S.M.A.R.T. error; nya diskar

Permalänk
Medlem

S.M.A.R.T. error; nya diskar

Hej, jag tänkte höra lite vad som gäller när man får ett SMART error i sin NAS. Och vad tänker ni om att det är helt nya diskar? Ska jag reklamera dom?

Edit:
Det är den ena av två WD RED 3TB som ger "SMART bad" i min, också helt nya, ASUSTOR AS5102T. Dom körs i Raid 1.
Jag testade dom kopplade till min dator och programmet CrystalDiskInfo och fick följande:
Reallocated sectors 1815
Current pending sector count 152

Jag hoppas att detta ger lite mer info...

//K

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Hej, jag tänkte höra lite vad som gäller när man får ett SMART error i sin NAS. Och vad tänker ni om att det är helt nya diskar? Ska jag reklammera dom?

//K

Tunnare tråd på information blir nog svårare att skapa.
Vad är det för NAS, vad är det för diskar, vilka SMART fel, vilket kontrollerkort/hårdvara......raid?....fakeraid?....software raid?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade första inlägget. Ibland trycker man på "skicka meddelande" innan man tänker...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Hej, jag tänkte höra lite vad som gäller när man får ett SMART error i sin NAS. Och vad tänker ni om att det är helt nya diskar? Ska jag reklamera dom?

Edit:
Det är den ena av två WD RED 3TB som ger "SMART bad" i min, också helt nya, ASUSTOR AS5102T. Dom körs i Raid 1.
Jag testade dom kopplade till min dator och programmet CrystalDiskInfo och fick följande:
Reallocated sectors 1815
Current pending sector count 152

Jag hoppas att detta ger lite mer info...

//K

Lite enkelt förklarat är Reallocated sectors sektorer som börjat bli dåliga och som hårddisken sedan flyttat till dess reservutrymme.
Medan Current pending sector count är sektorer som håller på att bli dåliga.

Det är ett oacceptabelt resultat för en ny hårddisk så reklamera på.

Permalänk
Medlem

Reklamera! Direkt!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag läste precis på WD:s hemsida att ett rapporterat fel i SMART är grund för garantireklamation hos WD, så då borde det inte bli några problem hos butiken där jag köpte dom heller tycker jag. Jag åker dit i morgon så får vi se.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

ville bara meddela att det inte var några problem alls med att byta ut hårddisken, och nu fungerar NAS:en som den ska

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb