Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem

...och ett år senare när dx12 har fått lite fäste kommer detta kort förmodligen fortfarande spöa 390x, med typ 3fps. Enligt mig känns det som att kasta pengarna i skön. Kortet klår knappt fury x (som har 4gb i ram ) i dx12, åldras det som majoritet av nvidias kort kommer det säkerligen inte heller göra detta om nåra år. Vist de är grymt i dx11, problemet är bara att vi redan har lirat de mesta som redan finns, vad som är intressant är morgondagens spel.. Som kommer köra dx12 el liknande - där detta kort inte alls presterar särskilt bra. Tro nu inte att jag är en amd-fanboy sitter själv med kort från nvidia och är nöjd med dessa. Men är inte imponerad av detta kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Dyslexi
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Några reflektioner.

  • Bra att ni uppdaterat er testdator till Windows 10.

  • Lite tjatigt att jämnt se GTX1080 toppa tabellerna.

  • Jättebra detta att Pascal kan rendera sidoskärmar med lägre kvalite, detta är något jag länge velat se.

  • Ryktena om att Pascal bara skulle vara ett en krympt Maxwell kom kom på skam, dess prestanda i DX12 bevisar den saken.

  • Att Maxwell skulle vara bra på DX12 kom tyvärr också på skam.

  • Så AMD med finfet på 14µm ger något högre transistortäthet men lägre frekvens, än vad Nvidias 16µm ger, i praktiken jämnar skillnaden ut sig, det är också vad jag läst.

  • Ny nod ger jättlyft, det var länge sedan.

14µm, 16µm? nano, inte mikro!
Fun fact: i386 tillverkades med 1,5-1µm

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det är väl lika tramsigt som att klaga på allting som stiger i pris, som exempelvis bostäder? Är det tillräckligt stor brist på bostäder och hög efterfrågan så blir också bostäderna svindyra. Det betyder inte att det är rimligt.

Till att börja med kan du inte gärna jämföra elektronikmarknaden med vår bostadsbubbla som beror på en fatalt misslyckad bostadspolitik. Sedan vore det även under dessa förutsättningar tramsigt att slå fast att en bostadsrätt minsann inte bör kosta mer än 1 miljon.
Jag vänder mig alltså inte emot att någon tycker det är för dyrt. Det är en helt personlig åsikt och jag har varken problem med att någon köper billigare grafikkort eller en billigare bostad. Vad jag har problem med är att slå fast vad någonting bör kosta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Tack för alla positiva kommentarer runt testet! Det har varit kaotiskt den här gången, inte minst då redaktionen är mitt i en flytt. De sista testerna gjordes bokstavligt på kontorets köksbord, då allt annat var nedplockat och i lådor. En riktig hjälteinsats från alla inblandade, speciellt @JonasT som sannolikt drömmer fps-värden vid det här laget - hatten av!

Vi är medvetna om att vissa delar inte är med, till exempel ljud och temperatur, GPGPU samt äldre referenskort. Tiden räckte inte till, utan vi valde att fokusera på en uppdaterad testsvit med stabila siffror som redaktionen tryggt kan återanvända och bygga ut för andra lanseringar i närtid. Vi kommer i möjligaste mån komplettera med ytterligare material så snart flyttdammet lagt sig.

Flytt igen? Det är ju fjärde flytten på knappa sex år. Hur orkar ni? Och jag gissar på ännu större lokaler?

Tack för ännu ett exemplariskt test!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pyoko:

Ganska exakt dubbelt så bra som ett GTX 970, imponerande siffror... tills man kollar på priset och ser att det också är ganska exakt dubbla GTX 970, så någon fantastisk value är det kanske inte om man ser på det så.

Hade möjligtvis satsat på första bästa Strix-liknande varianten om jag byggt nytt, tyvärr sitter man ju på ett GTX 970 som är mindre än ett år gammalt och känns inte riktigt som det finns någon naturlig uppgradering då. 1080 är för dyrt, och 1070 kommer förmodligen vara på tok för dyrt för prestandaökningen gentemot 970.

Varför inte satsa på ett 970 till.
Blir en rejäl boost jämfört med 1.
Kommer nog finnas en hel del billiga begagnade snart.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ungefär som väntat förutom prislappen, tror mitt 980Ti sitter säkert ett tag till. Byter nog inte förrän 1080 Ti kommer ut.

Permalänk
Medlem

Imponerande siffror köpte 980 när det kom, det har inte svikit mig än så får se om man väntar eller ser vad det röda laget erbjuder i höst aldrigt ägt ett ati/amd kort och då var mitt första grafikkort ett voodo2. Dom tar ju så höga priser för att dom kan sen är det ju kraftigt kort som säkert kostat en del att utveckla, om amd va på top skulle det säkert vara tvärtom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

Lite perspektiv... Detta gjordes på en av USA's mest avancerade stordatorer för 30 år sedan
https://www.youtube.com/watch?v=lj1qLbJfmE8

(Ja, tyskarna fick hjälp...)

Tack, jag planerade att inte sova inatt ändå..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

tycker i vissa spel och upplösningnar så har fury x ett väldigt bra häng på det i 4 k iaf..

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

Såja, det blir nog så att mitt 7970 får gå i pension snart i utbyte mot ett Gtx 1070.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

tycker i vissa spel och upplösningnar så har fury x ett väldigt bra häng på det i 4 k iaf..

Typ 30-40% bättre prestanda överlag mot Fury X samt att Fury X har typ 0% överklocknings potential. Man kan tolka siffrorna hur man vill men ofta tolkas dom till fördel till den hårdvara man själv besitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Vill man inte köpa det är man inte tvungen. Prestandan är klart bättre än Titan X. Säkert kommer tredjepartstillverkare att komma med tystare, kraftigt överklockade 1080, 2.4ghz är realistiskt och då är det nära 980ti sli i prestanda. Hur man än vrider och vänder så är det bra jobbat av Nvidia. 1070 som kommer skall kunna överklockas lätt till Titan X prestanda och det kommer kosta mindre än vad 980 kostar idag. Ett stort steg mot förra generationen när den kom ut. Denna har bara börjat och det ser rätt så bra ut redan nu. AMD kanske kommer med Vega under hösten, men det är än så länge bara rykten.

https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080/2...

Tvekar på att det skulle vara så nära 980ti sli.
Dock så verkar alla jämföra kortet mot referens 980ti. Vad jag vet så verkar inte så många sitta på referens 980ti.
Hade ju varit intressant o veta hur det står sig mot ett vanligt klockat tredjeparts kort. Typ 980ti gigabyte gaming eller 980ti strix eller någon evga modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Till att börja med kan du inte gärna jämföra elektronikmarknaden med vår bostadsbubbla som beror på en fatalt misslyckad bostadspolitik. Sedan vore det även under dessa förutsättningar tramsigt att slå fast att en bostadsrätt minsann inte bör kosta mer än 1 miljon.
Jag vänder mig alltså inte emot att någon tycker det är för dyrt. Det är en helt personlig åsikt och jag har varken problem med att någon köper billigare grafikkort eller en billigare bostad. Vad jag har problem med är att slå fast vad någonting bör kosta.

Du har rätt, det går inte att jämföra. Alltså finns det ingen annan ursäkt att korten blir dyrare hela tiden än att de vet att folk köper dem ändå. Det är med andra ord konsumenterna som förstör för sig själva. Det är fortfarande orimligt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

GTX 780 Ti - Pris vid publicering: 6 199 kronor inklusive moms(700usd) 1 usd = 6,64 sek (2013 nov)
GTX 1080 - Pris vid publicering: 7 699 kronor inklusive moms(699usd) 1 usd = 8,25 sek
1500kr skillnad på exakt lika många dollar.
Dollarkurs mmmm

Källa: http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=USD&to=SEK&view=5Y

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

När ett kort kostar max 3000Kr och spöar skiten ur mina två R9 290 @CF i dom spel dom går som bäst i i CF. Då blir jag imponerad.

Nu känns var lansering som meh.. inte jättemycket ökning och så enormt jävla dyrt ur mitt perspektiv och åsikt.

Jag håller mig till begagnatmarknaden, där trivs jag och min plånbok

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

@Србо: Du får hemskt gärna donera ett par tusenlappar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@ChaosClocker:

Helt rätt men varför jämföra med 780ti som var fullskaliga kretsen ur den generationen?

Oavsett prestanda så är 1080 inte toppkortet i Pascal serien

Visa signatur
Permalänk

Jag tror att det är nog 4K perstrandan som kommer bli den stora skillnaden mellan pascal och polaris, något säger mig att amd polaris kommer bli snabbare för 4k precis som med Fury.

Känns som 4k skärmar nuförtiden är vardagsmat och finns i alla pris segment men att GPUerna inte riktigt har hängt med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

samt att Fury X har typ 0% överklocknings potential.

Med tanke på att mitt nano jag sitter med just nu gör 1125/560 med TDP moddat bios tycker jag att 0% är lite att ta i. Enda problemet med Fury x och överklockning verkar vara att oavsett hur mycket spänning folk matar dom med så börjar prestandan gå ner med frekvensökning nån gång runt 1175-1250 core.

Skrivet av Jonathanknet:

Dock så verkar alla jämföra kortet mot referens 980ti. Vad jag vet så verkar inte så många sitta på referens 980ti.
Hade ju varit intressant o veta hur det står sig mot ett vanligt klockat tredjeparts kort. Typ 980ti gigabyte gaming eller 980ti strix eller någon evga modell.

Vad jag sett så hamnar riktigt högt klockade 980 ti nånstans 5-10% efter 1080@stock. Sen har du överklockningspotentialen med 1080 att ta i beaktande men med tanke på hur dåligt vissa ex av 1080 klockat för vissa sidor så skulle jag aldrig köpa ett 1080 founder om jag satt på ett 980 ti.

Överlag så kännas 1080 som ett kort som kan bli riktigt bra om 3-4 månader när priset gått ner och vi har vettiga 3e parts kort som inte begränsar med endast en 8 pin samt möjligen att det finns bättre gddr5x att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ja och nej. alla rykten pekar ju på att amd inte kommer släppa något som ska gå upp mot gtx 1080 innan vega som kommer tidigast i höst, så de som är intresserade av gtx 1080 har inget alternativ från amd om de inte väntar ett bra tag.

Om man vill spendera över 7000 kr baserat på rykten så javisst, eller så väntar man lite.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för alla positiva kommentarer runt testet! Det har varit kaotiskt den här gången, inte minst då redaktionen är mitt i en flytt. De sista testerna gjordes bokstavligt på kontorets köksbord, då allt annat var nedplockat och i lådor. En riktig hjälteinsats från alla inblandade, speciellt @JonasT som sannolikt drömmer fps-värden vid det här laget - hatten av!

Vi är medvetna om att vissa delar inte är med, till exempel ljud och temperatur, GPGPU samt äldre referenskort. Tiden räckte inte till, utan vi valde att fokusera på en uppdaterad testsvit med stabila siffror som redaktionen tryggt kan återanvända och bygga ut för andra lanseringar i närtid. Vi kommer i möjligaste mån komplettera med ytterligare material så snart flyttdammet lagt sig.

Flytt igen? Jaha.. då är det väl dags att byta kallingar *sigh*

Permalänk
Medlem

Holy crap! TYp dubbel FPS jämfört med mitt 970. Blir definitivt ett köp när partnertillverkarnas egna designs kommer, annars köper jag ändå framåt juli-augusti.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du har rätt, det går inte att jämföra. Alltså finns det ingen annan ursäkt att korten blir dyrare hela tiden än att de vet att folk köper dem ändå. Det är med andra ord konsumenterna som förstör för sig själva. Det är fortfarande orimligt.

Ditt resonemang är långt ifrån stringent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag uppgraderade precis till GTX 780Ti den är mer inne än GTX 1080 . Palla bry som om gtx 1080 när Nvidia är så giriga . Jag tycker vi behåller våra 780Ti och skrattar åt det löjliga höga priset på gtx 1080

Yupp.. ger max 5000kr för ett gtx 1080 och spelar inget särskilt krävande för tillfället ändå, blir väl mer aktuellt när det kommer nytt BF men då kanske amd har något vassare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Förväntad prestanda på något sätt.
Nä blir vänta in HBM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Mina kort börjar bli så pass många år så det börjar bli hög tid att uppgradera. För mig kommer skillnaden bli bra mycket större än för många av er som sitter med t.ex. 980ti :). Men jag väntar några månader för att se hur priset utvecklas samt för att se vad partnertillverkarna har att erbjuda.

Visa signatur

2x8GB Corsair 3600Mhz | Asus GeForce GTX1070 Strix 8GB
OCZ 850W 80+ GULD | MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pellen:

14µm, 16µm? nano, inte mikro!
Fun fact: i386 tillverkades med 1,5-1µm

Klart du har rätt, jag som var så stolt över att jag hittat µ.
Får väl börja skriva 140 och 160 Ångström.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om jag kan lira Total War: Warhammer pa max @ 2560x1080 med mitt 980ti sa blir det inget 1080.
Allting hanger pa warhammer. Kanner jag creative assembly ratt blir det nog ett 1080 vid release!

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda,högt pris och värdelös papperslansering summerar det hela ganska bra tycker jag.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Rätt imponerande att de lyckas utprestera GTX 980ti på en hälften så stor kretsyta.

Tror dock mitt 780 SLI får leva vidare ett tag till i och med prislappen, ska bli intressant att se vad det landar på när Polaris släpps.