Benq XR3501 – 35 tum bred A-MVA i 144 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TV-TROLLET:

Läs nedanför recensionen. CONTENT CORRECTION: FREESYNC SUPPORT NOT INCLUDED

Jag tror du missar det uppenbara här...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Triffid:

Eftersom att om man skall game:a på 3440x1440 med 100fps krävs då skärmen för 10k + grafikkort på 10-14k sammanlagt dvs runda slängar 20-24 tusen kronor.

Däremot med denna skärmen kan man driva på ett singelkort eller två billigare i sli/xfire eftersom upplösning tom är lägre än normala 2560x1440p.

Dvs det är TOTALT olika prisklasser vi pratar om här (för att använda det i en rigg), även om skärmarna råkar vara väldigt nära varandra i pris.

Mja, håller inte riktigt med ändå.
För att vara såpass "stor" men ha så låg upplösning som faktiskt 2560x1080 är på den pixelmatrisen - är det inte en helt annan prisklass i skärmen i fråga.

Dessutom avsaknaden av G-sync gör detta i mina ögon till en helt fel prissatt produkt.
Hade den varit runt 7000-8000kr hade jag varit mer till freds.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Mja, håller inte riktigt med ändå.
För att vara såpass "stor" men ha så låg upplösning som faktiskt 2560x1080 är på den pixelmatrisen - är det inte en helt annan prisklass i skärmen i fråga.

Dessutom avsaknaden av G-sync gör detta i mina ögon till en helt fel prissatt produkt.
Hade den varit runt 7000-8000kr hade jag varit mer till freds.

Jag kan definitivt hålla med om att skärmen är för dyr för vad man får, jag besvarade bara frågan till varför man köper denna istället för 4k skärmen på 100hz. I det fallet är låg upplösning en fördel, däremot är det inget man bör behöva betala premium för såklart men marknaden blir ju så när det i princip är monopol vi talar om tills fler tillverkare kommer ut med 144hz 2560 35tums paneler...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Triffid:

Jag kan definitivt hålla med om att skärmen är för dyr för vad man får, jag besvarade bara frågan till varför man köper denna istället för 4k skärmen på 100hz. I det fallet är låg upplösning en fördel, däremot är det inget man bör behöva betala premium för såklart men marknaden blir ju så när det i princip är monopol vi talar om tills fler tillverkare kommer ut med 144hz 2560 35tums paneler...

Ja ok, då är vi överens.
Jag gick i försvar direkt där

My bad!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hur tänkte dem nu?

Permalänk
Inaktiv

Här finns ytterligare en recension för de som vill köra dessa tre stycken skärmar i en sim racing rigg.

Permalänk
Medlem

Ojdå. Jag var lite semi-intresserad då jag från början var inställd på att det var en budgetskärm. Jag hade räknat med MINST halva priset

Tänkte som extra/egen skärm till Playseatet.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Ojdå. Jag var lite semi-intresserad då jag från början var inställd på att det var en budgetskärm. Jag hade räknat med MINST halva priset

Tänkte som extra/egen skärm till Playseatet.

35'', 2560x1080, 144Hz, 21:9. MINST HALVA PRISET?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

35'', 2560x1080, 144Hz, 21:9. MINST HALVA PRISET?

Hehe, ok. Jag kanske saltade lite

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Hehe, ok. Jag kanske saltade lite

Lite kanske. Däremot håller jag med om att den vore kanon som skärm till bilspel. Slippa kanterna som tillkommer med 3 skärmar t.ex.
Skärmen som sådan är ju helt klart intressant men inte för det priset.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

PRECIS vad jag tänkte! Liksom, fan tänkte dem på??
Jag tror de bara prånglade ut en '35 skärm just för att det är en OK '35 skärm.

Själv hade jag aldrig i helsike köpt en skärm med eftersläpningar och utan G-Sync lr FreeSync.

Väldigt mycket så ja. Det man måste komma ihåg som frekvent besökare av dessa sidor och alla recensioner, är att det finns en väldigt stor mängd köpare som bara går in på elektronikaffärer, ser på produkten, bestämmer sig och köper den i samma veva utan någon som helst förkunskap. Det är främst till dem denna och liknande skärmar är riktade

Denna kommer antagligen stå i samma rad på MM/EG som X34:an, och då är det de få tusenlapparna som gör skillnaden

Permalänk

Får min XR3501 till helgen nu ifrån CDON.com, ska försöka hinna med ett personligt intryck.
Glad att man enbart betalat 8k för denna monitor, blir antagligen att byta nästa år när Displayport 1.3 kommer. I övrigt gillar jag A-MVA före IPS, ger bättre djup och dynamik i bilden.

Permalänk

Jag är grymt imponerad av denna skärm, trodde aldrig att jag skulle se skillnad på 120hz vs 144hz. Hade en 27" 1920x1080 skärm innan med 120hz, upplever denna XR3501 som natt och dag skillnad, hade iof en gammal Samsung TN 1ms innan. 35" känslan med 2000R kurvan skapar inlevelse som tusan för spel/film! 2560x1080 med SuperSampling/AA/Ultra settings = gaming bliss! Har absolut inget att klaga på för den som gillar att game(a) som mig. Ska bli kul och se om alla nya spel 2016 klarar av 144Hz/144Fps med ett GTX 980Ti.

Bra kvalitè på chassit, står stabilt, lätta menyer och fantastiskt bra bild! Upplever ingen tearing pga 144Hz heller, ghostningen är minimal den med, har somsakt suttit med en 1ms TN innan.

Har känt och klämt på Acer Predator X34:an och blev inte alls lika imponerad för 13k som den kostar emot denna skärm. Överprisat plaststycke med IPS glow och backlight bleeding i min mening. Blir till och vänta till riktiga 4K 35"+ med 144Hz/G-Sync Monitorer finns på marknaden, samt GFX kort som klarar det, då byter jag denna mer än gärna.

XR3501

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TV-TROLLET:

Bra kvalitè på chassit, står stabilt, lätta menyer och fantastiskt bra bild! Upplever ingen tearing pga 144Hz heller, ghostningen är minimal den med, har somsakt suttit med en 1ms TN innan.

Härligt att du är nöjd! Specifikationer som på pappret är bättre, likt responstid på 1 ms mot 4 ms, säger ingenting om hur det är i praktiken.

Permalänk
Medlem

Tack för jämförelsen med X34 TV-Trollet. Jag hittade inte den här skärmen innan jag köpte min Acer Predator Z35 trots en massa googlande. Verkar bete sig snarlikt med samma panel gissningsvis.

Kommer nog aldrig köpa en film/spel monitor med mindre än 2000 CR.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x