The Division låter dig välja mellan grafik och högre bildfrekvens på konsolerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Jag är inte fpskåt. Hade ett äldre grafikkort än dig och tyckte det var dags för ett nytt. Och jag gnäller inte på folk som är grafikkåta men du verkar ju göra det som klagar på mitt 980Ti. När jag äntligen fick chansen att byta efter många år gjorde jag det, precis som du tänkt göra när nästa generation kommer.

Det jag gnäller på är att folk tar vart enda ord som folk säger bokstavligt som bevis för att "så är det". Det denna snubben sa märks inte alls mot vad man själv och andra upplevt i spelet. Men klart det går bra att hämta högafflarna bara för att det är Ubisoft som gjort det.

Du är rolig, jag klagar inte på ditt 980Ti, jag erbjöd t.o.m ett byte Det där med Ubisoft gäller ju knappast bara dom, alla bolag som släpper skit får skit, simple as that. Massive visade upp något som såg bra mycket bättre ut på första E3 klippet vi fick se, och pratade om att de minsann hade en riktigt next gen spelmotor osv. När vi nu får se det snart färdiga resultatet så är det typ en tredjedel så detaljerat som första demot för nästan 2 år sedan. Man kan med all rätt klaga enligt mig. Nu pratar jag inte generellt utan om PC-versionen.

Är ju inte heller så att det är en enstaka händelse, det händer ju gång på gång. För att visa sitt missnöje räcker det med att vänta bra länge innan man köper skiten. Är så glad att jag inte köpte Fallout 4 tex. Så mycket patchar och skit som alla köpkåta beta-testare åker på.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Fallout 4 har varit buggigt för mig med, men har i alla fall aldrig krachat. Och grafiken är kanske inte bäst, men det är ett bra spel. Precis som skyrim så kommer det spelas långt in på 2010-talet, tror jag. Vad är bättre från 2015?

Spel nu för tiden är i regel så fruktansvärt hjärndöda skapelser, så man kan undra för vem de är gjorda? Interaktiva filmer typ. Luta dig tillbaka och tryck lite på musen då och då. Känns som PC-gamers är som zombies i Land Of The Dead. Skjut lite färggranna fyrverkerier och de bara står där hypnotiserade.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

@elajt_1: Fallout 4 har varit buggigt för mig med, men har i alla fall aldrig krachat. Och grafiken är kanske inte bäst, men det är ett bra spel. Precis som skyrim så kommer det spelas långt in på 2010-talet, tror jag. Vad är bättre från 2015?

Spel nu för tiden är i regel så fruktansvärt hjärndöda skapelser, så man kan undra för vem de är gjorda? Interaktiva filmer typ. Luta dig tillbaka och tryck lite på musen då och då. Känns som PC-gamers är som zombies i Land Of The Dead. Skjut lite färggranna fyrverkerier och de bara står där hypnotiserade.

Japp, de tillverkas efter den stora massan (mindless drones) som konsumerar böjda tv-apparater och som går på Mc Donalds och tänker "happy cows". Missade jag nåt?

Btw, vad är bättre från 2015, Witcher 3 utan tvekan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Du får portning att låta mycket simplare än vad det är. När Naughty Dog portade The Last of Us från PS3 till PS4 så behövde de skriva om stora delar av motorn för att PS3,s hårdvara är så annorlunda. Det portades otroligt lite spel till Wii trots att det hade en mycket stor del av marknaden. Det var ibland omöjligt utan att förlora stora delar av spelen, eller så kostade det för mycket tid och pengar. När man portade många spel från PS2 till PSP så skar man ofta bort delar av spelet av olika anledningar. Om man använder sig av extremexempel så blir det rent av omöjligt hur man än vrider och vänder på det.

Jag tänkte ungefär som du för typ 10 år sedan.

Att det har stått still i 20 år är lite av en halvsanning. När de gjorde SoF 1 så var det en relativt enkel lösning om man bara tänker tekniskt. Det finns exempel på spel som har pressat gränserna som exempel: Soldier of Fortune 2 Double Helix (2002), där var kulhålen riktiga hål. Om du sköt någon i huvudet så gick det igenom kraniet, igenom hjärnan och ut på andra sidan. Man kunde krossa kraniet i flisor och hacka hjärnan i småbitar, då de förstörbara bitarna var uppdelade i otroligt små segment. Hela kroppen kunde man verkligen strimla.

Jurassic Park: Trespasser (1998) var jättetidig med fysik. Spelet kör med samma grund modell av fysik som Half-Life 2. Det spelet försökte sig på något otroligt svårt, det försökte ha ordentlig fysik på dinosaurierna, så att de skulle påverka hur de gick och allt möjligt. Det här var långt innan ragdolls och fysik var en grej i spel, dock på grund av det så käka spelet rikligt med prestanda och var otroligt buggigt.

Du har även spel som Killzone 3 som försökte ha dynamiska rörelser beroende på vart soldaterna blir träffade, om de stod still eller rörde på sig, om de stod i en sluttning osv. Och det spelet är inte direkt ensam om det.

Sen är det ju så att äldre spel hade mycket simplare modeller, platta texturer och simpla skuggor och ljus. Medans dagens spel har helt andra krav på sig och det märks lätt om det inte ser bra ut. Det är även en hel del effekter, filter, animationer som tar en hel del tid att utveckla i jämförelse med förr och prestandakraven ökar rätt rejält om man ska ha avancerade förstörbara modeller till skillnad från gamla spel.

Som spelföretag måste man fråga sig "Är det värt det. Är det viktigt för spelet?" och svaret är oftast nej, det tar en massa tid och resurser som de kan lägga på andra saker. Dock så finns det fortfarande företag som utvecklar modeller som kan ta skada, det bästa exemplet är Tripwire interactive,s Killing Floor 2. Kolla upp det spelet om du är intresserad. https://www.youtube.com/watch?v=rB7FYfRPwpo

Sen har du design aspekten, om det verkligen passar in i spelet. Om vi tar The Division som exempel så kan jag hålla med om att det hade varigt trevligt om man kunde se på karaktärerna när de blir skadade, det ger inlevelse och hjälper till att se hur skadad karaktären faktiskt är förutom just livmätaren. Dock skulle jag säga att det inte är särskilt viktigt för det spelet, det är inte så jätterelevant för spelets design utan det finns bättre saker att lägga resurserna på. Däremot tror jag inte att helt förstörbara modeller så det sprutar blod överallt skulle passa in i spelet överhuvudtaget. Det skulle se skitlöjligt ut om spelare vandra runt med stora skotthål i hela kroppen och halva kroppen bortsprängd så man ser stora delar av skelettet för att det just är ett RPG där kulorna inte dödar på en gång.

När det kommer till att det dyker upp siffror som visar hur mycket skada karaktärerna tar så är det ett designval som hör ihop med att det är ett RPG, det är inte battlefield om du trodde det. Designaspekter ska styrka varandra och att lätt kunna se hur mycket skada man gör är väldigt typiskt RPG spel. Om du vill vara riktigt petig gällande realism gå och lira gamla Rainbow Six spel eller ARMA, alla spel ska inte ha samma typer av gameplay, allt ska inte vara realistiskt. Faktiskt så säljer helt realistiska spel otroligt dåligt och är en riktigt liten nischmarknad, och nu när spelen kostar miljarder att utveckla så vill de ha tillbaka sina pengar som de investerat. Kan rekommendera första DeusEx på svåraste svårighetsgraden, du dör på en gång och träffar någon armen så har du ingen fungerande arm längre.

Jag är ett stort fan av förstörbara modeller och ja tyvärr finns det för lite av det på marknaden men grejen är den att det inte passar in på majoriteten av spelen på marknaden. Visst ytligt med texturer skulle funka i en hel del och det är lite tråkig att det inte används lite oftare.

tldr: Kort och gott, det kostar mer tid, pengar och prestanda än vad det smakar. Det passar inte alltid heller designen på spelet.

Är det så svårt att läsa vad du CITERAR?

Sådana som du som gör en arg när det gäller portning.

En PS4 använder X86 för CPU, GCN för GPU alltså Samma ISA som vilken PC som helst från AMD vilket jag också skrev.

Sedan skrev jag även att när hårdvaran arkitektur ändras fundamentalt alltså ISA så kan man få stora vinster i prestanda genom att skriva om allt från grunden.

Med andra ord skrev jag PRECIS vad du säger att jag inte skrev för du kan varken läsa eller vet vad du pratar om.

PS3 kör PPC som ISA för sin generella CPU, inget superproblem vad det gäller att kompilera om koden till annat ISA tex x86 men den har även Cell kärnorna och dom kör ett helt annat ISA som är så annorlunda jämfört med en Generell CPU i dag att kod måste skrivas speciellt för dom för optimal prestanda och funktionalitet och självklart andra hållet med om man portar vilket är ett massivt jobb.

Varför jämför du en Konsol från förra generationen med en arkitektur inte likt något annat på varken PC eller Konsolmarknaden? PS3:an är ett udda äpple bland datorsystemet.

Hela din jämförelse mellan PS3 och PS4 är absurd.

Konsolerna har inte varit så lik PC sedan Xbox som körde ett Celeron/P3 derivat med Gefroce grafik så sluta klaga.
Konsolerna i dag är PC maskiner i förklädnad. Skillnaden är prestandan kort och gott och valen man gör när man optimerar spelet för konsolen.

Sluta jämföra cell system med x86 eller PPC för dem skiljer sig fundamentalt åt!

Som att jämföra ett flygplan med en bil och säga att dom är samma sak.

Jag skiter fullständigt i PS3 och annat då det är gårdagens konsoler och TOTALT irrelevanta för diskussionen som gäller dagens konsolportar.
Jag har alltid haft invändningar mot Cell av just den anledningen och också därför jag körde Xbox 360 för det är det i grunden en Power PC.

Dagens konsoler är en X86 PC med GCN grafik så finns få ursäkter till dåliga portar.

Permalänk
Medlem

@elajt_1: Curved tv är väl ändå lite coolt. Eller? Ok. Har inte testat det spelet än. Får väl köpa det på rea.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@Bloopy: Read!

Skrivet av pa1983:

Är det så svårt att läsa vad du CITERAR?

Sådana som du som gör en arg när det gäller portning.

En PS4 använder X86 för CPU, GCN för GPU alltså Samma ISA som vilken PC som helst från AMD vilket jag också skrev.

Sedan skrev jag även att när hårdvaran arkitektur ändras fundamentalt alltså ISA så kan man få stora vinster i prestanda genom att skriva om allt från grunden.

Med andra ord skrev jag PRECIS vad du säger att jag inte skrev för du kan varken läsa eller vet vad du pratar om.

PS3 kör PPC som ISA för sin generella CPU, inget superproblem vad det gäller att kompilera om koden till annat ISA tex x86 men den har även Cell kärnorna och dom kör ett helt annat ISA som är så annorlunda jämfört med en Generell CPU i dag att kod måste skrivas speciellt för dom för optimal prestanda och funktionalitet och självklart andra hållet med om man portar vilket är ett massivt jobb.

Varför jämför du en Konsol från förra generationen med en arkitektur inte likt något annat på varken PC eller Konsolmarknaden? PS3:an är ett udda äpple bland datorsystemet.

Hela din jämförelse mellan PS3 och PS4 är absurd.

Konsolerna har inte varit så lik PC sedan Xbox som körde ett Celeron/P3 derivat med Gefroce grafik så sluta klaga.
Konsolerna i dag är PC maskiner i förklädnad. Skillnaden är prestandan kort och gott och valen man gör när man optimerar spelet för konsolen.

Sluta jämföra cell system med x86 eller PPC för dem skiljer sig fundamentalt åt!

Som att jämföra ett flygplan med en bil och säga att dom är samma sak.

Jag skiter fullständigt i PS3 och annat då det är gårdagens konsoler och TOTALT irrelevanta för diskussionen som gäller dagens konsolportar.
Jag har alltid haft invändningar mot Cell av just den anledningen och också därför jag körde Xbox 360 för det är det i grunden en Power PC.

Dagens konsoler är en X86 PC med GCN grafik så finns få ursäkter till dåliga portar.

Håller med, bra skrivet..

Jag kan tänka mig att enda förklaringen att man "undviker" PC är "pengar" kostnad kontra intäkter men å andra sidan borde det inte bli så mycket merkostnad om man tar fram spelen för PC först sedan porta till konsolerna. Jag inbillar mig att piratkopieringen har en viss inverkan på PC sidan men nu när Denuvo (skyddet som finns på Just Cause 3 och Tomb Raider bl.a) visat sig effektivt kan man ju alltid hoppas att de börjar vågar sig på att inkludera PC marknaden med primära versioner..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Är det så svårt att läsa vad du CITERAR?

Sådana som du som gör en arg när det gäller portning.

En PS4 använder X86 för CPU, GCN för GPU alltså Samma ISA som vilken PC som helst från AMD vilket jag också skrev.

Sedan skrev jag även att när hårdvaran arkitektur ändras fundamentalt alltså ISA så kan man få stora vinster i prestanda genom att skriva om allt från grunden.

Med andra ord skrev jag PRECIS vad du säger att jag inte skrev för du kan varken läsa eller vet vad du pratar om.

PS3 kör PPC som ISA för sin generella CPU, inget superproblem vad det gäller att kompilera om koden till annat ISA tex x86 men den har även Cell kärnorna och dom kör ett helt annat ISA som är så annorlunda jämfört med en Generell CPU i dag att kod måste skrivas speciellt för dom för optimal prestanda och funktionalitet och självklart andra hållet med om man portar vilket är ett massivt jobb.

Varför jämför du en Konsol från förra generationen med en arkitektur inte likt något annat på varken PC eller Konsolmarknaden? PS3:an är ett udda äpple bland datorsystemet.

Hela din jämförelse mellan PS3 och PS4 är absurd.

Konsolerna har inte varit så lik PC sedan Xbox som körde ett Celeron/P3 derivat med Gefroce grafik så sluta klaga.
Konsolerna i dag är PC maskiner i förklädnad. Skillnaden är prestandan kort och gott och valen man gör när man optimerar spelet för konsolen.

Sluta jämföra cell system med x86 eller PPC för dem skiljer sig fundamentalt åt!

Som att jämföra ett flygplan med en bil och säga att dom är samma sak.

Jag skiter fullständigt i PS3 och annat då det är gårdagens konsoler och TOTALT irrelevanta för diskussionen som gäller dagens konsolportar.
Jag har alltid haft invändningar mot Cell av just den anledningen och också därför jag körde Xbox 360 för det är det i grunden en Power PC.

Dagens konsoler är en X86 PC med GCN grafik så finns få ursäkter till dåliga portar.

Ingen anledning att bli arg, kan direkt hålla med om att jag missa en hel del i det första citatet, var nog mer fokuserad på det andra citatet och var nog lite virrig igår. Jag ber om ursäkt.

Av någon anledning fick jag det till att du mena portning i allmänhet oavsett system/funktion/program som i vissa fall kan vara helt omöjligt beroende på vad det gäller. Men när det kommer till spel från samma generation av hårdvara har det varit mer eller mindre struligt men sällan omöjligt och nu kan det vara riktigt simpelt, speciellt om det är från konsol till PC. Så jag håller helt med dig.

När det kommer till PS4/Xbox One så håller jag helt med, det ska vara lätt att porta spel mellan dom och till PC. Men det som kommer i vägen är att cheferna inte bryr sig om PC marknaden för att alla där är "pirater", det är en mindre marknad än konsolerna och att konsoltillverkarna antagligen har något med det att göra. Sen är det allmänt billigare och enklare att göra spel till dagens konsoler än PC för att det enbart är två system specs de behöver bry sig om så det är lättare att testa och optimera. Dock så är det licensavgifter och liknande för att släppa spelen på konsol men det tjänar dem igen då det säljer bättre där.

Har fått lite insyn genom åren i hur spelbolagen arbetar och hur ledningen fungerar osv. Kan säga med rak arm att det är knappast särskilt stabilt. Cheferna kommer ofta från helt andra branscher så de har vet inte strukturen som krävs för att göra ett spel. Allt de ser är försäljningssiffrorna för CoD, GTA, Candy Crush, Clash of Clans och andra toppsäljare. Så de förväntar sig att de kan göra enorma investeringar som ska garantera samma försäljnings siffror. Det är av samma anledning alla bolag skulle göra ett MMO efter att WoW släpptes. Av samma anledning som Square Enix sa att Tombr Raider 2013 sålde dåligt när de hade nått 3.8 miljoner sålda exemplar på en månad.

Permalänk
Medlem

Som sagt portning i sig är det inget fel på. Folket som portar eller har ansvaret ligger felet hos då det inte är ett tekniskt problem i dagsläget.

Och folk hatar på konsolerna som det är deras fel eller konsolköparna.

Konsolen är en bara en dator, den bär igen skuld i frågan.
Om konsolspel håller högre kvalitet i form av optimering så är det ju fortfarande inte konsolernas fel eller köparna av dessa.

Om konsolerna inte funnits hade PC spel varit bättre optimerade då?
Jag har kört PC spel i 20 år och har svårt att tro det.
PC system har alltid funnits i alla tänkbara konfigurationer, problemet var än större för i tiden då vi hade betydligt fler aktörer både på CPU och GPU sidan.
Var extremt vanligt med slappa programmerare när Pc'n regerade och erbjöd mest prestanda, senaste funktionerna, helt enkelt flöt spelet kasst så köpte man sig en Pentium 2 för att ersätta sin pentium osv.

I dag ökar inte prestandan i samma takt på flera fonter så kass optimering kommer man inte runt med en CPU som är 2X snabbare per kärna då en sådan inte kan köpas lägre 2-3 år senare.

Konsolerna beskylls för mycket men felet ligger hos utvecklare och utgivare inte hos folk som väljer en konsol som spelplattform.

Sedan lider även konsoler av kassa PC portar, har ett par sådan exemplar i min Xbox 360 samling (Quake 2, Quake 4, Oblivion, Comander & Concuqeror är några jag mins på rak arm) så problemet är inte PC exklusivt men INGEN talar om dom dåliga PC till Konsolportarna inte.

Att hata på konsoler är som att skylla på invandrare för att man inte får ett jobb tex, kan låta som en kass jämförelse men det är samma mentala tänkande som drivit konflikter hos människor i alla tider och skapar grupper som hatar varan.

I detta fallet beskylls konsolköpare och ägare för ett problem som egentligen ligger hos utvecklare och utgivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

@elajt_1: Curved tv är väl ändå lite coolt. Eller? Ok. Har inte testat det spelet än. Får väl köpa det på rea.

DO IT!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

@Bloopy: Read!

Håller med, bra skrivet..

Jag kan tänka mig att enda förklaringen att man "undviker" PC är "pengar" kostnad kontra intäkter men å andra sidan borde det inte bli så mycket merkostnad om man tar fram spelen för PC först sedan porta till konsolerna. Jag inbillar mig att piratkopieringen har en viss inverkan på PC sidan men nu när Denuvo (skyddet som finns på Just Cause 3 och Tomb Raider bl.a) visat sig effektivt kan man ju alltid hoppas att de börjar vågar sig på att inkludera PC marknaden med primära versioner..

Dold text

Kostar betydligt mer att göra PC version än konsol då PC är inte en enda fixerad hårdvara.
Sen för att få saker att fungera bra för konsolerna gör man sig inte besväret att koda mer än nödvändigt.
Varför göra en Porsche i en Skoda?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Kostar betydligt mer att göra PC version än konsol då PC är inte en enda fixerad hårdvara.
Sen för att få saker att fungera bra för konsolerna gör man sig inte besväret att koda mer än nödvändigt.
Varför göra en Porsche i en Skoda?

"Sen för att få saker att fungera bra för konsolerna gör man sig inte besväret att koda mer än nödvändigt."
Verkligen intressant, berätta mera.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Hur kan dom ens säga något sånt här?

Allting är direktportat från konsol, det märks direkt när man startar spelet.. Vad jag vet har dom har inte ens orkar göra om menyerna för att passa PC.

Många spel idag fungerar (enligt många) bättre med kontroll även på PC, och många idag använder kontroll på datorn. Knappast till FPS-spel eller RTS-spel eller dylikt, men desto mer till spel i tredjeperson. Menyerna kan helt enkelt vara anpassade för en handkontroll.
För jag vet med 100% säkerhet att PC-versionen utvecklats "separat", dock under samma tak, förstås.

The Witcher 3 är ett bra exempel på ett spel som fungerar klockrent med kontroll, Assassin's Creed-spelen likaså. Third person-lir fungerar allt som oftast bättre med kontroll tycker jag, däremot känner jag folk som lirar även dessa med mus och tangentbord (med varierande framgång).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske skulle beakta nedanstående siffror med
Nu gäller detta iofs samtliga titlar.

In that earnings statement, the publisher revealed that it made 41 percent of its third quarter sales from PlayStation 4 compared to 27 percent from the Xbox One. PC (12 percent), Wii (6 percent), Xbox 360 (4 percent) made up the bulk of the rest of the sales with Wii U, PlayStation 3, and “other” (mostly mobile) picking up 10 percent combined.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

_____________________________________
Teknikspecialist i proffession och själ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vaneriuz:

Många spel idag fungerar (enligt många) bättre med kontroll även på PC, och många idag använder kontroll på datorn. Knappast till FPS-spel eller RTS-spel eller dylikt, men desto mer till spel i tredjeperson. Menyerna kan helt enkelt vara anpassade för en handkontroll.
För jag vet med 100% säkerhet att PC-versionen utvecklats "separat", dock under samma tak, förstås.

The Witcher 3 är ett bra exempel på ett spel som fungerar klockrent med kontroll, Assassin's Creed-spelen likaså. Third person-lir fungerar allt som oftast bättre med kontroll tycker jag, däremot känner jag folk som lirar även dessa med mus och tangentbord (med varierande framgång).

Skickades från m.sweclockers.com

Fast dom enda spelen som är gjorda på det sättet är väl spel som har varit konsol-exklusiva i tidigare versioner men portats till PC i senaste utgåvan? kan du ge något exempel på ett spel som inte var konsol-exklusivt men spelas med gamepad på PC? jag är genuint nyfiken om det finns något alls.

Väldigt synd att tangentbord+muts byts ut mot en gamepad tycker jag, man ger bara spelaren mindre kontrol över karaktären och sämre precision