50 Grader i Bios med Hyper 212 evo och 860k. Varför?

Permalänk

50 Grader i Bios med Hyper 212 evo och 860k. Varför?

Tjenare! Så jag har nyss köpt mig en AMD 860k och på det har jag en hyper 212 evo. Men nu så har jag problem med temperaturen IGEN! Varje gång jag startar datorn så har jag runt 50 grader i bios med full hastighet på 212 evon (1400 Rpm) och full hastighet (1300 Rpm) på den bakre fläkten i chassit.

Jag har överklockat processorn till 4,3 och ligger på 1.428 i Vcore

Läste någonstans att det var en kille med en intel cpu som också låg runt 50 grader i Bios, med det visade sig att hans cpu klockade upp sig i bios, därav dom höga temperaturerna. Sen så var dom lägre väl inne i Windows.

Kan det vara samma sak som ovan? Att min cpu klockar upp sig?

Mvh Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperatur i Windows då?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Nu har jag inte kollat hur mycket värme din processor utvecklar vid den överklockningen. Men 50C är ju inte mycket. Du kanske kan ställa in i bios en mindre aggressiv fläktkurva så att processorn går upp i 62-64C istället? Då förstås så att fläktarna snurrar saktare och lever om mindre. Alternativt i Windows med valfritt program. Testa även i originalklock och jämför med andra för att se att det är monterat rätt, att du får normala värden.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt så klockar en processor aldrig ner sig i bios, rätta mig om jag har fel.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Vad har du för temperatur i Windows då?

Det är just det, jag har alltid haft problem med att kolla hastigheten i Windows, men jag har blivit tillsagd att kolla i Amd Overdrive. Där står det mest 55-60 grader, men var 20 sekund så drar den upp till 70 och stannar där i 4 sekunder. Fattar ingeting värkligen...

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Nu har jag inte kollat hur mycket värme din processor utvecklar vid den överklockningen. Men 50C är ju inte mycket. Du kanske kan ställa in i bios en mindre aggressiv fläktkurva så att processorn går upp i 62-64C istället? Då förstås så att fläktarna snurrar saktare och lever om mindre. Alternativt i Windows med valfritt program. Testa även i originalklock och jämför med andra för att se att det är monterat rätt, att du får normala värden.

Har inte hittat ett enda program som man kan styra min 212 evo med... Men sta testa o klocka ner den

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Har inte hittat ett enda program som man kan styra min 212 evo med... Men sta testa o klocka ner den

Har du Cool N Quite aktiverat ?

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Skrivet av Jonathan0101:

Har inte hittat ett enda program som man kan styra min 212 evo med... Men sta testa o klocka ner den

Vad har du för moderkort? Första träffen på google vid sökningen "212 evo control fan speed" verkar bra. Kolla de första två svaren:
http://www.tomshardware.com/answers/id-1686605/increase-fan-s...

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Så här har jag satt mina cpu inställningar i Bios: http://m.imgur.com/zvyr4sE

När jag satt klockat ner den till standard 3.7 så ligger tempsen på runt 45 grader.

Testade att reseta Bios, ligger på runt 42 grader i 800 Rpm på 212 evon

När jag sätter fläkten i 1400 Rpm = 41 Grader

När jag sätter fläkten i 800 Rpm = 42 Grader

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Vad har du för moderkort? Första träffen på google vid sökningen "212 evo control fan speed" verkar bra. Kolla de första två svaren:
http://www.tomshardware.com/answers/id-1686605/increase-fan-s...

Jag har ett: https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/amdsocketfm...

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av peji89:

Har du Cool N Quite aktiverat ?

Ja! Annars så kör bara 2 kärnor på full hastiget vid load, och dom andra 2 ligger på 1800 Mhz

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Om du aktiverar core performance boost så låter du processorn gå ner i clock när den idlar och upp i clock när det behövs likt intels turbo boost.

Edit: Nu är jag lite vilsen känner jag, vad är problemet riktigt? Att den inte klockar ner sig i windows heller ?

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

det säger sig självt att en processor skulle vara 50 grader när man vräker på med vcore i över 1,43v och 4,3ghz inget fel vad jag vet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Det kanske är normala temperaturer? Det är ju ingen monsterkylare direkt, utan en budgetkylare.
http://www.sweclockers.com/test/18610-billiga-luftkylare-fran...

Med en Intel i7 2600k @ 4,5 Ghz så går den upp i 70 grader med 12V (max) till fläkten.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av peji89:

Om du aktiverar core performance boost så låter du processorn gå ner i clock när den idlar och upp i clock när det behövs likt intels turbo boost.

Edit: Nu är jag lite vilsen känner jag, vad är problemet riktigt? Att den inte klockar ner sig i windows heller ?

Ska jag lägga den på 43? Har faktiskt aldrig kollat om den klockar ner sig i Windows (:
Ska ta o kolla den lite snabbt

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Det kanske är normala temperaturer? Det är ju ingen monsterkylare direkt, utan en budgetkylare.
http://www.sweclockers.com/test/18610-billiga-luftkylare-fran...

Med en Intel i7 2600k @ 4,5 Ghz så går den upp i 70 grader med 12V (max) till fläkten.

Skulle du kunna rekomendera en inte allt för dyr luftkylare?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Ska jag lägga den på 43? Har faktiskt aldrig kollat om den klockar ner sig i Windows (:
Ska ta o kolla den lite snabbt

Det är ju boosten som ska vara hög inte basclocken.

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Skrivet av peji89:

Det är ju boosten som ska vara hög inte basclocken.

Haha, sorry är lite ny till överklockning. Så basecloken ska vara på auto (37) och boosten på 43?

Vad ska Turbo Performence Boost ratio ligga på? Auto elr Disable?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

En överklock är aldrig aktiv i BIOS. Det är först när OSet startar överklocken kickar igång.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathan0101:

Skulle du kunna rekomendera en inte allt för dyr luftkylare?

Är det luft du vill ha, så rekommenderar jag Noctua NH-D15 eller NH-D14 om du har en budget då dessa två presterar likvärdigt på någon enstaka grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Haha, sorry är lite ny till överklockning. Så basecloken ska vara på auto (37) och boosten på 43?

Vad ska Turbo Performence Boost ratio ligga på? Auto elr Disable?

Någon annan får hjälpa med överklockning alternativt att du läser en guide, jag har inte överklockat en AMD prolle på många år.
Hur såg det ut i windows? Låg multiplikatorn på samma där ?

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Skrivet av peji89:

Någon annan får hjälpa med överklockning alternativt att du läser en guide, jag har inte överklockat en AMD prolle på många år.
Hur såg det ut i windows? Låg multiplikatorn på samma där ?

Utan boosten (har ej testat med den på ännu) så ligger alla 4 kärnor på stäntigt 4300 i idle

Måste dra bort 1 timme, kommer sedan o läser vad ni skrivit (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Utan boosten (har ej testat med den på ännu) så ligger alla 4 kärnor på stäntigt 4300 i idle

Då skulle jag dra ner multiplikatorn och fokusera på boosten istället men jag tycker du ska läsa en guide innan du börjar pilla för mycket

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

När jag överklockar en äldre Phenom II så stänger jag av turbo helt och sätter min överklockning med högre multipel. Sen låter jag Cool´n´Quiet sköta nedklockningen vid idle.

Använd CPU-Z för att kolla om CPUn klockar ner sig som den ska. Man kan se multipeln i första fliken.

Kolla så att du inte har på performance mode i ströminställningar/power settings i Windows utan att den står på Minimum Processor State: 5% eller 10% vilket det nu är medan max är 100%

Använd HWMonitor för att kolla fläkthastighet och temperaturer på Core 1-4.

En Hyper 212 är ju ganska maffig för att vara så billig, hur ser övriga chassit ut, har du bra luftflöde in och ut?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

När jag överklockar en äldre Phenom II så stänger jag av turbo helt och sätter min överklockning med högre multipel. Sen låter jag Cool´n´Quiet sköta nedklockningen vid idle.

Använd CPU-Z för att kolla om CPUn klockar ner sig som den ska. Man kan se multipeln i första fliken.

Kolla så att du inte har på performance mode i ströminställningar/power settings i Windows utan att den står på Minimum Processor State: 5% eller 10% vilket det nu är medan max är 100%

Använd HWMonitor för att kolla fläkthastighet och temperaturer på Core 1-4.

En Hyper 212 är ju ganska maffig för att vara så billig, hur ser övriga chassit ut, har du bra luftflöde in och ut?

En fläkt där fram, en i toppen ovanför 212 evon och en där bak

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

Så, vad tror vi? Är denna temp normal?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Så, vad tror vi? Är denna temp normal?

Den är normal om du inte låter den klocka ner sig i windows = Cool n´quiet. Se om du ställer dina energiinställningar på balanserat i OS. Annars kommer den inte ner i varken spänning eller hastighet i tomgång vilket kanske inte är speciellt önskvärt.

När du klockat kan du kolla om du kan sänka spänningen något och ändå få stabil sådan? Det låter lite högt med det du kör på just nu.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Den är normal om du inte låter den klocka ner sig i windows = Cool n´quiet. Se om du ställer dina energiinställningar på balanserat i OS. Annars kommer den inte ner i varken spänning eller hastighet i tomgång vilket kanske inte är speciellt önskvärt.

När du klockat kan du kolla om du kan sänka spänningen något och ändå få stabil sådan? Det låter lite högt med det du kör på just nu.

Ööö, du får ursäkta men jag är extremt trögfattad. Ska jag sätta energiläget på Balanserat i Windows? Blir det inte prestanda förlust då?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonathan0101:

Ööö, du får ursäkta men jag är extremt trögfattad. Ska jag sätta energiläget på Balanserat i Windows? Blir det inte prestanda förlust då?

Det är ju det som är meningen med att ha det på balanserat att den inte blir snabb när det inte behövs, dvs i vanligt arbete i windows. När du spelar går den ju automagiskt upp till det du har satt som hastighet, så det blir då en "win win" situation iom att din burk blir sval = tyst i windows och ändå har kraften när det behövs. Detta är tanken bakom CnQ.

Hoppas detta förklarar vad jag menar?

God fortsättning!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)