Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

lägga flera versioner av windows på ett Usb-minne

Permalänk
Avstängd

lägga flera versioner av windows på ett Usb-minne

Hej !
Jag har använt ett program som heter Yumi 2.0 för att kunna installera flera Windows på ett Usb.minne , men idag när jag skulle hjälpa en kompis med att installera Win 10 ,så funkade givetvis inte sticka, allt såg bra ut till jag skulle trycka på installera ,då kom det upp att licensavtal saknas.
Någon som har erfarenhet av Yumi ,eller har ett förslag på något annat liknade program ,såg på några videos på Tuben och tyckte Yumi verkade vara det mest användarvänliga men som sagt kom gärna med alternativ.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är det flera versioner av samma windows du är ute efter?
TEX Home och Pro av 10
Eller Home Premium, Professional, och Ultimate?
Det ska man kunna fixa genom att trixa lite i en fil

Om du tänkte ha 7 8 och 10 på samma minne så kan det bli lite mer svårt, där kan jag tyvärr inte hjälpa dig, Men det ska självklart gå på något sätt tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rywern:

Är det flera versioner av samma windows du är ute efter?
TEX Home och Pro av 10
Eller Home Premium, Professional, och Ultimate?
Det ska man kunna fixa genom att trixa lite i en fil

Om du tänkte ha 7 8 och 10 på samma minne så kan det bli lite mer svårt, där kan jag tyvärr inte hjälpa dig, Men det ska självklart gå på något sätt tycker jag.

Ja ,7 och 10, tycker bara att det va ett märkligt meddelande som dök upp " inget licensavtal" varför skulle inte det vara med i installationsfilerna?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Filer måste kopieras rätt. Dessa är inbäddade i Boot.wim och License & Sources\License på installationsmediet.

.

Permalänk
Medlem

Jag blev lite nyfiken på ditt inlägg o googlade lite..
hittade denna sida..

Edit: Sitter o provar det as we speak..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Filer måste kopieras rätt. Dessa är inbäddade i Boot.wim och License & Sources\License på installationsmediet.

.

Skrivet av Nevil:

Jag blev lite nyfiken på ditt inlägg o googlade lite..
hittade denna sida..

Edit: Sitter o provar det as we speak..

Att filerna måste kopieras rätt förstår t.om. jag , det va ju hela poängen att använda ett program som ska sköta om den biten !
Jag tackar för tipset ,men det va ju så smidigt med Yumi !!!
Skall testa med att lägga in Win 10 först och sedan Win 7 , kan kanske hjälpa !? Annars så är ju ditt förslag nästa steg!
Tack för visat intresse!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Att filerna måste kopieras rätt förstår t.om. jag , det va ju hela poängen att använda ett program som ska sköta om den biten !
Jag tackar för tipset ,men det va ju så smidigt med Yumi !!!
Skall testa med att lägga in Win 10 först och sedan Win 7 , kan kanske hjälpa !? Annars så är ju ditt förslag nästa steg!
Tack för visat intresse!!!

Ingen fara.. Rätt trött på o göra ny usb-sticka varje gång ja ska installera (Vilket händer ett par gånger i veckan) så.. ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DWDW:

Att filerna måste kopieras rätt förstår t.om. jag , det va ju hela poängen att använda ett program som ska sköta om den biten !
Jag tackar för tipset ,men det va ju så smidigt med Yumi !!!
Skall testa med att lägga in Win 10 först och sedan Win 7 , kan kanske hjälpa !? Annars så är ju ditt förslag nästa steg!
Tack för visat intresse!!!

Vad har du använt för program?
Går ju att ha ett eget skript som tar hand om den biten:)

Utgå från Windows 10 när du gör en s.k AIO. Om du gör det.

Permalänk
Medlem

Jag körde ett verktyg för multiboot ett ta. Kunde bara ha en Windows på den, men flera linux. Jag skapade mappar för varje Windows på minnet och klippte bara ut den jag ville installera i rooten. Tyckte det var acceptabelt, vet dock inte hur det fungerar idag med uefi-läget

Permalänk
Avstängd

Yumi heter programmet ( står i trådstarten) , man ska kunna blanda olika OS ,lite som man vill , väldigt smidigt att använda.
Har nu gjort en ny sticka med Win 7 och Win 10 både 32 bit och 64 bit , har bara ingen dator som behöver en installation ,så jag kan inte säga i nuläget om det kommer att fungera denna gång ,håller tummarna , köpte ju ett extra snabbt Usb 3.0 minne bara för att ha till Windows installationer.

Tack ännu en gång för alla inlägg!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DWDW:

Yumi heter programmet ( står i trådstarten) , man ska kunna blanda olika OS ,lite som man vill , väldigt smidigt att använda.
Har nu gjort en ny sticka med Win 7 och Win 10 både 32 bit och 64 bit , har bara ingen dator som behöver en installation ,så jag kan inte säga i nuläget om det kommer att fungera denna gång ,håller tummarna , köpte ju ett extra snabbt Usb 3.0 minne bara för att ha till Windows installationer.

Tack ännu en gång för alla inlägg!!

Tänk på att det ganska ofta strular om man försöker installera över USB3. Det borde funka med en USB3-sticka i en USB2-port dock men jag har fått konstiga problem bara för att jag råkade välja fel USB-port för installationen (inte så lätt att se skillnaden bakom en stor stationär).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tänk på att det ganska ofta strular om man försöker installera över USB3. Det borde funka med en USB3-sticka i en USB2-port dock men jag har fått konstiga problem bara för att jag råkade välja fel USB-port för installationen (inte så lätt att se skillnaden bakom en stor stationär).

Och det säger du nu!! jag som har köpt ett svindyrt och svinsnabbt minne!!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DWDW:

Och det säger du nu!! jag som har köpt ett svindyrt och svinsnabbt minne!!!!

Det kommer fortfarande att vara svinsnabbt, bara inte när du använder det till vad du har tänkt använda det till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det kommer fortfarande att vara svinsnabbt, bara inte när du använder det till vad du har tänkt använda det till.

Och svindyrt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Yumi heter programmet ( står i trådstarten) , man ska kunna blanda olika OS ,lite som man vill , väldigt smidigt att använda.
Har nu gjort en ny sticka med Win 7 och Win 10 både 32 bit och 64 bit , har bara ingen dator som behöver en installation ,så jag kan inte säga i nuläget om det kommer att fungera denna gång ,håller tummarna , köpte ju ett extra snabbt Usb 3.0 minne bara för att ha till Windows installationer.

Tack ännu en gång för alla inlägg!!

Kan rekommendera WinSetupFromUSB.

Det är ett ganska simpelt program.

Yumi... är inte det bara för linux? Fungerar det för Windows-installationer också alltså?

EDIT: Glöm inte USB3-drivrutinerna ifall du vill kunna installera via USB3-porten. Dock är det många moderkort som ej stödjer BOOT överhuvudtaget via USB3.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Sandisk usb minne från 2008 på 8gb med windows 7 installationen och ett sandisk cruzer 8gb som jag köpte för 49kr på webhallen för windows 10 installationen och har dom sittandes i en nyckelknippa med varsin klisterlapp med vad de innehåller inget strul och simpelt!

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_sandisk-cruzer-blade-8-g...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Kan rekommendera WinSetupFromUSB.

Det är ett ganska simpelt program.

Yumi... är inte det bara för linux? Fungerar det för Windows-installationer också alltså?

EDIT: Glöm inte USB3-drivrutinerna ifall du vill kunna installera via USB3-porten. Dock är det många moderkort som ej stödjer BOOT överhuvudtaget via USB3.

Skrivet av Oliver91:

Jag kör med ett Sandisk usb minne från 2008 på 8gb med windows 7 installationen och ett sandisk cruzer 8gb som jag köpte för 49kr på webhallen för windows 10 installationen och har dom sittandes i en nyckelknippa med varsin klisterlapp med vad de innehåller inget strul och simpelt!

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_sandisk-cruzer-blade-8-g...

Har redan flera olika Win just på Sandisk , den är tyvärr inte bra med Windows media tool ,man får använda tex Rufus istället ,igen fara med det men värt att notera.
Har givetvis Usb 3.0 drivrutiner med på sticka , men som sagt får se om den kommer fungera vid nästa tillfälle , när det ges.
Yumi skall fungera med flera OS , till exempel Windows och Linux på samma sticka ,iallafall enligt dem själva!