Raspberry Pi 3 Model B lanseras till våren

Permalänk
Inaktiv

Haha RPi3? Tyckte RPi2 var en riktig sweet spot produkt. Ja det är väl bara till att förboka asap

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Intel har själva ingen produkt som direkt konkurrerar med RPi, men finns 3:e part i form av JaguarBoard som är baserad på Z3735G. Priset på JaguarBoard verkar hamna på $40-45, då ingår 16 GB flash i det priset (eMMC). Även om Z3735G inte är någon raket (4-kärnig Silvermont med maximal turbo på 1.83 GHz), så är den minst dubbelt så snabb som dagens RPi.

Angående RPi: någon som använder sin RPi som IR sändare, d.v.s. kontrollera enheter med en RPi via IR? Någon som testat någon av alla de byggen som finns på nätet? Köper man en färdig modul över USB blir ju den dyrare än RPi, köper man komponenterna från t.ex. Elfa blir det långt billigare och väldigt mycket roligare (om det fungerar i slutändan).

Ohh, me likey! Stöd för VT-x med.. Är helt klart mer än dubbelt så snabb än RPi, är väl mest bristen på benchprogram som gör att folk inte fått upp ögonen för Intels SOC's än.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Intel har själva ingen produkt som direkt konkurrerar med RPi, men finns 3:e part i form av JaguarBoard som är baserad på Z3735G. Priset på JaguarBoard verkar hamna på $40-45, då ingår 16 GB flash i det priset (eMMC). Även om Z3735G inte är någon raket (4-kärnig Silvermont med maximal turbo på 1.83 GHz), så är den minst dubbelt så snabb som dagens RPi.

Angående RPi: någon som använder sin RPi som IR sändare, d.v.s. kontrollera enheter med en RPi via IR? Någon som testat någon av alla de byggen som finns på nätet? Köper man en färdig modul över USB blir ju den dyrare än RPi, köper man komponenterna från t.ex. Elfa blir det långt billigare och väldigt mycket roligare (om det fungerar i slutändan).

$45 är priset för de som var först på Kickstarter. Den kostar $79 plus frakt och tull från deras hemsida. $82 om man vill ha med en strömadapter vilket låter som en bra deal. Lyckas dock inte hitta vad frakten landar på för deras sidan är inte direkt den bästa. Så minst dubbelt så snabb men också minst dubbelt så dyr. Kan vara intressant att se vad priser landar på om någon svensk återförsäljare tar in den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

$45 är priset för de som var först på Kickstarter. Den kostar $79 plus frakt och tull från deras hemsida. $82 om man vill ha med en strömadapter vilket låter som en bra deal. Lyckas dock inte hitta vad frakten landar på för deras sidan är inte direkt den bästa. Så minst dubbelt så snabb men också minst dubbelt så dyr. Kan vara intressant att se vad priser landar på om någon svensk återförsäljare tar in den.

Du har rätt om priset, hade inte kollat mer än specifikationerna och förstasidan som nämner $40. Såg själv denna kort i en Slashdot-artikel och där stod det att priset var $45. Kostnadsmässigt vinner man inte så mycket att 16 GB flash är inkluderat (finns ju från ~50 kr som SD-kort) och eMMC är inte supersnabbt, men det är långt snabbare än SD-card + att man slipper största problemet folk har med RPi: hitta ett SD-kort som faktiskt är stabilt som rootfs.

Gav själv upp med min RPi vad det gäller SD-kort (fick alltid korrupt filsystem efter någon månad och testat flera SD-kort). Kör numera SD-kortet i read-only (man måste boota från SD-kort) och använder en USB-sticka för största delen av systemet, systemet har nu rullat över ett år utan några som helst problem med filsystemets stabilitet.

$80 känns nästa lite dyrt med tanke på att Z3735G kostar $17, även om systemkretsen i RPi är gratis (vilket nog inte är så långt från sanningen) så känns $80 lite högt. Å andra sidan förenklar x86 en hel del, t.ex. fungerar Windows och man kan köra vilken Linux-distro som helst då x86 kan boota generella kärnor (något som även ARM kommer kunna i framtiden, man jobbar på detta med 64-bitars ARM, väldigt relaterat till den artikel som Städje skrev om då problemet med dagens ARM är att det saknas en standard för att hitta HW och avgöra mängd installerad RAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

USB 3.0 hade varit riktigt trevligt att få se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Den 14e mars borde vara lanseringsdatumet om de vill vara lite fyndiga.

Ja väldigt fyndigt , då Pi blir 3.14.16 avrundat, t.om året passar bra in

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av LecToR:

Jag som beställde en Pi igår -.-

Jag beställde en förra veckan. Kommer antagligen att behålla den, men det känns väldigt onödigt då jag lika gärna kunde väntat...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Jag beställde en förra veckan. Kommer antagligen att behålla den, men det känns väldigt onödigt då jag lika gärna kunde väntat...

Säg inte det. Man kan aldrig ha för många! Helt plötsligt kommer man på något helt onödigt som man inte visste att man behövde en för.

Permalänk
Medlem

@FribBe:
Så är det. Köpte en. Blev snabbt två till. Pimusicbox är ett exempel Perfekt om man har android telefon och vill spela musik ur kökshögtalarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Säg inte det. Man kan aldrig ha för många! Helt plötsligt kommer man på något helt onödigt som man inte visste att man behövde en för.

Sant. Jag kommer att behålla den då den duger till det jag behöver den till just nu. Men det känns ändå lite surt då jag kunde fått något bättre för pengarna.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Datavetare

Några har skrivit att de vill se 1 Gbit/s NIC på RPi3. Faktum är att det finns redan idag för en billig peng, Banana Pi. Alla varianter av Banana Pi har Gbit/s och en väldigt bra sådan implementation, den når visserligen inte 1 GBit/s i praktiken men väl ~700 MBit/s. Har själv en BPi-M1 och skulle säga att som server är den ett bättre val över RPi-2, i.o.f.s. bara 2 kärnor av samma typ som RPi 2 (Cortex A7) men något högre klockade (1 GHz mot 800 MHz) och framförallt är NIC en del av systemkretsen i BPi medan RPi kör en Etheret-over-USB krets som äter mycket mer CPU och har betydligt högre latens.

Både RPi 2 och BPi saknar den finess som i princip alla PC idag har, Receive Side Scaling (RSS), så även om man kör dessa kort som en server är det svårt att på ett vettigt sätt använda många CPU-kärnor. Även det talar för BPi som plattform för en enklare server. Vad som är möjligt att sprida ut avbrottsförfrågningar from olika enheter på olika kärnor, men går inte att sprida avbrott från NIC över flera CPU-kärnor (vilket är exakt vad RSS gör).

Har dock aldrig testat att köra BPi som mediamaskin, har faktiskt aldrig haft en skärm kopplad till den (koppla Ethernet-sladd till en PC med Wireshark vid första boot och dela ut en adress via DHCP, kolla vilken IP-address den fick och SSH dit för att konfigurera)...

Numera finns även en 8-kärnig variant av BPi med 2 GB RAM, WiFi och integrerat 8 GB Flash (slipper SD-kort problem...), BPi-M3.

Har också ett Sabre Lite i.MX6, det ligger i en liten annan prisklass (tror jag betalade $150-160, men googlade nu och hittar bara kortet för $199). Å andra sidan märker man att man får lite vad man betalar för, dels har i.MX6 fyra Cortex A9 som har runt 30% högre IPC än Cortex A7 (som används i RPi 2 och BPi). Men framförallt lider inte Sable Lite av problemet både RPi och BPi har: instabilitet med många SD-kort. SD-kort som strular i RPi/BPi fungerar hur bra som helst i Sabre Lite kortet (och även i "vanliga" PC). Sabre Lite har också 1GBit/s NIC men det är faktiskt sämre än Banana Pi, rent praktiskt når man bara runt 500 MBit/s med detta kort (är ett känd begränsning i den NIC som används, är inte en CPU-begränsning).

Känner inte till något konsumentriktat ARM-kort med USB3, är nog för dyrt och eventuellt lite för krävande i detta läge.

Edit: blev fel länk till octa-core BPi, fixat nu...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och fortfarande väntar på Raspberry Pi Zero som jag ville leka med

Permalänk
Inaktiv

Snälla, låt det nu bli en Raspberry Pi med USB 3.0 och Gigabit Ethernet som alla önskar.

Permalänk
Avstängd

Riktigt fint. Tänkte precis köpa en till tvåa.
Men varför envisas man med Model B?!
Precis som med nummer 2 så finns det ju ingen Model A.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har dock aldrig testat att köra BPi som mediamaskin, har faktiskt aldrig haft en skärm kopplad till den (koppla Ethernet-sladd till en PC med Wireshark vid första boot och dela ut en adress via DHCP, kolla vilken IP-address den fick och SSH dit för att konfigurera)...

Fast BPi-M3 känns inte riktigt som samma prisklass som RPi. Dessutom använder de Allwinner-chip vilket inte verkar så poppis med t.ex. Kodi:

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=227126
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=126995

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel har själva ingen produkt som direkt konkurrerar med RPi, men finns 3:e part i form av JaguarBoard som är baserad på Z3735G. Priset på JaguarBoard verkar hamna på $40-45, då ingår 16 GB flash i det priset (eMMC). Även om Z3735G inte är någon raket (4-kärnig Silvermont med maximal turbo på 1.83 GHz), så är den minst dubbelt så snabb som dagens RPi.

Fan den här har jag missat helt. Hade ju gärna varit med och crowdfundat för det priset. Men $80 då blir det genast garanterat moms och tull och då hamnar det väl till slut på runt 1000 kr.

Jag har en laptop med 3735:an, dock med 2gb ram, och att jämföra hur KODI fungerar på den mot den erfarenhet jag har av rpi 1 så framstår rpi 1 som en landsköldpadda.

Sen finns ju mini-pc's som ECS Liva som egentligen också är en enkortsdator som man får ett chassi till. Jag har själv en och har inte satt den i chassit utan bara hängt den bakom TV:n precis som jag gjorde med pi:n. Livan är bara marginellt större och har en kylfläns på processorn (en celeron N2807). Prisskillnaden är dock rejäl.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aene:

Fast BPi-M3 känns inte riktigt som samma prisklass som RPi. Dessutom använder de Allwinner-chip vilket inte verkar så poppis med t.ex. Kodi:

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=227126
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=126995

Var därför jag explicit nämnde att jag aldrig kört de grafiska delarna på kortet, använder uteslutande den här typen av ARM-kort som små-servers och "sakernas internet" projekt, för den typen av användning är BPi riktigt trevlig. BPi har även en SATA-gränssnitt, gör man något som generera lite mer disk I/O är det helt överlägset USB-till-SATA bryggor.

BPi-M3 är inte i samma prisklass, men den har också långt fler finesser så den är inte direkt jämförbar.

BPi-M1 kostar mindre än RPi 2, BPi Pro kostar lite mer men då får man integrerad WiFi, IR mottagare samt 2 Cortex A7 @ 1,2 GHz (mot RPi 2 fyra Cortex A7 @ 900 MHz).

Edit: Var lite si och så med Linux stöd i kernel.org för Allwinner-systemkretsar för något år sedan, men Allwinner är numera väldigt hjälpsamma. Stödet till Linux kernel.org kärnan är organiserad i linux-sunxi projektet och stödet blir därför allt bättre utan att man måste gräva efter "speciella" kärnor. Just Kodi bitar gissar jag mer faller på ARM då dessa kretsar brukar köra med Mali GPUn som är ARMs GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Integrerad WiFi hade varit rätt smidigt att ha. Slipper man köpa en separat adapter. Kanske hade drivit upp priset lite mycket dock.

Permalänk
Medlem

Hårdvarustöd för h.265?
Men licensen är nog för dyr kanske.

Permalänk
Medlem

Största eländet med Raspberry Pi är väl ändå SD-korten, hade inte suttit fel om det satt 8GB+ fastlött minne istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seyaro:

Hårdvarustöd för h.265?
Men licensen är nog för dyr kanske.

Cirka 1$ i licens avgift per enhet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Cirka 1$ i licens avgift per enhet.

Aha, ja då lär ju iaf inte det vara nått problem.
Hade fått för mig att jag läst att det skulle vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seyaro:

Hårdvarustöd för h.265?
Men licensen är nog för dyr kanske.

Också ganska oviktigt för deras huvudmål.
För första pajjen gick det ju att köpa till hårdvarustöd för några codecs, kommer ej ihåg hur tvåan kör. Var dock dyrt imo, typ 70kr för båda som gick att köpa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Börjar inte raspberry pi spela ut sin roll som HTPC nu när andra minisystem alltmer närmar sig prisparitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Börjar inte raspberry pi spela ut sin roll som HTPC nu när andra minisystem alltmer närmar sig prisparitet?

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att slå communitystödet Raspberry Pi har.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Önskelista för mig är:

  • Kraftigare Quad propp

  • Dedikerad bus för lagring

  • Dedikerad bus för Gbit

  • Gärna 2 Gbit så man kan köra de som router

Vore riktigt smutt att ha som router tbh

Permalänk
Medlem

Som mediadator har jag svårt för RPi då Intels compute stick med licens för windows etc ligger på just nu 900 kr. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/216879-i...

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Som mediadator har jag svårt för RPi då Intels compute stick med licens för windows etc ligger på just nu 900 kr. http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/216879-i...

Det är i en lite annan prisklass däremot. Kollar man sen omdömen på tex prisjakt är långt ifrån alla nöjda med den.

Undra vilken SoC det blir denna gången? Blir det ännu ett stort hopp i prestanda kan bara det motivera en extra hundralapp i pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fan va dyrt! Trodde dom där mackapärerna var populära för att dom kostade upp till ca 150:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fan va dyrt! Trodde dom där mackapärerna var populära för att dom kostade upp till ca 150:-

dyrt? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2733373 länka något annat som klarar vad den klarar för 248.