Permalänk
Medlem

Skärmad cat 6 - göra egen?

Hej

Idag kommer en byggare hem till mig och ska hjälpa mig dra in el samt nätverkskabel under golvet till min nya datorhörna.

Jag fick i uppdrag, då han inte kan mycket om nätverk, att fixa en nätverkskabel. Kraven jag har är att den (eftersom den ska byggas in under nya golvet) att det ska vara cat6 så att jag inte begränsas på några år samt att den ska vara skärmad då den kommer ligga nära en elledning i ca 4-5 meter.

Nu till problemet. Jag vill ha en skärmad kabel i vitt men det finns ingenstans?! Ej i lager och ej i sortimentet. Grå har jag lyckats hitta men det vill jag helst inte ha då den kommer gå ovan land en bit i mitt vardagsrum och där passar vitt mycket mycket bättre.

Finns det något enkelt sätt man kan skärma den själv? Kanske nån skärm-strumpa av nått slag? Eller har ni något förslag på vart man i stockholms innerstad kan få tag på en? Behöver isåfall minst 25m vit skärmad nätverkskabel. Jag har tittat hos Kjell, Webhallen, Alina, Inet och Clas Ohlsson utan bra resultat.

Tack på förhand!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Skulle inte ett alternativ vara att dra "ovan land" i någon variant på kabelkanal om du inte hittar vit? I min mening blir det mycket snyggare än naken, synlig kabel oavsett färg på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Skulle inte ett alternativ vara att dra "ovan land" i någon variant på kabelkanal om du inte hittar vit? I min mening blir det mycket snyggare än naken, synlig kabel oavsett färg på den.

Jo, absolut är det ett alternativ. Men jag vill helst undvika det eftersom jag har väldigt gamla och fina lister så jag vill att tråden ska ta så lite plats som möjligt. I sommar kanske även denna del ska grävas ned under golvet men detta är inte skrivet i sten.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Hedersmedlem

När du skriver om "25m vit skärmad kabel" låter det som att du tänker köpa en patchkabel med färdiga kontakter. Sådan bör man aldrig använda till fast installation eftersom patchkabel är flerkardelig och inte går att använda till uttag eller patchpaneler. Du bör alltså leta efter installationskabel (en-kardelig) och det bör vara lätt att hitta, oavsett cat6 och/eller skärmad.

Riktigt bra skärmad kabel är STP, dvs varje par är skärmat och det är alltså inget man kan göra själv. FTP, som är en ensam folieskärmning utvändigt, är inte alls lika bra och finns nog inte för cat6 heller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Du vill nog inte ha en skärmad kabel för det skapar oftast problem om inte allt är korrekt jordat och skärmat och det är det oftast inte i ett hem.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

som mrqaffe säger, skärmade kablar är jättebra dock så måste man ha koll på att all annan utrustning den skall anslutas till är lika bra jordad/skärmad

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Skärmade kablar behöver du främst på industri där frekvensomformare o sådant används. Jag har svårt att se att du får så mycket störningar med din hushållsel

Som jag ser det finns det fyra alternativ om du vill ha skärmat.

1) lista din gråa cat6
2) använd skärmad kabel på kraftsidan istället.
3) cat5e
4) oskärmad cat6

Cat5e känns ju som ett rimligt alternativ annars då den stödjer 1Gbit/s

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på området, men vad jag förstår så är det olagligt att dra elkabel och nätverkskabel i samma rör.
Nu vet jag inte om det är just det du hade tänkt göra, men det kan vara bra att vara medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Hej

Idag kommer en byggare hem till mig och ska hjälpa mig dra in el samt nätverkskabel under golvet till min nya datorhörna.

Jag fick i uppdrag, då han inte kan mycket om nätverk, att fixa en nätverkskabel. Kraven jag har är att den (eftersom den ska byggas in under nya golvet) att det ska vara cat6 så att jag inte begränsas på några år samt att den ska vara skärmad då den kommer ligga nära en elledning i ca 4-5 meter.

Nu till problemet. Jag vill ha en skärmad kabel i vitt men det finns ingenstans?! Ej i lager och ej i sortimentet. Grå har jag lyckats hitta men det vill jag helst inte ha då den kommer gå ovan land en bit i mitt vardagsrum och där passar vitt mycket mycket bättre.

Finns det något enkelt sätt man kan skärma den själv? Kanske nån skärm-strumpa av nått slag? Eller har ni något förslag på vart man i stockholms innerstad kan få tag på en? Behöver isåfall minst 25m vit skärmad nätverkskabel. Jag har tittat hos Kjell, Webhallen, Alina, Inet och Clas Ohlsson utan bra resultat.

Tack på förhand!

Elfa finns ju men det ligger väl knappt i Stockholms innerstad. Kungens kurva ligger ju en butik i iaf. De har nog kablage på lösmeter som du kan kontaktera. Annars finns det många Elektriker med larm/data som har kablage på trumma som kan kontaktera åt dig

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

i regel så ska signalkablar vara minst Halvmeter ifrån strömkablar så 4-5 meter borde vara rätt bra redan, om du inte kör signalgenerator i dem eller nåt i den stilen.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Sötast

En elektriker som inte har tillgång/kunskap om TP?

Känns seriöst! ^^

Permalänk
Medlem

Ska du köra skärmat så ska alla kablar vara skärmade annars lär du få problem.
Jag hade aldrig kört skärmat hemma.

Diskuterade detta med en leverantör förra veckan och fick det ganska väl förklarat varför man inte bör köra skärmat i normala fall

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

Cat5e känns ju som ett rimligt alternativ annars då den stödjer 1Gbit/s

Cat5e stödjer till och med 10Gbits/s på segment på 45m eller kortare, vilket man brukar klara sig med i en lägenhet/hus. Så i dagsläget finns inte jättemycket anledning till att skaffa Cat6. Dessutom är böjningsradien mycket större för Cat6, så det är svårare att installera på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nu är jag ingen expert på området, men vad jag förstår så är det olagligt att dra elkabel och nätverkskabel i samma rör.
Nu vet jag inte om det är just det du hade tänkt göra, men det kan vara bra att vara medveten om.

Ja, så är det. El och nätverkskabel måste ligga i separata rör. Detta för att det inte skall finnas risk för att nätverkskabeln blir strömförande.

Permalänk
Medlem

Som så många redan sagt, skippa skärmad kabel. Konsumentprylar som vanliga routrar och liknande har ju inte ens jordade 230V uttag, så det går ju inte få till ordentlig jordning överallt.
Elkabel har frekvens på 50Hz, ingen stor risk att det stör 1Gigabit signalering på storleksordningen nån gigaherz. Och att trådparen är tvinnande tar bort störningar mkt effektivt, så en oskärmad kabel är inte särskild störningskänslig (vanligt missförstånd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Som så många redan sagt, skippa skärmad kabel. Konsumentprylar som vanliga routrar och liknande har ju inte ens jordade 230V uttag, så det går ju inte få till ordentlig jordning överallt.
Elkabel har frekvens på 50Hz, ingen stor risk att det stör 1Gigabit signalering på storleksordningen nån gigaherz. Och att trådparen är tvinnande tar bort störningar mkt effektivt, så en oskärmad kabel är inte särskild störningskänslig (vanligt missförstånd)

Cat 6 har en bandbredd på 250MHz

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

När du skriver om "25m vit skärmad kabel" låter det som att du tänker köpa en patchkabel med färdiga kontakter. Sådan bör man aldrig använda till fast installation eftersom patchkabel är flerkardelig och inte går att använda till uttag eller patchpaneler. Du bör alltså leta efter installationskabel (en-kardelig) och det bör vara lätt att hitta, oavsett cat6 och/eller skärmad.

Riktigt bra skärmad kabel är STP, dvs varje par är skärmat och det är alltså inget man kan göra själv. FTP, som är en ensam folieskärmning utvändigt, är inte alls lika bra och finns nog inte för cat6 heller.

Ja, planen var faktiskt att (om jag inte hittade på meter) att köpa en patchkabel. Då hoppar jag det! Tack!

Skrivet av mrqaffe:

Du vill nog inte ha en skärmad kabel för det skapar oftast problem om inte allt är korrekt jordat och skärmat och det är det oftast inte i ett hem.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Jag trodde att det var det som en skärmad kabel skulle hjälpa mig med (problem alltså).

Skrivet av Allexz:

En elektriker som inte har tillgång/kunskap om TP?

Känns seriöst! ^^

Varken jag eller byggaren är elektriker. Han är murare i grunden och har ingen utbildning i nätverk.

Skrivet av Sploofy:

Cat5e stödjer till och med 10Gbits/s på segment på 45m eller kortare, vilket man brukar klara sig med i en lägenhet/hus. Så i dagsläget finns inte jättemycket anledning till att skaffa Cat6. Dessutom är böjningsradien mycket större för Cat6, så det är svårare att installera på ett bra sätt.

Okej, då kör jag nog på cat5e då!

Skrivet av Sploofy:

Ja, så är det. El och nätverkskabel måste ligga i separata rör. Detta för att det inte skall finnas risk för att nätverkskabeln blir strömförande.

De kommer ev. ligga precis bredvid varandra men i olika rör. Men många har påpekat att det ska vara ett visst avstånd mellan dom.. så jag kommer att köra på det!

Skrivet av teejee:

Som så många redan sagt, skippa skärmad kabel. Konsumentprylar som vanliga routrar och liknande har ju inte ens jordade 230V uttag, så det går ju inte få till ordentlig jordning överallt.
Elkabel har frekvens på 50Hz, ingen stor risk att det stör 1Gigabit signalering på storleksordningen nån gigaherz. Och att trådparen är tvinnande tar bort störningar mkt effektivt, så en oskärmad kabel är inte särskild störningskänslig (vanligt missförstånd)

Okej, tack för informationen. Jag har aldrig behövt bry mig om nätverk och så och jag kastades hastigt in i denna djungel för att jag kom på att det gick att dra tråden under golvet. Det var alltså inte planen från början.

Men för att sammanfatta. En halvmeter mellan signal och strömtråd. Cat 5e är lättare att dra bra för den är mindre böjningskänslig (så ett bra alternativ till cat6). Och skärmad behövs verkligen inte. Samt att tvinnad är bra! Den ska inte vara patchad och av typen "instalationskabel". Har jag missat nått nu?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du vill nog inte ha en skärmad kabel för det skapar oftast problem om inte allt är korrekt jordat och skärmat och det är det oftast inte i ett hem.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/natve...

Jag har läst detta massa gånger, men aldrig fått kläm på hur skärmningen kan skada.
Går skärmningen i en tråd som ansluts även om övrig utrustning inte är korrekt jordad?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har läst detta massa gånger, men aldrig fått kläm på hur skärmningen kan skada.
Går skärmningen i en tråd som ansluts även om övrig utrustning inte är korrekt jordad?

Första jag kan tänka på är Spänningsdifferenital som kan uppstå mellan ett jordat ställe och ett ojordat.
Iofs minns jag inte från senast jag läste om det.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Första jag kan tänka på är Spänningsdifferenital som kan uppstå mellan ett jordat ställe och ett ojordat.
Iofs minns jag inte från senast jag läste om det.

Jag tänker kanske fel, men jag föreställer mig att skärmen ska kopplas till något med (samma) jord på båda sidorna, saknas det så spelar det ingen roll.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag tänker kanske fel, men jag föreställer mig att skärmen ska kopplas till något med (samma) jord på båda sidorna, saknas det så spelar det ingen roll.

Såvitt jag förstår är problemet att det induceras spänningar i "skärmen" så att den nästan blir som en antenn och kan störa signaleringen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Json_81:

Jag har läst detta massa gånger, men aldrig fått kläm på hur skärmningen kan skada.
Går skärmningen i en tråd som ansluts även om övrig utrustning inte är korrekt jordad?

Den kan agera antenn och den kan förbinda punkter med olika jordpotential så att det går en ström genom skärmen.
Störundertryckningen kommer främst från partvinningen av ledarparen, ethernet har balanserad uppbyggnad så det är skillnadssignalen mellan ledarna i respektive par som bär nyttosignalen man vill åt. störningar som kommer in i kabeln blir vid lägre frekvenser lika stor i båda ledarna i ett ledarpar och fasas ut, skillnaden blir väldigt nära 0 tills man närmar sig störningar med våglängder som är kortare än avståndet mellan de tvinnade ledarna i paret.
https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
https://en.wikipedia.org/wiki/Common-mode_rejection_ratio

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Första jag kan tänka på är Spänningsdifferenital som kan uppstå mellan ett jordat ställe och ett ojordat.
Iofs minns jag inte från senast jag läste om det.

Skrivet av Json_81:

Jag tänker kanske fel, men jag föreställer mig att skärmen ska kopplas till något med (samma) jord på båda sidorna, saknas det så spelar det ingen roll.

Skrivet av teejee:

Såvitt jag förstår är problemet att det induceras spänningar i "skärmen" så att den nästan blir som en antenn och kan störa signaleringen.

Skärmen ska alltid anslutas i bara en ände då den inte ska användas som potentialjordning. Jordas den inte alls så induceras spänning i skärmen och då kommer den att störa signalerna.

Har man inte en jordad switch med skärmade uttag så ska man heller inte ha skärmad kabel.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Den här beskrivning tycker jag är bra på att förklara problemet med skärmad.

Citat:

Problemet med jordningarna är att folk inte skiljer på signaljord, chassiejord och skyddsjord.

Det är inga problem att koppla ihop alla signaljordar (skärmar) kors och tvärs, men dessa får inte sedan kopplas ihop med skyddsjord på mer en ETT ställe. Lämpligen i patchpanelen.

Sedan kan man ta ett steg till, men nu gäller det att se upp. Man kan ansluta signaljorden (skärmarna) till chassiejorden på switchar etc, men bara om dessa chassies INTE är skyddsjordade. Hur det är kopplat i burkarna kan vara svårt att veta, men finns det en externa väggvårta för strömförsörjning så är det antagligen OK.

I en lite större anläggning blir det snart praktiskt omöjligt att hålla isär chassie- och skyddsjordarna överallt, så bäst är att endast ansluta signaljorden (skärmen) i ena änden.

I en signalmässigt korrekt uppbyggd anläggning skall det alltså vara så här:

1. Kabelskärmarna ansluts till patchpanelens skyddsjord i ena änden
2. Alla burkar skall ha chassiejord (inre skärmningen) elektriskt separerat från skyddsjord (yttre höljet)
3. Kabelskärmarna ansluts till apparaternas inre skärmning (chassiejord)
4. Apparaterna yttre hölje ansluts till skyddsjord

Med denna uppbyggnad garanteras att alla signalvägar är skärmade och att påstrålade störningar avleds till jord utan att det uppstår störande ledningsbundna strömmar i skärmarna. Detta samtidigt som man har ett gott personskydd genom skyddsjordning av alla burkar.

Komplicerat som sagt, så använd inte skärmad kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den kan agera antenn och den kan förbinda punkter med olika jordpotential så att det går en ström genom skärmen.
Störundertryckningen kommer främst från partvinningen av ledarparen, ethernet har balanserad uppbyggnad så det är skillnadssignalen mellan ledarna i respektive par som bär nyttosignalen man vill åt. störningar som kommer in i kabeln blir vid lägre frekvenser lika stor i båda ledarna i ett ledarpar och fasas ut, skillnaden blir väldigt nära 0 tills man närmar sig störningar med våglängder som är kortare än avståndet mellan de tvinnade ledarna i paret.
https://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
https://en.wikipedia.org/wiki/Common-mode_rejection_ratio

Tack, förstår, det kan absolut bli sämre då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har monterat massor av skärmad kabel, både hemma och på företag. Aldrig haft problem. Problemen är, enligt mig, kraftigt överdrivna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

"Varken jag eller byggaren är elektriker. Han är murare i grunden och har ingen utbildning i nätverk."

Att utöka eller förändra en elinstallation är ett behörighetskrävande arbete. Det krävs en behörig instsllatör eller en person (oftast elektriker) som arbetar under en sådan.

Det är alltså inte tillåtet att förlägga nya rör, kablar, eller att montera ex. nya vägguttag utan behörighet.

Det är du som anläggningsinnehavare som är ansvarig för din elanläggning och för att installationen utförs enligt gällande regelverk.

Mvh
Andréas Öhr
Epradius

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har monterat massor av skärmad kabel, både hemma och på företag. Aldrig haft problem. Problemen är, enligt mig, kraftigt överdrivna.

En del är överdrivet och en del helt riktigt. Du kanske vet vad du gör? Problem brukar ju visa sig om man gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

En del är överdrivet och en del helt riktigt. Du kanske vet vad du gör? Problem brukar ju visa sig om man gör fel.

Jag vänder på frågan. Hur många gånger har ni stött på att det inte funkar med oskärmad kabel?

Jag har haft EN kund där vi behövde skärmat. Då pratar vi om frekvensstyrd 10 000V och data och kraftkablar på samma kabelstege.

Hur många kontor har ni sett där det sitter en kabelkanal under fönstren?
Där går både data och kraft med några cm mellanrum. Kan bli rätt långa sträckor och det är oskärmat för det mesta.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Keeper of Traditions

Om färgen är enda problemet är det väl bara att spraya kabeln med valfri färg?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.