Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan knappt kolla på streams från twitch.tv

Permalänk

Kan knappt kolla på streams från twitch.tv

Köpte för ett tag sen en laptop som jag kopplat till tvn, men jag har problem att kolla på streams ifrån twitch.tv, speciellt efter att dom böt spelare.. Börjar tro att jag köpt för dålig dator men netflix fungerar att kolla på utan problem så jag vill inte ge upp hoppet än. Problemet är att streamen är "seg", alltså inga bufferproblem och ljudet hänger även med fast bilden "laggar", så troligtvis är det något grafikproblem..

Jag har en Lenovo G50
Intel Celeron 2,16ghz
4gb ram
Intel HD graphics (osäker)

Någon som har förslag på vad man kan göra åt detta, eller har jag helt enkelt för dålig dator? Har även försökt googla mig till vad man behöver för dator men hittar bara trådar med folk som vill streama själva.

Mvh

Permalänk
Medlem

Gissar på att GPUn inte orkar med, processorn möjligtvis också, tyvärr har du köpt en Celeron dator, vilket är gjord för webbsurfing/arbete.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Testa att sänka kvalitén på streamen. (Börja på Medium och jobba dig uppåt)

Kör du windows 8/10 så kan du testa en app för streaming, de brukar vara lite mer resurssnålare än webversionen, har för mig att jag kör en app som heter "Stream8" eller något i den stilen.

Visa signatur
Permalänk

@Helllodar:

Ajfan.. Men hur kan twitch kräva så mycket mer än netflix? Och på twitch spelar det ingen roll vilken kvalitet jag väljer, det är ändå samma.

Permalänk

@Mod:

Det spelar ingen roll vilken kvalitet jag kollar på, det är likadant ändå.. Datorn kom med windows 8 men installerade om den med windows 7.

Permalänk
Medlem

Testa livestreamer och en bättre mediaspelare, förslagsvis MPC-HC eller VLC så går det nog bättre. Det kräver betydligt mindre prestanda än Twitchs egna spelare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av nordstromj:

@Helllodar:

Ajfan.. Men hur kan twitch kräva så mycket mer än netflix? Och på twitch spelar det ingen roll vilken kvalitet jag väljer, det är ändå samma.

Därför att en live-stream är annorlunda från en stream av ett "fast" befintligt material.
När netflix skickar ut sin stream är allt redan "kodat och klart" från en befintlig fil. På twitch däremot så skickas live-information till twitch servers som sedan kodar om det så att du ska få det in i din spelare.

Andra som kan sånt här bättre kan väl kanske förklara det, jag gjorde ett försök.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

@lucifer579:
Okay tack, jag förstår hur du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Därför att en live-stream är annorlunda från en stream av ett "fast" befintligt material.
När netflix skickar ut sin stream är allt redan "kodat och klart" från en befintlig fil. På twitch däremot så skickas live-information till twitch servers som sedan kodar om det så att du ska få det in i din spelare.

Andra som kan sånt här bättre kan väl kanske förklara det, jag gjorde ett försök.

Jag påstår mig inte kunna, men det där tycker jag inte låter rimligt. Twitch skickar ju ut lika kodat och klart. Borde väl inte vara någon skillnad för klienten? Är ju lätt att testa genom att kolla på VoDs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Jag påstår mig inte kunna, men det där tycker jag inte låter rimligt. Twitch skickar ju ut lika kodat och klart. Borde väl inte vara någon skillnad för klienten? Är ju lätt att testa genom att kolla på VoDs.

Beror på vad du menar med VoDs. Men Video on Demand är väl definitionen av att ha en förbestämd fil.
Jag märker i alla fall skillnad på när jag kollar "previous casts" på twitch och när jag kollar live. Lika väl går det mer felfritt att kolla svtplay-dokumentärer än att kolla vinterstudion live på svt.

Kontentan: Det bör vara skillnad på "live" som skickas direkt från en twitch-användares hemdator än en förutbestämd ström som skickas från netflix servrar.

Sen hör det väl kanske till saken att netflix klient i sig är bättre än twitchs. Det vill säga, twitch klient belastar antagligen hårdvaran mer.

Men som sagt, jag är också ute på tunn is...

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Testa livestreamer och en bättre mediaspelare, förslagsvis MPC-HC eller VLC så går det nog bättre. Det kräver betydligt mindre prestanda än Twitchs egna spelare.

TACK! för det tipset, nu kan jag iaf kolla på "high" utan några som helst problem, vilken skillnad det blev

Permalänk

En följdfråga, kan jag använda samma program till att titta på youtubelänkar?

Nu skriver jag "livestreamer twitch.tv/anv "kvalitet"" i cmd

Kan jag byta ut detta på en youtubelänk?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordstromj:

En följdfråga, kan jag använda samma program till att titta på youtubelänkar?

Nu skriver jag "livestreamer twitch.tv/anv "kvalitet"" i cmd

Kan jag byta ut detta på en youtubelänk?

Mvh

ja, går att kolla på youtube också. tror det finns en komplett lista med streamingsidor som fungerar på livestreamers hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordstromj:

En följdfråga, kan jag använda samma program till att titta på youtubelänkar?

Nu skriver jag "livestreamer twitch.tv/anv "kvalitet"" i cmd

Kan jag byta ut detta på en youtubelänk?

Mvh

Japp, det fungerar med youtube och massa andra streamingtjänster.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Om du vill kolla på twitch i sourcekvalle på sämre datorer (eller om du bara har generella problem med buffering/fps) så kan jag varmt rekommendera Tardsplaya. Kan till och med kolla på source via min netbook som har en AMD E-350 APU.
Twitchspelaren spöar CPUn till max annars, lätt 90%+ CPU-användning och går knappt att kolla på high utan att det FPS-laggar och har sig..

Permalänk
Medlem

Tja!

Haft grymma problem med att kolla Twitch utan lagg senaste två-tre veckorna så är så jävla pissed så jag nästan slänger datorn från balkongen nu. Det jag provat är:

1. Spelat CS, gjort Speedtest (500/50 via Comhem via nätverkskabel), streamat själv via OBS - inga problem.

2. Kollat via min primära (HDMI till GTX 960) skärm istället för sekundära. - har inte löst det.
3. Uppdaterat webbläsare (Chrome + Firefox) och uppdaterat till senaste flash. - har inte löst det.
4. Testat i incogninto-mode samt med antivirus avstängt. - har inte löst det.
5. Kollat allt ifrån dom allra minsta till dom allra största streamsen. - har inte löst det, alla buffrar.
6. Testat program som livestreamer (med VLC) och tardsplaya (med MPC). - har inte löst det.
7. Gjorde någon guide där man blockade en viss IP-range i brandväggen. - har inte löst det.

8. Testat plugin "Twitch Buffering Fix 1.0.5" till Chrome, fattar dock inte hur jag byter server. - Någon som vet?

Summering: Jag har hårdvaran, jag har nätverkshastigheten och förlorar aldrig anslutningen. Jag kan själv spela och streama utan att någon klagar på min stream. Kan jag lära mig hur jag kan switcha mellan twitchs servrar kanske det är enda lösningen. För annars vettefan vad jag ska göra... :'( Snälla hjälp!

EDIT: Haha jag startade om min router och det löste allt. Verkligen det sista jag tänkte prova. Konstigt då jag som sagt haft stabilt nät men bara lagg på twitch. Nåväl skönt att det funkar nu!