Trådlös ljudsändare (BT) att koppla in i stereon

Permalänk

Trådlös ljudsändare (BT) att koppla in i stereon

Jag tänkte köpa mig en trådlös högtalare att ha ute i trädgården. De flesta såna går på Bluetooth, så det är väl det jag får fokusera på.
Det jag vill uppnå är att kunna koppla in en sändare i någon av ljudutgångarna på min förstärkare, dvs antingen i vanliga högtalarterminaler, eller i Toslink, eller i nödfall i hörlursjacket, och som sen då sänder ljudet ut via Bluetooth. Detta för att jag vill kunna lyssna på vinylskivor och sånt även ute i trädgården.
Jag hittar dock inga såna produkter, alla tillverkare av både högtalare och ljudsändare verkar helt fixerade vid att man bara använder sin mobiltelefon till att spela musik, vilket jag inte gärna gör, på grund av orsaker.
Vet någon om det finns en trevlig "brygga" mellan traditionellt ljudsystem och BT-strömning?

Permalänk
Medlem

Du behöver en signalutgång från förstärkaren, antingen pre-out eller tape out (beror på om volymkontrollen ska skötas av förstärkaren eller ej). Titta på valfri bluetooth-sändare med analog ingång. Skulle det behöva så är det lätt att koppla med rca-3,5mm kabel. I nödfall kan du ju använda dig av hörlursjacket, men du kan få en kvalitetsförsämring där då den egentligen ska driva högtalare och inte agera lågnivåsignal.

Vad jag vet finns inte många förstärkare somhar toslink ut, då skulle du ha en a/d omvandlare, men det är desto vanligare med d/a omvandlare för att ta emot digitala signaler.

Högnivå/högtalarrminalerna kommer du inte hitta något som du kan koppla via, det är bara passiva högtalare som ska kopplas där.

Edit: https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/tillbehor-till-surf... till exempel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Du behöver en signalutgång från förstärkaren, antingen pre-out eller tape out (beror på om volymkontrollen ska skötas av förstärkaren eller ej). Titta på valfri bluetooth-sändare med analog ingång. Skulle det behöva så är det lätt att koppla med rca-3,5mm kabel. I nödfall kan du ju använda dig av hörlursjacket, men du kan få en kvalitetsförsämring där då den egentligen ska driva högtalare och inte agera lågnivåsignal.

Vad jag vet finns inte många förstärkare somhar toslink ut, då skulle du ha en a/d omvandlare, men det är desto vanligare med d/a omvandlare för att ta emot digitala signaler.

Högnivå/högtalarrminalerna kommer du inte hitta något som du kan koppla via, det är bara passiva högtalare som ska kopplas där.

Edit: https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/tillbehor-till-surf... till exempel

Ja, förstärkaren ifråga är en Denon AVR 1804, och den har tape/cdr out, så det bör inte vara några problem. Nackdelen är fortfarande att jag inte hittar några produkter med RCA-ingång, bara med RCA-utgång, för att man skall streama från telefonen till enheten och sen in i förstärkaren, och jag vill ju göra åt andra hållet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Danielli:

Ja, förstärkaren ifråga är en Denon AVR 1804, och den har tape/cdr out, så det bör inte vara några problem. Nackdelen är fortfarande att jag inte hittar några produkter med RCA-ingång, bara med RCA-utgång, för att man skall streama från telefonen till enheten och sen in i förstärkaren, och jag vill ju göra åt andra hållet...

Inga bekymmer, du tar alltså en sån här kabel: https://www.dustinhome.se/product/5010330165/audio-35mm---2xr...
Sen kopplar du från tape out in i en sändare precis som jag länkade i förra inlägget

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII