vad som funkar. Finns sound recorder inbyggd i windows för egen felsökning eller så kan du ringa skype-boten för test ;).
Kan vara fler orsaker som glapp i kontakten, trasigt ljudkort eller... något annat men det är rätt vanligt med brus på grund av just mic boost.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Söderbäck: Okej. Tack. Hittade inget alternativ med möjlighet att ändra inställningar för mic-boost. Fanns enbart alternativ för att höja och sänka mikrofonens känslighet. Det är avstängt på skype, och på Logitech Gaming Software.

Ska tillägga, jag märkte själv hur det låter efter att jag ringde Skypes Sound Test Service, att det låter som när man talar i telefon och det är dålig täckning. Det knastrar inte utan är istället mer som att delar av det som sägs bara försvinner och ersätts med "prasslande" ljud.

Permalänk
Medlem

Använder sig det headsetet av USB eller 3.5? Testat om det kvarstår om du byter mellan de två?

Permalänk

@BarreU: Sorry för sent svar. Både och, fast USB är till dator och 3.5 till telefon. Funkar inte med 3.5 i datorn.

Permalänk

Kan lägga till att Windows får för sig att enheten är isatt i ett uttag för USB 3.0, vilket ej stämmer. Detta sker oavsett vilken port jag använder. Gäller också för mus och tangentbord, märkte jag nyss. Kanske är detta orsaken?
Oavsett, någon som vet hur man fixar det? Så att Windows inte får för sig att man använder fel port.