Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan man köra HDMI över VGA-kablage? (Kontakterna om?)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan man köra HDMI över VGA-kablage? (Kontakterna om?)

Vi har en projektor på jobbet som idag är takmonterad och använder VGA kablage.
Detta kablage är draget upp i taket, ner via en utav väggarna och kommer sedan upp genom golvet och i ett utav benen på konferensbordet, med andra ord - att dra om denna kabel är en mardröm.

Men!, denna enhet har gjort sitt och skall bytas ut, och då med bland annat HDMI-ingång.
VGA är en port som mer och mer försvinner från laptops och helt saknas på plattor/mobiler och andra andra tekniska plattformar som används för att hålla en presentation och/eller slideshow i verksamheter.

Så min fråga är enkel;

Kan man kontraktera om en befintlig VGA/HD15HA i båda ändar till HDMI-kontakter?

Jag vet skillnaden mellan en VGA och HDMI, att den första är analog och den andra är digital - men nu pratar jag kabeln på ledarnivå.
Borde jag inte kunna nyttja den fysiska kabeln för att bara överföra HDMI-signalen?

Jag vill alltså inte göra om signalen från analog till digital eller vice versa.
Utan det jag är ute efter är att få en HDMI i varje ände.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Intressant idé. Det borde ju gå med en sådan här i varje ände.
http://www.ebay.com/itm/252252772978

EDIT: Vid närmare eftertanke, kanske inte ändå. Det är ju fyra ledare för lite i en VGA-kabel. Vet inte vilka man kan skippa. Utan CEC, HEC, ARC och Hot Plug är man nere på 16 pins.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av LemonIllusion:

Intressant idé. Det borde ju gå med en sådan här i varje ände.
http://www.ebay.com/itm/252252772978

Ser ju faktiskt ut att vara en sådan liten pryl jag behöver i varje ände ja!
Priset var ju inte så mycket att gnälla om, så jag lägger en order på 2st och hoppas på det bästa

Tack för hjälpen.

Skall försöka återkoppla när jag testat

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Annars borde det väl gå att använda den gamla kabeln för att dra fram den nya?
Knyt/tejpa fast den nya kabeln i ena ändan av gammelkabeln och dra i den andra ändan.
Eventuellt lite snöre emellan.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

En lång VGA kabel för HDMI-signalering låter som risk för problem. Hur lång är kabeln?
Har du tur så är VGA-kabeln tillräckligt bra, men se till att testa med flera olika datormodeller så du inte bara testar med en dator. Du kan hamna på gränsen så det funkar med vissa datorer och inte andra.
Men rent teoretisk kan det fungera med en bra VGA-kabel, för bra VGA-kablar ska kunna hantera 1080P med marginal analogt. Och det bör bli liknande frekvenser med digital HDMI-signalering.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av teejee:

En lång VGA kabel för HDMI-signalering låter som risk för problem. Hur lång är kabeln?
Har du tur så är VGA-kabeln tillräckligt bra, men se till att testa med flera olika datormodeller så du inte bara testar med en dator. Du kan hamna på gränsen så det funkar med vissa datorer och inte andra.
Men rent teoretisk kan det fungera med en bra VGA-kabel, för bra VGA-kablar ska kunna hantera 1080P med marginal analogt. Och det bör bli liknande frekvenser med digital HDMI-signalering.

Jag vet inte hur lång den är, men uppskattar runt 10-15m.
Dock är den väldigt tjock, och till synes bra kvalitet (känns så med)

Men som sagt, adaptrarna kostade inte så mycket så kan prova.

Fungerar det inte, får en ny kabel dras fram.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

De där eBay-adaptrarna är till för källor som kan alstra en VGA-signal (RGB+HV) och trycka ut över pinnarna på sin HDMI-kontakt. Att skapa en fungerande HDMI-kabel baserat på detta, det är några få dollar av förhoppning men också förlorad tid.

Förutom det rent konkreta - pinnarna är antagligen inte kopplade rätt - är det också problem med själva kabeln som är fel typ av konstruktion för den typ av signal HDMI använder. Det handlar om det rent elektriska (där mina kunskapsluckor är stora) rörande terminering och impedans.

En VGA-kabel är inte konstruerad på rätt sätt och därför måste signalen aktivt omvandlas på något sätt. Detta går utmärkt med Cat-kablage av sina sorter, men inte en traditionell VGA-kabel.

Jag frågade om den här typen av "Extend HDMI över VGA-cable" för att par år sedan när jag hängde mycket på ISE i Amsterdam och svaret var ganska tydligt. Det är inte värt pengarna att ta fram hårdvaran och det kommer antagligen inte att fungera i alla fall i de längder och de datahastigheter det rör sig om. VGA-kabeln är inte lämplig.

Så ny kabel är ett måste. Dra en nätverkskabel på samma gång.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laxpudding:

De där eBay-adaptrarna är till för källor som kan alstra en VGA-signal (RGB+HV) och trycka ut över pinnarna på sin HDMI-kontakt. Att skapa en fungerande HDMI-kabel baserat på detta, det är några få dollar av förhoppning men också förlorad tid.

Förutom det rent konkreta - pinnarna är antagligen inte kopplade rätt - är det också problem med själva kabeln som är fel typ av konstruktion för den typ av signal HDMI använder. Det handlar om det rent elektriska (där mina kunskapsluckor är stora) rörande terminering och impedans.

En VGA-kabel är inte konstruerad på rätt sätt och därför måste signalen aktivt omvandlas på något sätt. Detta går utmärkt med Cat-kablage av sina sorter, men inte en traditionell VGA-kabel.

Jag frågade om den här typen av "Extend HDMI över VGA-cable" för att par år sedan när jag hängde mycket på ISE i Amsterdam och svaret var ganska tydligt. Det är inte värt pengarna att ta fram hårdvaran och det kommer antagligen inte att fungera i alla fall i de längder och de datahastigheter det rör sig om. VGA-kabeln är inte lämplig.

Så ny kabel är ett måste. Dra en nätverkskabel på samma gång.

Sent svar, men detta är även ett lägre prioriterat projekt.
Jag tackar ödmjukast för din input här Thomas.

Jag har ännu inte beställt adaptrarna (skulle faktiskt göra det nu, men stannade 2 sekunder för att ta en titt i tråden om det hänt något mer) och detta får ju faktiskt mig att sätta spiken i kistan.

Jag kontaktar våran lokala elektriker så får han dra om nytt kablage som är uppdaterat och fräscht.

... Det är det här med grundarbete, blir det bra - blir resten bra.
Försök till quick-fixes är ofta just det... QUICK-fixes.
Vissa fungerar bra, vissa mindre bra - men de är aldrig avsedda för att användas permanent, under längre tid.

Så... jag får hälla i mig 30cl rim och rason så borde detta nog bli väl.

Återigen, tack för informationen!

@laxpudding

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •