Vad kan en såhär gammal burk vara värd?

Permalänk

@andreas_dock: Vad jag har sett på kjell&comp's hemsida, så har de inte ER14250 batterier.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MegaAlalil:

@andreas_dock: Vad jag har sett på kjell&comp's hemsida, så har de inte ER14250 batterier.

Åh fan.. Det trodde jag faktiskt.

Ok, kör www.batteriexperten.se då! (De borde ha dem, konstigt annars.. Sett till företagsnamnet och allt )

De har fri frakt, även på ett litet han batteri för 10kr.

Edit: här är det;
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/aa-1_2-sb-aa02.ht...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

@andreas_dock: Åhh va dyra dom är för ETT batteri D: Kan nog leva med att få skriva in allting i BIOS varje gång jag kopplar ut den ur elen, ialafall ett tag. Jag ska ju köpa ny dator skärm för min gaming dator

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaAlalil:

@andreas_dock: Åhh va dyra dom är för ETT batteri D: Kan nog leva med att få skriva in allting i BIOS varje gång jag kopplar ut den ur elen, ialafall ett tag. Jag ska ju köpa ny dator skärm för min gaming dator

Så vad var det för fel på det jag länkade ?
https://www.dustinhome.se/product/5010878606/batteri-er14250-...

Permalänk

@Svensktiger: Frakten är 59 kronor där, det blir ännu dyrare :/

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MegaAlalil:

@andreas_dock: Åhh va dyra dom är för ETT batteri D: Kan nog leva med att få skriva in allting i BIOS varje gång jag kopplar ut den ur elen, ialafall ett tag. Jag ska ju köpa ny dator skärm för min gaming dator

Om du kopplar in datorn och låter den stå på, tex bara i bios eller vid ev. fel som visas - kanske batteriet laddas upp?

Visst cellen i batteriet kan vara helt död, men det är ändå ett Li-on -batteri så de är återanvändbara i viss mån bara de är kopplade rätt.

Låt datorn stå på några timmar och se om det tar bort batteri-felet eller sparar inställningar du knappar in i bios !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MegaAlalil:

@Svensktiger: Frakten är 59 kronor där, det blir ännu dyrare :/

Precis, där är Dustin dumma

Men annars, om du har tiden - beställ på e-bay?
De brukar ta tid från USA/Kina men totalpriset brukar vara iaf minst halva, eller upp till 60-70% bättre pris än vad vi säljer för här i Sverige.

Dessutom fraktfritt på det mesta om du köper från Asien

Leveranstid på runt 2-3 veckor dock.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Update!

@anders_dock jag testade att vända på IDE kabeln på HDD'n, och nu funkar allt som det ska, kom in i windows 95, och spelade lite tetris
behöver fortfarande en seriell mus eller en PS/2 mus och en PS/2 till Seriell adapter.

CMOS batteri tycker jag att det är lite dyrt, teoretiskt sett, går det att använda vilket 3.6 volts batteri som helst?
Hittade också lite företags information på hårddisken, om ett gammalt företag som min farfar (tror jag) ägde, som hette Timok Trading AB.

Annars om någon kanske har en 40mm fläkt med molex och som kan sälja billigt/donera till projektet så hade det varit väldigt snällt.

Datorn kan ej vara på i mer än 20 minuter utan att bli för varm för min smak. (Kan ju fortfarande lägga handen på kylaren utan att bli bränd, men ändå)

Ska nu gå och kolla om CMOS är resetat igen. Kommer kanske en mini update snart.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaAlalil:

Update!

@anders_dock jag testade att vända på IDE kabeln på HDD'n, och nu funkar allt som det ska, kom in i windows 95, och spelade lite tetris
behöver fortfarande en seriell mus eller en PS/2 mus och en PS/2 till Seriell adapter.

CMOS batteri tycker jag att det är lite dyrt, teoretiskt sett, går det att använda vilket 3.6 volts batteri som helst?
Hittade också lite företags information på hårddisken, om ett gammalt företag som min farfar (tror jag) ägde, som hette Timok Trading AB.

Annars om någon kanske har en 40mm fläkt med molex och som kan sälja billigt/donera till projektet så hade det varit väldigt snällt.

nuvarande cmos batteriet kanske fortfarande går att ladda lite, men datorn kan ej vara på i mer än 20 minuter utan att bli för varm för min smak. (Kan ju fortfarande lägga handen på kylaren utan att bli bränd, men ändå)

Ska nu gå och kolla om CMOS är resetat igen. Kommer kanske en mini update snart.

Du kan inte ladda batteriet.
Det är av samma typ man brukar ha i brandvarnare och andra saker som drar extremt lite ström.

Vad gäller fläkten så kan du ju sätta vilken fläkt som helst så att den blåser på CPU flänsen.
Strippos eller tejp funkar galant.
Kopplas på valfri ledig molex, eller på moderkortet.

Permalänk

@Svensktiger: Kanske lite trög just nu, men är osäker på om du svarade på mid fråga, går det bra med vilket 3.6 volts batteri som helst?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Pro M, CPU: Intel Core i5 6600k, GPU: Sapphire R9 390 Nitro, MOBO: MSI Z170A Inet edition, HDD: WD 500GB Caviar Blue, PSU: EVGA Supernova G2 750W, RAM: Corsair Vengence LPX 2x4GB Röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaAlalil:

@Svensktiger: Kanske lite trög just nu, men är osäker på om du svarade på mid fråga, går det bra med vilket 3.6 volts batteri som helst?

Troligen.
Hittar du nåt på 3.6v som inte är ett Li så

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaAlalil:

Update!

@anders_dock jag testade att vända på IDE kabeln på HDD'n, och nu funkar allt som det ska, kom in i windows 95, och spelade lite tetris
behöver fortfarande en seriell mus eller en PS/2 mus och en PS/2 till Seriell adapter.

CMOS batteri tycker jag att det är lite dyrt, teoretiskt sett, går det att använda vilket 3.6 volts batteri som helst?
Hittade också lite företags information på hårddisken, om ett gammalt företag som min farfar (tror jag) ägde, som hette Timok Trading AB.

Annars om någon kanske har en 40mm fläkt med molex och som kan sälja billigt/donera till projektet så hade det varit väldigt snällt.

Datorn kan ej vara på i mer än 20 minuter utan att bli för varm för min smak. (Kan ju fortfarande lägga handen på kylaren utan att bli bränd, men ändå)

Ska nu gå och kolla om CMOS är resetat igen. Kommer kanske en mini update snart.

Gamla 486or är nog inte så värmekänsliga.. hett med handen är ca 50-60 grader. (alltså då börjar många bränna sig..)

Så har du inga stabilitetsproblem är det rätt lungt. Många hade väldigt dåliga CPU kylare på den tiden och många som körde DX2 (dubbla istället för trippla klockan som din) körde helt utan kylfläns.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Sista 486an jag sålde gick till en som skulle ha en tyst burk som avkodade mystiska signaler från rymden ^^.

Finns en marknad för gamla datorer.. Den är liten men de som letar brukar ha en god anledning..

Prisa lata kodare för det

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Lek lite med Linux på den! Typ LFS.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Den där kan inte vara värd många ören. Synd med ett sånt dyrt pris från början.

Permalänk
Medlem

Dagsformen avgör. För två veckor sedan såldes en bundle bestående av moderkort med 486DX-2/66, 8 MB RAM, Trident TVGA8900C (1 MB), SoundBlaster 16 (CT2890), D-Link DE220E, GoldStar I/O-kort (serie/parallellport) samt flatkablar för 515 kr + 59 kr frakt (14 bud, 6 budgivare). Då ingick som synes inget chassi, ingen nätdel, ingen hårddisk, inget tangentbord, mus, bildskärm etc.

Å andra sidan bara några dagar innan var det en IBM PS/2 Model 9577i med en 83 MHz OverDrive och medföljande 486DX-2/66, där datorn var bestyckad med 32 MB RAM, S3 SVGA (1 MB), 520 MB SCSI-hårddisk (?!) med Windows 95. Den maskinen blev osåld med startbud 300 kr. Även denna såldes utan tangentbord, mus, bildskärm men förstås kan frakten på 248 kr ha avskräckt, eller så var dess övriga bestyckning inte intressant nog. Märkesdatorer har ju en tendens att ha en egen konfiguration som inte alltid är till konsumentens fördel.

Så visst finns det spekulanter, även om nivåerna varierar och man som nämnts inte kan förvänta sig att bli rik på att sälja en 20+ år gammal PC, såvida det inte är en väldigt speciell modell.