Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fästa hemmagjort hårddiskrack i chassi?

Permalänk

Fästa hemmagjort hårddiskrack i chassi?

Jag har kommit över ett gammalt Chieftec Dragon Big Tower chassi och håller på och stuvar över komponenter från ett annat chassi då behovet av hårddiskar ökat :). Beställde 2 st "4-in-3" hårddiskkylare (Icy Dock Black Vortex) för de 6 5.25" platserna som dessvärre tycks ha någon form av fabrikationsfel som gör att nedersta disken på vardera bur inte går att skjuta in tillräckligt mycket för att kunna stänga fläktluckan. Är i kontakt med återförsäljaren nu för att se om det finns en möjlighet att byta dessa kylare mot ett liknande från Lian-Li istället som jag har bra erfarenhet av sedan innan.

Chassit har även som standard 2 hårddiskburar som rymmer 3 diskar vardera om man skruvar de relativt tätt, vilket är lite för lite för att få plats med alla mina diskar. Inspirerad av denna tråd så tillverkade jag ett eget hårddiskrack av spikband och till skillnad från varianten i tråden så har jag fäst 2 st 120mm fläktar direkt på kortsidan på "racket" istället för att fästa fläktarna på själva chassit efter att ha monterat det på långsidan, och tanken är att ersätta de medföljande hårddiskburarna med mitt hemmabygge för att på så sätt få plats med mer disk, problemet är bara att det var lättare sagt än gjort att fästa racket med buntband som var min första tanke då det inte finns mycket att dra dessa igenom och om jag ändå blir tvungen att borra i chassit så satsar jag nog hellre på att försöka skruva fast allt ovanifrån och låsa fast med en mutter, men försöker klura ut en möjlighet att fästa fast alltihop utan att behöva borra då jag helst skulle vilja behålla allt så original som möjligt ifall jag byter chassi igen längre fram.

Förstår att det kan vara svårt att hjälpa mig utan att ha sett hur chassit/racket ser ut, ska försöka fixa bilder imorgon, men likt racket i länken ovan så rymmer även min skapelse 9 diskar, så hela klossen är ca 27 cm hög, vilket gör att det finns utrymme både över och under ifall det skulle behövas. Kan även tänka mig att fästa detta rack i 5.25 platserna istället för hdd-burarna jag ämnar köpa och tillverka ett nytt rack att använda för att ersätta originalhållarna istället, då "vinner" jag dessutom en HDD-plats

Mvh
Tuborgarn

Permalänk
Medlem

@Tuborgarn:
cyanoacrylat / snablim
När du vill ha bort det är det bara dränka i aceton,
kan ju dock vara värt att kolla att färgen inte tar skada av aceton innan du limmar.
Håller antagligen bra nog, såvida du inte ska kasta runt burken.
btw har jag aldrig testat att ta bort cyanoacrylat så koll det med ^^

själv hade jag nog nöjt mig med ett par nitar eller skruv i botten, plus en eller två i flänsen från "takplåten" bakom sidopanelen.
alternativt litat på passform.

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk

Smältlim? Det har alltid fungerat för mig när jag behöver få fast något "semipermanent"
När man är klar med projektet kan man bryta bort limmet.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

Ja jäklar, minnet börjar redan svikta verkar det som hade helt glömt bort denna tråd, kom att tänka på den igen då de sista delarna levererades till servern i fråga idag och funderingen kring rackmonteringen åter dök upp i huvudet. Stort tack för svar iallafall @Pentagram och @kao172

Tack och lov har det löst sig nu med hårddiskkylarna jag skrev om, hade bara fått fel skruvar så löste sig med mindre skruvar till diskarna som jag hittade bland annat skrot här hemma, så nu återstår i princip bara ett utrymme där min skapelse kan få plats. Som utlovat (om än något sent ) så kommer här lite bilder för att få en bättre uppfattning om vad jag menar:

Här är då själva skapelsen - Rätt nöjd själv över resultatet med en såpass enkel konstruktion, testat lite utanför chassit och verkar hålla riktigt låga temperaturer trots att diskarna ligger hyfsat tätt

Platsen där tanken är att jag ska fästa åbäket

Chasssit framifrån

Idé om slutresultat - Här har jag pallat upp racket med en bok och ett gäng disketter för att visa hur min tanke är att fästa alltihop, dvs på något sätt fästa den i övre plåten så det blir lite mellanrum under

Som ni ser finns inte mycket mer än fläktgallren på framsidan samt några hål i plåten att fästa alltihop med buntband/ståltråd som jag tänkte från början, så den idén får jag nog tyvärr skippa. Funderar på lim som ni tipsade om men är lite osäker på hur bra det håller då det ändå väger en hel del, idén jag hade med skruvar får nog också uteslutas p ga platsbrist när hdd-kylarna tar i skruvhuvudet/muttern, annars hade ju detta varit en perfekt lösning.

Tack på förhand! Trött som en gnu så formulerar mig nog lite halvtaskigt men fler förslag är välkomna Är inte helt främmande för att göra om mitt rack om någon kommer på ett sätt som skulle fungera bättre