Samsung vägrar betala Copyswede – tas upp i Svea hovrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskmacka:

Får man tänka på copytight skyddade verk man köpt?.

Givetvis!
Men det förutsätter att du betalar en avgift för privatkopiering då din hjärna är avsedd för detta.

Permalänk
Medlem

Mycket bra att de driver det vidare.

Var inte både Apple och Sony igång med samma sak? Vad händer där?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Heja Samsung!
Stå på er!
Dessvärre tror jag att det är kört för Samsung.
Det krävs en ändring i lagen, eller att Samsung hotar att lämna Sverige.

Skrivet av Paddanx:

Tror tyvärr ändring är enda sättet... :=/

O du tror de har använt B laget med trainees i tingsrätten?

Problemet är inte att Copyswede har rätt, utan att lagarna är idiotiskt skrivna, så att CopySwede kan vänta dem till att passa sitt tänk, med äldre folk som domstolarna trots allt är fyllda med. Dessa har ingen aning om hur mycket av detta fungerar idag, förutom det som presenteras för dem i just en domstol. Hade du haft 18 åringar som dömt hade de skrattat CopySwede från domstolen.

Vi får se... TV-licensen blev rätt gjort iaf, men jag vete F om detta blir rätt gjort.

Skrivet av Tumnus:

Hela målet bygger på vad Samsungs produkter ÄR ÄMNADE FÖR. Alltså att påstå att de är speciellt ämnade för privatkopiering är bara ett bevis på okunskap. Både från de domstolar som faktiskt dömer Samsung och från Copyswede.

Direktdemokrati är vackert på pappret men väldigt svårt i teorin. Inte ens Schweiz har rakt igenom direkt demokrati utan omröstningar sker bara vid riktigt viktiga beslut eller vid beslut som gäller samhället de bor i specifikt. Och då krävs det dessutom att en politiker tar upp frågan... Vilket inte verkar ha hänt ännu.

Skrivet av backfeed:

Problemet beror främst på tolkningen av "särskilt ägnad", från tidigare rättsfall.

Tyvärr tolkas det i praktiken som "kan användas till", vilket alla normalt funtade icke toppvridna personer begriper är totalt ologiskt. Det vore extremt intressant att få veta varför den tolkningen överhuvudtaget har gjorts, då den helt självklart är direkt felaktig. Det luktar lobbyism/särintressen/jäv om det.

Alltså, problemet är inte formuleringen "ämnade för". Problemet är, om man läser tingsrättsdomen, att Copyswede fått marknaden att gå med på privatkopieringsavgift för inspelningsbara boxar och liknande. Det är vad Copyswedes jurister tryckte på i tingsrättsförhandlingarna, att privatkopieringsavgiften skulle betalas med hänvisning till branschpraxis. Branschpraxis fungerar som gällande lag.
Samsungs jurister å sin sida sköt in sig på "ämnade för" alt. "ägnade åt", men eftersom branschpraxis inte ifrågasattes så gäller den således.
Branschpraxis var också vad tingsrätten gick på i sitt domslut.

Så, vad jag hoppas Samsungs jurister skjuter in sig på den här gången är att visa på varför tablets och datorer inte skulle räknas till de övriga avtal som kommit till genom branschpraxis. I så fall går det nog vägen, eftersom det går att visa i så fall att det här är utrustning som skiljer sig från övrig utrustning som omfattats av praxis, genom att den här utrustningen programmeras i större utsträckning eller liknande.

Permalänk
Medlem

Seriöst? Är det något som privatkopierar idag?
Är det ens någon som piratkopierar?

Spotify, Netflix, TV4-play och Wiaplay är det jag betalar idag. Och där får jag i grund och botten allt jag vill ha.
Varför skulle jag anstränga mig att köpa något idag och sedan lägga det på hårddisken?
Eller varför ens göra den olagliga varianten, att traggla med att ladda ner skiten?

Nä, nu får allt Copyswede inse att deras tid är förbi.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Bra där Samsung. Bra att stora företag står upp mot denna mobb. Hoppas dom vinner!!!!!
Personligen skulle jag vilja släppa en stor bomb i deras knä.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Det är kört. Det är Copyswede som bestämmer vad "särskillt ägnad" betyder verkar det som. Säger de att det skall vara privatkopieringsavgift på batterier för att de kan användas till att driva apparater man kan privatkopiera med så sväljer vårt rättsväsende det rakt av. Pang bom. Bara hoppas på att dokumentären retar gemene man till vansinne så att vi kan få lite momentum i opinionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Tvistas det verkligen om huruvida mobiler och surfplattor är särskilt avsedda (!) för privatkopiering? Ord kan inte beskriva den dumhet som måste ligga bakom om så är fallet.

Man kan bara anta att alla Copyswedes anställda är fullfjädrade idioter som enbart verkar för att vara en börda för oss andra.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror tyvärr ändring är enda sättet... :=/

O du tror de har använt B laget med trainees i tingsrätten?

Problemet är inte att Copyswede har rätt, utan att lagarna är idiotiskt skrivna, så att CopySwede kan vänta dem till att passa sitt tänk, med äldre folk som domstolarna trots allt är fyllda med. Dessa har ingen aning om hur mycket av detta fungerar idag, förutom det som presenteras för dem i just en domstol. Hade du haft 18 åringar som dömt hade de skrattat CopySwede från domstolen.

Vi får se... TV-licensen blev rätt gjort iaf, men jag vete F om detta blir rätt gjort.

Hoppas verkligen inte att det skulle bli annorlunda med 18-åringar som domare, det vore fullkomligt rättsosäkert. Domarna ska döma efter det som står i lagen och de bevis som de båda parterna framför. Punkt. Att tro att vettiga och insatta 18-åringa domare (utbildade jurister vid 18 år...hm...) skulle döma på något annat sätt är aningen naivt.

Skrivet av Tumnus:

Hela målet bygger på vad Samsungs produkter ÄR ÄMNADE FÖR. Alltså att påstå att de är speciellt ämnade för privatkopiering är bara ett bevis på okunskap. Både från de domstolar som faktiskt dömer Samsung och från Copyswede.

Direktdemokrati är vackert på pappret men väldigt svårt i teorin. Inte ens Schweiz har rakt igenom direkt demokrati utan omröstningar sker bara vid riktigt viktiga beslut eller vid beslut som gäller samhället de bor i specifikt. Och då krävs det dessutom att en politiker tar upp frågan... Vilket inte verkar ha hänt ännu.

Ämnade för har diskuterats tidigare. Domarna har i tidigare utlåtanden baserat sin tolkning av "ämnade för" på hur den tolkats i andra domar. Då har de bland annat gällt kofot som vid inbrott ansetts vara särskilt ägnad för detta och sprutor som ansågs särskilt ägnade för knarkmissbruk. Inte att detta skulle vara huvudsyftet utan att det är lämpliga verktyg vid den typen av verksamhet. På samma sätt som att en surfplatta eller liknande lär lämplig om man vill privatkopiera.

Man kan tycka vad man vill om detta, men det ÄR vettigt att basera sina domslut på hur en formulering i lagtexten tolkats i andra lagar, då vet lagstiftaren hur den kommer att tolkas och domarna vet hur den är tänkt att tolkas.

Skrivet av Fire_Ice:

Tvistas det verkligen om huruvida mobiler och surfplattor är särskilt avsedda (!) för privatkopiering? Ord kan inte beskriva den dumhet som måste ligga bakom om så är fallet.

Se svaret ovan.

Skrivet av Friterad:

Oavsett vad lagen säger så är inte smarta telefoner ämnade för privatkopiering. Synd bara att det verkar vara så många inkompetenta (köpta?) domare

Alltid kul att det måste vara köpta eller inkompetenta domare då utfallet inte går som man vill. Det kan faktiskt vara så att det är du som inte hänger med på hur lagen är tänkt att tolkas. De som skrev lagen var garanterat medvetna om hur domarna skulle komma att tolka den formuleringen.

Och oavsett vad man tycker om copyswede så är smarta telefoner utmärkta verktyg om man vill privatkopiera. I vilken utsträckning detta sedan görs är en annan diskussion i sig, speciellt då många som har åsikter om detta inte har koll på vad som klassas som privatkopiering.

Skrivet av backfeed:

Problemet beror främst på tolkningen av "särskilt ägnad", från tidigare rättsfall.

Tyvärr tolkas det i praktiken som "kan användas till", vilket alla normalt funtade icke toppvridna personer begriper är totalt ologiskt. Det vore extremt intressant att få veta varför den tolkningen överhuvudtaget har gjorts, då den helt självklart är direkt felaktig. Det luktar lobbyism/särintressen/jäv om det.

Som jag svarat ovan, tolkningen är inte speciellt ologisk. Kofot - inbrott, sprutor - missbruk, smartphone - privatkopiering. Igen av dessa kopplingar kan anses vara huvudsyftet med respektive sak, men de är lämpliga vid den typen av verksamhet. Så nej, tolkningen är inte direkt felaktig, speciellt då lagstiftaren var medveten om detta när lagen skrevs.

Skrivet av Ampen:

Alltså, problemet är inte formuleringen "ämnade för". Problemet är, om man läser tingsrättsdomen, att Copyswede fått marknaden att gå med på privatkopieringsavgift för inspelningsbara boxar och liknande. Det är vad Copyswedes jurister tryckte på i tingsrättsförhandlingarna, att privatkopieringsavgiften skulle betalas med hänvisning till branschpraxis. Branschpraxis fungerar som gällande lag.
Samsungs jurister å sin sida sköt in sig på "ämnade för" alt. "ägnade åt", men eftersom branschpraxis inte ifrågasattes så gäller den således.
Branschpraxis var också vad tingsrätten gick på i sitt domslut.

Så, vad jag hoppas Samsungs jurister skjuter in sig på den här gången är att visa på varför tablets och datorer inte skulle räknas till de övriga avtal som kommit till genom branschpraxis. I så fall går det nog vägen, eftersom det går att visa i så fall att det här är utrustning som skiljer sig från övrig utrustning som omfattats av praxis, genom att den här utrustningen programmeras i större utsträckning eller liknande.

Inspelningsbara boxar är skolexemplet för privatkopiering så att branschen gick med på detta är inte speciellt svårt att förstå, oddsen att lyckas slippa undan avgifter på inspelningsbara boxar måste vara i princip obefintliga så alla är medvetna om att det bara skulle vara slöseri med tid och pengar att försöka.

Skrivet av Knashatt:

Seriöst? Är det något som privatkopierar idag?
Är det ens någon som piratkopierar?

Spotify, Netflix, TV4-play och Wiaplay är det jag betalar idag. Och där får jag i grund och botten allt jag vill ha.
Varför skulle jag anstränga mig att köpa något idag och sedan lägga det på hårddisken?
Eller varför ens göra den olagliga varianten, att traggla med att ladda ner skiten?

Nä, nu får allt Copyswede inse att deras tid är förbi.

Ja, folk privatkopierar fortfarande i rätt stor utsträckning, det visar de undersökningar som både copyswede och dess motparter lagt fram som bevis tidigare. Den springande punkten är mer hur många och hur mycket som krävs för att en produkt ska avgiftsbeläggas...sedan hjälper det inte att många av de som är emot avgifterna och undrar om någon alls privatkopierar längre inte har koll på vad som klassas som privatkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är kört. Det är Copyswede som bestämmer vad "särskillt ägnad" betyder verkar det som. Säger de att det skall vara privatkopieringsavgift på batterier för att de kan användas till att driva apparater man kan privatkopiera med så sväljer vårt rättsväsende det rakt av. Pang bom. Bara hoppas på att dokumentären retar gemene man till vansinne så att vi kan få lite momentum i opinionen.

Tycker att verkar som att det är domarna/lagstiftaren som bestämmer vad "särskilt ägnad för" innebär, vilket jag personligen tycker verkar mer rättssäkert än att lekmän på sweclockers gör det. Sedan att många inte orkar sätta sig in i varför domarna tolkar det som dom gör är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Intressant då att både copyswede och dess motparter brukar lägga fram undersökningar som visar att det fortfarande är många som privatkopierar...så vad baserar du ditt påstående på?

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Seriöst? Är det något som privatkopierar idag?
Är det ens någon som piratkopierar?

Spotify, Netflix, TV4-play och Wiaplay är det jag betalar idag. Och där får jag i grund och botten allt jag vill ha.
Varför skulle jag anstränga mig att köpa något idag och sedan lägga det på hårddisken?
Eller varför ens göra den olagliga varianten, att traggla med att ladda ner skiten?

Nä, nu får allt Copyswede inse att deras tid är förbi.

Bara för att någonting är komplicerat och bökigt för dig så betyder inte det att detsamma gäller andra. Jag personligen tycker att streamad film är av urusel kvalitet. Och Spotify är ett program som är 10 år efter i produktutvecklingen, ett abb jag sade upp i veckan då jag märkte att jag aldrig använde skiten. Varför när youtube finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tycker att verkar som att det är domarna/lagstiftaren som bestämmer vad "särskilt ägnad för" innebär, vilket jag personligen tycker verkar mer rättssäkert än att lekmän på sweclockers gör det. Sedan att många inte orkar sätta sig in i varför domarna tolkar det som dom gör är en helt annan sak.

Det verkar snarare vara så att lagstiftarna inte orkar sätta sig in i hur folk använder produkterna i så fall. Copyswede plockar bara lite på måfå utefter de inkomster de önskar verkar det som. Hårddiskar och möjlighet att rippa skivor och därmed lagra på hårrdiskar fanns t. ex långt före copyswede kom på idén att avgiftsbelägga interna hårddiskar.

Lägg därtill att mekaniskmen för det hela i sig har kass träffsäkerhet. Det hade varit bra och rättvist att lägga avgiften direkt på verket. Jag köper en låt med Marie Fredriksion eller vad det nu är normalt folk lyssnar på. Utan avgift så hade den kostat 10Kr, men med privatkopieringsavgift kostar den 12Kr, typ så. Men det är inte träffsäkerhet som är syftet med avgiften, utan det är att herr Åkerlind ska få sin marknadsmässiga VD-lön, och att Sveriges artistelit skall få lite extra smör på mackan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Finns det någon konkret definition av privatkopiering?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Finns det någon konkret definition av privatkopiering?

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av SunTzu88:

@Johan86c:

Du har rätt min vän.
bästa vore direktdemokrati. Men människor är lata för att rösta och kämpa för något sådant, sedan så brukar många av nya lagarna godkännas utan att ens folk vet om det. Ansvarslös folk = lättare för eliten att roffa åt sig ännu mera makt.

Jag kommer rösta på direktdemokraterna nästa val.
http://direktdemokraterna.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Finns det någon konkret definition av privatkopiering?

I princip exemplarframställning/formatskifte för eget bruk. Exemplarframställning är då när du skapar ett exemplar till av något, tex rippa en cd-skiva, att spela in en film från tv till sin inspelningsbara digitalbox, att flytta en (lagligt) nerladdad ljudfil till sin telefon osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Alltid kul att det måste vara köpta eller inkompetenta domare då utfallet inte går som man vill. Det kan faktiskt vara så att det är du som inte hänger med på hur lagen är tänkt att tolkas. De som skrev lagen var garanterat medvetna om hur domarna skulle komma att tolka den formuleringen.

Vad är en TELEFON ämnad för? Ringa/smsa. En smartphone är väl kanske lite bredare, men privatkopiering? Den enda privatkopieringen jag känner till att någon gör på sina telefoner är att ha sina egna bilder där, vilket Copyswede inte har avgifter för, utan det är för att du har köpt musik eller film t.ex som du kopierar för att ha på flera enheter exempelvis, men förklara gärna för mig varför en telefon, eller smartphone är ämnad för att privatkopiera musik/film. Visst lyssnar man på musik på telefon, numera är väl Spotify och sådant vad fler och fler använder, men oavsett om man kan göra det eller ej betyder inte att den är ämnad för det.

Permalänk
Medlem

Copyswede är det närmaste man kommer Saudiarabien/Iran i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det verkar snarare vara så att lagstiftarna inte orkar sätta sig in i hur folk använder produkterna i så fall. Copyswede plockar bara lite på måfå utefter de inkomster de önskar verkar det som. Hårddiskar och möjlighet att rippa skivor och därmed lagra på hårrdiskar fanns t. ex långt före copyswede kom på idén att avgiftsbelägga interna hårddiskar.

Lägg därtill att mekaniskmen för det hela i sig har kass träffsäkerhet. Det hade varit bra och rättvist att lägga avgiften direkt på verket. Jag köper en låt med Marie Fredriksion eller vad det nu är normalt folk lyssnar på. Utan avgift så hade den kostat 10Kr, men med privatkopieringsavgift kostar den 12Kr, typ så. Men det är inte träffsäkerhet som är syftet med avgiften, utan det är att herr Åkerlind ska få sin marknadsmässiga VD-lön, och att Sveriges artistelit skall få lite extra smör på mackan.

Varför ska lagstiftaren sätta sig in i hur produkter används? Man skrev lagen teknikneutralt för att slippa ändra lagen för varje liten pryl som dyker upp.

Ska man hårddra så verkar det som att lagstiftaren tänkte ungefär såhär:

Används de för privatkopiering?

Är de lämpliga verktyg att använda vid privatkopiering?

Är svaret ja på dessa frågor så finns det möjlighet att avgiftsbelägga. Sedan är det upp till copyswede att komma med krav på inbetalad avgift. Sedan finns det självklart gråzoner och diskussioner om vad som är tillräcklig nivå på privatkopieringen för att saker ska avgiftsbeläggas, men grundfrågeställningen verkar vara ungefär sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tycker att verkar som att det är domarna/lagstiftaren som bestämmer vad "särskilt ägnad för" innebär, vilket jag personligen tycker verkar mer rättssäkert än att lekmän på sweclockers gör det. Sedan att många inte orkar sätta sig in i varför domarna tolkar det som dom gör är en helt annan sak.

Jaha så dom bestämmer vad allting är ämnat för, även om dom inte gjort produkten själva samt att dom inte tar hänsyn till vad folk använder det till? Ska handfaten vara ämnade som toaletter då kanske om en domare får för sig det? Låter ju logiskt.

"Lekmän" på SweClockers tror jag nog generellt förstår detta bättre än en inkompetent domare som antagligen inte har kunskap inom området. Sen behöver man väl knappast kunskap inom teknik för att kunna fatta en sådan enkel sak som att en telefon inte är ämnad för att privatkopiera musik och film

Permalänk
Medlem

Tycker det är fel att kasta skit på Copyswede. Dom är en branschorganisation som ska göra allt dom kan för att dra in pengar till sina ägare, ie artister och konstnärer:

"Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar."

Så dom gör bara sitt jobb. Där det är fel är i lagen, och innan den ändrar lär det här fortgå. Och artisterna och Copyswede vore ju idioter om dom inte försökte dra in så mycket pengar som möjligt.

Så skyll inte på dom, eller på domstolarna. Skyll på politikerna. Det är helt deras fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jaha så dom bestämmer vad allting är ämnat för, även om dom inte gjort produkten själva samt att dom inte tar hänsyn till vad folk använder det till? Ska handfaten vara ämnade som toaletter då kanske om en domare får för sig det? Låter ju logiskt.

"Lekmän" på SweClockers tror jag nog generellt förstår detta bättre än en inkompetent domare som antagligen inte har kunskap inom området. Sen behöver man väl knappast kunskap inom teknik för att kunna fatta en sådan enkel sak som att en telefon inte är ämnad för att privatkopiera musik och film

Skrev om detta i ett inlägg längre upp som jag föreslår att du läser så slipper jag skriva samma sak igen
#15964939

Att lekmän på sweclockers är bättre insatta i hur lagar är tänka att tolkas än utbildade jurister har jag mycket svårt att tro. Domarens tekniska kompetens är ointressant i sammanhanget, de ska tolka lagarna och väga de bevis som läggs fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Tycker det är fel att kasta skit på Copyswede. Dom är en branschorganisation som ska göra allt dom kan för att dra in pengar till sina ägare, ie artister och konstnärer:

"Copyswede är en ekonomisk förening som ägs av sina fjorton medlemsorganisationer. Organisationer som företräder upphovsmän eller utövande konstnärer kan bli medlemmar."

Så dom gör bara sitt jobb. Där det är fel är i lagen, och innan den ändrar lär det här fortgå. Och artisterna och Copyswede vore ju idioter om dom inte försökte dra in så mycket pengar som möjligt.

Så skyll inte på dom, eller på domstolarna. Skyll på politikerna. Det är helt deras fel.

Du menar att dom är änglar som bara gör sitt jobb? Feta löner och försök att hela tiden lägga avgifter på allt. Varför ska man betala samma avgift överallt? Det räcker att lägga avgiften på musik skivan (eller kostanden för en låt om du köper online) istället för att man ska betala avgiften först för låten, sedan för telefonen, sedan för usb-stickan, sedan för externa backup-disken, sedan interna diskar i din dator osv osv. Rena rånet. Ja det är fel på lagen, men att bara skylla på den är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du menar att dom är änglar som bara gör sitt jobb? Feta löner och försök att hela tiden lägga avgifter på allt. Varför ska man betala samma avgift överallt? Det räcker att lägga avgiften på musik skivan (eller kostanden för en låt om du köper online) istället för att man ska betala avgiften först för låten, sedan för telefonen, sedan för usb-stickan, sedan för externa backup-disken, sedan interna diskar i din dator osv osv. Rena rånet. Ja det är fel på lagen, men att bara skylla på den är fel.

Så du tycker att copyswede inte borde försöka fullfölja sitt uppdrag och ta in avgifter för det som lagen medger ska avgiftsbeläggas?

Och vad menar du är feta löner? Har du koll på vad de tjänar? Vad som är normal lön för personer med den typen av tjänst/utbildning mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Skrev om detta i ett inlägg längre upp som jag föreslår att du läser så slipper jag skriva samma sak igen
#15964939

Att lekmän på sweclockers är bättre insatta i hur lagar är tänka att tolkas än utbildade jurister har jag mycket svårt att tro. Domarens tekniska kompetens är ointressant i sammanhanget, de ska tolka lagarna och väga de bevis som läggs fram.

Om lagen säger "ämnad för" så ska man ta reda på vad dom är ämnade för. För det första ska man använda hjärnan, nämligen fundera över, vad används telefoner för? Vad säljs dom för? Främst för att ringa/smsa. Numera säljs telefoner också för att använda olika appar och surfa, men privatkopierad musik ligger väldigt lågt på listan på vad folk använder telefonen till. Sen kan du kolla på statistik, om det nu överhuvudtaget finns.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Så du tycker att copyswede inte borde försöka fullfölja sitt uppdrag och ta in avgifter för det som lagen medger ska avgiftsbeläggas?

Och vad menar du är feta löner? Har du koll på vad de tjänar? Vad som är normal lön för personer med den typen av tjänst/utbildning mm?

Uppdrag? Tror du att copyswede är på något sätt statligt eller? Det är ett privatägt bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så du tycker att copyswede inte borde försöka fullfölja sitt uppdrag och ta in avgifter för det som lagen medger ska avgiftsbeläggas?

Och vad menar du är feta löner? Har du koll på vad de tjänar? Vad som är normal lön för personer med den typen av tjänst/utbildning mm?

Lagen säger att saker som är ämnade för det ja, man försöker hela tiden lägga avgifter på saker som inte är ämnade för det.

Permalänk
Medlem

<ironi>Någon som har länken där man kan ladda ner piratkopian på dokumentären om copyswede?</ironi>

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Varför ska lagstiftaren sätta sig in i hur produkter används? Man skrev lagen teknikneutralt för att slippa ändra lagen för varje liten pryl som dyker upp.

Ska man hårddra så verkar det som att lagstiftaren tänkte ungefär såhär:

Används de för privatkopiering?

Är de lämpliga verktyg att använda vid privatkopiering?

Är svaret ja på dessa frågor så finns det möjlighet att avgiftsbelägga. Sedan är det upp till copyswede att komma med krav på inbetalad avgift. Sedan finns det självklart gråzoner och diskussioner om vad som är tillräcklig nivå på privatkopieringen för att saker ska avgiftsbeläggas, men grundfrågeställningen verkar vara ungefär sådan.

Pytt heller. Lagen skrevs specifikt för att ge ersättning för att folk använde kassettband för att kipiera vinylskivor, att den sedan i efterhand schablonmässigt, släntrianmässigt och klumpigt kommit att appliceras på vad som helst som Copyswede vill dra in deg på är en annan sak.

Oavsett vad så är avgiften i sig inte rättfärdigad idag då folk knappt köper musik längre, utan man "hyr" den genom stramingtjänster. Och tittar man på T. ex Spotify's avtal så är det i strid med avtalet att rippa musiken. Liknande kan ses på Deezer, Tidal, och andra streamingtjänster. Privatkopiering förekommer helt enkelt inte i sådan utsträckning idag att en avgift är berättigad att ta ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Snart få man nog betala avgift till Copyswede när man köper bil och kylskåp oxå, båda har ju numera intern lagring och är anslutna till internet.... bilen har ju tom ljudanläggning.

Visa signatur

AMD 5600x