Permalänk
Medlem

Första jack,

Håller på att renovera köket i hus byggt i början på 80-talet. Där satt ett telefonuttag i kaklet under ett väggskåp. Har för övrigt telejack i hallen nere, ett i garaget samt ev ett på övervåningen (minns ej då det är begravt bakom en garderob.
Nu till saken: Vi har modem (VDSL) kopplat till uttaget nere i hallen. När snickaren idag tog bort jacket i köket kapade han trådarna, två uppe, och två nere, totalt 4 trådar lösa (2 gröna och 2 beige). Då bröts internet helt. För att få ingång det igen fick jag skära upp gipsen och tvinna ihop dessa kablar, grön till grön, beige till beige. Då fungerade det igen.

Vad innebär detta funderar jag. Om uttaget i hallen är första jacket, slutar det fungera för att ett annat seriekopplat jack i senare led bryts? Eller satt första jacket i köket? Om första jacket var i köket och det nu är kopplat som det är, torde väl jack nr 2 automatiskt bli 1:a jack?

Hoppas det gick att förstå detta. Fråga gärna annars så ska jag försöka göra mig förstådd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nutte:

Håller på att renovera köket i hus byggt i början på 80-talet. Där satt ett telefonuttag i kaklet under ett väggskåp. Har för övrigt telejack i hallen nere, ett i garaget samt ev ett på övervåningen (minns ej då det är begravt bakom en garderob.
Nu till saken: Vi har modem (VDSL) kopplat till uttaget nere i hallen. När snickaren idag tog bort jacket i köket kapade han trådarna, två uppe, och två nere, totalt 4 trådar lösa (2 gröna och 2 beige). Då bröts internet helt. För att få ingång det igen fick jag skära upp gipsen och tvinna ihop dessa kablar, grön till grön, beige till beige. Då fungerade det igen.

Vad innebär detta funderar jag. Om uttaget i hallen är första jacket, slutar det fungera för att ett annat seriekopplat jack i senare led bryts? Eller satt första jacket i köket? Om första jacket var i köket och det nu är kopplat som det är, torde väl jack nr 2 automatiskt bli 1:a jack?

Hoppas det gick att förstå detta. Fråga gärna annars så ska jag försöka göra mig förstådd.

När du tvinnade kablarna så seriekopplade du huvudledningen till ytterligare en ledning som har sitt slut någonstans i ditt hus.
Det ger dig internet på fler ställen, såvida du har modem vill säga.
Och nej, så länge kablarna är korrekt kopplade så får du internetanslutning från samtliga.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Reklamera snickaren och använd rätt hantverkare till rätt sak.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bara finnas ett förstajack och modemet bör sitta i det för bästa prestanda även om det kan fungera att koppla i andra.
Att tvinna ihop kablar är ingen bra metod så lös det riktigt, varför klippte snickaren av kabeln i stället för att skruva loss den om den inte skulle tas bort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kablarna satt i uttaget som togs bort. Han lät de hänga där då vi inte skulle använda det uttaget. Vi har bredbandstelefoni och behöver inte vanlig. Min huvudfråga är dock:

Kan förstajacket vara i hallen trots att det uppkopplingen försvann när seriekopplingen bröts vid uttaget i köket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nutte:

Kablarna satt i uttaget som togs bort. Han lät de hänga där då vi inte skulle använda det uttaget. Vi har bredbandstelefoni och behöver inte vanlig. Min huvudfråga är dock:

Kan förstajacket vara i hallen trots att det uppkopplingen försvann när seriekopplingen bröts vid uttaget i köket?

Nej, om köket bröt hallen, så var hallen inte första jacket.

EDIT: Eftersom jacken är seriekopplade normalt, så bryts jack nummer ett aldrig av de andra, medan det sista jacket bryts av alla andra.

Vissa kan ha parallellkopplat, då kan man ha kvar koppling i alla uttag utan att det bryts, men eftersom du sa att det fanns två i nederkant och två i överkant så är det serie.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ok. Om köket då var första jacket och det nu
Är tvinnat då blir väl jack 2 nu det nya första jacket?

Kommer en elektriker nästa vecka. Vilka instruktioner ska jag ge honom för att få så bra kabeldragning och optimera förutsättningarna för VDSL?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nutte:

Ok. Om köket då var första jacket och det nu
Är tvinnat då blir väl jack 2 nu det nya första jacket?

Kommer en elektriker nästa vecka. Vilka instruktioner ska jag ge honom för att få så bra kabeldragning och optimera förutsättningarna för VDSL?

Skickades från m.sweclockers.com

"Tvinnade" kablar duger absolut inte för högfrekvensanslutningar som VDSL, kommer påverka hastigheten. Löd och krympslanga skarven (bäst, gör jag alltid för eget bruk) eller använd fiskögon av bra kvalitet. Ju fler skarvar, desto sämre hastighet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok. Tack. Ska ordna detta.

Skickades från m.sweclockers.com