Permalänk
Medlem

xp 2400+ problem

Börjar med lite hårdvaruspec

Abit Kx7 333R
xp 2400+
2x VM 333 ddr 256mb
Chieftec 340W
Hercules gf 3 ti200
soundblaster live 5.1
realtek 10/100 nätverkskort
acer 12x8x32
Pioneer dvd läsare 16x
maxtor 200gb 8mb cache
2x wd 80gb 2mb cache
alpha pal med titan 80mm á 12v

Nu till problemet...
För ett tag sen så lyckades jag krossa min 2100+ cpu med en kass fläns (var ett hack i den som var orsaken till det hela).
var inte såmycket att göra åt så jag beställde en ny 2400+ prolle. Undertiden jag väntade lånade jag en 2000+ av min bror.
För ett par dar sen så fick jag min processor, innan jag bytte så passade jag på att flasha bios (tog det nyaste som hade stöd upp till 2600+), kopplade in allt & var nöjd.. iaf ett litet tag.
När jag försökte starta upp det hela så snurrar bara fläktarna ett halvt varv & datorn dör igen.
Testar igen lite då & då men den gick faktiskt igång ett par ggr,
hann inte mer än in i bios & titta litegrann så dog datorn efter ca 10sek.

Kan det vara så att min nätagg är för klent & hur mycket kräver en 2400+ egentligen?
Jag har testat kopplat ur allt onödigt & enbart kört det mest vitala för att starta datorn men får samma resultat ändå.

Permalänk

SUUUUUUUUUUUUUUUUUUG!!!
Nejrå Jon

Tag ett stycke multimeter och mät spänningsfallet på utvalda platser...

Visa signatur

I put twenty-four holes thru your metaldoor.

Permalänk
Medlem

jomen det är så jobbigt
nedå, kan ta mej en kik lite härochvar
EDIT: hittade inget fel nånstans, varesej med eller utan belastning.

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har vänt kylflänsen åt rätt håll

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

mjo, dock är det rätt svårt att vända den fel då den skruvas fast & inte går att vända på ifall man ska lyckas skruva fast den igen sen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mapex
Kolla så att du har vänt kylflänsen åt rätt håll

hehe inte upponer va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
en 2400+ drar lika mycket som en 1800+ palomino så skulle inte tro det är felet.

mmm, tycker också det lät lite orimligt men jag vart lite tveksam när jag kunde köra fint i 20sek (den var dock svårstartad för den lilla stunden hehe, fick peppra på powerknappen) & sen dog strömmen.
det nätagget jag körde på verkar säkringen eller nått gått på då den inte startar alls (testade agget på annan dator efteråt) & ett annat agg på 300 orkar bara snurra fläktarna lite smått för att sedan ge upp.