Permalänk

Driva GPU med en powerbrick?

Hej,
jag gjorde ett litet projekt förut som använde en thin mitx bräda (som drivs av laptop strömadapter). Jag kopplade på ett vanligt 970 kort med pcie adapter, men hade ingen ström till gpun. Så jag löste det genom att ta en till laptopladdare med 12v matning och lödde fast pcie power kontakter och tryckte i kortet. Jag startade gpu strömmen först, sen datorn. Detta fungerade, jag fick bild och kunde lira lol etc etc. Men allt var väldigt varmt och det slutade med att mitt grafikkort pajjade. Så jag undrar om det borde varit från värme, eller om min strömmatning var en jävligt dum ide av någon anledning?

Jag hoppas kunna skaffa nytt grafikkort och få liv i min lilla maskin igen, kanske lägger upp en kort projektlog isåfall.

Tacksam för all hjälp.

/Linus

[edit] Värt att notera kanske även är att själva kärnan på gpu'n inte var supervarm, hölls sig under 70 tror jag, men det var supertight bakom kortet så kanske andra delar som brann upp. Ber om ursäkt får halvdanna förklaringar, när allt pajjade så lade jag ner och kände inte för att börja felsöka osv. Men nu förr andan på att kanske göra ett till försök.[/edit]

Permalänk
Medlem

Kollar man på nVidias sida och speccs för GTX970 (Antar att du menar det när du skriver vanligt 970kort) så har det en TDP på 145Watt, frågan är vad din laddare klarade av att ge? är ju ingen dålig laddare om den klarar av AMP och watt för ett GTX970. ang temp så vet jag inte men enligt nVidia så är max 98C för kortet.

Har du bilder osv för ditt bygge?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Precis, ett gtx 970, zotax korta variant.
Laddaren klarade bara 120w, men de sista ska man väl kunna få genom själva pcie porten som grafiken sitter i?

Jag visste innan att det var lite riskfyllt då jag inte igentligen har alltför stora kunskaper, men tänkte att för lite ström inte borde kunna döda kortet. Har inga bilder tyvär, men kortets baksida låg typ "på" IO panelen på moderkortet (det var trångt!) med isolerande pluppar emellan så det inte kom i kontakt med metall.

Datorn flimrade till och dog ett par gånger, men fungerade när man startade om den. Men efter ett par ggr dog kortet helt.

Permalänk
Medlem

Nja du har nog haft väldigt ostabil ström till kortet och det är absolut inget som är bra. frågan är ju oxå hur effektivt laddaren är? menar om det är 120W max eller vad den kan ge konstant.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Mitt 970 sitter i ett rätt så ventilerat chassi och själva gpu core blir inte så super varm, kanske runt 70c är vad jag har sett som max när jag spelar, men VRM är typ alltid 10-20 grader varmare, så är de något som gjorde att kortet dog och att der var trångt så tror jag det är vrm som ställde till det då.

Lirade ArchAge 1 gång och när jag kollade på vrm tempen så låg den på 98/99 grader, vet inte vad nvidia har satt som max värde på vrm men löjligt varma blir dem, och jag har ett Asus Strix kort

Permalänk
Medlem

Är väl endå strömfall som är värst? Åtminstone inom billjudsvärlden, slutteg brukar pajja p.ga. strömfall. :/

Permalänk

Okej, jo då kanske det är boven i dramat. Det var en deltaco 120w multi adapter, länk:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/176876-d...

Å det var motsattsen till välventilerat i min låta.

Kanske kan testa med snålare kort eller investera i kvalitetsadapter med lite högre W så det kan vara stabilt.

Tack för alla åsikter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Okej, jo då kanske det är boven i dramat. Det var en deltaco 120w multi adapter, länk:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/176876-d...

Å det var motsattsen till välventilerat i min låta.

Kanske kan testa med snålare kort eller investera i kvalitetsadapter med lite högre W så det kan vara stabilt.

Tack för alla åsikter!

Den ger ju 8A på 15V så om man drar till med att den kanske ger 10A på 12V så blir det ju MAX 120Watt som den kan ge. sen är frågan oxå hur stabil den är. Kollade deras hemsida och det står MAX 8A så den levererade nog inte direkt rätt effekt till ditt kort.

som @sander00se säger så är strömfall absolut inget som är bra för komponenter och som han sa inom billjud så brukar stegen kunna säga hejdå rätt så fort om dom inte har rätt förutsättningar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hade nog vart smidigare å köpa ett nätagg och tjuvkoppa till Grafikkortet, då vet du iaf att det kommer att funka med Watt/amp osv.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Nu har jag ljugit, kom ihåg helt fel. Det var en 12V med 12.5A adapter jag köpt på ebay, direkt från Kina! Då borde den klara W gränsen, men precis. Och strömmen kanske inte var det stabilaste endå. Härifrån:

http://www.ebay.com/itm/AC-DC-Power-Supply-Adapter-Transforme...

Deltacon använde jag till moderkortet, Asus Q87T.

Bäst för driften hade såklart varit ett externt nätagg, men inte så smidigt att släpa med sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Hade nog vart smidigare å köpa ett nätagg och tjuvkoppa till Grafikkortet, då vet du iaf att det kommer att funka med Watt/amp osv.

Inte för att va jobbig eller så men varför skriver du watt/amp?

Effekten(watt) i en elektrisk krets är lika med spänningen(volt) gånger strömmen(ampere).

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Inte för att va jobbig eller så men varför skriver du watt/amp?

Effekten(watt) i en elektrisk krets är lika med spänningen(volt) gånger strömmen(ampere).

haha så långt tänkte jag faktiskt inte ens. DU har helt rätt att det är V*A som ger watten jag var bara lite borta medans jag skrev, hoppas dock att budskapet gick fram ändå

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklump87:

Nu har jag ljugit, kom ihåg helt fel. Det var en 12V med 12.5A adapter jag köpt på ebay, direkt från Kina! Då borde den klara W gränsen, men precis. Och strömmen kanske inte var det stabilaste endå. Härifrån:

http://www.ebay.com/itm/AC-DC-Power-Supply-Adapter-Transforme...

Deltacon använde jag till moderkortet, Asus Q87T.

Bäst för driften hade såklart varit ett externt nätagg, men inte så smidigt att släpa med sig.

Har du känt på laddaren någon gång under drift? det står att den är speccad till 40C under drift, kan det vara så att den har gått för varmt? har du även kollat så att det inte är Laddaren och inte GPUn som har gett upp?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Hm, kände aldrig på laddaren. Men har testat kortet i annan dator, och det var kört. Har till och med bakat det två gånger, men det hjälpte ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

haha så långt tänkte jag faktiskt inte ens. DU har helt rätt att det är V*A som ger watten jag var bara lite borta medans jag skrev, hoppas dock att budskapet gick fram ändå

Hehe. Det händer de bästa av oss ibland

Permalänk
Skrivet av heffaklump87:

Nu har jag ljugit, kom ihåg helt fel. Det var en 12V med 12.5A adapter jag köpt på ebay, direkt från Kina!

Det var därför grafikkortet gick sönder. Nätagg måste alltid vara av hög kvalitet när det handlar om datorprylar, och ditt nätagg var per automatik av värdelös kvalitet, eftersom det är från Ebay. Förmodligen överlastades det och började ge ut 230V eftersom såna mysko agg inte har några säkerhetsfunktioner över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det var därför grafikkortet gick sönder. Nätagg måste alltid vara av hög kvalitet när det handlar om datorprylar, och ditt nätagg var per automatik av värdelös kvalitet, eftersom det är från Ebay. Förmodligen överlastades det och började ge ut 230V eftersom såna mysko agg inte har några säkerhetsfunktioner över huvud taget.

Välj dina ord bättre om du vill framföra någon slags åsikt/tanke/farhåga. Gör det eller sluta posta helt, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det var därför grafikkortet gick sönder. Nätagg måste alltid vara av hög kvalitet när det handlar om datorprylar, och ditt nätagg var per automatik av värdelös kvalitet, eftersom det är från Ebay. Förmodligen överlastades det och började ge ut 230V eftersom såna mysko agg inte har några säkerhetsfunktioner över huvud taget.

Så alla nätagg på ebay är värdelös kvalitet? Intressant

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har en PSU till Xbox 360 (både 1st gen och 2nd gen) - dessa borde väl vara kraftfulla nog att driva en såpass "lätt" gpu som 970?

Jag menar första 360 var strömtörstiga !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har en PSU till Xbox 360 (både 1st gen och 2nd gen) - dessa borde väl vara kraftfulla nog att driva en såpass "lätt" gpu som 970?

Jag menar första 360 var strömtörstiga !

Första (första chassit) fanns med tre olika nätagg 203w, 175w och 150w. Beroende på vilket moderkort det satt i (Xenon och Sephyr tror jag de tidigaste hette), så är det den allra tidigaste bör det fungera om det är på 12v. Sen tror jag 360 S klarade sig på 136w och de senaste 120w.
Men skulle inte kalla en konsol som drar 203w strömtörstig när valfri speldator enkelt drar mer än det Men det borde stå under hur mycket det levererar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det var därför grafikkortet gick sönder. Nätagg måste alltid vara av hög kvalitet när det handlar om datorprylar, och ditt nätagg var per automatik av värdelös kvalitet, eftersom det är från Ebay. Förmodligen överlastades det och började ge ut 230V eftersom såna mysko agg inte har några säkerhetsfunktioner över huvud taget.

Stabilt var det nog inte, men tror att han hade märkt av skapligt mkt mer om det började ge ut 230V, något säger mig att kortet lär vara en kol bit om det fick 230V i sig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Ja, 230 volt fick det nog inte. Det fungerade säkert 10-30 timmar, lätt spelande i LOL och surfande etc.

Permalänk
Entusiast

Generiskt billigt nätagg från Kina. Låter helt klart som det är boven i dramat. De kan vara ungefär hur värdelösa som helst. Det finns bra prylar men då måste man ha koll på vad man köper.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24