Nvidia Geforce GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

för att få 2 extra FPS i 4K LOL?
jävla skit kort som inte pallar högre än 40fps i 4K
sen ska man betala 7 lök för skiten?

nya produktnamn är dom bra på att hitta för att lura köparna mer är det inte.

Håller med om att kortet är dyrt, men skit är det definitivt inte. Om du inte förstår varför så föreslår jag att du läser någon/några av de recensioner som finns ute.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

@Najk: Absolut, vill man köra nya titlar med högsta inställningar skulle jag säga att 1080 är ett riktigt sweet spot kort för 3440x1440 60fps.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Verkligen, köp 3e parts kort och problemet finns inte.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Intressant man kan ju undra vad nVidia pysslar med när dom gör detta och sedan skryter om överklocknings potentialen på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

för att få 2 extra FPS i 4K LOL?
jävla skit kort som inte pallar högre än 40fps i 4K
sen ska man betala 7 lök för skiten?

nya produktnamn är dom bra på att hitta för att lura köparna mer är det inte.

Nej, är inte ute efter att skyffla pixlar i 4K. Ultrawide dock.. mumma! Prestandan för dagens speltitlar med ett single 1080 är finfint. Ett single card 1080 ti + OC kommer att räcka desto längre. Därefter följer 1080ti SLI och där någonstans gissar jag att gränsen för DPI 1.2 går. Hade DPI 1.3 funnits idag hade vi haft 37 tums ultrawide med GSync..

Permalänk
Avstängd

Shit vilket kort, första gången sen 8800GT som jag känner ett sug efter nvidia.

Mycket bra jobbat nvidia, lite synd bara på strömkontaktsmissen som nordichardware tog upp, men vem köper referens om man inte kör med vatten.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Jepp, Nvidia betalade tydligen för att sänka hela Nordichardware efter den nyheten publicerades. ;-D

Såg denna i forumet hos PCPER:

"Tom's Hardware

The 1080 hits its temperature target by dropping the GPU's clock rate. During a gaming loop, it falls all the way down to its base frequency, leaving nothing left of GPU Boost. This gets even worse during our stress test, where the core clock dips below the 1607MHz that is supposed to be the GeForce GTX 1080’s floor."

http://media.bestofmicro.com/W/3/581763/gallery/01-Clock-Rate...

Bakläxa Nvidia

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Så det är samma prestandaskillnad mellan 980 och 980ti som mellan 980ti och 1080. Inte direkt ett imponerande generationsskifte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ditt resonemang är långt ifrån stringent.

Eller så förstår du bara inte.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Xelathur:

Om jag kan lira Total War: Warhammer pa max @ 2560x1080 med mitt 980ti sa blir det inget 1080.
Allting hanger pa warhammer. Kanner jag creative assembly ratt blir det nog ett 1080 vid release!

Känner jag Creative Assembly rätt kommer det krävas två 1380ti i SLI för att få bra prestanda, eftersom dom är sämst i världen på att optimera sina spel.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Så det är samma prestandaskillnad mellan 980 och 980ti som mellan 980ti och 1080. Inte direkt ett imponerande generationsskifte.

Du har missuppfattat det hela. Chippet Nvidia har i GTX 1080 är en bit mindre än det som sitter GTX980 (314 mm² vs 398 mm²). Du kan iofs jämföra 980 med 1080 även om de inte heller blir en helt rättvis jämförelse i och med storleksskillnaden, men det blir väldigt konstigt att jämföra med 980ti som är ett såpass mycket större chip.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Eftersom strömförsörjningen verkar vara problemet och 1080 FE endast har en 8-pin anslutning. Skulle detta 'problem' försvinna om AIB-tillverkarnas kort har 8+6-pin eller 8+8?

Är rätt ny inom "datorvärlden" så vet inte riktigt hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du har missuppfattat det hela. Chippet Nvidia har i GTX 1080 är en bit mindre än det som sitter GTX980 (314 mm² vs 398 mm²). Du kan iofs jämföra 980 med 1080 även om de inte heller blir en helt rättvis jämförelse i och med storleksskillnaden, men det blir väldigt konstigt att jämföra med 980ti som är ett såpass mycket större chip.

ändå kostar gtx 1080 FE mer än gtx 980 ti. rent tekniskt är det nog bättre att jämföra med 980 men när priset är som det är så tycker jag att jämförelsen med 980 ti är rättvis.

Skrivet av TR-8R:

Eftersom strömförsörjningen verkar vara problemet och 1080 FE endast har en 8-pin anslutning. Skulle detta 'problem' försvinna om AIB-tillverkarnas kort har 8+6-pin eller 8+8?

Är rätt ny inom "datorvärlden" så vet inte riktigt hur det funkar.

kortet är mig veterligen begränsat till 225w vilket inte är speciellt mycket, så ja det kan mycket väl vara en begränsning. sedan såg pcb:n ganska billig ut när jag tittade på videon som länkades tidigare i tråden (https://www.youtube.com/watch?v=p_2_iCCesxI) och jag kan tänka mig att det också skulle kunna vara ett problem om man inte begränsades till 225w men jag är ingen expert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du har missuppfattat det hela. Chippet Nvidia har i GTX 1080 är en bit mindre än det som sitter GTX980 (314 mm² vs 398 mm²). Du kan iofs jämföra 980 med 1080 även om de inte heller blir en helt rättvis jämförelse i och med storleksskillnaden, men det blir väldigt konstigt att jämföra med 980ti som är ett såpass mycket större chip.

Det är förvisso bra att chippen är små om man skulle vilja bygga en mobiltelefon eller liknande men jag förväntar mig prestanda om jag köper ett entusiastkort från nVidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är förvisso bra att chippen är små om man skulle vilja bygga en mobiltelefon eller liknande men jag förväntar mig prestanda om jag köper ett entusiastkort från nVidia.

Det kommer större chip. Undrar dock om vi får se något konsument kort med HBM2 från Nvidia på ett bra tag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

ändå kostar gtx 1080 FE mer än gtx 980 ti. rent tekniskt är det nog bättre att jämföra med 980 men när priset är som det är så tycker jag att jämförelsen med 980 ti är rättvis.

1) Ingen konkurrens än så länge, och många av "fansen" verkar ju köpa till nästan vilket pris som helst. Med den än så länge begränsade tillgången så är det nog förmodligen inte särskilt svårt att sälja för det pris Nvidia begär.

2) Nvidia har ju själva talat en del om hur dyrt och icke lönsamt det varit att använda TSMC's mindre processtekniker.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tack!

Men visst är väl ändå benchmarkingresultaten för 3440x1440 helt OK?
Detta kan vara en kombination som jag kan tänka mig att köra med.

Jag tycker det. Sen så behövs inte den största AA:n vara inställd, sänk den ett snäpp och vi har 60fps+4k+single-card.

Permalänk
Medlem

Som sagt oroande att Nvidia snålat in såpass på strömförsörjningen att kortet klockar ner under basfrekvens i spel. Detta ser ut som ett kort som är gjort för att bencha med och inte för långa spelsessioner.

PCB:n har ju tom kretsbanor för en till strömfas och för dubbla antalet MOS-FET:s, och för en till strömkontakt. Uppenbarligen har komponentlistan passerat ekonomiavdelningen innan den nådde produktionsbandet. Så, man har snålat in i form av färre komponenter än man själv specat PCB:n för, ovanpå det har man saltat priset. Finns ju minst sagt utrymme att förbättra dessa kort i en framtida GTX1080 Ultra eller liknande. Dåligt Nvidia.

edit. extra graverande är att den gimpade VRM-delen hindrar folk med vatten i custom loop från att nå mycket högre än med FE default. Hoppet står till Asus, Gigabyte, MSI mfl. att korrigera felen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M1NT:

@Србо: Du får hemskt gärna donera ett par tusenlappar.

Finns ju tack och lov räntefri avbetalning på många av dom renommerade företagen som säljer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Som sagt oroande att Nvidia snålat in såpass på strömförsörjningen att kortet klockar ner under basfrekvens i spel. Detta ser ut som ett kort som är gjort för att bencha med och inte för långa spelsessioner.

PCB:n har ju tom kretsbanor för en till strömfas och för dubbla antalet MOS-FET:s, och för en till strömkontakt. Uppenbarligen har komponentlistan passerat ekonomiavdelningen innan den nådde produktionsbandet. Så, man har snålat in i form av färre komponenter än man själv specat PCB:n för, ovanpå det har man saltat priset. Finns ju minst sagt utrymme att förbättra dessa kort i en framtida GTX1080 Ultra eller liknande. Dåligt Nvidia.

edit. extra graverande är att den gimpade VRM-delen hindrar folk med vatten i custom loop från att nå mycket högre än med FE default. Hoppet står till Asus, Gigabyte, MSI mfl. att korrigera felen.

Lägg därtill det högre priset för "Founders Edition" så får vi se om Nvidia ö.h.t. kommer sälja några större mängder av dessa varianter av kortet... :S

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det här lovar gott för midrange korten: Synnerligen god kraft för lite stålar och lite strömförbrukning.

(och det är just midrange de allra flesta behöver, ändå)

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Demo kortet som Jen-Hsun visade upp i Austin hade säkert 6-faser med samtliga VRM'er på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Tack!

Men visst är väl ändå benchmarkingresultaten för 3440x1440 helt OK?
Detta kan vara en kombination som jag kan tänka mig att köra med.

De är helt OK och såg att du fått länk till benchmark.
Sen får man tänka på att upplösningen är om jag inte räknat fel (huvudräkning) 39% högre än 2560x1440 så hittar man benchmark på det kan man utläsa en del i alla fall.

Alla test som görs är oftast i Ultra och ofta med AA Supersamling eller liknande.
Så stänger man av AA eller sänker den och kanske i vissa spel "nöjer" sig med High istället för Ultra tror jag du kommer över 60FPS i nästan allt.
AA behöver inte vara så hög när man kommer upp i de upplösningarna.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte speciellt imponerad med tanke på att det är en helt ny tillverkningsstorlek. För övrigt ett näst intill meningslöst test när man inte får reda på temperaturer eller ljudnivå.

Enligt andra test stämde Nvidias temperaturer inte alls under deras event. 83 grader når det sedan börjar det klocka ned sig.

Sjukt oimponerande och fult gjort att ge sådana missvisande siffror när de presenterade kortet.

Det drar mindre ström än 980Ti, vilket betyder lägre temperaturer, såvida nVidia inte lyckats med konststycket att göra en sämre referenskylare än den gamla. När man sedan räknar med tredjepartslösningar, kan du med nästan 100% säkerhet räkna med lägre temperaturer än 980Ti.

Vidare, 33% bättre prestanda, 50W lägre strömförbrukning, och ett lägre pris (om det jag sett om att tredjepartskort kommer kosta $100 minder än Founder's stämmer), och folk är ändå inte nöjda. Vad väntar ni er för mirakel egentligen?

Edit: Matematikvurpa. Det är närmare 22% än 33% bättre prestanda, men jag är ändå imponerad.

Permalänk
Avstängd

@Србо: Jag saknar fast inkomst helt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Det drar mindre ström än 980Ti, vilket betyder lägre temperaturer, såvida nVidia inte lyckats med konststycket att göra en sämre referenskylare än den gamla. När man sedan räknar med tredjepartslösningar, kan du med nästan 100% säkerhet räkna med lägre temperaturer än 980Ti.

behöver inte stämma. gtx 980 ti är 601mm^2 och gtx 1080 är 314mm^2 och gtx 1080 drar bara 50w mindre. större kretsar är lättare att kyla än mindre kretsar. beror sannolikt på hur bra kylning man har. skulle bli förvånad om ett vattenkylt 1080 håller lägre temperaturer än ett vattenkylt 980 ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Det drar mindre ström än 980Ti, vilket betyder lägre temperaturer, såvida nVidia inte lyckats med konststycket att göra en sämre referenskylare än den gamla. När man sedan räknar med tredjepartslösningar, kan du med nästan 100% säkerhet räkna med lägre temperaturer än 980Ti.

Vidare, 33% bättre prestanda, 50W lägre strömförbrukning, och ett lägre pris (om det jag sett om att tredjepartskort kommer kosta $100 minder än Founder's stämmer), och folk är ändå inte nöjda. Vad väntar ni er för mirakel egentligen?

Edit: Matematikvurpa. Det är närmare 22% än 33% bättre prestanda, men jag är ändå imponerad.

Kan säga så här. Var ganska imponerad när jag såg Nvidias presentation av kortet. Där fick man ju intrycket av att kortet enkelt kan klockas upp över 2100MHz och ligger på 65-70 när det pressas. Men så var ju tyvärr inte fallet när man kikar på de flesta recensioner på nätet. Man har valt att totalt gimpa referenskortets strömförsörjning och många recensenter har stött på att kortet throttlar och klockar ner sig i längre spelsessioner. Varför skulle jag vara imponerad?

4K-prestandan är verkligen inget att hänföras av heller.

Hade det kostat runt 6000kr hade man kunnat känna att det var ett helt ok kort, men för entusiastpriser förväntar man sig mer, speciellt med tanke på tillverkningsstorleken.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Entusiast

@Stoff3th3m4n: Det kan dock mycket väl komma att ändras eftersom kortet inte ens finns i butik än och det är över en vecka kvar till faktisk tillgänglighet.

Dessutom löser också custom vBIOS den biten, visst det är inte alla som vill hålla på med det men det låser upp en jäkla massa prestanda.
Det är likadant med mitt GTX 780 som throttlar ganska snabbt pga strömförsörjningen om jag försöker gå över cirka 1150-1163MHz med original-BIOS'et som jag såklart har bytt ut.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

@Stoff3th3m4n: Det kan dock mycket väl komma att ändras eftersom kortet inte ens finns i butik än och det är över en vecka kvar till faktisk tillgänglighet.

Dessutom löser också custom vBIOS den biten, visst det är inte alla som vill hålla på med det men det låser upp en jäkla massa prestanda.
Det är likadant med mitt GTX 780 som throttlar ganska snabbt pga strömförsörjningen om jag försöker gå över cirka 1150-1163MHz med original-BIOS'et som jag såklart har bytt ut.

Tveksamt att det går att göra så mycket åt strömförsörjningen på referenskorten när det faktiskt är hårdvaran som begränsar den. Däremot finns det ju inget som säger att inte tredjepartstillverkarna kommer att släppa kort med bättre strömförsörjning.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti