Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem

Imponerande prestanda och frametimes. Mindre imponerande prislapp.

Med tanke vad som är på väg de närmaste månaderna, ser jag inte att det kommer bli någon strykande åtgång.

Till de som påstår att 7700kr är rimligt för: "- Det utpresterar ju Titan X och det är ju asdyrt!"....Det här kortet är inte på entusiast-nivån, utan high-end och ska jämföras med GTX980, både vad gäller prestanda och pris. Att det utpresterar GTX980 är ju ganska självklart, för däri ligger utvecklingen. Priset ska inte drivas upp i motsvarande takt för det. nVidia är illojala mot sina fans/kunder.

Känslan är att det här kortet kommer dala ner under 6000kr inom några månader och AMD kan komma att leverera närliggande prestanda (iaf DX12) till ett betydligt lägre pris.

För övrigt är priserna på mid-end (GTX1070) och high-end (GTX1080) helt uppåt väggarna. Ta ett kliv tillbaka och bara titta vad vi har framför oss. En komponent avsett för att ge fin grafik med mjuk rörelse. Prestandan räcker i ca 2år om man är kräsen och upp till 4år om man står ut. Sen är kortet inte värt någonting.
7700kr.....SJUTUSENSJUHUNDRA KRONOR!!! Det är inte dyrt, utan ockerpris! Vad kommer GTX1080Ti och Titan Y kosta då? 9.000kr resp 13.000kr? Löjligt!

Ett grafikkort bör inte kosta mer än 2000kr. För den summan får man ett GTX960. Det presterar ok i 1920x1080 om man kör på medium/high och inte förväntar sig skyhög FPS. Men om ett år hänger det kortet inte med längre. Vad är det som händer?

För 7700kr kan du köpa:
PlayStation 4 + Uncharted 4 och Dark Souls III
...OCH
XBox One + Forza Motorsport 6 och Doom

OBS! Jag förespråkar inte spelkonsoller, utan vill bara ge perspektiv på vad vi pratar om. Jag hade lika gärna kunnat skriva 237st paket Gevalia kaffe.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension!

Känns som att det är först nu folk kan klara sig med endast ett kort i 2560x1440 utan att tumma på det visuella allt för mycket.

Tänker själv vänta på att TI-modellen släpps och sedan vänta ytterligare ett tag på att partnertillverkarna släpper sina TI-modeller. Som det ser ut nu så ligger gtx 1080 inte långt före ett överklockat Asus gtx 980 ti matrix platinum och då känns det helt meningslöst att byta, än midre om man har 2.

Permalänk
Medlem

grym prestanda faktiskt:) tar nog lite tid för pcb att mogna .. Finns nog lite mer att hämta här bättre klockande kort osv..

Men tror faktiskt amd kommer dra hem detta gpu krig denna generation

Dessa lär landa runt 6000kr väldigt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

grym prestanda faktiskt:) tar nog lite tid för pcb att mogna .. Finns nog lite mer att hämta här bättre klockande kort osv..

Men tror faktiskt amd kommer dra hem detta gpu krig denna generation

Dessa lär landa runt 6000kr väldigt snart.

Tror inte AMD tar över, men har AMD tur tar dom igen några procent. Nvidia har stor och trogen kundskara som AMD saknar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackVen0m:

Det är så det funkar i business! Dom har redan grafikkort/tekniken där man kan lira i 4k 200fps. Men dom måste spara den till flera år framåt så dom kan tjäna pengar på att låtsas som att dom äntligen har uppfunnit en ny teknologi som dom släpper snart t.ex 1080 kortet. Men det roliga är att dom redan har sjuka kort som dom lagt på en hylla tills år 2025 eller nånting.

Lägg av! Löjligaste inlägget jag läst de senaste åren. Mycket konspirationsteori kanske?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Men frågan är om man kommer märka skillnad från ett GTX480?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Låter ytterst osannolikt, visst GTX1080 rör sig om ett betydligt kvickare kort men skillnaden är inte så stor som vissa gör gällande.

Hade faktiskt inte förväntat mig att Nvidia skulle vara först ut på marknaden då det tidigt ryktades om problem hos TSMC men måste säga att Nvidia har gjort ett riktigt bra jobb här, det enda som jag egentligen vänder mig mot är priserna men jag tyckte de var lika befängda för den tidigare generationen också.

Nu var jag ju ironisk. Fast det är ändå lite snopet om man köpt ett Titan för 10 papp för ett par månader sen, och nu kommer detta och krossar det.

Jaja. Bra gjort av nvidia.

Jag kommer sitta med mina sura 970 ett tag till i alla fall.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Imponerande prestanda och frametimes. Mindre imponerande prislapp.

*snip*

Exakt mina tankar, GPU prislapparna har blivit löjligt höga, jag tycker dock att om man redan fått 6000 kr som ett övre tak på de allra snabbaste kortena hade ju varit framsteg, men GTX 980 Ti och Titan och såna kort är bara huvudlöst. Dock är det ju inte direkt Nvidias fel eller att de är dumma, tvärtom, folk tycks ju gärna punga ut såna summor i ett grafikkort.

Jag själv skulle utan vidare kunna skaffa typ Titan SLI setup och har väl mera pengar sparat ihop än de flesta kompisar jag känner sådär halvt som brukar spendera typ 5000kr+ i grafikkort men själv vägrar jag betala mer än 3500~4000 kr i ett grafikkort, tycker det är bara huvudlösa summor om man sätter det i perspektiv vad annat man skulle kunna köpa för den summan, hur kort livslängen och så drastisk som värdesänkningen är och t.o.m. hur mycket större PC scenen kunde ha varit än den är ifall priserna hade varit mera överkomliga, det är ju trots allt mycket mer än ett grafikkort man behöver.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tror inte AMD tar över, men har AMD tur tar dom igen några procent. Nvidia har stor och trogen kundskara som AMD saknar.

Inte tar över nej men deras produkter kommer nog vara de mest sålda inom denna generation tror jag :)självklart har vi de trogna till båda hållen osv.. Men det känns lite som om amd kmr kunna erbjuda lite mer för pengen som de brukar göra

Inte för att nvidia har misslyckats lr nått.. Tvärtom. Jag ser detta kort som ett stort jävla lyckande på övergång till annan nod:) detta kort är ju fan ett jävla monster lol

Permalänk
Medlem

Bra test! Imponerande kort även om jag väntade mig mer i 4k. Hade blivit köp om det kostat 3-4k nu blir det AMD.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Inte läst allt, men rullar detta Crysis?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Imponerande prestanda och frametimes. Mindre imponerande prislapp.

Med tanke vad som är på väg de närmaste månaderna, ser jag inte att det kommer bli någon strykande åtgång.

Till de som påstår att 7700kr är rimligt för: "- Det utpresterar ju Titan X och det är ju asdyrt!"....Det här kortet är inte på entusiast-nivån, utan high-end och ska jämföras med GTX980, både vad gäller prestanda och pris. Att det utpresterar GTX980 är ju ganska självklart, för däri ligger utvecklingen. Priset ska inte drivas upp i motsvarande takt för det. nVidia är illojala mot sina fans/kunder.

Känslan är att det här kortet kommer dala ner under 6000kr inom några månader och AMD kan komma att leverera närliggande prestanda (iaf DX12) till ett betydligt lägre pris.

För övrigt är priserna på mid-end (GTX1070) och high-end (GTX1080) helt uppåt väggarna. Ta ett kliv tillbaka och bara titta vad vi har framför oss. En komponent avsett för att ge fin grafik med mjuk rörelse. Prestandan räcker i ca 2år om man är kräsen och upp till 4år om man står ut. Sen är kortet inte värt någonting.
7700kr.....SJUTUSENSJUHUNDRA KRONOR!!! Det är inte dyrt, utan ockerpris! Vad kommer GTX1080Ti och Titan Y kosta då? 9.000kr resp 13.000kr? Löjligt!

Ett grafikkort bör inte kosta mer än 2000kr. För den summan får man ett GTX960. Det presterar ok i 1920x1080 om man kör på medium/high och inte förväntar sig skyhög FPS. Men om ett år hänger det kortet inte med längre. Vad är det som händer?

För 7700kr kan du köpa:
PlayStation 4 + Uncharted 4 och Dark Souls III
...OCH
XBox One + Forza Motorsport 6 och Doom

OBS! Jag förespråkar inte spelkonsoller, utan vill bara ge perspektiv på vad vi pratar om. Jag hade lika gärna kunnat skriva 237st paket Gevalia kaffe.

Det är 7700Kr för Founders Edition. Den prislappen är helt ointressant såvida du inte skiter i priset och måste ha ett nyss. Tredjepartskorten kommer både prestera bättre och ligga avsevärt lägre i pris. Sen om du tycker det är värt det är en annan sak.
Att uttala sig om vad grafikkort bör eller inte bör kosta är bara trams. Det lär vara många som köper 1080, så oavsett om den skon passar en själv finns det tillräckligt hög efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Kul med mer prestanda. Det får vi nog aldrig för mycket av.
Dock känns det inte som Nvidia verkligen har bromsat 1080 en hel del?
256 bitars buss, halva transistorantalet för arkitekturen, en hel del Mhz att hämta ut gratis.
Att 1080Ti troligen redan ligger på Nvidia hyllan och väntar på vilken färg de skall få på referens PCBn och när man skall släppa det känns ju inte som någon högoddsare direkt.
Utöver det har 1080 halva kisel storleken mot 980ti, smalare buss och troligen billigare vrm eftersom kretsen drar mindre ström. Ändå kostar det mer än vad 980 kostade vid lansering och dollar kurs påslag.
Nvidia kommer skratta varje gång de öppnar bankkontot ett bra tag framöver.

AMD när de släpper sitt, får troligen gå på budget offensiven och tjäna lite pengar per kort för att sälja om dess ryktade prestanda stämmer.

Permalänk
Medlem

Inget test av quda? Skulle vara intressant att se hur den står sig mot quadrokort och gamla 980. Sneglat på att köpa in för deep learning beräkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Jag är för egen del lite kluven. Prestandan är vad jag förväntade mig och jag hade gissat att kortet hamnar runt 6500Kr, så den biten är ju lugn... Samtidigt tänker jag att ett till 970 borde stå sig hyfsat ett år framåt, och priserna börjar bli riktigt lockande. Därefter kan jag ju alltid gå på ett 1080Ti...

Permalänk
Relik 📜

Tack för alla positiva kommentarer runt testet! Det har varit kaotiskt den här gången, inte minst då redaktionen är mitt i en flytt. De sista testerna gjordes bokstavligt på kontorets köksbord, då allt annat var nedplockat och i lådor. En riktig hjälteinsats från alla inblandade, speciellt @JonasT som sannolikt drömmer fps-värden vid det här laget - hatten av!

Vi är medvetna om att vissa delar inte är med, till exempel ljud och temperatur, GPGPU samt äldre referenskort. Tiden räckte inte till, utan vi valde att fokusera på en uppdaterad testsvit med stabila siffror som redaktionen tryggt kan återanvända och bygga ut för andra lanseringar i närtid. Vi kommer i möjligaste mån komplettera med ytterligare material så snart flyttdammet lagt sig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är 7700Kr för Founders Edition. Den prislappen är helt ointressant såvida du inte skiter och priset och måste ha ett nyss. Tredjepartskorten kommer både prestera bättre och ligga avsevärt lägre i pris. Sen om du tycker det är värt det är en annan sak.
Att uttala sig om vad grafikkort bör eller inte bör kosta är bara trams. Det lär vara många som köper 1080, så oavsett om den skon passar en själv finns det tillräckligt hög efterfrågan.

Det är väl lika tramsigt som att klaga på allting som stiger i pris, som exempelvis bostäder? Är det tillräckligt stor brist på bostäder och hög efterfrågan så blir också bostäderna svindyra. Det betyder inte att det är rimligt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Lägg av! Löjligaste inlägget jag läst de senaste åren. Mycket konspirationsteori kanske?

Såg faktiskt en dokumentär om detta en gång. Inte fullt lika extremt som dessa exempel men jag tror säkerligen det ligger något i det.
Själva grundpoängen är ju helt sann, att det hade varit vansinne att släppa på det redan nu.

Givetvis kan vi Svenssons aldrig veta dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för alla positiva kommentarer runt testet! Det har varit kaotiskt den här gången, inte minst då redaktionen är mitt i en flytt. De sista testerna gjordes bokstavligt på kontorets köksbord, då allt annat var nedplockat och i lådor. En riktig hjälteinsats från alla inblandade, speciellt @JonasT som sannolikt drömmer fps-värden vid det här laget - hatten av!

Vi är medvetna om att vissa delar inte är med, till exempel ljud och temperatur, GPGPU samt äldre referenskort. Tiden räckte inte till, utan vi valde att fokusera på en uppdaterad testsvit med stabila siffror som redaktionen tryggt kan återanvända och bygga ut för andra lanseringar i närtid. Vi kommer i möjligaste mån komplettera med ytterligare material så snart flyttdammet lagt sig.

Bra recension trots omständigheterna!

Ska bli intressant att se hur pass svalt det här kortet blir med t,ex EVGA's ACX-kylare. Bör ha ordentlig överklockningspotential lite längre fram när de tagit fram BIOS med mer möjligheter samt fått ordning på mjukvaran.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

@napahlm:
Jag hoppas verkligen all läckor om polaris är skitsnack och vi får ett kort som presterar i 980ti nivå...men realistiskt, med tanke på läckorna, så verkar det som amd vill placera sig mellan 390x - Fury X i prestanda till ett lägre pris. Hoppet sätts till Vega i oktober.

Om det stämmer så är nvidia helt själv på topp-prestanda tronen, och kommer att vara det en bra tid framöver. Verkar som man får vänja sig vid att lägga ut 7-8k för toppkorten... trist

*blev ruskigt imponerad av prestandan men ser mer fram emot 1070 recensionen*

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem

Ganska exakt dubbelt så bra som ett GTX 970, imponerande siffror... tills man kollar på priset och ser att det också är ganska exakt dubbla GTX 970, så någon fantastisk value är det kanske inte om man ser på det så.

Hade möjligtvis satsat på första bästa Strix-liknande varianten om jag byggt nytt, tyvärr sitter man ju på ett GTX 970 som är mindre än ett år gammalt och känns inte riktigt som det finns någon naturlig uppgradering då. 1080 är för dyrt, och 1070 kommer förmodligen vara på tok för dyrt för prestandaökningen gentemot 970.

Permalänk
Avstängd

Vill man inte köpa det är man inte tvungen. Prestandan är klart bättre än Titan X. Säkert kommer tredjepartstillverkare att komma med tystare, kraftigt överklockade 1080, 2.4ghz är realistiskt och då är det nära 980ti sli i prestanda. Hur man än vrider och vänder så är det bra jobbat av Nvidia. 1070 som kommer skall kunna överklockas lätt till Titan X prestanda och det kommer kosta mindre än vad 980 kostar idag. Ett stort steg mot förra generationen när den kom ut. Denna har bara börjat och det ser rätt så bra ut redan nu. AMD kanske kommer med Vega under hösten, men det är än så länge bara rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tyvärr har Nvidia knappt rubbat priset, trots hård konkurrens.

Priset har alltid sjunkit kort efter lansering. Sen exakt vad det beror på vet jag inte men att vänta sig ca 10% bortfall i pris till hösten känns minst sagt rimligt. Skulle AMD:s kort vara mer prisvärda så lär det bli mer även om historian lär oss att Nvidia inte behöver sänka så de är mest prisvärda utan oftast nöjer sig halvvägs dit.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Markusas:

Detta är väldigt intressant då jag funderar på att köpa en ultrawide 1440p i höst. Har du sett någon info om vilka skärmar detta gäller?

Nej, men jag hoppas att det helt enkelt är en inställning i drivrutinen, så att det fungerar på alla skärmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Tänker spara pengar och spendera 30k på ny burk, när tillverkningstekniken når 8-10 nanometer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M1NT:

Tänker spara pengar och spendera 30k på ny burk, när tillverkningstekniken når 8-10 nanometer.

Livet är för kort att vänta så länge.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det var då attans var negativa alla är... ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Haha, inte bara jag som går i dom banorna alltså..

Nej verkligen inte, jag hade tänkt att köpa en helt ny dator när skatteåterbäringen kommer, om partnerkorten kommit d v s

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack för alla positiva kommentarer runt testet! Det har varit kaotiskt den här gången, inte minst då redaktionen är mitt i en flytt. De sista testerna gjordes bokstavligt på kontorets köksbord, då allt annat var nedplockat och i lådor. En riktig hjälteinsats från alla inblandade, speciellt @JonasT som sannolikt drömmer fps-värden vid det här laget - hatten av!

Vi är medvetna om att vissa delar inte är med, till exempel ljud och temperatur, GPGPU samt äldre referenskort. Tiden räckte inte till, utan vi valde att fokusera på en uppdaterad testsvit med stabila siffror som redaktionen tryggt kan återanvända och bygga ut för andra lanseringar i närtid. Vi kommer i möjligaste mån komplettera med ytterligare material så snart flyttdammet lagt sig.

Fyfan vad jag älskar dig Emil! Finns det någon skön lirare inom teknik så är det du! Vilken hjälte <3

Helt underbar är du.

Det är ju resten av Sweclockers med, men Emil, ja, han är speciell!

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Lägg av! Löjligaste inlägget jag läst de senaste åren. Mycket konspirationsteori kanske?

Tolkade det som alldeles uppenbart sarkastiskt... men nu blev jag osäker?

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket