Vad händer i världen? Finns det en hemlig agenda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad som kommer att hända när allt fler muslimer kommer hit kan vi förstås bara spekulera i, men sannolikt kommer de att integreras i vårt samhälle

De är redan integrerade i samhället det är assimileringen som inte fungerar, tidigare i historien så har detta fungerat bra. Svaret på varför assimileringen inte fungerar idag är Islam samt massinvandringen. Islam är en totalitär politisk våldsförhärligande ideologi med religös fernissa som inte är förenlig med västerländska kulturella samt demokratiska värderingar.

Eftersom så många Muslimer nu ges inträde till Sverige – samt andra länder ute i Europe - så ges dem möjligheten att inte bara utöva Islams ideolgoi som de gjorde i sina hemländer, nej, utan de assimileras inte in i det Svenska samhället däför att det finns inga skäl för dem att göra det de kan leva i ett eget Muslimskt samhälle utanför det Svenska samhället.

Detta bla pga av att vi har tagit in för många, bla pga att Islam är väldigt militant, bla pga att Islam befinner sig på en nivå där andra religioner befann sig på medeltiden.

Det hela hjälps heller inte av att vi konstant ger eftergifter åt Islam samt att många av våra egna angriper vår egen västerlänska kultur samt demokratiska värderingar.

Skrivet av snajk:

Sen får du släppa ditt svammel om att det skulle finnas en svensk kultur som är densamma bland alla invånare

Det där är inget svammel när du vet vad som omfattar kultur.

Kultur kan definieras som livsmönster till exempel språk, konst, värderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Fast det skulle kunna ske tidigare också, eller hur? Om det nu inte blivit osäkrare i samhället så borde du väl kunna motbevisa med egen fakta? Kolla även på flera typer av brott. Exempelvis bränder så som bilbränder har ju ökat(MSB). Blev förvånad förra året när jag var påväg till en polare, då det var 2 nedbrända bilar på en parkering inte långt från där jag bor.

Oj, sent svar här.
Det är subjektivt hur man upplever trygghet, såvitt jag vet finns det ingen officiell definition. Jag har länkat statistiken över mord i Sverige, enligt den så är det inte större risk att bli mördad idag än för 10-15 år sedan. Det tycker jag visar på en viss typ av trygghet.
Ja, bilbränder med uppsåt har ökat. Det går inte säga emot, i snitt ca 1200 st per år mellan 2003-2013.

Andelen misshandlingar blir också färre, iaf från 2005-2014. Det känns väl också som något som ska vägas in i tryggheten:
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshande...

Sexualbrotten ser relativt stabila ut, ser ingen avstickare som skulle visa att vi helt plötsligt fått in hundratusentals våldtäktsmän:
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexua...
"Det är viktigt att notera att sexualbrott innefattar ett brett spektrum av brott – allt från lindrigare händelser, som blottning, till mycket allvarliga händelser, som våldtäkt."

Har du några källor på andra typer av brott där det exploderat? Jag läser dem med glädje, jag tycker det är väldigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Kultur kan definieras som livsmönster till exempel språk, konst, värderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna.

Frågor på ovanstående. Religion nämns som en grej. I Sverige har vi haft religionsfrihet sedan 1860, och staten har varit helt obunden av någon religion sedan 2000. Betyder det att religion inte skall ingå i Sveriges kultur, eller skall de (enligt mig stollar) 17% som tror på högre makter, varav man får anta att en majoritet är kristna, vilket dock inte går bevisa då statistikföring är förbjuden, ändå räknas till "kulturen" i samhället? Vad händer med resterande 83%? Måste vi avskaffa religionsfriheten då eftersom Islam och andra religioner tydligen inte passar in?

Sedan nämns även "värderingar". Jag känner inte att jag delar värderingar med en majoritet av befolkningen, och då är jag ändå född och uppvuxen här. Innebär det att jag alltså är "invandrare" kulturellt sett och borde "assimileras" för att så att säga "passa in"? Om ja, vad hände med yttrandefriheten och demokratin?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Han är i så fall inte den enda riksdagspolitiker som har antidemokratiska tendenser. Kent Ekeroth skrev ju på twitter att SD skulle "Byta ut media" när de "tar" makten. I en demokrati så måste väl vem som vill få ha en tidning eller liknande?

OM (huvva) SD vinner valet, så bildar de regering och blir då del av staten, och om staten "tar itu" med media, var är yttrandefrihets- och demokratitänket?

Problemet är att median idag redan är köpt och vinklad. Det håller du väl själv med om? Vänstern regerar i media.
Om SD skulle bli ett hot mot yttrandefrihets- och demokratitänk så skulle jag absolut inte rösta på dem igen.
Men jag tror inte det är det de värnar om.

OM SD är ett litet wannabe-hitler parti bakom dold mask, då skulle självklart ingen rösta på dom igen. Men skulle de ens ha råd att vara det? Skulle det ens försöka styra Sverige, i modern tid, om de var nazister?
Bilden SD har fått har målats upp av helt av media. Så klart de inte vill ha denna media.

Såklart det är fel att byta ut media så att den endast gynnar den regerande regeringern, men just så är det hursomhelst i dagsläget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Problemet är att median idag redan är köpt och vinklad. Det håller du väl själv med om? Vänstern regerar i media.
Om SD skulle bli ett hot mot yttrandefrihets- och demokratitänk så skulle jag absolut inte rösta på dem igen.
Men jag tror inte det är det de värnar om.

OM SD är ett litet wannabe-hitler parti bakom dold mask, då skulle självklart ingen rösta på dom igen. Men skulle de ens ha råd att vara det? Skulle det ens försöka styra Sverige, i modern tid, om de var nazister?
Bilden SD har fått har målats upp av helt av media. Så klart de inte vill ha denna media.

Såklart det är fel att byta ut media så att den endast gynnar den regerande regeringern, men just så är det hursomhelst i dagsläget..

Nej, den bilden känner jag inte igen. Om man tar de 4 stora tidningar som finns (Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter), så är det endast Aftonbladet som är "vänster" i den meningen att de kallar sig "oberoende socialdemokratisk", resten är ju liberala, konservativa, osv..

Men om problemet ändå är att media är "köpt och vinklad" skall väl Kent Ekeroth om någon hålla käften? Han har ju hjälpt till att finansiera Avpixlad, som knappast är "vänster".

Det finns väl massa olika media man kan läsa om man inte gillar de etablerade? Jag har läst både avpixlat och fria tider men jag tycker de är vinklade om något då de nästan bara rapporterar om brott som de påstår att invandrare begått, och kritiserar varenda parti (utom SD).

Men fundera på det här.. Om Media var köpt och vinklad... Skulle de ens tagit upp det här med Mehmed Kaplan? Skulle det blivit skandal av att Gustav Fridolins Presstalesman (eller vad han nu var) försökte påverka SVT att inte visa ett inslag? Det tror inte jag. Om de var köpta skulle de snarare tona ner hela grejen så mycket som möjligt, och förmodligen gå med på snubbens önskemål att inte sända det där inslaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, den bilden känner jag inte igen. Om man tar de 4 stora tidningar som finns (Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter), så är det endast Aftonbladet som är "vänster" i den meningen att de kallar sig "oberoende socialdemokratisk", resten är ju liberala, konservativa, osv..

Men om problemet ändå är att media är "köpt och vinklad" skall väl Kent Ekeroth om någon hålla käften? Han har ju hjälpt till att finansiera Avpixlad, som knappast är "vänster".

Det finns väl massa olika media man kan läsa om man inte gillar de etablerade? Jag har läst både avpixlat och fria tider men jag tycker de är vinklade om något då de nästan bara rapporterar om brott som de påstår att invandrare begått, och kritiserar varenda parti (utom SD).

Men fundera på det här.. Om Media var köpt och vinklad... Skulle de ens tagit upp det här med Mehmed Kaplan? Skulle det blivit skandal av att Gustav Fridolins Presstalesman (eller vad han nu var) försökte påverka SVT att inte visa ett inslag? Det tror inte jag. Om de var köpta skulle de snarare tona ner hela grejen så mycket som möjligt, och förmodligen gå med på snubbens önskemål att inte sända det där inslaget.

Ang Kaplan, är någon bränd, så hjälper man till att bränna mer, för att inte själv bli bränd

I ärlighetens namn tror jag inte att staten styr media idag, det gör företag som gynnar av att samhället går åt en specifik riktning. En riktning som nuvarande media styr oss åt. Bonnier och Wallenberg familjen, jag vill inte ens tänka på vilka de sitter och gör affärer med. Tillsammans kan de styra politiken, median och folkets tankar. Sitter de med Saudis och Amerikaner i hemliga möten och planerar Sverige framtid, så är vi ganska körda, om inte ett parti som SD(med tyvärr nazistisk bakrund) kommer och stoppar det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Ang Kaplan, är någon bränd, så hjälper man till att bränna mer, för att inte själv bli bränd

I ärlighetens namn tror jag inte att staten styr media idag, det gör företag som gynnar av att samhället går åt en specifik riktning. En riktning som nuvarande media styr oss åt. Bonnier och Wallenberg familjen, jag vill inte ens tänka på vilka de sitter och gör affärer med. Tillsammans kan de styra politiken, median och folkets tankar. Sitter de med Saudis och Amerikaner i hemliga möten och planerar Sverige framtid, så är vi ganska körda, om inte ett parti som SD(med tyvärr nazistisk bakrund) kommer och stoppar det hela.

Vilket är passande då väl Bonniers är "judeägt"?

Usch.. Morbid humor... Men hur som haver.. Det var ju expressen som avslöjade det här med Kaplan.. Inte Avpixlat, politiskt inkorrekt eller någon av de där "nya".

Och om Bonniers nu sitter och drar i trådarna... Varför låter de SD ens få finnas, och hur kan de låta dem växa från ena valet till det andra, varför får avpixlat och de andra som tydligen "avslöjat" dem finnas kvar? Varför står inte du i en balja med betong i Värtahamnen, eftersom du vet "sanningen"?

Nej det är för många pusselbitar som fattas.

Jag tror hela förklaringen ligger i att folk idag har mycket mindre tolerans mot åsikter som avviker för mycket från de egna, samt att många söker enkla lösningar på problem de upplever. Minskar arbetslösheten kan jag nästan lova att rasismen och polariseringen också minskar.

Edit: Och en sak till.. Bonniers och Wallenbergs är väl rätt rika släkten? Varför skulle de då vilja driva igenom en "vänsteragenda". Den politiska vänstern brukar ju vilja beskatta de rika hårdare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Nardds:

Ang Kaplan, är någon bränd, så hjälper man till att bränna mer, för att inte själv bli bränd

I ärlighetens namn tror jag inte att staten styr media idag, det gör företag som gynnar av att samhället går åt en specifik riktning. En riktning som nuvarande media styr oss åt. Bonnier och Wallenberg familjen, jag vill inte ens tänka på vilka de sitter och gör affärer med. Tillsammans kan de styra politiken, median och folkets tankar. Sitter de med Saudis och Amerikaner i hemliga möten och planerar Sverige framtid, så är vi ganska körda, om inte ett parti som SD(med tyvärr nazistisk bakrund) kommer och stoppar det hela.

Staten styr såklart media till viss del då staten delar ut pressstöd på många miljoner (446 452 933 kr år 2013, te.x). Om du tittar på vad det är för slags media som får detta stöd så kan du snart lägga ihop 1+1...

SD har inte en nazistisk bakgrund. SD's rötter: https://sbojerud.wordpress.com/2015/02/04/sd-rotter-ny-versio...
Ska vi prata om bakgrund så är ju i så fall S mycket värre, läs gärna på om deras bruna förflutna, tvångssterilisering (ända in på 70-talet!) m.m. Så extrema har SD aldrig varit och skulle aldrig komma på tanken att föreslå något så vidrigt.

Däremot sprider gärna vår vänsterinriktade media att SD är "höger" eller to.m högerextremt(!) och att det är nazister mfl. osanningar.

Gammal hederlig hjärntvätt, vi har sett det förut i historien och det fungerar alldeles utmärkt. Detta är riktlinjer för sovjetunionens kommunistparti (från 1943):

”Medlemmar och frontorganisationer måste oupphörligen besvära, misskreditera och uttrycka sig nedsättande om våra kritiker. När motståndarna blir alltför irriterande, stämpla dem då som fascister eller nazister eller antisemiter… Kopplingen kommer efter tillräcklig upprepning att bli ett ”faktum” i det allmänna medvetandet.”

Det är exakt detta som vår svenska media, men hjälp av staten gjort under en väldigt lång period och det märks tydligt på många människor tyvärr. Mina föräldrar är sådana, totalt hjärntvättade av SVT och Aftonbladet, DN osv.. Vi ser hoper av s.k nyttiga idioter som går igång på allting som går emot vad Farbror Staten tycker, man har to.m lyckats få artiser, komiker osv att agera nyttiga idioter åt staten då det klär sig i t-shirts med texter så som "SD=Nazister" och liknande hjärnslöa saker. De försöker to.m läxa upp folket genom att ge räkneexempel på hur massinvandring inte kostar oss någonting (mer än kanske 1 pizza) osv. Tragiskt.

När jag växte upp var artisterna och komikerna de som stod upp för folket och som ofta provocerade "Eliten" / staten. Idag är dom istället deras små gullegrisar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

Tror att TS borde ta ett steg tillbaka och ta det lugnt

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Problemet är att median idag redan är köpt och vinklad. Det håller du väl själv med om? Vänstern regerar i media.
Om SD skulle bli ett hot mot yttrandefrihets- och demokratitänk så skulle jag absolut inte rösta på dem igen.
Men jag tror inte det är det de värnar om.

OM SD är ett litet wannabe-hitler parti bakom dold mask, då skulle självklart ingen rösta på dom igen. Men skulle de ens ha råd att vara det? Skulle det ens försöka styra Sverige, i modern tid, om de var nazister?
Bilden SD har fått har målats upp av helt av media. Så klart de inte vill ha denna media.

Såklart det är fel att byta ut media så att den endast gynnar den regerande regeringern, men just så är det hursomhelst i dagsläget..

Vad tycker du då om Polens agerande? Dom har rensat upp bland vänstervriden media o.s.v.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Oj, sent svar här.
Det är subjektivt hur man upplever trygghet, såvitt jag vet finns det ingen officiell definition. Jag har länkat statistiken över mord i Sverige, enligt den så är det inte större risk att bli mördad idag än för 10-15 år sedan. Det tycker jag visar på en viss typ av trygghet.
Ja, bilbränder med uppsåt har ökat. Det går inte säga emot, i snitt ca 1200 st per år mellan 2003-2013.

Andelen misshandlingar blir också färre, iaf från 2005-2014. Det känns väl också som något som ska vägas in i tryggheten:
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshande...

Sexualbrotten ser relativt stabila ut, ser ingen avstickare som skulle visa att vi helt plötsligt fått in hundratusentals våldtäktsmän:
https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexua...
"Det är viktigt att notera att sexualbrott innefattar ett brett spektrum av brott – allt från lindrigare händelser, som blottning, till mycket allvarliga händelser, som våldtäkt."

Har du några källor på andra typer av brott där det exploderat? Jag läser dem med glädje, jag tycker det är väldigt intressant.

Jag tycker det är väldigt konstigt faktiskt, att en del brott inte har gått upp alls, kanske t.o.m gått ner lite. Har sett dessa grafer tidigare. Det är konstigt eftersom enligt BRÅ så är det större chans att en invandrare begår brott än en svensk, det gäller t.o.m invandrare från våra grannländer, dock är chansen störst bland invandrare från mellanöstern, asien och afrika. Och antalet invandrare har ju ökat väldigt mycket. Därför är det konstigt att siffrorna är som dom är. Ganska svårt att veta orsaken, kanske en del områden i Sverige har fått mindre brottslighet, andra kanske det har ökat. Ett annat problem med statistiken är ju också att den räknar in anmälda brott, offer osv. Har inte sett någon som räknar gärningsmän. Det kanske är fler gärningsmän än tidigare fast samma mängd brott? Om en person rånar en butik så är det ett brott som begås, är det fyra som rånar butiken så är det fortfarande ett brott som begås, fast av flera personer. Bara lite spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

De är redan integrerade i samhället det är assimileringen som inte fungerar, tidigare i historien så har detta fungerat bra. Svaret på varför assimileringen inte fungerar idag är Islam samt massinvandringen. Islam är en totalitär politisk våldsförhärligande ideologi med religös fernissa som inte är förenlig med västerländska kulturella samt demokratiska värderingar.

Eftersom så många Muslimer nu ges inträde till Sverige – samt andra länder ute i Europe - så ges dem möjligheten att inte bara utöva Islams ideolgoi som de gjorde i sina hemländer, nej, utan de assimileras inte in i det Svenska samhället däför att det finns inga skäl för dem att göra det de kan leva i ett eget Muslimskt samhälle utanför det Svenska samhället.

Detta bla pga av att vi har tagit in för många, bla pga att Islam är väldigt militant, bla pga att Islam befinner sig på en nivå där andra religioner befann sig på medeltiden.

Det hela hjälps heller inte av att vi konstant ger eftergifter åt Islam samt att många av våra egna angriper vår egen västerlänska kultur samt demokratiska värderingar.

Det där är inget svammel när du vet vad som omfattar kultur.

Kultur kan definieras som livsmönster till exempel språk, konst, värderingar och institutioner hos en population som överförs socialt från generation till generation. Kultur har kallats "levnadssättet hos ett helt samhälle". Som sådant inkluderar det beteendemönster, seder, klädsel, religion, ritualer, lekar, normer för lagar och moraliska system, liksom trossystem och konstarterna.

Om nu Islam skulle vara så extremt "våldsförhärligande" religion så får du gärna förklara för mig som träffar i snitt ett par hundra unika muslimer per månad i jobbet varför nära ingen av dem är våldsamma eller ointresserade av att bli svenskar.

Det är lätt att sitta hemma på kökssoffan och generalisera samt göra världen så enkel att förstå som möjligt, men världen är allt annat än enkel och det finns så många nyanser utav allt. Tyvärr är väl den biten helt enkelt för svårt att förstå för vissa.

Det är oerhört okunnigt att göra så pass grova generaliseringar som bland annat du gör här i tråden. Det finns dåliga människor i alla grupper men det finns också en majoritet av bra människor i samma grupper. Världen är inte svart eller vit, hur enkelt det än skulle göra saker och ting för dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om nu Islam skulle vara så extremt "våldsförhärligande" religion så får du gärna förklara för mig som träffar i snitt ett par hundra unika muslimer per månad i jobbet varför nära ingen av dem är våldsamma eller ointresserade av att bli svenskar.

Det är lätt att sitta hemma på kökssoffan och generalisera samt göra världen så enkel att förstå som möjligt, men världen är allt annat än enkel och det finns så många nyanser utav allt. Tyvärr är väl den biten helt enkelt för svårt att förstå för vissa.

Det är oerhört okunnigt att göra så pass grova generaliseringar som bland annat du gör här i tråden. Det finns dåliga människor i alla grupper men det finns också en majoritet av bra människor i samma grupper. Världen är inte svart eller vit, hur enkelt det än skulle göra saker och ting för dig.

"Det går fortare att måla färdigt om man målar med breda penslar" verkar vara måttot för rätt många nuförtiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Staten styr såklart media till viss del då staten delar ut pressstöd på många miljoner (446 452 933 kr år 2013, te.x). Om du tittar på vad det är för slags media som får detta stöd så kan du snart lägga ihop 1+1...

Gammal hederlig hjärntvätt, vi har sett det förut i historien och det fungerar alldeles utmärkt. Detta är riktlinjer för sovjetunionens kommunistparti (från 1943):

”Medlemmar och frontorganisationer måste oupphörligen besvära, misskreditera och uttrycka sig nedsättande om våra kritiker. När motståndarna blir alltför irriterande, stämpla dem då som fascister eller nazister eller antisemiter… Kopplingen kommer efter tillräcklig upprepning att bli ett ”faktum” i det allmänna medvetandet.”

Det är exakt detta som vår svenska media, men hjälp av staten gjort under en väldigt lång period och det märks tydligt på många människor tyvärr.

Jag är emot allt vad kvotering heter men om det nu prompt skall vara kvotering inom samhället så är det i media kvoteringen behövs. Är det två journalister till vänster så skall det vara två till höger samt två till / i mitten.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag har beskrivit Islam – en totalitär våldsförhäligande ideologi med religiös fernissa som inte är förenlig med västerländska kulturella samt demokratiska väderingar...samt..väldigt militant, bla pga att Islam befinner sig på en nivå där andra religioner befann sig på medeltiden - om du anser att den här beskrivningen är okunnig samt inte stämmer in så är du välkommen att bemöta den med motargument.

Som lolight tidigare påpekade så går kristendomen att kombinera med ett sekulariserat samhälle, se på västvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Jag har beskrivit Islam – en totalitär våldsförhäligande idologi med religös fernissa som inte är förenlig med västerländska kulturella samt demokratiska väderingar...samt..väldigt militant, bla pga att Islam befinner sig på en nivå där andra religioner befann sig på medeltiden - om du anser att den här beskrivningen är okunnig samt inte stämmer in så är du välkommen att bemöta den med motargument.

Som lolight tidigare påpekade så går kristendomen att kombinera med ett sekulariserat samhälle, se på västvärlden.

Så du slår fast att Islam är "en totalitär våldsförhäligande idologi med religös fernissa som inte är förenlig med västerländska kulturella samt demokratiska väderingar...samt..väldigt militant.." utan att på något vis försöka bevisa att din grova generalisering är sann. Så jag vet inte riktigt varför du begär mer av andra än av dig själv. Med tanke på vad du presenterat var mitt bemötande ganska relevant. Vill du att vi ska börja använda källor istället?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Du förnekar att Islamism utgår från Islam? Tycker du Islamism som styrande statsskick står bakom mänskliga rättigheter? Har det undgått dig att religionen/ideologin har allvarliga problem med fanatism? Någonstans måste även ideologier ta ansvar för sina handlingar.

@Ozzed: Nej det var inte Expressen som grävde fram infon om Kaplan, det var en svensk Kurd från Syrien som släppte bilderna på Facebook med tillhörande förklaring. Media hade nog framstått som än mer vinklad om dem inte valde att presentera dem uppgifterna när dem redan var släppta för allmänheten. Jag tror inte man ljuger om man säger att statlig media mest består av personer som har samma politiska uppfattning, alla som avviker har det nog också svårt med det sociala i lunch rummet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

@Stoff3th3m4n: Du förnekar att Islamism utgår från Islam? Tycker du Islamism som styrande statsskick står bakom mänskliga rättigheter? Har det undgått dig att religionen/ideologin har allvarliga problem med fanatism? Någonstans måste även ideologier ta ansvar för sina handlingar.

@Ozzed: Nej det var inte Expressen som grävde fram infon om Kaplan, det var en svensk Kurd från Syrien som släppte bilderna på Facebook med tillhörande förklaring. Media hade nog framstått som än mer vinklad om dem inte valde att presentera dem uppgifterna när dem redan var släppta för allmänheten. Jag tror inte man ljuger om man säger att statlig media mest består av personer som har samma politiska uppfattning, alla som avviker har det nog också svårt med det sociala i lunch rummet.

Det är en OERHÖRD skillnad vad styrande personer står bakom och vad de flesta människor står bakom. Förstår du inte vad jag menar är det nog dags att du läser din historia om Mellanöstern och kikar lite extra på de olika styren som hållit folket som gisslan i regionen.

Tycker du att kristna värderingar bland styret i USA står bakom mänskliga rättigheter, eller varför inte den ortodoxa kyrkans små influenser i det ryska styret? Väljer man att se världen i svart och vitt får man precis de svaren man vill ha, men det blir kanske lite väl nyanserat nu eller?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Det går fortare att måla färdigt om man målar med breda penslar" verkar vara måttot för rätt många nuförtiden.

Japp det förenklas in i absurdum.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Japp det förenklas in i absurdum.

Jamen, du måste ju vara "blind"
Varje "smart människa" skulle ju lita på nedanstående källa (länkad tidigare i tråden)
https://sbojerud.wordpress.com/2015/02/04/sd-rotter-ny-versio...
[/sarcasm]

Håller helt klart med dig om hur du träffar mängder av muslimer/människor som inte delar en liten grupps våldsbejakande värderingar.
Känns som om jag är (enligt swec) omringad av statistiska anomaliteter.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det är väl tveksamt om det finns någon yttranderättsfrihet idag eftersom det kommit fram att folk som inte stöttar nuvarande invandringspolitik är främlingsfientliga och därmed rasister.
Och sen så får man ju inte glömma bort journalister som blivit tillsagda hur de ska vinkla artiklar för att inte gynna de som är emot sagda invandringspolitik.
Journalister som blir hotade utav sina kollegor när de ifrågasätter invandringspolitiken.

Detta är nog bara toppen på isberget eftersom allmänheten inte får veta så mycket förrän media, politiker och polismyndighet bestämmer sig för att dela med sig eller när någon råkat försäga sig.

Det är ett skrämmande samhälle vi lever i och jag hoppas det blir bättre i framtiden även om det för stunden ser mörkt ut.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Problemet är att median idag redan är köpt och vinklad. Det håller du väl själv med om? Vänstern regerar i media.
Om SD skulle bli ett hot mot yttrandefrihets- och demokratitänk så skulle jag absolut inte rösta på dem igen.
Men jag tror inte det är det de värnar om.

OM SD är ett litet wannabe-hitler parti bakom dold mask, då skulle självklart ingen rösta på dom igen. Men skulle de ens ha råd att vara det? Skulle det ens försöka styra Sverige, i modern tid, om de var nazister?
Bilden SD har fått har målats upp av helt av media. Så klart de inte vill ha denna media.

Såklart det är fel att byta ut media så att den endast gynnar den regerande regeringern, men just så är det hursomhelst i dagsläget..

Skulle de inte? Folk röstade ju ändå på Hitler en gång i tiden. Folk har röstat på Cruz som föreslagit grova krigsbrott(carpet bombing), och på Trump som föreslår att muslimer inte ska få resa in i landet, för att förhindra terrorattentat. När tidigare data visar att det inte skulle hjälpa särskilt mycket då de som utför terrorattentat ofta är medborgare i det landet. Han har ju också föreslagit krigsbrott i form av tortyr, som undersökningar har visat inte fungerar. Du kan säga rätt grova saker idag och få röster, så länge du lovar att de grova sakerna bara händer andra. Det är en oroväckande utveckling där vi skapar ett samhälle där det är "vi mot dem" som gäller. Något SD står i framkant för i Sverige. Det finns såklart ett gap mellan denna nivå och Hitlers dödsläger och förintelse. Jag tror inte någonstans att alla i SD är nazister, även om en liten del är det. Men det gör det inte SD till ett bra parti. Det är fortfarande ett rasistiskt parti som står för en "vi mot dem" agenda som i denna globala värld känns lika omodernt som vilken religion som helst.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Först: Tack för ett långt inlägg, du har tagit dig tid att skriva något utförligt, och det är alltid bra. För det ger så mycket mera än korta svar.

Skrivet av snajk:

Jag skulle snarare säga att kristendomens moral, precis som de flesta övriga religioners, är baserad på mänsklig moral eller om du så vill medmänsklighet, när det gäller saker som inte har att göra med att förtrycka andra religioner eller folkgrupper eller med att behålla religionens/de utvaldas makt. Bibeln är, precis som koranen, thoran eller exempelvis Bhagavad Gita, fylld av en massa regler och förbud varav ytterst få är en del av en modern lagstiftning. Av de tio budorden inom kristendomen så är det tre som är lag i Sverige idag: Inte dräpa; inte stjäla; inte bära falskt vittnesmål, och alla dessa tre är förstås ganska självklara även utan att religionen har pekat ut dem och är också standard i alla rättssystem.

Nja, det jag menade är att vår lagstiftning är sina rötter direkt från vår kristendom. Jag vet att det nu finns de som hävdar att så inte längre är fallet och att rådande moral och lagar, är resultatet av vår moderna upplysta tid, osv. Men jag är mer tveksam. Den är naturligtvis en mix av olika saker. Man kan dock se på andra länder som vi kallar "medeltida" och deras lagstiftning. Det finns dock inget som hindrar att vi kommer dit igen. Som exempel kan vi ta Somalia, som hade mycket bättre moral, lagar osv innan islam gjorde sitt intåg och förstörde det landet. Nu går alla kvinnor i stora tygstycken. Förr var de halvnakna.

Citat:

Vad som kommer att hända när allt fler muslimer kommer hit kan vi förstås bara spekulera i, men sannolikt kommer de att integreras i vårt samhälle precis som har skett med andra kulturer och religioner som har kommit hit även om det ibland dröjer till den första generationen som är uppväxt här innan så sker.

Ja, är glad att du skrev detta. För det är pudelns kärna. Det är verkligen så som 87% eller vad man ska kalla dem, tror. Jag försöker alltid se saker ur alla perspektiv och har verkligen funderat på hur dessa 87% resonerar. Och det var precis så som jag trodde att de tänker.
Som jag skrev tidigare. Ni tror verkligen att innerst inne är alla bara moderna människor och tänker som svenskar gör.
Få de bara leva här och växa upp i vårt moderna land. Så kommer de att så småningom bli som vi svenskar är. De kommer att Assimileras och deras kulturyttringar och religion kommer bara att vara en spännande krydda? Ja, det är så ni tänker.
Jag tror inte på det. I ryggen har jag forna tiders nationalism, så som Sossarna var tidigare. Dvs folkhemmet, ingen invandring.
Och jag har Japan, ingen invandring alls. Eller andra länder, det är bara vi som är sådana här. Så extrema. Ni dissar alla andra som orationella. Där går skillnaden i synsätt.

Citat:

Sen får du släppa ditt svammel om att det skulle finnas en svensk kultur som är densamma bland alla invånare, min kultur är inte samma som din kultur.

Ok då. Kalla det för limmet, eller man brukar prata om hur människor litar till varandra. Här har vi haft världens högsta tillit.
Och du inte vill kalla det för kultur. Kanske är fel ord.

Citat:

Kulturen du pratar om är nationalism och det var/är bara ett maktmedel för att styra folket precis som religionen var och fortfarande är på många ställen,

Nationalism är ingen kultur. Det är en ställningstagande att man ser konceptet med nationsgränser som bra fungerande. Och varför har man då skapat dessa nationsgränser från början? Det kan du kolla. Jo som jag skrev. För att det fungerar så bra. Det minskar krig och det ökar välstånd och frihet.

Citat:

och det är en väldigt liten del av den svenska kulturen eller det svenska samhället. Vi stiftar lagar enligt en demokratisk process som är ganska lik de flesta andra demokratiska länders processer för lagstiftning exempelvis så det har väldigt lite att göra med en svensk kultur.

Du skriver så, jag håller inte med.

Citat:

Sen finns det förstås kulturskillnader mellan olika folkgrupper som kan skapa mer eller mindre tillfälliga problem. När det kom hit en massa greker för sådär femtio år sedan hade de en annan trafikkultur än oss exempelvis men de anpassade sig efter vår eftersom det fungerade här liksom. Samma sak med finnarna och deras alkoholkultur som skiljde sig en del från vår, och där deras barn eller barnbarn nu är i princip helt assimilerade i den bemärkelsen (det gick förstås snabbare för grekerna att lära sig köra bil som svenskar men det är inte så konstigt då trafiken inte fungerar ifall en del inte följer trafikreglerna alls liksom).

Greker är extremt lika svenskar. Så där ser jag inga svårigheter alls.

Citat:

En del muslimer som kommer hit har till exempel svårt att förstå att män inte står över kvinnor här (även en del svenskar dock) men det kommer de förstås att lära sig med tiden, och om inte dem så deras barn som går i svenska skolor osv.

Jag ser inte den utvecklingen. Jag tror att landet istället för att bli nästan så som det varit förr. Att vi kommer förändra de som kommer och deras barn. Till att landet istället blir mycket mera som det är från där de kommer från.
Om vi pratar om MENA människor då. Som jag skrev invandrare är väldigt olika och på olika nivåer. Det bara är så.

Citat:

Religionen har kommit till, som jag nämnt redan, för att låta de med makt behålla den makten, och det gör den genom att förklara saker som vanliga människor inte har kunnat förklara eller förstå själva, alltså genom att ge intrycket av att de med makt vet mer än resten och att deras makt därmed är berättigad: Var kommer vi ifrån? Varför finns vi? Varför dog min mamma och inte någon annan? Varför går solen upp på morgonen och ner på kvällen? För gud. Idag har vi förklaringar på detta och således kommer religionerna att tappa betydelse, och mer ju mer upplysta vi blir. Kommer man från ett land där det enda man har läst i skolan är koranen exempelvis så tror man förstås på vad koranen säger, men när man kommer hit och får lära sig faktiska saker så kommer man att förstå att koranen inte är sann, åtminstone inte i den bokstavliga bemärkelsen. Tolkar man religiösa texter lite mer bildligt så kan de förstås fortfarande ses som relevanta, men samtidigt öppnar man ju då dörren för andra omtolkningar ju mer man lär sig om omvärlden eller av vetenskapen liksom och det innebär förstås att religionens ställning som förklaring till allt försvagas.

Bra, du talar ur skägget. Det är precis så som alla från vänstern, socialister, ateister tror.
Nästan alla som är starkt vänster och också Ateister. Det finns en stark koppling där mellan. Är man vänster, är man troligen också ateist, samt tror starkt forskning. Ja, man har en övertro på forskningen, eller vetenskapen som de säger.
Därför tror alla från vänster att alla invandrare så småningom kommer droppa detta med gud osv. Men det stämmer inte. När de rycks från sina rötter. Ökar tron på gud och ja, de radikaliseras faktiskt också. Man kallar det för ghettoisering.
Vad religion är, vad du har fel osv får vi nog ta en annan gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nardds:

Problemet är att median idag redan är köpt och vinklad. Det håller du väl själv med om? Vänstern regerar i media.
Om SD skulle bli ett hot mot yttrandefrihets- och demokratitänk så skulle jag absolut inte rösta på dem igen.
Men jag tror inte det är det de värnar om.

OM SD är ett litet wannabe-hitler parti bakom dold mask, då skulle självklart ingen rösta på dom igen. Men skulle de ens ha råd att vara det? Skulle det ens försöka styra Sverige, i modern tid, om de var nazister?
Bilden SD har fått har målats upp av helt av media. Så klart de inte vill ha denna media.

Såklart det är fel att byta ut media så att den endast gynnar den regerande regeringern, men just så är det hursomhelst i dagsläget..

Att göra en koppling mellan SD och Hitler är bara så oerhört märkligt.

Att säga att SD skulle vara Nazister för att de är nationalister? Ja, då skulle man lika väl kunna säga att alla Japaner också är det!?
Eller varför inte alla Amerikaner, med sitt flaggviftande och älskande av nationen. Det blir ännu tydligare, när man vet att SD anklagas för att vara pro Israel.....

När Judar var precis det som Nazisterna inte gillade. Visserligen har historien överdrivit Nazisternas judehat. För den var inte så stor som Hollywood nu vill göra gällande. Tex så gav Nazitysland massor av pengar till de Judar som flyttade ner till Israel. De fixade allt resa, pengar, grejor osv. Dessa resor var mycket lyckade tyckte båda parter. Det var en av anledningarna till att det landet uppstod. Att krig sedan spårar ur och hemskheter kommer alltid i slutet av krigen när man är pressad. Härmed vill jag dock säga att jag inte är för något som Nazityskland gjorde, samt det var en mix av massa saker då. Mycket som absolut inte har någon relevans nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Jag är emot allt vad kvotering heter men om det nu prompt skall vara kvotering inom samhället så är det i media kvoteringen behövs. Är det två journalister till vänster så skall det vara två till höger samt två till / i mitten.

Jag har beskrivit Islam – en totalitär våldsförhäligande ideologi med religiös fernissa som inte är förenlig med västerländska kulturella samt demokratiska väderingar...samt..väldigt militant, bla pga att Islam befinner sig på en nivå där andra religioner befann sig på medeltiden - om du anser att den här beskrivningen är okunnig samt inte stämmer in så är du välkommen att bemöta den med motargument.

Som lolight tidigare påpekade så går kristendomen att kombinera med ett sekulariserat samhälle, se på västvärlden.

Många muslimer verkar fungera utmärkt i ett modernt samhälle. På samma sätt som de allra flesta judiska och kristna också gör det. Men i alla de tre stora religionerna så finns det farliga rötägg. Kristna som mördar folk på abortkliniker, judiska personer som mördar palistiner, och muslimer som mördar icke-troende. De finns i alla religioner, och de är i alla en minoritet som inte är representanter av helheten.

Sen är ju frågan hur pass muslimska de muslimska stater och "stater" som styr folk med järnhand faktikt är. Det verkar snarare som att många använder religionen som en ursäkt för att kunna styra med den järnhand som de vill ha. Sen lever de inte själva särskilt hårt efter de religiösa reglerna de sätter på befolkningen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Att göra en koppling mellan SD och Hitler är bara så oerhört märkligt.

Att säga att SD skulle vara Nazister för att de är nationalister? Ja, då skulle man lika väl kunna säga att alla Japaner också är det!?
Eller varför inte alla Amerikaner, med sitt flaggviftande och älskande av nationen. Det blir ännu tydligare, när man vet att SD anklagas för att vara pro Israel.....

När Judar var precis det som Nazisterna inte gillade. Visserligen har historien överdrivit Nazisternas judehat. För den var inte så stor som Hollywood nu vill göra gällande. Tex så gav Nazitysland massor av pengar till de Judar som flyttade ner till Israel. De fixade allt resa, pengar, grejor osv. Dessa resor var mycket lyckade tyckte båda parter. Det var en av anledningarna till att det landet uppstod. Att krig sedan spårar ur och hemskheter kommer alltid i slutet av krigen när man är pressad. Härmed vill jag dock säga att jag inte är för något som Nazityskland gjorde, samt det var en mix av massa saker då. Mycket som absolut inte har någon relevans nu.

Nazisterna förgiftade judar och lät sedan andra friskare judar bära de döda kropparna till ugnar där de brände kropparna. När de själva blev för trötta för att utföra jobbet så sköts dem och brändes. Det är svårt att underdriva det judehatet. Jag ser inte varför man skulle vilja förminska det heller.

Dödsläger är inte "att krig spårar ur". De var förövrigt öppna i flera år innan kriget tog slut.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Tack för ett välformulerat svar.
Känner mig förvånansvärt nöjd med tanke på att det var ett citat på ett internetforum.
Huruvida jag inte borde ha rösträtt p.g.a min ålder kan jag inget annat än fnysa åt. På denna punkt kan jag så klart bara tala för mig själv, men jag har under mina 19 år i livet hunnit resa en hel del, och då snackar jag inte om några charterresor (även ifall de har förekommit ). Bland annat så har jag spenderat en tid i Sydamerika (Costa Rica) där korruptionen och fattigdomen är väl synlig. Det ger kanske inte bilden av den fattigaste populationen, men det ger definitivt perspektiv.
Det är min framtid lika mycket, om inte mer, än din och rösträtt är enligt mig det viktigaste verktyget för att påverka den.

No probs, tack för opposition
Ok ja det är faktiskt imponerande, vääääääldigt få pers i den åldern har vart nån annanstans än Mallorca etc..
Vad gäller rösträtten så vet jag ärligt inte om det politiska landskapet hade sett annorlunda ut om 25 år införts, väldigt många röstar likadant som sin familj.
Jag inser igen att mina svar är på tok för långa haha, inte ens jag orkar läsa igenom vad jag skrivit, LOL.

Nu ska jag gå och spy i några timmar, vette fan vad jag käkat men det här blir inte roligt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Skulle de inte? Folk röstade ju ändå på Hitler en gång i tiden. Folk har röstat på Cruz som föreslagit grova krigsbrott(carpet bombing), och på Trump som föreslår att muslimer inte ska få resa in i landet, för att förhindra terrorattentat. När tidigare data visar att det inte skulle hjälpa särskilt mycket då de som utför terrorattentat ofta är medborgare i det landet. Han har ju också föreslagit krigsbrott i form av tortyr, som undersökningar har visat inte fungerar. Du kan säga rätt grova saker idag och få röster, så länge du lovar att de grova sakerna bara händer andra. Det är en oroväckande utveckling där vi skapar ett samhälle där det är "vi mot dem" som gäller. Något SD står i framkant för i Sverige. Det finns såklart ett gap mellan denna nivå och Hitlers dödsläger och förintelse. Jag tror inte någonstans att alla i SD är nazister, även om en liten del är det. Men det gör det inte SD till ett bra parti. Det är fortfarande ett rasistiskt parti som står för en "vi mot dem" agenda som i denna globala värld känns lika omodernt som vilken religion som helst.

Man får tänka på att islamister och/eller sympatisörer för islamism är lång fler än nazisterna i WW2 tyskland.

http://www.popularhistoria.se/lasarfragor/2011/06/hur-manga-t...

" slutet av januari 1933 (tiden för maktövertagandet) omkring 850 000 medlemmar. Detta kan jämföras med Tysklands totala invånarantal som samma år uppgick till 65 miljoner."

Vilket är 1.3% nazister av Tysklands befolkning.

http://sv.danielpipes.org/6015/rakna-islamister

Islamister är 10-15% av den muslimska befolkningen i världen, vilket är lång fler än nazister.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Nej är ateist, så står inte bakom någon form av religion. Speciellt inte religion som vill göra inspel i politik.

@Stoff3th3m4n: Ja men den kristna fanatismen har ju stöd hos en del av folket i US, du har en hel del kristna fanatiker där. Ted Cruz företrädde på samma event som en präst som påstod att homosexuella skulle brinna i skärselden osv. Samma med Trump, som jag förövrigt inte ens tror är speciellt kristen, men han fick det att framstå som det efter att folk i hans kampanj sagt att han aldrig kommer vinna bland republikarnerna utan dem kristna väljarna.

Jag är medveten om att mellanöstern styrts av dikatorer som hållit sitt folk med järngrepp, den arabiska våren blev delvis ett misslyckande. Hur tycker du själv integrationen i västvärlden fungerat? Har alla helt lämnat den tidigare ideologin som deras tidigare ledare användt för att förtrycka dem? 23% av muslimerna i England tyckte det skulle vara en god idé att införa sharia lagar i vissa delar av England, var det inte just detta man en gång valde att fly ifrån? På vilket sätt är jag färgblind? Du menar att det är bättre att blint förneka problemen? Det får stå för dig isåfall, jag är hellre färgblind än blind.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nej är ateist, så står inte bakom någon form av religion. Speciellt inte religion som vill göra inspel i politik.

@Stoff3th3m4n: Ja men den kristna fanatismen har ju stöd hos en del av folket i US, du har en hel del kristna fanatiker där. Ted Cruz företrädde på samma event som en präst som påstod att homosexuella skulle brinna i skärselden osv. Samma med Trump, som jag förövrigt inte ens tror är speciellt kristen, men han fick det att framstå som det efter att folk i hans kampanj sagt att han aldrig kommer vinna bland republikarnerna utan dem kristna väljarna.

Jag är medveten om att mellanöstern styrts av dikatorer som hållit sitt folk med järngrepp, den arabiska våren blev delvis ett misslyckande. Hur tycker du själv integrationen i västvärlden fungerat? Har alla helt lämnat den tidigare ideologin som deras tidigare ledare användt för att förtrycka dem? 23% av muslimerna i England tyckte det skulle vara en god idé att införa sharia lagar i vissa delar av England, var det inte just detta man en gång valde att fly ifrån? På vilket sätt är jag färgblind? Du menar att det är bättre att blint förneka problemen? Det får stå för dig isåfall, jag är hellre färgblind än blind.

Du bevisar än en gång hur enfaldigt du ser på världen.

Eftersom du ställer frågan till mig måste jag svara med en fråga: Trodde du själv att integrationen skulle gå smärtfritt? Då är du betydligt mer blind än vad du anklagar mig för att vara.

Sedan får man väl fråga sig varför du antar att det är så pass lätt att helt förändra hela sitt liv rakt uppochner. Var hittar du exempel på att man klarat det innan när man kommer från en annan del av världen?

Personligen var jag beredd på att allt inte skulle gå smärtfritt, jag vill ändå hjälpa och framför allt förstår jag att saker och ting här i världen är betydligt mer komplexa än vad såna som du vill tro. Men så blir det kanske för många när de fötts i ett land som skämt bort dem från början och som de börjat ta för givet.

Avslutningsvis kan jag säga att tror du verkligen att människor som flyr förtryck själva vill förtrycka så bevisar det allt om dig. Att generalisera kring sharia-lagar duger inte speciellt bra som argument då de tillämpas väldigt olika på olika platser i världen. Men fortsätt för all del att se allt i svart eller vitt, det blir ett fattigt liv för dig dock.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Bra, du talar ur skägget. Det är precis så som alla från vänstern, socialister, ateister tror.
Nästan alla som är starkt vänster och också Ateister. Det finns en stark koppling där mellan. Är man vänster, är man troligen också ateist, samt tror starkt forskning. Ja, man har en övertro på forskningen, eller vetenskapen som de säger.
Därför tror alla från vänster att alla invandrare så småningom kommer droppa detta med gud osv. Men det stämmer inte. När de rycks från sina rötter. Ökar tron på gud och ja, de radikaliseras faktiskt också. Man kallar det för ghettoisering.
Vad religion är, vad du har fel osv får vi nog ta en annan gång.

Bland det dummare jag läst, du generaliserar helt utan belägg. Det enda som möjligtvis kan backas upp är att många inom vetenskap är och har varit ateister. 93% av medlemmarna i national academy of science är ateister. Jag tror även många vetenskapsmän står bakom evolutionsteorin, genusforskare är dock ganska bra på att förneka mycket inom evolutionsteorin, istället är allt en social konstruktion.

Det finns ingen plats för religionsuppfattningar i vetenskapen. Intellektuella grundar sina uppfattningar på bevis, motsatsen är att skapa en lösning(gud) på livets svåra frågor.

Visa signatur

=)