Ångest inför val av ny skärm. Input uppskattas.

Permalänk

Ångest inför val av ny skärm. Input uppskattas.

Hej Sweclockers,
jag har du efter ett par år av stiltje på skärmmarknaden beslutat att köpa nytt.
Jag har velat fram och tillbaka i ett år nu utan att riktigt kunna bestämma mig. Först var jag inne på att skaffa en skärm med 144hz med FreeSync, kan tillägga att oavsett skärm ska den stödja FreeSync.
Sedan ångrade jag mig och ville ha en skärm med minst 2560x1440p där uppdateringsfrekvensen inte spelar någon roll men med IPS eller liknande paneltyp.
Men det känns lite onödigt att stanna där så nu har jag snöat in mig på 4K UHD/IPS och där är urvalet som tur nog rätt begränsat.

Vi har:

Samsung U24E590D - 23,5" PLS, FreeSync 40-60, Billigast

Samsung U24E850R - Identisk med ovan, skiljer i byggkvalitet och lite annat. Samt dyrare.

Samsung U32E850R - 31,5" PLS, som ovan fast större. Dyrast.
och
LG 27MU67-B - 27" IPS annars liknande som Samsungskärmarna. Konstigt prissatt i Sverige.

Av dessa fyra är LG skärmen helt klart min favorit. Har inte hittat så många recensioner på några av dom men hittade den här om LG. Kommer i sådana fall beställa från Tyskland för ca 4,7k.
Om man ser till spelen jag spelar är det mest olika RPGs, pusselspel, Civ serien och liknande. Ibland något FPS men det är inte min passion. 2016 stora spelsläpp för mig är Xcom: 2 och Unravel.
Min nuvarande hårdvara är:
4790K överklockad
290CF - kommer troligtvis att byta ut dessa mot kommande Greenland när prestandan lika eller bättre mot min nuvarande setup.
16GB ram

Så mina frågor är helt enkelt:
Är det värt att köpa 4K?
Gör jag fel som väljer bort 1440p@144hz?
Har jag glömt något?

DVI går bort.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag tycker du ska ta dig en titt på "Acer 34" Predator Curved LED XR341CK"

* 3440 x 1440 med 75 Hz, 34" cruved IPS, och den har Freesync.

https://www.komplett.se/product/844771/datorutrustning/bildsk...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

@Ragnarok:
Problemet med den är priset. Har inte så mycket pengar dessvärre.